Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hoe straaljagergeluid hobby cnc machine dempen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cnc
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2014 5:30 pm    Onderwerp: Hoe straaljagergeluid hobby cnc machine dempen? Reageer met quote

Beste mensen,

ik heb een hobby cnc machine aangeschaft die hopelijk binnenkort aankomt. Nu is het me heel duidelijk dat zo'n ding een vreselijke herrie maakt en terwijl hij bezig is ben ik ernaast met andere dingen bezig. Verder is er familie een verdieping lager en er zijn buren. Hier is een filmpje met geluid van een vergelijkbare machine: http://www.youtube.com/watch?v=fSbR2_QwuCQ

Het schijnt dat het geluid rond de 2000Hz ligt, dus geen moeilijke lage tonen. Het aantal decibels is moeilijk een vinger achter te krijgen, farikanten hebben het over 80-90 db(A): http://www.kress-elektrik.com/Power-tools.71+M53292a16b5a.0.html?&tx_commerce_pi1%5BcatUid%5D=17&tx_commerce_pi1%5BshowUid%5D=35, maar dat is zonder dat hij hout weghaalt met een freesbit.

Mijn machine wordt vrij groot, die heeft ca. 2x1 meter oppervlak nodig.

De vraag: hoe kan ik (eigenlijk 'wij', want veel mensen zitten met het probleem) het beste een flinke geluidsreductie realiseren met een omkisting tegen zo laag mogelijke kosten?

Een paar randvoorwaarden:
- er hoeft geen raam in, monitoren kan met een camera, maar uiteraard wel een klep of deurtjes.
- er moet lucht naar binnen en een stofzuigerslang uitkomen ivm stofafzuiging. Mogelijk zit de stofzuiger in de omkisting, maar er moet lucht van buiten naar binnen en weer naar buiten ivm warmteontwikkeling - de motoren verbuiken gezamelijk iets tussen de 500 en 1000W, exclusief de stofzuiger. Handigste lijkt de uitvoerslang van de zuiger naar buiten te leiden en ergens een invoer te mmaken.
- er moeten diverse kabels (besturing motoren, camera) en 220V naar binnen.

Groeten,
Philip
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2014 9:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de timmeroplossing: Van buiten naar binnen: Wat regelwerk, 18 mm multiplex, 25-50 mm dikke steenwol, dunne PE-folie, geperforeerde plaat of (als het niks mag kosten) kippengaas.

Voor de doorvoeren een labyrint maken dat aan binnenzijde geluidabsorberend is. Dit kan bijvoorbeeld ook een hele (achter)wand zijn. Om het hoogfrequente geluid in de zo gecreëerde demper zo goed mogelijk te absorberen het absorptiemateriaal (mineraalwol) hier bij voorkeur niet met folie afdekken.

Hoogfrequent zou je vooral goede kierdichtingen (rubbers, kit) moeten voorzien. De massa van een 18 mm multiplex (of, nog goedkoper, underlayment) is voldoende.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
cnc
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2014 1:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hee Geluidsforum,

heel hartelijk bedankt voor je snelle reactie. Hier hebben veel mensen wat aan want het is een hot topic op het cnc forum en de meningen (van mensen die er niets vanaf weten) lopen ver uiteen.

Het is me wel duidelijk denk ik. Nog een laatste vraag: Kan ik het uitwendige regelwerk naar de vloer laten doorlopen of is het beter een losse constructie te maken voor het onderstel en dan met rubber doppen oid de kist daarvan te sceiden ivm het doorgeven van trillingen aan de vloer?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2014 2:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als er vrijwel enkel sprake is van hoogfrequent luchtgeluid (zoals je suggereert) zouden trillingen via de vloer geen probleem mogen zijn. Uiteraard moet je de machine niet op een kierende houten verdiepingsvloer gaan zetten.

Ik vermoed echter dat, afhankelijk van de massa van de machine en de constructie van je frame, er wel degelijk trillingen kunnen worden doorgegeven (er wordt immers met een heel hoge frequentie een kracht overgebracht op het star opgespannen werkstuk. De machine zelf op trillingdempers plaatsen lijkt me een aanrader.

Zet eens eens linkje hier naar het onderwerp op het CNC forum als je wilt?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
cnc
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2014 3:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, met die kierende vloer gaat het wel lukken, de machine komt op zolder Razz Het is een pand van voor 1900 met een planken vloer (dikte 3,5cm) en het plafond eronder bestaat uit rieten tengel met een hele dikke stuclaag. Probleem is dat mijn vrouw er recht onder een werkkamer heeft, dus als ik uiteindelijk de machine echt regelmatig wil gebruiken moet ik wel een goede isolatie hebben. Misschien zelfs nog een klein kamertje om de hiervoor geschetste kist bouwen in een later stadium.

Eén van de draadjes waar ik het over heb is hier, in het Engels en vrij lang: http://www.shapeoko.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=676

En nogmaals bedankt voor je hulp.

Philip
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.