Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

trillingsabsorptie onder nog te leggen balkenbroodjes

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wim Jan
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 28, 2014 11:02 am    Onderwerp: trillingsabsorptie onder nog te leggen balkenbroodjes Reageer met quote

Beste lezers,

Ik ben thuis bezig met een ingrijpende verbouwing op de begane grond. Er wordt een balkenbroodjesvloer gemonteerd, waaroverheen ongeveer 10cm beton waarin de vloerverwarming komt. De betonnen vloer wordt in een "ral" kleur geleverd en wordt gevlinderd. Er komt geen cementdekvloer overheen en ook komen er geen tegels of pakket.

De scheidingsmuur tussen ons pand en het belendende pand aan de ene kant bestaat uit een steens muur. Deze muur loopt direct door tot de vloer van onze kelder.

Dmv een hoeklijn zullen de balkenbroodjes aan deze kant gemonteerd worden. Tijdens mijn opleiding als klassiek geluidstechnicus heb ik voldoende akoestiekles gehad om mij te realiseren dat wij met deze constructie een brug voor contactgeluid maken van de scheidingsmuur direct naar onze woonkamer.

Op dit moment horen wij de trap van onze buren zeer duidelijk. Ik wil graag voorkomen dat dit geluid aan de betonnenvloer wordt doorgegeven.

De oplossing die ik bedacht heb bestaat uit het volgende:
Ik wil de balken van de balkenbroodjesvloer op rubber platen van ongeveer 1 cm dik leggen. De te storten betonnenvloer houd ik vrij van de muur.

Mijn vraag aan u allen is tweeledig:
1) Kan de oplossing zoals ik die bedacht heb werken?
2) Wat voor materiaal moet ik onder de balken leggen. (Kan ik bv naar een vulcaniseer bedrijf gaan en daar de rubberen strips halen die zij later om de banden vulcaniseren en deze onder de balken leggen? Of kent iemand een ander materiaal die deze functie beter kan vervullen.


met vriendelijk groet,
Wim Jan
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Jun 28, 2014 11:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Van belang zijn een goede ontkoppeling (alles op trillingdempend materiaal, geen verbindingen in de langsrichting), maar dat heb je redelijk in de gaten.

Verder van belang een materiaal met bekende en vooral in de tijd (veroudering) stabiele eigenschappen! Demping bij invering en belasting (massa vloer i.r.t. oplegoppervlakken) gewichtsverdeling over de oplegpunten, etc.

Gezien het risico wanneer het verkeerd wordt gedaan zou ik me hierin laten adviseren. Zomaar een rubber van een bepaalde hardheid (is ook verschillend) kiezen is een te groot risico. Er zijn wel rubberen dempers en kunststof varianten (Sylomer etc.) beschikbaar, net als kurk en staalveer-oplossingen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Jun 28, 2014 4:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik ga ermee aan de gang
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.