Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Nagalm en gordijnen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tony



Sinds: 16-4-2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2014 12:32 am    Onderwerp: Nagalm en gordijnen Reageer met quote

Hallo

ik ben op deze site terechtgekomen omdat het geluid in onze woonkamer echt hinderlijk is. iedereen moet schreeuwen om maar verstaanbaar te zijn.
na het nodige lezen hier begrijp ik dat de nagalm het probleem is.

doel is om de verstaanbaarheid te verbeteren.
dus ben ik op zoek naar goede absorbtie met voldoende oppervlak.

wat ik jullie wil vragen is de invloed van gordijnen.
toen ik in ons nieuwe huis kwam, merkte ik de enorme toename van galm toen ik de oude gordijnen weghaalde.

De situatie:de kamer is 8.20 x 4.80, 2.55 hoog. Gestukte wanden en plafond, natuurstenen vloer. Een lange zijde is voorzien van deuren met veel glas erin. Hier is een foto ervan waar je 3 van de 4 deuren kunt zien:



dit is een foto die ik nog had van de oude gordijnen.



voor het licht waren die altijd maximaal geopend, en dus het totale absorberende oppervlak was helemaal niet zo groot. de gordijnen waren ook niet dik/zwaar.
dus met het beperkte oppervlak en de niet zo goede demping had ik het verschil in galm niet verwacht.

weten jullie waarom ik dan toch zoveel verschil merkte? hangen de gordijnen in een "hoekje" dat toevallig goed helpt bij galm of zo?
en hoe zou ik dit het beste kunnen maximaliseren?

want ik ben van plan om weer gordijnen aan te schaffen en dan kan ik dat evt. direct meenemen. ik heb inmiddel bemerkt dat het niet meevalt om zomaar absorberend oppervlak in de kamer te "vinden" dus dit is graag meegenomen.

alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2014 2:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Op de oude foto zie ik twee rails aan het plafond. Hingen er destijds zowel gordijnen als vitrage?
Lag de natuurstenen vloer er al? Lag daar toen een kleed op?
Zijn de wanden en/of het plafond opnieuw afgewerkt, gestuct, gewit, geverfd?
Wat hing er toen en wat hangt er nu aan de wanden?
Is het meubilair veranderd?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2014 9:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

De eerste slag is een daalder waard geldt in redelijke mate voor de door jou omschreven situatie, omdat er nu nauwelijks sprake is van enige geluidsabsorptie.

Mogelijk had de vorige bewoner behalve de gordijnen inderdaad nog meer stoffering (kleden, forse gestoffeerde meubels) in de ruimte?

Gordijnen zullen de scherpe kantjes er zeker af halen. Dit geldt ook voor kleden op vloer of aan de wand. Hoe dikker het gordijn/kleed hoe breedbandiger (lees: minder gelimiteerd tot hoogfrequent) de absorptie.

Wil je verder optimaliseren is er een ruim aanbod in (al dan niet van kleurenprints voorziene) wand en plafondpanelen voorhanden. Een mooie maar kostbare oplossing is het aanbrengen van een geluidsabsorberend plafondsysteem met akoestisch open stuc-laag.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tony



Sinds: 16-4-2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Do Apr 17, 2014 5:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het verschil in galm heb ik bemerkt toen ik de gordijnen erafhaalde, en voor de rest had ik geen veranderingen in de kamer aangebracht. (gordijnen van vorige bewoner mocht ik nl. nog even gebruiken en moesten op een gegeven moment terug.).
In de kamer staan verder nog een stoffen bankstel en een vloerkleed van 2 bij 3 meter. Dat helpt, maar nog lang niet genoeg.

Nieuwe gordijnen kopen ligt dus voor de hand.

Waar het mij om gaat is dat het effect op nagalm zo effectief leek te zijn.
Alsof perongeluk de gordijnen hingen in een hoekje waar alle reflecties goed gedempt kunnen worden of zo... tja, niet gehinderd door enige kennis..... Wink.
Ik vroeg me af of het bijv. ook zou helpen de steunpilaren te bekleden met absorptiemateriaal? Qua oppervlak is het niet veel, maarja, veel oppervlak hadden de gordijnen ook niet!


Is er een manier om een indicatie te krijgen van de huidige nagalmtijd? Kan ik zoiets meten met laptop/ipad o.i.d.? Nauwkeurig meten is niet de vraag, maar meer om inzicht te krijgen hoe goed verschillende dempingsmaatregelen bijdragen in mijn situatie.

bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tony



Sinds: 16-4-2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2014 12:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tony schreef:


Is er een manier om een indicatie te krijgen van de huidige nagalmtijd? Kan ik zoiets meten met laptop/ipad o.i.d.? Nauwkeurig meten is niet de vraag, maar meer om inzicht te krijgen hoe goed verschillende dempingsmaatregelen bijdragen in mijn situatie.




een ballonnetje en audacity Smile

https://www.youtube.com/watch?v=HFIXPjp0fgc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Vr Apr 18, 2014 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bij elk probleem met galm in ruimtes voorkomt zijn vlakke wanden die parallel t.o.v. elkaar staan. Dus een rechthoekige kamer zal meer galm veroorzaken dan éen met wanden die niet parallel lopen. Een glaswand is altijd funest.

