Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Staatsecretaris grijpt in: Volume bij concerten omlaag.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2014 9:28 am    Onderwerp: Staatsecretaris grijpt in: Volume bij concerten omlaag. Reageer met quote

Quote:
vrijdag 14 feb 2014, 07:25 (Update: 14-02-14, 07:38 )

Staatssecretaris Van Rijn en organisatoren van concerten gaan samen wat doen tegen gehoorschade door harde muziek. Ze maken vandaag afspraken over de aanpak van het probleem. Dat moet ertoe leiden dat muziek bij concerten zachter wordt gezet en dat bezoekers worden voorgelicht over de risico's van veel lawaai.

Van meer dan 800.000 Nederlanders is bij de huisarts bekend dat ze gehoorproblemen hebben. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) neemt vooral het aantal jongeren met gehoorschade toe. Een belangrijke oorzaak is het luisteren naar harde muziek, op een muziekspeler of tijdens een concert.

Van de jongeren die zijn onderzocht, zegt twintig procent dat ze permanent een piep horen. Zestig procent hoort af en toe een piep na het uitgaan.

Volgens Van Rijn heb je tegenwoordig bij sommige concerten oordoppen nodig die bouwvakkers ook gebruiken. "Dan heb je te maken met het volume van een kettingzaag!" De staatssecretaris vindt dat een zorgelijke ontwikkeling en grijpt daarom in.
EndQuote.

Bron:
http://nos.nl/artikel/610818-volume-bij-concerten-omlaag.html

http://nos.nl/l/610818
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2014 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe ziet gehoorschade er uit in het oor?
http://www.lne.be/campagnes/help-ze-niet-naar-de-tuut/help-ze-niet-naar-de-tuut/hoe-weet-ik-dat-ik-gehoorschade-heb/hoe-ziet-gehoorschade-er-in-het-oor-uit

Gehoorschade voorkomen
http://www.lne.be/campagnes/help-ze-niet-naar-de-tuut/help-ze-niet-naar-de-tuut/gehoorschade-voorkomen

Hoe weet ik dat ik gehoorschade heb?
http://www.lne.be/campagnes/help-ze-niet-naar-de-tuut/help-ze-niet-naar-de-tuut/hoe-weet-ik-dat-ik-gehoorschade-heb

Ik heb gehoorschade, wat nu?
http://www.lne.be/campagnes/help-ze-niet-naar-de-tuut/help-ze-niet-naar-de-tuut/ik-heb-gehoorschade-wat-nu

Afscheidsbrief Dietrich Hectors
"Dietrich Hectors, een 29-jarige jongeman uit Essen, stapte in juli 2009 uit het leven omdat hij ondraaglijk leed onder zijn tinnitus en hyperacusis, Hij zette zijn afscheidsbrief op zijn Facebookprofiel om aandacht te vragen voor de problematiek van geluid en gehoorschade."
http://www.lne.be/themas/natuur-en-milieueducatie/algemeen/educatief-materiaal/gehoorschade/afscheidsbrief-dietrich-hectors-website.pdf
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Feb 14, 2014 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Info is altijd leuk, dank daarvoor, maar kun je misschien eens iets meer posten van hetgeen je wilt bereiken met het (zonder al te veel toelichting) doorposten van info?

Zo hebben bovenstaande artikelen niet echt veel met elkaar te maken. Het basisartikel gaat over aanpassingen inzake gehoorschade bij concerten, de andere artikelen zijn erg algemeen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2015 8:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

NOS 10 april 2015, 13:55
Staatssecretaris Van Rijn bezorgd over gehoorschade jongeren.

http://nos.nl/artikel/2029525-van-rijn-bezorgd-over-gehoorschade-jongeren.html
Quote:
Staatssecretaris Van Rijn maakt zich zorgen over gehoorschade bij jongeren door harde muziek. Hij overweegt om een maximaal aantal decibellen bij concerten en festivals in de wet op te nemen.

Vanmorgen werd bekend dat een kwart van de jongeren waarschijnlijk gehoorschade heeft. Van Rijn vindt dat ernstig, temeer omdat gehoorschade bijna altijd blijvend is.
...
...
EndQuote.

Hoe lang duurt het voor je gehoorschade oploopt?
http://nos.nl/op3/artikel/2029487-hoe-lang-duurt-het-voor-je-gehoorschade-oploopt.html

Was vandaag ook op NOS Journaal 20:00 uur NPO 1.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 11, 2015 9:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En daarna gaan we sporten verbieden, want daar krijg je ook gruwelijke blessures van, en je slijt, en de economie (of wat daar nog van over is dankzij die politici) lijdt er aan.
En er is vast wel een politicus te vinden die het ook heel erg vindt.

