Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

pleisterlaag versterkt geluid (vreemd fenomeen)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tijl
Gast





BerichtGeplaatst: Za Nov 29, 2014 8:50 pm    Onderwerp: pleisterlaag versterkt geluid (vreemd fenomeen) Reageer met quote

Dag allen,

Bij het zoeken naar een oplossing voor geluidsisolatie (met de buren) kwam ik per toeval uit op een zeer vreemde ontdekking.

Arrow Ik zal eerst de situatie schetsen:
[ woonruimte buurman ]
[ pleisterlaag 3 mm ]*
[ kurklaag 20 mm ] *
[ betonnen muur (dikte onbekend) ]
[ kurklaag 20mm ]
[ pleisterlaag 3 mm ]
[ woonruimte (eigen) ]
* : meest waarschijnlijk , al is dit niet 100% zeker

Wanneer de buurman hardop praat of de televisie heeft opstaan hoor je dit zeer goed. Je merkt duidelijk dat het geluid uit de muur komt. Wanneer je letterlijk met je oor tegen de muur zit kan je alle gesprekken zonder problemen meeluisteren.

Exclamation Graag had ik uitleg over het volgende "bovennatuurlijk" verschijnsel wise :
Wanneer ik een stukje pleister verwijder komt er veel minder geluid door deze oppervlakte!!
Door oppervlaktes waar de pleister is weggehaald komt dus MINDER geluid. Het verschil is enorm. Ook als je je oor tegen de muur legt (rechtstreeks tegen de kurklaag dus) kan je niet meer verstaan wat er gezegd wordt, en het zelfs nauwelijks horen.
Het geluid dat nog hoorbaar is komt duidelijk uit de omliggende oppervlakte, waar nog pleister aanwezig is.

Idea Ik dacht eerst dat het een geluidslek was aan het plafond of de vloer waarbij het geluid zich via de pleister verder voortplant.
Om dit na te gaan heb ik een stuk pleister losgekoppeld van de omliggende pleister door een rechthoek van zo'n 20 cm x 10 cm te frezen met een slijpschijf. De randen van deze rechthoek = 2 à 4 mm pleister (rondom) dat is weggehaald.
Deze rechthoekige (pleister-)oppervlakte staat dus niet meer direct in contact met omliggende pleister maar enkel nog indirect via de kurklaag.
Tot mijn verbazing maakt dit geen verschil. Het geluid uit deze 'geïsoleerde' oppervlakte komt er even hard door als door de rest van de pleister. Pas wanneer het stuk pleister wordt weggehaald is er wel een zeer duidelijke verbetering. Het lijkt er dus niet op dat het door een geluidslek wordt veroorzaakt.


Question Question Hoe kan dit Question Question
Ik heb nog nooit gehoord van geluidsversterkende pleister. Hoe komt dat het geluid veel beter tegengehouden wordt door een laag (van amper 3 mm) WEG te nemen (i.p.v. aan te brengen)?

Idea De enige mogelijke verklaring die ik gevonden heb is het Triple Leaf Effect.
Omdat bij de buren ook een 'spouw' ruimte zit (= kurklaag) wordt door het verwijderen van de pleisterlaag het Triple Leaf Effect geëlimineerd omdat het aantal spouwen vermindert van 2 naar 1.
Kan dit de verklaring zijn? Mag een kurklaag als spouw of tussenruimte gezien worden?

Question Hoe zouden jullie dit aanpakken met oog op geluidswering?

Bedankt alvast! Smile
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Nov 30, 2014 3:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vreemd.
Volgens mij wordt het kurk door de pleisterlaag eigenlijk niet echt belast en de hele constructie lijkt mij een enkele leaf te zijn.
En anders heb je in goed nederlands geen triple maar een quad leaf constructie.
De dip in de isolatie die je daarvan krijgt zou denk ik te smalbandig en te ondiep zijn om spraak ineens van bijna onhoorbaar duidelijk verstaanbaar te maken, want daarvoor heb je zeker meer dan 10 dB verschil nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Nov 30, 2014 10:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het wel intrigerend, ik vraag me sowieso wel een aantal dingen af bij dat triple leaf effect.
Een enkele woningscheidende betonwand moet geloof ik minstens 25 cm dik zijn.
ALS daar een ontkoppelde 3 mm laag (aan weerszijden) met een spouw van 20 mm opzit, dan heb je een resonantiefrequentie van ergens rond de 300 Hz.

Daar zou dan de isolatie minder zijn.

Ik zou wel eens een opname van dat effect willen zien/horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tijl
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2014 12:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het intrigeert mij zelf ook, want dit heb ik nog nooit eerder gezien/gehoord.
Je bent altijd welkom om eens te komen luisteren. Graag zelfs! Het is in Brussel.

