Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Loopgeluid in appartement

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MDF



Sinds: 6-1-2015
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Di Jan 06, 2015 9:48 pm    Onderwerp: Loopgeluid in appartement Reageer met quote

Beste leden,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Een halfjaar geleden heb ik een mooi en ruim appartement gekocht in een complex uit de jaren 50. Het appartement heeft 6 verdiepingen en ik woon 5 hoog. Het appartement heeft betonnen vloeren. Wel zit er tegen het plafond ook nog een laag bakstenen gemetseld. Daar kwam ik achter toen ik gordijnrails ging ophangen en er rood gruis naar beneden viel. Tot nu toe heb ik het erg naar mijn zin, maar er is wel een issue omtrent geluidsoverlast.

De keren dat ik het appartement bezichtigde, heb ik erg op de gehorigheid gelet. Ik heb hier ook specifiek naar gevraagd. Naar mijn idee viel het enorm mee, waardoor ik na een aantal bezichtigingen besloot dat ik het wilde kopen. Toen ik na vier maanden de sleutels kreeg, bleek dat mijn bovenbuurman al enige tijd bij zijn kinderen woonde en het huis te koop had gezet. Het appartement boven mij stond dus leeg. Toen ik eenmaal in mijn nieuwe huis woonde, begonnen de bezichtigingen boven mij. Dat appartement was niet goed onderhouden. Er lag dun pakket (uit de jaren 70/80, volgens een buurvrouw) in het huis, waardoor het klonk alsof de bezoekers door mijn eigen woonkamer liepen. Sterker nog, ik vond het bijna méér geluid veroorzaken dan voetstappen op mijn eigen laminaat. De nieuwe bewoners zijn inmiddels bezig met verbouwen en zij hebben de vloer verwijderd. De klusjesmannen lopen daarom op het beton en ook dit is erg gehorig. Ik kan precies volgen waar ze lopen, want het geeft doffe dreunen. Nu weet ik niet of dit normaal is wanneer men loopt op kaal beton. Daarnaast kan ik hen horen praten (niet woordelijk overigens). De bovenburen gaan laminaat leggen, maar verzekerden mij ervan dat ze een goede ondervloer zouden gebruiken. Ik vraag me echter af hoe het straks zal klinken. Ik vind normale leefgeluiden (wat muziek, televisies, e.d.) in een appartement echt geen punt, maar loopgeluid vind ik wél erg storend. Hoe groot is de kans dat het qua contactgeluid zo luidruchtig blijft? Van mijn overige buren hoor ik weinig. Mijn onderbuurvrouw heeft haar tv wel eens hard staan omdat ze slechthorend is en dat kan ik, als ik goed luister, wel horen. Verder hoor ik ergens in het complex soms iemand lopen op laminaat/parket, maar meer eigenlijk niet. Op dit moment kan ik er natuurlijk vrij weinig aan doen, maar ik ben toch wel benieuwd naar de toekomst ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Jan 07, 2015 1:29 am    Onderwerp: Re: Loopgeluid in appartement Reageer met quote

MDF schreef:
... De bovenburen gaan laminaat leggen, maar verzekerden mij ervan dat ze een goede ondervloer zouden gebruiken. ...

Als het er ligt en zou blijken dat het tegenvalt, wat is die verzekering dan waard? VVE? Reglement?

Naar mijn idee heeft meer dan 99 procent van de klusjesmannen geen flauw benul van geluid.

Mij dunkt dat je zorgen zeker terecht zijn.
http://nsg.nl/nl/burenleed_door_loopgeluiden.html
Naar boven
soprano74



Sinds: 16-6-2014
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Za Mrt 07, 2015 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik spreek uit ervaring en kan u vertellen dat laminaat in een appartementencomplex een probleem blijft van welk bouwjaar dan ook. Heb zelf in een nieuw appartment gewoond bouwjaar 2008 en daar had ik toch tamelijk last van loopgeluiden, zelfs met de heilig verklaarde 10 dB eis voor ondervloeren.

Een openhartig gesprek met een akoestische expert van Peutz heeft mij somber gestemd ten aanzien van het akoestisch comfort van Nederlandse woningen van geheel dan wel deels monolitische bouw. De akoestisch adviseur noemde de 10 dB eis een "lachertje" en volstrekt ontoereikend. Ten eerste kan er eigenlijk geen 1-getalswaarde aan geluid worden toegekend om de prestatie van een vloer weer te geven, d.w.z. het gehele geluidspectrum moet worden bekeken. Ten tweede is het contactgeluid nog niet eens het probleem maar flankerende geluiden die via een te lichte constructie overgaan naar andere bouwdelen, lees: uw woning.

Samenvattend, indien u stemgeluiden van uw buren kunt horen dan zult u loopgeluiden van een laminaatvloer ook gaan horen. Deze loopgeluiden hebben doorgaans een hogere geluidsdruk dan stem/tv geluiden, aldus de Peutz adviseur. De ondervloer zal hier niet zoveel aan veranderen. Het reflexie-luchtgeluid van de laminaatvloer verplaatst zich door de woning en zet de te lichte contructie in beweging, dat zich dan via aanliggende spouwbladen/vloeren door het appartementencomplex voortbeweegt.

Hoewel recente appartementencomplexen zwaarder worden gebouwd, krijgen deze woningen doorgaans ook een anhydrietvloer met een ontkopplingsmat, maar maak uzelf geen illusies: loopgeluiden zijn ook in dit soort woningen nog goed waarneembaar, vooral 's avonds en 's nachts. Ik had zelf een onderbuurvrouw die met harde hakken door de woning liep, en ik kon elke stap horen waar dan ook, en dat voor een appartement bouwjaar 2008 met anhydrietvloer en ontkoppelingsmat.

Het toverwoord is gewicht: Zelfs op de dag van vandaag worden woninen veel te licht geconstrueerd. We moeten naar gewichten van 800 tot 1000 kg/m2 of zelfs hoger om geluidsoverlast van (deels) monolitische bouw binnen de perken te houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
SakuraS
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 24, 2022 3:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

U kunt een dergelijk probleem oplossen met behulp van een moswand [reclame verwijderd]. Dit is een moderne oplossing voor het probleem. U kunt contact opnemen en de gewenste optie bestellen. Dit decor absorbeert geluiden zeer goed en ziet er tegelijkertijd prachtig uit.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.