Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Voordat het kalf verdronken is: isolatie en ondervloeren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Boy
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2015 7:20 pm    Onderwerp: Voordat het kalf verdronken is: isolatie en ondervloeren Reageer met quote

Besten,

Allereerst: prettig dat het hier mogelijk is zonder registratie een bericht te plaatsen. Het is lang geleden dat ik actief was op fora en dit maakt het laagdrempeliger. Verder alvast dank voor het delen van jullie kennis en voor jullie hulpvaardigheid.

Mijn vraag gaat over de geluidsisolatie van mijn vloer.

Mijn situatie is als volgt: ik heb zeer recent een appartement gekocht in een Amsterdams jaren dertig complex, op de bovenste etage. Het appartement onder mij is ook net verkocht en is op dit moment nog niet bewoond. De vloer-/plafondconstructie is, voor zover ik dat heb kunnen achterhalen, als volgt (van boven naar beneden): zwevend gemonteerde dubbellaags gipsvezelplaat van 2x10mm met 10mm mineraalwol, daarna de oorspronkelijke houten plafondconstructie met daaronder een loshangend gemonteerd plafond afgewerkt met gipsplaten. Of het oorspronkelijke riet/stucwerk nog aanwezig is weet ik niet en of er mineraal of steenwol is aangebracht in de loze ruimte boven het zwevend gemonteerde plafond weet ik ook niet.

Nu wil ik een houten vloer (laten) leggen. Vanwege het wooncomfort van mijzelf alsook dat van mijn toekomstige onderburen, wil ik daarbij het contact- en luchtgeluid zoveel mogelijk reduceren. Dat kan met een zwevend gemonteerde ondervloer. Maar die ligt er dus al. Daarop nog een zwevende ondervloer plaatsen lijkt mij geen goed idee (zo heb ik althans op verscheidene plekken gelezen).

Mijn concrete vraag is: kan ik nog iets anders doen om de isolatiewaarde van mijn vloer te verhogen?

Bijvoorbeeld een zware rubberen tussenvloer op gipsvezelplaat verlijmen? Ik dacht namelijk: massa = isolatie? Of heeft die massa een negatieve invloed op de isolatiewaarde van de mineraalwol? Of is het ongeacht het al dan niet zwevend monteren een slecht idee om nog een isolerende laag aan te brengen?

Ik heb ondertussen al redelijk wat gelezen en vooral de mogelijkheden van verschillende ondervloeren onderzocht, maar zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Eerst wist ik nagenoeg niets van geluidsisolatie. Nu weet ik een stuk meer, maar weet ik ook dat dat nog veel te weinig is om een goed geïnformeerde beslissing te kunnen nemen.

Begin volgende week zal ik trouwens ook contact opnemen met het NSG over dit vraagstuk (ik ben donateur geworden). Wat ik van hen te horen krijg, zal ik uiteraard ook met jullie delen.

Nogmaals dank voor jullie hulp!

Hartelijke groet,
Boy
Naar boven
Boy
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2015 8:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ter aanvulling:

Ik ben er nog niet over uit of de vloer het beste zwevend kan worden gelegd of gelijmd. Ik weet dat een zwevende constructie met goed isolerende ondervloer (Ico +10dB) in appartementen het vaakst wordt toegepast, of zelfs verplicht is. Ik zou echter niet durven zeggen of het zwevend leggen van de vloer zelf in mijn geval ook een positieve uitwerking zou hebben op de geluidsisolatie? Ik neem in ieder geval aan dat een gelijmde vloer een prettigere akoestiek heeft, aangezien zo'n vloer ook massiever aanvoelt en wat minder hol klinkt.

En tot slot, een wat abstractere vraag: is het zwevend monteren van een ondervloer op een reeds zwevende ondervloer een slecht idee vanwege de problematiek rondom een triple (of meer) leaf constructie of heeft dat hier niets mee te maken? Ik stel deze vraag omdat ik het erg lastig vind om in te schatten wanneer ik iets moet beschouwen als een 'schouw' en wanneer niet (bijvoorbeeld: is de ruimte tussen de basisvloer en een zwevend gemonteerde ondervloer een zeer kleine 'schouw' of niet?).
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2015 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Schouw = Spouw, naar ik aanneem.

