Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Presbyacusis: Hogere tonen nemen af naar mate je ouder wordt

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Dec 12, 2014 2:44 pm    Onderwerp: Presbyacusis: Hogere tonen nemen af naar mate je ouder wordt Reageer met quote

Boven de 25 jaar hoor je minder hogere tonen (hoogfrequent geluid) . Die nemen af naarmate je ouder wordt. Heeft dit er mee te maken dat de hoge tonen gewoonweg afnemen of komt dat doordat je blootgesteld wordt aan te harde geluiden? Of kun je het simpelweg verklaren door slijtage?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Dec 12, 2014 3:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd7/7-2-6.htm

Quote:
Door ouderdomsveranderingen in de bloedcirculatie treden uiteindelijk afwijkingen in het binnenoor op, welke leiden tot een vermindering van de perceptieve gehoorfunctie. Factoren zoals metabolisme, voeding, klimaat en geluidsinvloeden kunnen op de progressie van invloed zijn. Ook een veelvuldig verkeren in een akoestische situatie met geluid dat een hoge intensiteit heeft lijkt belangrijk te zijn voor het eerder optreden van presbyacusis. Buiten het vermijden van factoren zoals lawaai is er nog weinig bekend over preventie van presbyacusis. Men heeft te maken met een normaal slijtageproces van het ouder worden, waarbij langzaam irreversibele veranderingen plaatsvinden in de ganglioncellen en binnenoorstructuren. In het verleden werd wel eens geopperd dat extra vitaminen en een cholesterol-arm dieet het presbyacusisproces zouden kunnen remmen. Veel wetenschappelijke informatie is hierover echter niet voorhanden.

Samenvattend kan men zeggen dat presbyacusis zich kenmerkt door het verminderen van het gehoor, voornamelijk in de hoge frequenties. Het is een duidelijk ‘fysiologisch’ ouderdomsproces. De etiologie daarvan is nog steeds onzeker en er schijnen vele factoren van invloed te zijn op het versneld/verminderd toenemen van het gehoorverlies op oude leeftijd.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Dec 12, 2014 8:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waar ik zelf aan denk:

Hogere tonen zijn schadelijker voor het gehoor. Het volume zou bij hoge tonen sterk naar beneden moeten worden gesteld in de wetgeving. Momenteel is het zo dat men gewoon uitgaat van 80 decibel dat dit veilig is voor ons gehoor. Ik denk dat dit volume naar beneden moet gaan zodat het veilig is. Dan zouden we de hogere tonen ook na 25 jaar oud kunnen behouden. Een KNO arts gaf aan dat boven de 8 kilohertz toonhoogte we niet gebruiken of nodig zijn. Voor de spraak misschien niet....

En het lagere volume?

Hoogfrequent geluid (16 - 20 kHz) veroorzaakt twee soorten biologische effecten: enerzijds objectieve specifieke effecten zoals gehoorverlies (bij langdurige blootstelling) en anderzijds aspecifieke klachten die al na enkele minuten kunnen optreden. Deze laatste omvat hoofdpijn, oorsuizen, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid, die optreden na een blootstelling van enkele minuten. Afhankelijk van de geluidssamenstelling en persoonlijke gevoeligheid (ook leeftijdsgebonden) kunnen mensen deze specifieke hinder ervaren al vanaf 75 dB.

Voor deze frequentiegebieden geven twee internationale instanties, het International Non-Ionizing committee (INRC/IRPA, 1984) en Health Canada (1991), een grenswaarde voor het geluidsdrukniveau bij beroepsmatige blootstelling van 75 dB. Het IRNC/IRPA geeft bovendien ook een waarde voor blootstelling van de algemene bevolking, namelijk 70 dB bij 20 kHz. Het respecteren van deze grenswaarden zou bescherming bieden tegen de aspecifieke klachten en mogelijk gehoorverlies ten gevolge van langdurige blootstelling.

Het ervaren van hinder is natuurlijk iets anders dan schade. De IRNC/IRPA zegt 70 decibel. Maar in een andere topic begreep ik dat decibel in feite niets zegt omdat er niet gesproken wordt over dBA?

Daarbij is een hoog- frequent geluid schadelijker. Langduriger expositie aan een intensiteit van 80 dB blijkt al een permanente gehoor- beschadiging te veroorzaken. De buitenste haarcellen van de cochlea zijn het meest gevoelig voor lawaaibeschadiging.

Bron: http://wetenschapsbureau.nl/uploads/files/5567cb27a2b348b1ab30a48df1da10b1/lwm-2012-2-oncologie.pdf

Misschien wat herhaling van verzetten... Maar als ik me bedenk hoe het er aan toe gaat met de CE norm bij Tros Radar...... Dan voorzie ik niet veel soeps aan de regels.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
whitenoise



Sinds: 29-1-2015
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Vr Jan 30, 2015 3:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dat ook altijd wel merkwaardig. Ik heb niet eens zo'n heel hoge leeftijd, maar soms als ik langs mijn zoon sta, hoort hij een bepaalde toon wel en ik niet. Frapant blijf ik het vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.