Galm tegengaan moet met diffusie en absorptie worden uitgevoerd.
Flink veel meubilair, bv. een grote boekenkast kan helpen voor diffusie van geluid.
Wat zeker zou helpen voor de glaswand zijn vertikale lamellen liefst van stof. Dit dient bijna als absorber/diffusor: het geluid wordt weerkaatst tussen de lamellen en afgedempt door de stof. Maar zelfs met hardere oppervlakten van de lamel - afhankelijk van de stand van de lamellen (scheef, 90 graden etc.) - bereik je een redelijk resultaat (vooropgesteld dat de lamellen de gehele oppervlakte van het glas bedekken).

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 19, 2014 10:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

9WEST schreef:
Wat bij elk probleem met galm in ruimtes voorkomt zijn vlakke wanden die parallel t.o.v. elkaar staan. Dus een rechthoekige kamer zal meer galm veroorzaken dan éen met wanden die niet parallel lopen. Een glaswand is altijd funest.



Volgens mij zijn ontwerpers van galmkamers dat niet altijd met je eens. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2014 12:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
9WEST schreef:
Wat bij elk probleem met galm in ruimtes voorkomt zijn vlakke wanden die parallel t.o.v. elkaar staan. Dus een rechthoekige kamer zal meer galm veroorzaken dan éen met wanden die niet parallel lopen. Een glaswand is altijd funest.



Volgens mij zijn ontwerpers van galmkamers dat niet altijd met je eens. Very Happy


Je hebt gelijk, wat ik eigenlijk bedoelde is flutterecho, of weerkaatsing van geluid tussen parallelle wanden, wat niet hetzelfde is als galm. Je hoort dat snel als je in je handen klapt. Hoe harder de oppervlakte (zoals glas) hoe meer het effect van flutterecho kan optreden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tony



Sinds: 16-4-2014
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2014 11:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

flutterecho? da's toch dat rare geluidseffect als je in een smalle gang in je handen klapt?
dat geluid herken ik nog niet zo in mijn kamer.

wat ik wel gemerkt heb:
ik heb in de ruimte twee lange designradiatoren hangen. het zijn "platte buizen" 160 bij 60 cm.

als ik vlak daarbij in mijn handen klap hoor ik de radiatoren "mee gaan zingen".

wat voor effect is dat?
(en is daar wat tegen te doen, en zo dat de radiatoren nog steeds warmte af kunnen geven? )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
milieuadviseur



Sinds: 3-9-2013
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Wo Apr 23, 2014 10:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het meetrillen van je radiatoren treedt op vanwege het zogenaamde 'aanstoten' van de eigenfrequentie (ook wel natuurlijke frequentie genoemd) waardoor je radiatoren gaan 'zingen'. Dit kan je oplossen door je verwarming te verzwaren, bijvoorbeeld door het aanbrengen van loden elementen op een plek waar je dit zelf niet ziet (esthetisch gezien wel zo leuk).

Vergelijk het met een leeg wijnglas, als je over de rand gaat met je vingers hoor je een hoog geluid, maar als je het glas vult met wijn (verzwaren), treedt dit effect niet of in veel mindere mate op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
celinevb
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jan 15, 2018 3:40 pm    Onderwerp: nieuwe gordijnen Reageer met quote

Ik zou gewoon nieuwe gordijnen ophangen.. bij mij was het juist een probleem dat je alles kon horen en daarom hadden wij gordijnen opgehangen van ***ik spam hier een website voor een gordijnensite maar neem niet eens de moeite er een link van de maken***. Ik merk wel echt dat deze geluidsabsorberend zijn, wellicht ook iets voor jullie thuis.. Very Happy
Naar boven
Sonja51
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Feb 22, 2019 10:11 am    Onderwerp: GEluidempende gordijnen Reageer met quote

De beste gordijnen voor geluid demping zijn velours gordijnen. Door de hoge pool bevatten ze veel stilstaande lucht. Het geluid wordt nagenoeg niet meer weerkaatst. We hebben ze bij het radiostation waar ik werk ook gehangen en rondzingen van microfoons behoort zo goed als tot het verleden. De huidige mode laat helaas maar weinig gordijnen toe. We hebben thuis zelf daarom duo rolgordijnen gekocht. Deze zijn lang niet zo geluid dempend als gordijnen maar door een dikkere stof met hoog laag structuur te kiezen is het verschil wel goed te merken.
Naar boven
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 04, 2019 3:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedenk je wel dat als je gordijnen op gaat hangen, deze dus alleen goed werken als je ze ook echt dicht doet? Overdag houd je dus de problemen met geluid...

Misschien moet je denken aan meer kleden op de vloer, of het plafond bewerken... Er zijn spanplafonds die wel iets aan galm etc kunnen doen, of zelfs speciaal stucwerk wat diffuus en absorberend werkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.