Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid meten met Android devices

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dave
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2014 11:53 am    Onderwerp: Geluidmeet app Reageer met quote

Hallo,

Op google kwam ik dit forum over geluid meten met iPhone/iPad tegen. Ik ben bezig met de app SafeNoise voor op Android smartphones. Vandaar dat ik reageer op dit forum. De app SafeNoise bestaat al voor iOS en meet geluid (A-gewogen) en geeft vervolgens een indicatie hoe lang je zonder gehoorschade in dat geluid zou kunnen blijven staan.

Mijn vraag aan jullie gaat eigenlijk niet over deze app, maar over microfoons in deze Android smartphones. Ik heb namelijk geen idee wat voor microfoons in hedendaagse smartphones zitten en wat specificaties zijn van deze microfoons. Ook op internet kan ik hier zo goed al niks over vinden. Ik heb ook een aantal leveranciers, winkels, webshops en reperatiebedrijven benaderd, maar die weten er allemaal niks van.

Dus de vraag is of hier iemand is, die wat meer weet over microfoons in smartphones (het gaat mij met name om het dynamisch bereik en frequentiebereik)? Of weet welke microfoons er überhaupt in Android smartphones zitten.

Ook vroeg ik me af of iemand weet of er een programmeercommando is, die de uitgangsspanning van de microfoon in een smartphone kan opvragen. Zo ja, welke? Zo nee, welke zijn er wel? Dit ligt denk ik af van het besturingssysteem.

Ik ben nog niet zolang bezig hiermee, dus zelf weet ik er nog niet erg veel vanaf, maar ik hoop dat hier iemand me verder zou kunnen helpen. Zelf weet ik zo goed als niks van programmeren en ben ik nog vrij nieuw in de wereld van akoestiek, dus elke informatie kan bruikbaar zijn voor mij.

Buiten dat allemaal, mocht iemand nog een vrij nauwkeurige app zoeken (en een iDevice hebben), raad ik SafeNoise aan. Ik heb hier nog wel meer info over, mocht iemand geïnteresseerd zijn.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2014 12:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

iOS is voor Apple devices. De gevoeligheid van de microfoons is redelijk goed gedocumenteerd (voorbeeld). Voor Android devices heb je te maken met (heel) veel merken en typen telefoons, allemaal met verschillende microfoons. Geeft fabrikant de informatie en karakteristiek al af (als ze deze hebben), dan nog moet je hiervoor iets in de app opnemen.

Ik denk dat dit het grootste probleem is voor het meten van geluid met Android toestellen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Dave
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2014 1:46 pm    Onderwerp: Geluidmeet app Reageer met quote

Ja dat snap ik, maar het is vrij moeilijk om met fabrikanten contact op te nemen, aangezien deze bijna allemaal in landen zitten als Korea, China en India. Daarom vroeg ik me af of informatie hierover ergens anders beschikbaar is, net zoals het ook voor iPhones beschikbaar is.

Overigens wel een interessant artikel.

Ik hoef zelf niet de app te bouwen, ik hoef in principe alleen uit te zoeken of het mogelijk is op Android telefoons en hier advies voor te geven.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2014 2:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk niet dat die informatie er centraal is, want:
- Android modellen volgens elkaar razendsnel op;
- Goedkopere producten maken niet altijd gebruik van componenten van continue kwaliteit;
- Goedkopere producenten specificeren kwaliteit van componenten nauwelijks naar toeleveranciers.
- Niemand betaalt het testen van allerlei modellen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Sep 03, 2014 2:42 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Dave
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 03, 2014 3:00 pm    Onderwerp: Geluidmeet app Reageer met quote

Daar hebt u een punt (of meerdere eigenlijk). Ik ben nu met een aantal mensen aan het mailen die zelf al zo'n app hebben gemaakt, misschien dat die me wat kunnen/willen vertellen hierover. Anders ben ik bang dat ik zelf moet gaan testen.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2014 1:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

@Geluidforum
Misschien topic splitsen? Suggesties: "Microfoons in Android smartphones", "Geluid meten met Android toestellen".
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2014 7:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
@Geluidforum
Misschien topic splitsen? Suggesties: "Microfoons in Android smartphones", "Geluid meten met Android toestellen".


Bij dezen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Dave
Gast





BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2014 2:16 pm    Onderwerp: Microfoons in Android smartphones Reageer met quote

Ik heb nog contact met een aantal makers van soortgelijke apps en degene die er wat meer vanaf weten zeggen ook dat het vrijwel onmogelijk is om voor alle (of het merendeel) van Android smartphones een app te maken om geluid te meten die nauwkeurig is. Puur omdat er zoveel verschil zit in de telefoons en er continue nieuwe komen.

Nu heb ik opdracht gekregen om te zoeken of er een programmeercommando is die de uitgangsspanning van de microfoon kan opvragen of iets in die trent. Maar ik ben zelf geen programmeur, dus dat wordt heel moeilijk voor mij om uit te zoeken. Ik weet niet of een van jullie hier wat meer over weet, of enig idee heeft hoe ik aan deze informatie kom.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Dec 28, 2014 2:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom er voor iOS wel Pro Audio Apps zijn, maar voor Android (nog) niet.

Geluidforum heeft al geschreven over hardware aspecten. Hier volgt nog wat over software.
In onderstaande link wordt, in "redelijk begrijpelijke" bewoordingen, o.a. uitgelegd wat het verschil is tussen het Android-"audio push model" en Apple iOS-"audio pull model" aangaande de problemen met audio afhandeling en latency bij Android.

Android Void: The Most Popular Mobile OS Has No Pro Audio Applications
By Strother Bullins, Editor of Pro Audio Review 10.13.2014
http://www.prosoundnetwork.com/androidvoid

Soms is die website onbereikbaar. Klik hier voor een pdf.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.