Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsmeting tegelvloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
M.
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 4:32 pm    Onderwerp: Geluidsmeting tegelvloer Reageer met quote

Hallo,

wij hebben een nieuwbouwappartement. Het was voor ons mogelijk om een tegelvloer in het project te laten meenemen. De tegelboer stond garant voor het feit dat het aan de eisen van de VVE zou voldoen (stata ook op schrift).

De onderburen klagen echter over het loopgeluid van onze tegelvloer (hoewel mijn vriendin, de aannemer en de tegelzetter niks horen bij de onderburen als wij met of zonder schoenen door het huis heen lopen).

De onderburen hebben nu een geluidsmeting laten uitvoeren. Ik heb het rapport zelf niet gezien (wij zijn geen juridische partij in het conflict - dat is de aannemer) maar ze willen nu het cement tussen de tegelvloer en de stenen plinten verwijderen en hier een kitlaag tussen spuiten.

De geluidsmeting is in ons appartement uitgevoerd met een kastje wat een soort hamertjes liet vallen op de tegelvloer (om loopgeluiden te simuleren). Daarna is beneden gemeten. Nu is mijn vraag: moet je boven dan ook geen geluidsmeting doen om te bepalen hoeveel geluid er gemaakt wordt? Dit om verschillen in tegelvloer uit te sluiten?

Er is ook een geluidsmeting gedaan op de laminaatvloer maar daar maakte het kastje zoveel geluid dat ik eraan twijfel of dat wel goed gemeten is. Volgens het rapport zou de laminaat-vloer meer geluid maken dan de tegelvloer...

Ik wil het rapport nog wel opvragen bij de aannemer. Heeft iemand tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor het meedenken,

M.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 5:08 pm    Onderwerp: Re: Geluidsmeting tegelvloer Reageer met quote

M. schreef:
Ik heb het rapport zelf niet gezien (wij zijn geen juridische partij in het conflict - dat is de aannemer) maar ze willen nu het cement tussen de tegelvloer en de stenen plinten verwijderen en hier een kitlaag tussen spuiten.


Mits de tegelvloer inderdaad op de juiste wijze van een ondervloer is voorzien kan dit inderdaad een vergeten punt, dus een goede oplossing zijn.

M. schreef:
Nu is mijn vraag: moet je boven dan ook geen geluidsmeting doen om te bepalen hoeveel geluid er gemaakt wordt? Dit om verschillen in tegelvloer uit te sluiten?


Dit hangt volgens mij (ik ben geen bouwakoesticus Wink) af van de wijze waarop de prestatie van de vloer is geformuleerd. Als een contactgeluidniveau is omschreven (en geen 'verschil door plaatsing van een tussenvloer), is een referentiemeting niet relevant. Van standaard betonvloeren zullen waarschijnlijk tabel-waarden voor het contactgeluidniveau beschikbaar zijn.

Lees eens vanaf pagina 7 in dit 'geGooglede' PDF-rapport (rapport van Peutz, voor Rockwool), dan wordt het vast wat duidelijker.

Aangezien het een nieuwbouw betreft en jij geen partij bent, zou ik overwegen gewoon mee te gaan in het traject. Mochten er bouwfouten uitkomen worden deze tenminste netjes opgelost (wel met wat overlast), maar bij verkoop van het pand heb je geen 'lijken in de kast'
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
M.
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 7:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb in je PDF de volgende tekst gevonden. Dit komt overeen met hoe de meting is uitgevoerd:



(als plaatje omdat de PDF tegen kopieren beveiligd is)

Het lijkt me alleen wel dat een laboratorium-opstelling wezenlijk anders is dan een meting in een appartement.

We gaan ook gewoon netjes mee met het traject (ze komen morgenvroeg de plinten los maken van de vloer). Maar ik ben altijd wat argwanend bij dit soort metingen (ik heb een analytische achtergrond) - je document heeft iig al wat verduidelijkt..
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 8:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat de laminaatvloer een slechtere contactgeluidisolatie heeft dan de tegelvloer is goed mogelijk en kan vele oorzaken hebben zoals her ype ondervloer en de legwijze.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
E
Gast





BerichtGeplaatst: Do Aug 14, 2014 8:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi!

Ik vraag me af of het gelukt is!

Hoe zijn de plinten los gemaakt van de vloer en heeft dit het gewenste effect gehad?

Hier een soortgelijk probleem... Sad
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.