Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

dunne zwevende vloer op dunne houten draagvloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alf



Sinds: 10-1-2014
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Jan 24, 2014 7:52 pm    Onderwerp: dunne zwevende vloer op dunne houten draagvloer Reageer met quote

De vloer tussen de 1e etage en de benedenverdieping wil ik isoleren. Op de 1e etage komt een massief grenen vloer 17mm dik te liggen.
Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar toen was mijn info nog niet helemaal compleet. Bij deze mijn vraag opnieuw met andere informatie.
Het plafond tussen de begane grond en de 1e verdieping bestaat uit een balken plafond (zie foto).




Dit wil ik ook zo houden. Ik moet dus de vloer van bovenaf aanpakken.
Op de 1e etage bevinden zich de slaapkamers van mijzelf, dus niet van de buren. Er zitten nogal wat kieren tussen de planken en de cv-buizen die het plafond lopen.


Als de tv in de woonkamer aanstaat hoor je dat ook in de slaapkamer, ook al staat deze zacht.
Mijn eerste stap is alle naden dichten met flexibele kit.

Verder wil ik de lucht-isolatie nog verder verbeteren en daarnaast de contactisolatie. Deze heb ik proberen te verduidelijken aan de hand van onderstaande illustratie. Er bestaan allerlei oplossingen, zoals Fermacell, zwevende vloeren, etc. Maar het nadeel voor mij: de te grote kosten en dat de vloer teveel verhoogd wordt. Fermacell blijkt wel wat te helpen, maar spaanplaat vanaf 16mm ook en dat is wel 3-5 zo goedkoop. Dat scheelt aanzienlijk bij 30-40m2 oppervlak.

Gewenste verbetering:
Luchtgeluiden vanuit de begane grond naar de slaapkamers toe [b]sterk dempen: [/b]tv op normaal geluidsniveau, normaal praten en loopgeluiden op de houten vloer op de benedenverdieping.
Loopgeluiden op de 1e verdieping dempen naar beneden toe: Ik loop zo wie zo zonder schoenen binnen.

Omdat er bij mij een gipsplaatplafond ontbreekt, zal ik altijd een gehoriger huis houden, maar het moet gewoon minder.

Bedachte opties:





OPTIE 1 (zie illustratie)
Deze oplossing heeft mijn voorkeur, omdat deze de vloer het minst ophoogt. Zo wordt de trede aansluiting van de trap op de overloop ook niet te hoog.
Ik wil de vloer over de gehele bovenverdieping namelijk door laten lopen. Als het echt niet anders kan, kan ik eventueel de vloer niet door laten lopen, zodat de vloer op de overloop dunner kan.

    1. houten dekvloer: alle kieren dichtmaken met hout en kit;
    2. zachtboardplaten 10DB (die bruine dikkere). Klinken een stuk massiever dan de groene heb ik gisteren in de winkel gemerkt; voor de egalisatie en de extra demping. Misschien de naden afplakken met alu-tape of iets dergelijks;
    3. parketisolatie, bijvoorbeeld van dat witte spul: Quick-Step Unisound (reflectiegeluid) of „Quick-Step Transitsound Ultra ondervloer” (doorvoergeluid);
    4. hierop los gelegd de planken vloer vastgezet aan de kant met parketveren of
    5. schroeven of spijkeren van de vloerdelen mogen deze dan wel dwars door de delen in de balken of niet? En heeft dat geen negatief effect op contactgeluiden?


Gisterenavond even een testopstelling gemaakt:
    1. groene vloerplaat bij gebrek aan een bruine;
    2. daarop dat witte foam (1mm) waar ze televisies, etc met beschermen en dat 1x dubbelgevouwen voor extra dikte;
    3. daarbovenop de grenen vloerdelen (met de bolle zijde omhoog had ik geen last van klosgeluiden en de vloer bewoog nauwelijks)


Dempte wel redelijk, als ik er met schoenen op liep. Uiteraard was de vloer nog zo lek als een mandje, dus bij volledige bedekking en kieren dicht zou deze opstelling meer dempen.


OPTIE 2 (zie illustratie)
    1. zachtboardplaten 10DB
    2. spaanplaat
    3. hierop de vloerdelen verlijmen of
    4. bij schroeven of spijkeren van de vloerdelen mogen deze dan wel dwars door de delen in de balken of niet? En heeft dat geen negatief effect op contactgeluiden? Of alleen in de spaanplaat?



OPTIE 3 (zie illustratie)
    1. zachtboardplaten 10DB
    2. spaanplaat
    3. extra vloerisolatie voor parket
    4. hierop de vloerdelen los of
    5. schroeven of spijkeren van de vloerdelen mogen deze dan wel dwars door de delen in de balken of niet? En heeft dat geen negatief effect op contactgeluiden? Of alleen in de spaanplaat?


Graag jullie mening?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mariska
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 17, 2014 11:58 pm    Onderwerp: Ben je wijzer geworden Reageer met quote

Jeetje Alf,

Wij waren naar hetzelfde antwoord opzoek als jij maar zag dat je na je uitgebreide uitleg en keuzes gewoon niemand zo ver hebt kunnen krijgen hier antwoord op te geven.
Ben je uiteindelijk wijzer geworden? We zijn nu bijna een jaar verder dus ik vermoed dat het vloertje wel licht.

Groeten,
Mariska
Naar boven
alf



Sinds: 10-1-2014
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2014 12:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vloertje ligt er nog steeds niet in. Ben erg druk geweest met andere zaken in het huis. Wil er binnenkort wel aan beginnen. Verder weinig tot geen reactie gehad.
Je hebt ook bijvoorbeeld Rockwool zwevende vloerplaat 504. Hier kun je rechtstreeks houten plaat op leggen, bij voorkeur overlappend (dus 2 lagen op elkaar).
Deze heb je van 20mm.

Heb informatie aangevraagd, maar tot heden geen reactie van Rockwool gehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Dec 18, 2014 9:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.homerecording.be/gids/isolatie

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1042

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1397

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1462
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.