Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

afmixkamer bouwen?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HansA



Sinds: 29-7-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Di Jul 29, 2014 9:34 pm    Onderwerp: afmixkamer bouwen? Reageer met quote

Ik moet voor school een leslokaal op papier in een afmixstudio omtoveren en de te verwachten specificaties berekenen. Rekenen lukt nog een beetje, afmixen ook, maar een studio plannen is niet voor mij weggelegt. In de voorwaarden van dit forum heb ik niets erover kunnen lezen: mag ik mijn vragen hier posten? (en dan op antwoord hopen?)

Indien het is toegestaan zal ik snel posten, ik heb nog maar 1,5 weken tijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jul 29, 2014 10:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat wil je precies weten dan?
Als je het kunt berekenen kun je het toch ook ontwerpen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
HansA



Sinds: 29-7-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Wo Jul 30, 2014 9:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het leslokaal is 4,89m breed, 6,93m lang, en 3,35m hoog. Op een smalle kant is over de hele front een raampartij van dubbele beglazing van 2,20m hoog. De ramen kunnen niet open. De kamer beschikt over twee ventilatieroosters. Ik vermoedt dat de ene voor verse lucht zorgt en de tweede voor afzuiging. Er ligt vast verlijmd tapijt rechtstreeks op beton. Er is geen vochtwerenede tussenlaag aangebracht, omdat de tapijt een open rug heeft.

Altijd twee leerlingen zouden een kamer op papier omtoveren, alleen mijn partner leerling heb ik al weken niet meer gezien.

Opdracht is op papier de kamer als afmixruimte geschikt te maken. Ervoor is een budget voor materiaal beschikbaar (€10.000,00 zonder BTW, werktijd wordt buiten beschouwing gehouden). Verder moet men de te verwachten isolatiewaarden berekenen en de akoestiek met absorbers en dergelijken op peil brengen.

Onder het leslokaal is een parkeergarage zonder verwarming. Boven het leslokaal zijn kantoorruimtes.

Indien men op de bodem springt, dan veert de bodem en dat kan men horen.

Indien in de kamer ernaast les wordt gegeven, dan kan men met moeite dat door gesloten deuren horen. De raam is naar een binnenplein gericht, en er is bijna geen verkeer. Alleen indien een schep in de haven aanmeert, dan kan men dat binnen horen.

Indien ik in mijn handen klap dan heb ik geschat 1s galm/echo.

Wat heb ik al bedacht:
Ik wil de tapijten vloer verwijderen, waterwerende folie als eerste ondervloer te leggen, vervolgens ondervloerplaten voor laminaat te leggen, en laminaat erover te plaatsen.

Raam: daglicht is voor dit project geen vereiste. Tussen het raam en de buitenmuur heb ik 0,3m vrije ruimte, waar men in theorie een muur kan plaatsten. Alleen weet ik niet hoe dat dan met het klimaat tussen muur en raam uitpakt.

lange muur 1: hier wil ik 50dB isolatie bereiken.
lange muur 2: hier wil ik 55dB isolatie bereiken (daar zit het ander leslokaal tegen aan)
korte muur zonder raam: hier wil ik 50dB isolatie bereiken.
korte muur met raam: hier zou ik ook 50db isolatie willen bereiken.

Zelf dacht ik aan soundbloc voorzetwanden van gyproc. Deze zou ik t.m.v. de aanbevolen houders aan de muren willen bevestigen. Alleen kan ik nergens in Nederland prijzen daar van vinden.

Afhankelijk van het te verwachten resultaat wil ik of de wanden en plafond sausen, of met stof bespannen.

Ik wilde ook op het plafond eerst balken vastschroeven, en dan een afgehangt zwevend geisoleerd plafond realiseren. Verder nog niet uitgewerkt.

In de lange muur 2 zit ook de deur (nu een stompe deur met dorpel, met 4 rubberen strips ter isolatie. Ik kan daar een soudlock creeeren door op 1m afstand van de deur een tweede deur te voorzien.

Ik moet berekenen RT60, transmission loss /isolatiewaarden, sabine waarden, akoustieke probleemfrequenties/room modes en hoe ik ze wil oplossen. Wat kost het materiaal bij elkaar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Jul 31, 2014 8:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je vraagt is heel wat om dat even voor elkaar te maken en zeker via dit forum.
Laten we beginnen dat je een doos in een doos moet maken. De wanden kan je het beste buigslap maken en zwevend neer zetten.. Hiermee kan je de lage tonen absorberen.
Het tapijt zou ik niet verwijderen maar zogenaamde estrich elementen op plaatsen met 2 cm steenwol en hierop wederom tapijt hoogpolig..
Het plafond zou ik voorzien van houtwolcement platen met isolatie daarboven. Daarmee absorbeer je het mid en mid laag.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
HansA



Sinds: 29-7-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Vr Aug 01, 2014 9:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@ Linda: bij de akoestikwinkel toch nog dempingswaarden gevonden van hun eigen voorzetwand. Bedankt voor de tip!

@ Bart: ik vrees dat ik het tapijt toch moet verwijderen, omdat er geen vochtwerende folie is verwerkt. Het lijkt alsof openporig tapijt kan ventileren.

Neemt niet weg dat men eerst het tapijt kan verwijderen, vochtwerende folie kan plaatsen, en bovenop de estrich platen met hoogpolig tapijt.

De voorzetwanden heb ik al in een winkel, die op dit forum adverteert, kunnen vinden.

Ik heb ook een tweede deur ingepland, omdat naast de eerste deur een doorkijkraam met enkelglas zit.

Ik had ook eraan gedacht om bij de bestaande raam nog een extra voorzetraam erbij te plaatsen, maar dat gaat boven de budgetering.