Geluidsopnames maken is moeilijk denk ik. Tenzij ik eerst opneem in de huidige situatie en vervolgens enkele vierkante meters pleister weghaal. Dan zal er wel een duidelijk verschil meetbaar zijn.
Ik ga zelf nog wat experimenteren. Gelukkig kom ik goed overeen met de buurman en verleent hij alle medewerking.
Wat ik wel al kan doen is foto's plaatsen, maar ik denk niet dat we hier iets aan hebben?

Ik zal mijn bevindingen hier verder posten!
Naar boven
Tijl
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2014 1:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een opmerking. En ook hier heb ik (nog) geen verklaring voor.

Arrow Ik kan op zich al haast niet geloven dat dit geluid zo goed door de betonnen muur komt. Het is een steunmuur dus die zal inderdaad wel vrij dik zijn.

Arrow Ook het plafond is van beton (met pleisterlaag) maar de bovenbuur hoor ik normaal nooit, tenzij die zijn muziek heel hard heeft staan , maar ...... dit geluid komt dan (bijna) niet door het plafond ..... en ook niet door de andere tegenoverliggende muur .... maar , jawel, door diezelfde gemeenschappelijke muur.
Wanneer dit gebeurt denk ik dan ook soms onterecht dat het van de zijbuur komt i.p.v. de bovenbuur.

Nu begin ik toch weer te denken aan mijn eerste theorie van een geluidslek (dat dan ergens bovenaan zou moeten zitten), maar dit had ik al verworpen door een 'eilandje' in het pleisterwerk te maken en vast te stellen dat dit geen verschil maakt.
Ik ga deze keer eens pleister van enkele centimeters rond dit 'rechthoekig pleister-eiland' wegfrezen. Misschien wordt het geluid hier nu toch steeds op doorgegeven omdat de afstand te klein is... Lijkt me straf maar ga het toch eens proberen.

Op de onderburen kan ik niet afgaan, want daar hebben ze voor dezelfde reden een vals plafond geplaatst en diezelfde gemeenschappelijke muur geïsoleerd. Die hoor ik dus nooit.
Naar boven
Tijl
Gast





BerichtGeplaatst: Do Dec 11, 2014 3:03 am    Onderwerp: opgelost Reageer met quote

OK, het probleem lijkt opgelost te zijn.
Na uitvoerig testen blijkt dat het geluid helemaal niet beter wordt tegengehouden door pleister weg te halen.
Waarom nu niet? Daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
Vermoedelijk had ik een te klein oppervlak kurk bloot gelegd waardoor het oor niet helemaal tegen de muur kon gedrukt worden. Daardoor leek het alsof hier een veel grotere demping van het geluid was.
Dat is toch de meest logische verklaring althans. Deze keer heb ik een veel groter oppervlak kurk ontbloot (door pleisterlaag weg te nemen) en er is deze keer absoluut geen verschil in geluidsniveau te horen.
Het enige verschil is dat de kurk warmer aanvoelt Smile Bij de pleister krijg je een koud oor na zoveel geluidstesten Laughing

Wat ik ga doen is op zo'n 5 cm van de muur een voorzetwand plaatsen van zware phonestar platen met daar een laag greenglue op, en daar de afwerkplaten op.
Dit met behulp van metal studs en (nog te bepalen) isolatie om de tussenruimte op te vullen.
En alles goed afkitten en ontkoppelingsstrips aan vloer en plafond gebruiken natuurlijk.

Volgens de zeer waardevolle informatie van Eric Desart (die erg genoeg dit jaar overleden is) over o.a. massa en spouwbreedte zou dit volgens mij zeer effectief moeten zijn.
Arrow Massa aanbrengen aan de lichtste wand en spouw verbreden (die er in dit geval allebei eerst niet waren). Als ik hierna nog een halvering van het geluid wil (- 3dB t.o.v. referentiewaarde) zou ik de massa van de voorzetwand al moeten verdubbelen (door bv. een dubbele laag phonestar platen over elkaar te zetten) of de spouwbreedte te verdubbelen. Maar dat kost te veel geld of plaats Smile

Als jullie nog opmerkingen of suggesties hebben hoor ik dat graag!
Bedankt Bert voor je bijdragen in dit verhaal , al was het onmogelijk om hier een antwoord of verklaring voor te geven Very Happy
Tijl
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Dec 11, 2014 9:47 am    Onderwerp: Re: opgelost Reageer met quote

Tijl schreef:
Als ik hierna nog een halvering van het geluid wil (- 3dB t.o.v. referentiewaarde) zou ik de massa van de voorzetwand al moeten verdubbelen (door bv. een dubbele laag phonestar platen over elkaar te zetten) of de spouwbreedte te verdubbelen. Maar dat kost te veel geld of plaats Smile


3 dB is energetisch een halvering, maar voor het gehoor is dit niet zo. 10dB verschil wordt over het algemeen als een halvering ervaren. Je moet je afvragen of je voor 3 dB extra (veel) extra kosten wilt maken.

