Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Niks te doen aan nachtelijk geluid windgong

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mrt 02, 2014 9:28 pm    Onderwerp: Niks te doen aan nachtelijk geluid windgong Reageer met quote

Heerenveen- Een bewoner van de Dotterhof in Heerenveen wordt door de gemeente geadviseerd 's nachts oordopjes in te doen tegen het geluid dat een windgong van de buren maakt. De man klaagt al maanden over de gong, maar de gemeente kan er juridisch niets tegen doen. Volgens metingen wordt de gemiddelde geluidsnorm niet overschreden. Een verzoek om handhavend op te treden is in september al afgewezen en het bezwaar daartegen nu wederom. Een windgong is een mobiel van van houten, metalen of bamboestaafjes die geluid maakt als de wind er doorheen blaast. De klager beweert 's nachts niet te kunnen slapen van de windgong en daar psychische gezondheidsklachten door op te lopen. Een poging tot buurtbemiddeling haalt niets uit omdat de vermeende overtreder daar niet aan wil meewerken. De buren die de gong buiten hebben hangen weigeren deze 's nachts binnen te halen, omdat de gong er al zes jaar hangt en er vroeger nooit over is geklaagd. De commissie bezwaarschriften adviseert oordopjes in te doen en deuren en ramen dicht te houden.

Bron: Friesch dagblad

Mijn mening in deze: Als de mensen zo graag naar deze geluiden willen luisteren: Neem het op een CD en ga dit afspelen op een MP3 speler en zet een hoofdtelefoon op. Mogelijk dat degene die overlast ervaart ook geluiden kan maken die binnen de geluidsnormen vallen en hiermee de overlast gever ook weer overlast kan bezorgen zodat het hun duidelijk wordt hoe irritant dit geluid is. Je zadelt iemand anders op met jouw "muziek".
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 10:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zie verder:

PDF Besluitenlijst Heerenveen

Pagina 4 van het PDF bestand.
Naar boven
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De rijdende rechter heeft hier jaren geleden een uitzending over gemaakt.
Lees de uitslag daarvan op geluidnieuws.nl/2005/feb2005/windgong.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 6:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Daar hebben zij ook geluidsmetingen gedaan. Daaruit bleek dat het te luid was. Echter de Rijdende Rechter heeft bepaald dat de windgong alleen tijdens de wintermaanden weg moest en in de zomer periode mocht het er weer staan. Kunnen ze die die metalen dingen niet even beplakken zodat er minder herrie uitkomt?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 8:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Daar hebben zij ook geluidsmetingen gedaan. Daaruit bleek dat het te luid was. Echter de Rijdende Rechter heeft bepaald dat de windgong alleen tijdens de wintermaanden weg moest en in de zomer periode mocht het er weer staan. Kunnen ze die die metalen dingen niet even beplakken zodat er minder herrie uitkomt?


Bijzonder, want juist in de zomer slaap je met de ramen open... Rolling Eyes

Natuurlijk kun je ze beplakken of van plastic maken in plaats van bamboe of staal, maar de eigenaar wíl juist dat geluid blijkbaar. Worden ze rustig van misschien, of het jaagt schijtende katten de tuin uit? Ik heb geen idee. Misschien moeten we proberen de SP ze te laten verbieden! Twisted Evil

Serieus: te belachelijk voor woorden dat dit de gemeenschap geld moet kosten (aan handhaving, metingen, etc.). Waar ik woon probeer je als buren gewoon rekening met elkaar te houden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 11:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil graag heavy metal muziek op de tuin omdat dit mij rust geeft. Dit ga ik dan doen op een volume wat dan binnen de grenzen valt. Zo kan dat dus in Nederland?! Als die windgong je zo rustig maakt en dit met alle geweld nodig hebt in je eigen tuin en de verre omgeving: Maak er een MP3 van met allerlei variaties en speel dit af op je hoofdtelefoon. Want een ander kan er onrustig van worden.

Dus geluidshinder is toegestaan in Nederland mits het nèt valt binnen de geluidsnormen? Belachelijk!

Diegene woont er nog niet zolang, dus al hangt dat toestel er 100 jaar! Ik vind dat geen reden. Ik rij al 50 jaar door rood licht maar wil dat dan zeggen dat het dan mag? Wat een drogreden.