In je opbouw heb je volgens mij feitelijk al 3 lagen:
- Zwevend opgelegde vloer (op mineraalwol)
- Oude houten vloer op de balklaag
- Gipsplafond onder de balken

Ik denk persoonlijk niet dat een extra ontkoppelde vloer (voor contactgeluid) veel gaat brengen, mits de huidige ontkoppeling goed is.

Extra massa aanbrengen zal een (geringe) verbetering in de luchtgeluidsisolatie geven, maar dan moet je je inderdaad afvragen of er laagfrequent geen problemen gaan optreden indien deze weer ontkoppeld is. Daar staat tegenover dat de standaard dunne vezelachtige ondervloerplaten nu ook niet uitblinken in ontkoppeling.

De veilige keuze lijkt me op de huidige constructie een fors zware tussenlaag aanbrengen (verlijmd, niet ontkoppeld) en daarop (verlijmd) een afwerking. Let wel op de draagkracht van de vloer en het brandgedrag van de massalaag.

Is er in de splitsingsakte of het regelement van de VVE iets opgenomen over minimale eisen indien je een nieuwe vloer legt?

Benieuwd naar de reactie van het NSG. Zou leuk zijn als ze zelf hier zouden meeposten (en zou ze ook meer donateurs opleveren denk ik).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2015 12:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Boy schreef:
Mijn concrete vraag is: kan ik nog iets anders doen om de isolatiewaarde van mijn vloer te verhogen?
Als je niet precies weet hoe de lagen zijn samengesteld, niet of die lagen op de juiste wijze zijn aangebracht, niet of er omloopgeluid is via muren, enz., hoe weet je dan wat je wel of niet moet doen? Dan blijft het nog meer gokken en misschien dingen proberen, al dan niet met succes. Waarschijnlijk gaat het je (te) veel tijd kosten de technische kennis je eigen te maken en enige ervaring op te bouwen. Het lijkt mij zaak op redelijk korte termijn vast te (laten) stellen wat de huidige situatie is. Op de NSG website staat momenteel o.a. dit: http://nsg.nl/nl/nsg-winkel.html
Quote:
5.
Het uitvoeren van een geluidsonderzoek ter plaatse.
Dat kunnen geluidsmetingen zijn aan hinderlijke geluidsbronnen en het doen uitvoeren van lucht- en contactgeluidisolatiemetingen volgens voorgeschreven onderzoeksmethoden. De metingen worden alleen uitgevoerd voor particuliere donateurs van de stichting. De kosten zullen in overleg worden vastgelegd.
EndQuote.

Dergelijke (controle) metingen kunnen wellicht ook door andere instanties uitgevoerd worden. Je buren kunnen/zullen er ook belang bij hebben het gezamenlijk te laten doen. Mocht nu eventueel blijken dat er iets niet in orde zou zijn, dan kan er makkelijker aan een oplossing gewerkt worden als je buren er nog niet wonen, en op de loer liggende ergernis vermeden.

Geluidforum schreef:
... De veilige keuze lijkt me op de huidige constructie een fors zware tussenlaag aanbrengen ...
Hierbij vraag ik mij af wat bedoeld wordt met "fors zware" en of dat kan betekenen dat de 10mm minerale wol onder de vloergipsvezelplaat zo hard ingedrukt wordt dat de werking van die minerale wol tenietgedaan wordt.

Documentatie:
http://www.gyproc.nl/handlers/download.ashx?did=%7B043CE190-51B5-4672-B8E5-4EF1A35B0DA0%7D

http://www.gyproc.nl/handlers/download.ashx?did=%7B2E55E3D2-7F61-4332-8FC3-937FB95E0CEB%7D

http://www.gyproc.nl/service/documentatiecentrum
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jan 11, 2015 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Geluidforum schreef:
... De veilige keuze lijkt me op de huidige constructie een fors zware tussenlaag aanbrengen ...
Hierbij vraag ik mij af wat bedoeld wordt met "fors zware" en of dat kan betekenen dat de 10mm minerale wol onder de vloergipsvezelplaat zo hard ingedrukt wordt dat de werking van die minerale wol tenietgedaan wordt.