Staatssecretaris Van Rijn maakt zich zorgen over de hardloopcultuur in Nederland. Hij overweegt om de maximum snelheid waarmee een marathon mag worden gelopen terug te brengen tot 10 kilometer per uur en de afstand moet worden beperkt tot 5 kilometer. Deelnemers moeten een door de overheid goedgekeurde hartslagmeter dragen met een begrenzer die niet toestaat dat de hartslag boven de 150 beats per minute komt, anders wordt de drager gewaarschuwd door middel van een door TNO goedgekeurde elektrische schok. Uiteraard wordt een overtreding beboet met een bekeuring van 230 euro, net als wanneer je toetert met je auto terwijl de BOA vindt dat dat niet hoeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Di Apr 14, 2015 9:16 am    Onderwerp: Reageer met quote

Juist. Het is een vrije keuze om je oren te laten beschadigen door veel te luide muziek. Het is een vrije keus om je benen te breken op de ski piste. Het is een vrije keus om je longen vol te laten lopen met nicotine.

Echter, vrije keuzes hebben grenzen, je rijdt tenslotte niet als spookrijder op de snelweg als het jou zo uitkomt. Roken kost de samenleving ook miljoenen en dus wordt het de roker steeds lastiger gemaakt.

Grenzen worden soms langzaam, soms abrupt verlegd. Als blijkt dat door een bepaald aspect aan een geciviliseerde samenleving veel schade berokkend wordt, dan hoeft een discussie over dat aspect niet direct met de grond gelijk of belachelijk gemaakt te worden.

Ik vind de aandacht voor gehoorbeschadiging zeer zinvol. Niet alleen veroorzaken luide concerten e.d. een enorme overlast, ze zorgen dus duidelijk voor een nieuwe soort volksziekte, waar zo langzamerhand best aandacht voor mag worden gevraagd en iets aan gedaan mag worden.

We leven in een democratisch land, met veel vrije keuzes, maar als een minderheid dicteert wat de meerderheid moet ondergaan (zoals geluidsoverlast bij concerten - Leeuwarden bijvoorbeeld) en wat nog maar sinds een paar decennia een probleem geworden is en waarvan de gevolgen pas nu aan het licht komen (800.000 mensen met gehoorbeschadiging), is de tijd voor zinvolle maatregelen gekomen.
De gevolgen van het roken heeft de politiek en wetenschap ook vele tientallen jaren gekost, voordat er iets gebeurde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Apr 14, 2015 12:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je brengt het genuanceerd maar wat je zegt is natuurlijk gewoon een ander je wil opdringen, jij weet wel wat goed voor een ander is. En je voorbeeld slaat nergens op.

Je moet zorgen dat mensen die niet kiezen voor herrie er geen last van hebben.
Verder ben ik zelf muzikant en ik maak zelf wel uit hoe hard ik speel en naar welk concert ik ga, daar heb ik geen ambtenaar voor nodig. En ik heb ook geen dominee nodig die me heel redelijk uitlegt waarom ik op zondag geen boodschappen mag doen.
En dat voorbeeld van sporten is veel minder belachelijk dan jij weet. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2015 6:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over nuance gesproken...

Ik had het over “zinvolle maatregelen”, zou dat ook niet van toepassing kunnen zijn op je eigen woorden: “Je moet zorgen dat mensen die niet kiezen voor herrie er geen last van hebben”? Hoe wou je dat bereiken, dan? Vrijwillig? Dan gebeurt er dus niets. Met dwang? Daar hebben we een democratie voor, dacht ik, of niet?

Wil je een uikering, heb je een ambtenaar nodig. Waar komt dat geld vandaan, van de belasting die men betaalt. Wie heeft al die leuke (en ja, ook een hele boel minder leuke) dingen bedacht, de politici. Wie heeft die gekozen, iedereen die (nog) naar de stembus gaat.

Dus, of je eet je eigen woorden op, of je komt met een zinvol voorstel voor maatregelen, waar iedereen mee kan leven. Hopelijk zijn hier genoeg experts, die een centje bij kunnen dragen.

Iemand?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2015 7:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat hier toch over geluid op concerten dat minder moet volgens een stel pennelikkende wereldvreemden? Ook wanneer er niemand last van heeft? Want wij weten wat goed voor je is?

Ik vind dat een concert geen overlast mag veroorzaken bij mensen die niks met dat concert te maken hebben.
Verder moeten mensen toch zelf weten wat ze doen?
Om jouw voorbeeld aan te halen: je kunt niet gaan spookrijden. Maar als je het leuk vindt om levensgevaarlijk met je opgevoerde auto over de Nordschleife te jagen, dan is dat toch jouw zaak?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.