Eric was (en ik ben) kritisch over Phonestar, met name vanwege de matige informatie over hun product die ze verstrekken, de 'audiofielen-prijsstelling' en en de lastige verwerkbaarheid (het zand loopt er aan alle kanten uit wanneer je gaat snijden of zagen.

Waarom denk je niet voldoende te hebben aan een standaard voorzetwand, op de juiste wijze ontkoppelt met verende regels?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Dec 11, 2014 11:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tijl schreef:
Wat ik ga doen is ...

Na eerder foutief uitgevoerde "test", verkeerd gedane aanname en daaruit getrokken onjuiste conclusie, ben je gewaarschuwd dat geluid een complexe aangelegenheid is / kan zijn.
Het vóóraf goed (proberen te) doorgronden en weten waarmee je bezig bent is belangrijk om een project met mogelijk succes te gaan uitvoeren. Wat dat betreft lees ik veel tijfels, vermoedens en tegenstrijdigheid in je berichten.

Tijl schreef:
... Dit met behulp van metal studs en (nog te bepalen) isolatie om de tussenruimte op te vullen. ...

Tussenruimte opvullen met absorptiemateriaal.

Eerst weten daarna doen.
Naar boven
Tijl
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Dec 12, 2014 4:02 am    Onderwerp: Re: opgelost Reageer met quote

Geluidforum schreef:

3 dB is energetisch een halvering, maar voor het gehoor is dit niet zo. 10dB verschil wordt over het algemeen als een halvering ervaren. Je moet je afvragen of je voor 3 dB extra (veel) extra kosten wilt maken.
Om die reden neig ik vooral te gaan voor het aanbrengen massa. Omdat ik niet teveel plaats wil opofferen.

Geluidforum schreef:

Eric was (en ik ben) kritisch over Phonestar, met name vanwege de matige informatie over hun product die ze verstrekken, de 'audiofielen-prijsstelling' en en de lastige verwerkbaarheid (het zand loopt er aan alle kanten uit wanneer je gaat snijden of zagen.
Ik stond er ook sceptisch tegenover omdat de weinige testrapporten die ik er over heb kunnen vinden onvolledig zijn. Met de theorie van massa aanbrengen in het achterhoofd lijken de phonestar platen de 'beste' optie in verhouding tot hun dikte.
Of die stelling opgaat in de praktijk weet ik natuurlijk (nog) niet. Daarom dat ik het eerst voorleg op dit forum.
In ieder geval bedankt voor je terechte waarschuwing.
Het ecologisch aspect is ook een reden waarom ik dit materiaal in overweging neem.

Geluidforum schreef:

Waarom denk je niet voldoende te hebben aan een standaard voorzetwand, op de juiste wijze ontkoppelt met verende regels?
Omdat ik dacht dat een voorzetwand die volledig los staat van de muur iets betere resultaten gaf dan veerprofielen? Er is enkel contact met de vloer en plafond via de U-profielen die daar aan bevestigd worden.
Ik neem aan dat je verwijst naar het feit dat je met veerprofielen minder plaats kwijt bent?

Anonymous schreef:

Na eerder foutief uitgevoerde "test", verkeerd gedane aanname en daaruit getrokken onjuiste conclusie, ben je gewaarschuwd dat geluid een complexe aangelegenheid is / kan zijn.
Het vóóraf goed (proberen te) doorgronden en weten waarmee je bezig bent is belangrijk om een project met mogelijk succes te gaan uitvoeren. Wat dat betreft lees ik veel tijfels, vermoedens en tegenstrijdigheid in je berichten.
Welke tegenstrijdigheden?
Ik denk iedereen het er over eens is dat geluid een complexe materie is. En dat dit forum er is om twijfels en vermoedens op te helderen.

Absorptiemateriaal is idd wellicht een correctere term. Ik was gelukkig niet van plan om de spouw te vullen met isolatieplaten :p

Anonymous schreef:

.. Eerst weten daarna doen. ...
Ik ben nog niet begonnen met de uitvoering hé Smile
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Dec 12, 2014 2:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tijl schreef:
... Dit met behulp van metal studs en (nog te bepalen) isolatie om de tussenruimte op te vullen. ...

Gast schreef:
Tussenruimte opvullen met absorptiemateriaal.

Tijl schreef:
Absorptiemateriaal is idd wellicht een correctere term.

Beetje jammer dat je dat hebt geschreven, i.p.v. iets als sorry foute term gebruikt.
Voor iemand die blijkbaar de meest elementaire basiskennis (deels) mist over het tegengaan van het voortplanten van geluid, is mijn raad die kennis je eigen te maken.
Zoekfuncties en zoekmachines zijn je vriend. Daarmee kan je uitleg en antwoorden vinden over o.a. de termen geluidsisolatie en geluidsabsorptie. Dan kom je er mogelijkerwijs achter dat absorptie iets totaal anders is dan isolatie en absorptiemateriaal geenszins een correctere term is voor isolatie of isolatiemateriaal.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Dec 12, 2014 5:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mopperen doen we hier nooit anoniem, gast.
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.