Momenteel probeer ik te bepalen hoe ik de muur moet plannen. Desnoods voorzie ik in cilinders van klei om eventuele vochtigkeint uit de afgesloten raampartij af te voeren naar voorzetwand en dan door de geven naar de afmixruimte.

Construktief bezig zijn is niet mijn ding, geef mij eerder wat multitracks om te mixen.

Bedankt voor het meedenken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Aug 01, 2014 10:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welke opleiding doe je eigenlijk?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
HansA



Sinds: 29-7-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Za Aug 02, 2014 7:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik volg een opleiding als geluidstechnicus. Dus opnemen van een band met microfons of electronisch, een beetje productie, veel mixen, en een vleugeltje mastering. En een van de onderwerpen is het op papier ontwerpen van een studio, zoals ik gelijk vanaf het begin gemeld heb. Het achterliggende idee is om later, mocht ik zelf met een studio beginnen, eentje zelf zou kunnen bouwen.

Ik heb in de forum voorwaarden niets kunnen vinden dat ik in mijn geval niet mag vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Aug 02, 2014 7:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

HansA schreef:
Ik volg een opleiding als geluidstechnicus. Dus opnemen van een band met microfons of electronisch, een beetje productie, veel mixen, en een vleugeltje mastering. En een van de onderwerpen is het op papier ontwerpen van een studio, zoals ik gelijk vanaf het begin gemeld heb. Het achterliggende idee is om later, mocht ik zelf met een studio beginnen, eentje zelf zou kunnen bouwen.

Ik heb in de forum voorwaarden niets kunnen vinden dat ik in mijn geval niet mag vragen.


Je mag alles vragen, geen punt! Succes met je opdracht en hopelijk vind je hier wat je zoekt?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Za Aug 02, 2014 7:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het volgende is niet wat ik het beste vind, maar het is wel de realiteit van deze tijd.
Zoals een klant van me verteld aan een ieder die een goede tot zeer goede studio wilt bouwen, Doe het niet, Koop een topklas koptelefoon en ga hierop afmixen.
Heel veel personen die de muziek kopen luisteren af op mpeg. Dit is een format welke goed te beluisteren is met een koptelefoon, maar heel veel goedkoper dan een studio bouwen.
Een goede mixruimte komt bouwkundig gauw op de € 30.000 en dan de apparatuur nog.

Je doet hier mee onrecht aan aan de mensen die willen genieten van goede en volledige muziek, maar helaas kan je daar niet van eten. Ik wil nogmaals benadrukken dat ik het liefst ook anders wilt zien.

Dus op dit moment is het bouwen van een studio voor mensen die geld (er) voor over hebben.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
HansA



Sinds: 29-7-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Zo Aug 03, 2014 5:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Opdracht is een afmixkamer te ontwerpen met studio monitoren. Het gaat niet om alternatieven met koptelefoons.

Wat heb ik vandaag geplant: de kamer is nu met isolatie 4,70 x 6,74 x 3,27. Ik heb Meroflex 60mm voor de muren gebruikt en genoeg afstand gehouden tot de muur. Ik heb ook Multipor bevestigd aan het plafond.

Mijn volgende probleem nu, is de akoestiek. Ik heb de staande golven (room modes/standing waves) berekend en kwam met het volgende resultaat:

De zwart gemaakte room modes zjin volgens mij de probleem frequencies. Dit weet ik helaas niet zeker. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

25,5
36,6
51,0
52,6

73,2
76,6

102,1
105,2
109,8

127,6
146,4
153,1
157,8

178,6
183,0

204,2
210,4
219,6

229,7
255,2
256,2
263,0

280,7
292,8


Ik heb op school de volgende formule geleerd om dit uit te rekenen: 344:2 x wortel (i² x d²)

waarbij i elke keer verandert per room mode (1², 2², 3² etc) tot je bij de 300 Hz zit

En d² staat voor de dimensie in meters. Deze is constant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Aug 03, 2014 7:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Google anders eens op "online room modes calculator"
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
HansA



Sinds: 29-7-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Ma Aug 04, 2014 9:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Google anders eens op "online room modes calculator"


Ik heb de room modes al berekend. De vraag is nu wat doe ik het beste tegen de problematische frequenties?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Aug 04, 2014 11:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

HansA schreef:
Geluidforum schreef:
Google anders eens op "online room modes calculator"


Ik heb de room modes al berekend. De vraag is nu wat doe ik het beste tegen de problematische frequenties?


Wanden niet-parallel zetten bijvoorbeeld, absorptie (breedbandig) of resonatorpanelen (smalbandig) aanbrengen. E.e.a. ook in relatie tot de gewenste nagalmtijd per octaafband of tertsband (of nog smalbandiger).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
HansA



Sinds: 29-7-2014
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: Di Aug 05, 2014 1:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de planning voor de afmixkamer aangepast met een schuine muur. In theorie moet zou ik dan op de schuine muur diffusors moeten plaatsen. Ik dacht altijd dat een diffusor wat anders is dan een absorberende wandplaat met een driedimensionale vorm. Waar kan ik dan diffusor elementen vinden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Aug 05, 2014 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

HansA schreef:
Ik heb de planning voor de afmixkamer aangepast met een schuine muur. In theorie moet zou ik dan op de schuine muur diffusors moeten plaatsen. Ik dacht altijd dat een diffusor wat anders is dan een absorberende wandplaat met een driedimensionale vorm. Waar kan ik dan diffusor elementen vinden?


http://www.sonogamma.com? Of Google op 'geluid diffuser' (veel zelfbouwoplossingen).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.