Diegene heeft er psychische klachten door gekregen dus weg met dat ding! Je houd toch rekening met een ander? Kennelijk niet in Heerenveen. Daar is het egoïsme belangrijk?
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 11:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

NSG adviseert Rijdende Rechter
De Rijdende Rechter vroeg de NSG om advies bij een te luide windgong in Lelystad.
Bij uitzondering werd voor een windgong die in Lelystad veelvuldig klinkt een geluidsmeting uitgevoerd. De eis van de buurvrouw, die door de windgong niet kon slapen, werd mede hierdoor door mr. Frank Visser volledig gehonoreerd. De windgong moet in de winter, als het veel waait, verwijderd worden.

http://www.nsg.nl/nl/mei_2005.html

In de winter waait het dus meer dus dan alleen verwijderen. Ik ga denk ik krekels verzamelen en dan een paar duizenden in een hokje stoppen omdat ik dat geluid zo erg leuk vind.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mrt 03, 2014 11:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom vind u het belachelijk dat op kosten van de samenleving hierop geprocedeerd wordt? Dit is de mogelijkheid om deze geluidsoverlast het zwijgen op te leggen? Als diegene niet wil luisteren dan moet er HARD opgetreden worden vind ik.

Wat ik belachelijk vind is dat een geluidsmeting wel 2000 euro kan gaan kosten. En dat het in de wet niet goed geregeld is om iets te doen tegen geluidsoverlast. Langslepende procedures et cetera.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 04, 2014 12:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je begrijpt me verkeerd. Ik vind dat mensen meer rekening met elkaar moeten houden en niet direct naar instanties moeten stappen om, zonder overleg met hun buren, hun gelijk te halen. Die mevrouw gaat zich nu de hele zomer (juist als ze met open ramen wil slapen) ergeren aan die windgong, die er dan zelfs nog mag hangen ook.

Gewoon met elkaar praten, dan zijn al die onderzoeken en kostbare rechtsgangen niet nodig. Ik heb heel veel te maken (gehad) met mensen die klagen over geluid van buren en bedrijven. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Op het moment dat de instanties erbij worden betrokken is het voor particulieren meestal al te laat. Op eenzelfde wijze is het, wanneer mensen hun kat binnen houden en op een bak leren poepen, niet meer nodig om kattenverjagers toe te passen. Als ik de hond uitlaat wordt ik ook geacht zijn behoefte in een plastic zakje te doen en op te ruimen...

Wat ik wil zeggen is dat klagers zich vaak inprenten dat hen niet alleen door de veroorzaker van de hinder, maar ook door alle instanties en mensen die er zijdelings bij zijn betrokken een gigantisch onrecht wordt aangedaan. Het aannemen van die slachtofferrol leidt nu eenmaal niet tot sympathie.

Je reacties (zowel over windgongen als ook over kattenverjagers) gaan steeds meer de richting op die ik schets, terwijl je zelf mensen een MP3-speler wilt opdringen, zou iemand je eens moeten wagen te adviseren oordoppen tegen het geluid te gaan dragen. Dan is het internet te klein!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mrt 04, 2014 4:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wij weten niet wat er vooraf afgespeeld heeft in dit persbericht te gelezen hebbende. Er zijn mensen die geen katten van anderen op hun terrein dulden. Een kat is een stoffelijk iets, het heeft haren ogen et cetera. Volgens mij zijn er onderzoeken die aantonen dat wanneer je nergens meer stilte kunt hebben dit ongezond is. Je hersenen zijn voortdurend bezig met het verwerken van geluiden. Kennelijk kunnen mensen niet meer tegen stilte. Waar vindt je tegenwoordig nog stilte?

Het is denk ik een utopie te denken dat mensen allemaal rekening met elkaar gaan houden. Een goed idee dat deze mensen oordoppen in doen. Wanneer er dan visite is dan kunnen ze luidruchtig met elkaar in gesprek gaan omdat ze allen oordoppen in hebben! Ik vind dat een windgong mag maar dan alleen zodanig dat het geluid niet verder gaat dan de erfgrens!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mrt 04, 2014 11:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Woongeluiden zijn ook het onderwerp van een nieuwe publicatie van de NSG (www.nsg.nl). Lees het artikel op www.geluidnieuws.nl, directe link.

