Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Muziekruimte verbeteren tegen gehoorbeschadiging

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjoerd1234
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Feb 03, 2014 11:08 pm    Onderwerp: Muziekruimte verbeteren tegen gehoorbeschadiging Reageer met quote

Beste allemaal,

Ik heb een vraag. Dit gaat niet zo zeer om het geluidsdicht maken maar om een ruimte te isoleren tegen geluidsweerkaatsing. Ik heb in mijn kelder een oefenruimte waar veel gespeeld word met mijn band en ook wel eens alleen. Het is een vrijstaand huis en het geluid kan knijterhard zonder dat er iemand last van heeft, vandaar dat geluidsdicht niet een heel belangrijke factor is. Nou zitten er in die ruimte gewone harde muren en een tegelvloer. Dit zorgt voor een hoop kabaal en naja ik zal het geen galm noemen maar het klapt wel echt op je oren, ik krijg het idee dat dit mij gehoorsbeschadiging kan opleveren. Het betreft een redelijk grote ruimte van 921cm lang 475cm breed 247,5cm hoog. Wat kan ik het beste hier aan doen om dit tegen te gaan en er een mooie oefenruimte van te maken? Tapijt? Moet ik alleen iets aan de vloer doen en/of muren? of ook nog het plafond? tapijt op de muren of zoiets? Een klein beetje meer geluidsdicht voor de bovenverdieping is niet nodig maar als er een materiaal bestaat dat mijn probleem verhelpt en het een beetje meer geluidsdicht maakt is dat natuurlijk helemaal mooi.

Kan iemand mij helpen?

groetjes en alvast bedankt,

Sjoerd
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 04, 2014 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als het enkel om absorptie van geluid gaat volstaat veelal een combinatie van plafond en één of twee wanden. Tapijt is te dun en geeft slechts hoogfrequent enige demping van de reflecties in de ruimte. 50 mm absorptiemateriaal, bij voorkeur op een spouw van zo'n 50 mm, geeft een voldoende bandbreedte. Let verder op brandgevaar! Ik denk aan melamineschuimplaten of mineraalwol panelen (Rockfon Faccett of Ecophon Master B bijvoorbeeld).

Let op: Absorptie is frequentieafhankelijk, dus de klankkleur van de ruimte zal wijzigen. Enig experimenteren om het geheel goed te laten klinken (bijvoorbeeld met delen wel en niet op spouw monteren) kan wenselijk zijn.

Het past niet echt om over gehoorschade te spreken, want als je live speelt in een kelder zal je geluidsbelasting vrijwel hoe dan ook zodanig hoog zijn dat het een risico voor je gehoor is.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Wo Feb 05, 2014 10:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ook werkt, en heel goedkoop is, is het ophangen van een aantal panelen van steenwol aan de wand. Men neme twee platen steenwol (5 cm dikte elk) , maakt er een frame omheen van vurenhouten planken en omkleed dit met goedkope stof, jute o.i.d.
Mocht dat nog niet genoeg dempen, maak er een paar bij die nog dikker zijn en tweemaal zo groot.
Maak het ook weer niet te dood, want dat heeft als resultaat dat je nog luider gaat spelen.
Voor gehoorbeschadiging staan hier genoeg commentaren op dit forum, maar hoe dan ook, ik zou altijd oordopjes gebruiken.


(Bron: www.isolatiemateriaal.nl)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.