Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast vijverpomp van buren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Koi
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mrt 20, 2014 2:03 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast vijverpomp van buren Reageer met quote

Wij wonen nu 5 jaar in dit huis. Onze buren hebben een vijver, waar ik de eerste jaren nooit last an had. Het is een vijver met koi-karpers. Er loopt voortdurend een waterstroompje in de vijver. Daar heb ik geen last van, dat vind ik wel rustgevend.

Maar sinds vorig jaar maakt de enorme pomp die bij de vijver staat een brommend geluid. Heel laag en monotoon. Ik ben dus naar de buren gegaan met de vraag of ze daar iets aan konden doen. De buurman zei dat hij de pomp moest schoonmaken. Dat deed hij uiteindelijk ook na 2-3x vragen. Het geluid was toen een stuk minder. Het was maar van korte duur, want nu is het er weer. Heel vervelend!

Het is dus een monotone brom, die je constant hoort. Gelukkig hoor ik hem niet binnen! Het is een grote pomp die op tegels staat, een soort bak met een slurf aan de zijkant. Wij hebben wel wat planten in de tuin, maar die houden de brom niet tegen. Je hoort het op sommige plaatsen beter dan op andere. De buren horen het zelf niet. Ik denk dat het geluid weerkaatst?

Ik heb de buurman weer aangesproken op het geluid een paar weken geleden, maar er gebeurt verder niks. Wij hebben wel een goede verstandhouding met ze, dus ik begrijp niet waarom ze hier niks aan doen? Ik word er gek van, wil niet eens meer in de tuin zitten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zelf op kan lossen? Van de buren verwacht ik niet veel. Volgens mij weten zij ook niet goed wat ze kunnen doen? Zouden rubber tegels helpen? Omkasten lukt niet, want de echte pomp is volgens mij al omkast? Of iets tegen de schutting plaatsen? Al weet ik niet of dat geluidweerkaatsend is.

Ik hoop op goede tips, wil hier nog jaren wonen alleen dan wel in een redelijk stille tuin!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mrt 20, 2014 2:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als het lage brom betreft heb je bij afscherming een vrij forse wand nodig, omdat het laagfrequente geluid er anders vrij eenvoudig omheen 'buigt'.

http://www.wegenenverkeer.be/geluidsbeperkingen-in-de-overdracht schreef:
De aard van het geluid is bepalend daar laagfrequente geluiden minder afgezwakt worden door een scherm dan hoogfrequente geluiden. Laagfrequente geluidsgolven buigen – door hun grote golflengte – makkelijker over een scherm heen, dan hoogfrequente. Dit heeft tot gevolg dat het geluidsspectrum opgenomen voor de plaatsing van een scherm meer inhoud heeft in het midden- en hoogfrequente gebied dan het spectrum opgenomen na plaatsing van een scherm.

Omkasten (rondom de bestaande, blijkbaar matig geluid isolerende omkasting) lijkt me toch het meest aangewezen. De omkasting dient vrij zwaar te worden uitgevoerd en aan binnenzijde van een voldoende dikke absorptie te worden voorzien.

Een mooie oplossing is misschien de pomp in een (rondom afgemetselde) kuil met een zwaar betonnen deksel op te nemen. Wel (maar ook bij omkasten) even kijken of de pomp koeling van langsstromende lucht behoeft.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Brom
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 22, 2016 9:48 pm    Onderwerp: Re: Geluidsoverlast vijverpomp van buren Reageer met quote

Wij hebben precies hetzelfde probleem bij ons huis. 24 uur per dag een lage bromtoon in de tuin die alle woonplezier bederft. We hebben dit huis gekocht vanwege de mooie tuin maar tot nu toe hebben we er nog niet van kunnen genieten. Daarom zijn we erg benieuwd of de vraagsteller inmiddels een oplossing heeft gevonden? Misschien hebben wij daar ook iets aan.

Koi schreef:
Wij wonen nu 5 jaar in dit huis. Onze buren hebben een vijver, waar ik de eerste jaren nooit last an had. Het is een vijver met koi-karpers. Er loopt voortdurend een waterstroompje in de vijver. Daar heb ik geen last van, dat vind ik wel rustgevend.

Maar sinds vorig jaar maakt de enorme pomp die bij de vijver staat een brommend geluid. Heel laag en monotoon. Ik ben dus naar de buren gegaan met de vraag of ze daar iets aan konden doen. De buurman zei dat hij de pomp moest schoonmaken. Dat deed hij uiteindelijk ook na 2-3x vragen. Het geluid was toen een stuk minder. Het was maar van korte duur, want nu is het er weer. Heel vervelend!

Het is dus een monotone brom, die je constant hoort. Gelukkig hoor ik hem niet binnen! Het is een grote pomp die op tegels staat, een soort bak met een slurf aan de zijkant. Wij hebben wel wat planten in de tuin, maar die houden de brom niet tegen. Je hoort het op sommige plaatsen beter dan op andere. De buren horen het zelf niet. Ik denk dat het geluid weerkaatst?

Ik heb de buurman weer aangesproken op het geluid een paar weken geleden, maar er gebeurt verder niks. Wij hebben wel een goede verstandhouding met ze, dus ik begrijp niet waarom ze hier niks aan doen? Ik word er gek van, wil niet eens meer in de tuin zitten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zelf op kan lossen? Van de buren verwacht ik niet veel. Volgens mij weten zij ook niet goed wat ze kunnen doen? Zouden rubber tegels helpen? Omkasten lukt niet, want de echte pomp is volgens mij al omkast? Of iets tegen de schutting plaatsen? Al weet ik niet of dat geluidweerkaatsend is.

Ik hoop op goede tips, wil hier nog jaren wonen alleen dan wel in een redelijk stille tuin!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.