Quote:
NSG Handleiding woongeluiden
Jan Kramer, NSG, 27 februari 2014

Op de Nationale Geluidshinderdag, die de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) op 26 maart in Utrecht organiseert is het onderwerp dit jaar ‘Woongeluiden’. Een onderwerp dat hoog scoort op de lijst van geluidbronnen waar Nederlanders hinder van ondervinden. Voor akoestisch adviseurs is het een klein werkterrein, maar de NSG krijgt er wekelijks tientallen vragen over.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Mrt 21, 2014 10:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidsmetingen betreffende windgong:

Het gemeten bedroeg, na correctie volgens de gevolgd handreiking, 35 dB(A)Lar, LT. Zeg maar het gemiddeld geluidsniveau.
Deze meting is uitgevoerd op de gevel van woning van de verzoeker om handhaving op 5 meter hoogte.
Deze correctie is gebaseerd op o.a. het soort geluid, tijd dat de geluidsbron in werking is.
Dit conform de handreiking meten en rekenen industrielawaai. Vervolgens is de gemeten geluidswaarden getoetst aan de achtergrondgeluidwaarden uit de handreiking industrielawaai en vergunningverlening.
Dit is een methode welke eerder is toegepast op een andere geluidsbron in een andere gemeente en deze is reeds door de raad van state getoetst.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Mrt 22, 2014 10:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Geluidsmetingen betreffende windgong:

Het gemeten bedroeg, na correctie volgens de gevolgd handreiking, 35 dB(A)Lar, LT. Zeg maar het gemiddeld geluidsniveau.
Deze meting is uitgevoerd op de gevel van woning van de verzoeker om handhaving op 5 meter hoogte.
Deze correctie is gebaseerd op o.a. het soort geluid, tijd dat de geluidsbron in werking is.
Dit conform de handreiking meten en rekenen industrielawaai. Vervolgens is de gemeten geluidswaarden getoetst aan de achtergrondgeluidwaarden uit de handreiking industrielawaai en vergunningverlening.
Dit is een methode welke eerder is toegepast op een andere geluidsbron in een andere gemeente en deze is reeds door de raad van state getoetst.


Welke correctie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mrt 23, 2014 10:23 am    Onderwerp: Reageer met quote

@ geluidsforum:

Wat bedoeld u hier precies mee? Welke informatie is nog niet compleet? Ik heb deze informatie gekregen van de gemeente Heerenveen.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Di Apr 08, 2014 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Op de vraag of er ook aanscherping nodig is voor APV geluidshinder geeft de VNG het volgende antwoord:

Quote:
De bij uw vraag gevoegde uitspraak is helder en leidt op geen enkele wijze tot de conclusie dat deze APV-bepaling aanpassing zou behoeven, laat staan dat deze een wassen neus zou zijn.

De bepaling zelf kent geen geluidsnormen (dat ligt ook voor de hand, dit is een excessenbepaling, opnemen van een normering zou ertoe leiden dat geluid onder dat niveau per definitie niet hinderlijk zou zijn, of zou een zo lage norm stellen van vrijwel alles als hinderlijk moet worden aangemerkt).

Dat liet onverlet dat de gemeente in deze zaak geluidsmetingen kon doen en daarbij aansluiting kon zoeken bij de normen in andere regelgeving, zoals ook is gebeurd.

De rechter deelde de opvatting van het college van B&W dat met die metingen in de hand moest worden geconcludeerd dat hier geen sprake was van geluidhinder en dat er niet handhavend hoefde te worden opgetreden.

Kortom, het college van B&W kreeg in deze zaak op alle punten gelijk. Dat dit niet de uitkomst is waarop uw inwoner, die kennelijk vergelijkbare klachten heeft, had gehoopt kan ik mij voorstellen, maar met een pleidooi voor aanpassing van regelgeving moet hij of zij bij de raad zijn.


De vraag was:

raag
Wij ontvingen een vraag van een van onze inwoners.
Is het mogelijk om een norm te verbinden aan art. 4.6 APV geluidshinder?
Zijn vraag: In de gemeente is een APV 4:6 geluidshinder opgenomen. Echter wat heeft de burger aan dit artikel?
Want het blijkt dat in dit artikel niet is opgenomen aangaande de geluidsnormeringen. Derhalve doet een subjectieve beleving van de burger er niet toe. En ook geluidshinder is subjectief. Kortom een artikel dat wellicht een wassen neus is? Geluidsoverlast is een veel gehoorde klacht van de Nederlanders. Natuurlijk moet je geluiden van elkaar in zekere hoogte dulden.
Nu is het zo dat geluidsnormeringen bij bedrijven wel goed geregeld is.
Echter bij particulieren weer niet. Ik hoop hiermee dat u in overleg met de VNG er voor kunt zorgen dat er een betere regelgeving komt.

Zie ook bijvoorbeeld deze uitspraak:

http://www.openbareorderecht.nl/index.php/geluidsoverlast-jacuzzi-geen-reden-tot-handhaven-door-college-van-bw/
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.