Dat is een risico inderdaad. Praktijk is dat de mineraalwol vloerplaten een vrij hoge belasting aankunnen. Of de 'trillingdemping' constant is met de belasting is mij niet bekend. Ik heb altijd gevonden dat die harde mineraalwollen niet al te homogeen zijn en zelfs als eens zodanig harde stukjes in dunne platen gezien dat je je moet afvragen of dit niet een 'brug' vormt voor trillingen.

Meten is aan te raden. Paden voor flankering of locaties van lekken of zwakheden in de trillingsontkoppeling zijn echter (zeker wanneer zoals gezegd enkel conform de standaarden wordt gemeten en niet zozeer daadwerkelijk wordt onderzocht) moeilijk uit een meting te bepalen.

De bestaande situatie vereist gewoon dat je aannames doet, tenzij je de vloer helemaal weghaalt en opnieuw begint.

'Fors zwaar' is niet zo concreet inderdaad. Voor luchtgeluid zou je zeker dezelfde massa van de huidige twee gipsplaten per m2 willen toevoegen.

Er zijn over dit onderwerp veel items hier op het forum, ook over systemen met drie spouwen. Gebruik de zoekfunctie.

Overigens zijn er hier anderen meer ervaren in bouwgerelateerde geluidsreductie dan ik, maar dat moge duidelijk zijn.

Die Gyproc Rigidur voorbeelden zijn wel allemaal met een vrijdragend Gyproc plafond aan de onderzijde. Hou daar rekening mee, want lijkt met niet waarschijnlijk in het appartement van Boy.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Boy
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jan 12, 2015 12:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de antwoorden. Ik begrijp dat de onduidelijkheid over de opbouw van de constructie niet echt helpt. Het enige wat ik er nog aan kan toevoegen is dat de zwevende dekvloer van gipsvezelplaten met een marge van 1cm ten opzichte van de wanden is gemonteerd, waarbij die marge weer is opgevuld met stroken mineraalwol. Helaas kon de eindverantwoordelijke voor de renovatie (projectmanager woningbouwvereniging) mij niet meer vertellen dat dit wat ik nu weet.

@Geluidforum, inderdaad, schouw = spouw. Ik zal hier en daar wel meer termen met elkaar hebben verward, zoals isolatie en demping bijvoorbeeld. Dat krijg je als je wel de klok hebt horen luiden, maar nog niet echt weet waar de klepel hangt. Ik zal me via de zoekfunctie nog wat verder in de materie bekwamen (had overigens wel al het een en ander op dit forum gelezen voordat ik iets postte, dat leek me wel zo netjes).

Maar terugkomen op die spouw, uit jouw antwoord maak ik op dat ik die laag mineraalwol dus als spouw kan / moet beschouwen? En zou ik nog een zwevende zichtvloer op de huidige constructie aanbrengen, dan zou ik dus wederom een spouw creëren? Een quadrupel leaf dus? Ik vraag hiernaar omdat dat in principe de gangbare opbouw in dergelijke situaties (zoals bijvoorbeeld gehanteerd door testinstituten, wanneer de effectiviteit van een ondervloer in een constructie met houten scheidingsvloer wordt getest).

In het reglement van de VVE wordt trouwens de welbekende 10dB-eis aangehouden. Op basis van wat ik tot nu aan informatie heb weten te verkrijgen, haal ik dat met de huidige constructie echter niet. Daarbij moet ik echter wel aantekenen dat ik de haalbaarheid van die eis in mijn geval aan de kaak heb gesteld bij de VVE, en dat het mij zeer waarschijnlijk wordt toegestaan om met de huidige situatie genoegen te nemen. Dat laatste neemt echter niet weg dat ik toch liever aan de eisen wil voldoen, simpelweg vanwege het wooncomfort van mij en mijn toekomstige onderburen.

@Gast, dat probleem van dat indrukken van die mineraalwol had ik ook al voorzien. Ik zal morgen de technische specificaties van de platen nog eens napluizen (tot nu toe vooral gedaan voor wat betreft geluidsdemping). De platen op de vloer zijn trouwens de Fermacell 2E32.

Morgen of overmorgen ga ik met NSG bellen. Zoals gezegd zal ik de uitkomst van dat gesprek hier delen!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.