Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast blokverwarming

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lieke



Sinds: 1-4-2013
Berichten: 4
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2013 5:55 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast blokverwarming Reageer met quote

Ik heb meer dan 14 jaar met veel plezier in mijn huidige appartement gewoond, echter sinds 2 jaar veroorzaakt de blokverwarming, en dan met name de afvoer naar buiten, een behoorlijke geluidsoverlast.

Ik kaart dit ook al 2 jaar aan bij de VvE, maar tot op heden zonder enig succes en ik wil dan ook verdere stappen gaan ondernemen omdat de situatie voor mij onleefbaar wordt en ten koste gaat van mijn nachtrust en gezondheid.

Wat is de situatie?

Mijn appartement ligt boven een winkelgalerij en het gehele complex beslaat 12 appartementen, verdeeld over 2 woonlagen. De slaapkamers liggen aan de achterzijde, waar ook het ketelhuis is gevestigd voor alle appartmenten (wat er overigens nog meer zijn). Twee jaar geleden begon de overlast en ik dacht dat dit te maken had met een verbouwing van de aangrenzende supermarkt. De eigenaar verzekerde mij echter dat hij niets aan afzuiging o.i.d veranderd had. Ik heb toen contact opgenomen met de VvE en zij hebben de verwarmingsinstallateur langs gestuurd. Na eerst lange tijd vol te hebben gehouden dat er niets was veranderd aan de situatie, deelde hij me mede dat er wel iets was veranderd: ivm gewijzigde wetgeving hadden ze een extra ventilatierooster moeten plaatsen in de buitendeur die naar het ketelhuis leidt. Deze aanpassing veroorzaakt blijkbaar een grotere luchtuitstroom en de weerkaatsing levert voor mij een behoorlijke geluidsoverlast. Het is te vergelijken met een vliegtuig dat laag overvliegt, of een machinekamer geluid, alleen blijft dit dus lange tijd en monotoon aanhouden. Pas als de CV-ketel uitgaat (23.30 uur) totdat hij weer aangaat (4.30 uur) kan ik slapen en dit is voor mij echt te weinig.

Ik heb zelf al alle mogelijke oplossingen geprobeerd (oordoppen van alle merken en soorten, andere kamer slapen), maar het is en blijft in de gehele woning hoorbaar.

De andere flatbewoners horen het geluid ook goed, alleen gaat het bij hen niet ten koste van hun nachtrust.

Overigens valt het mij wel op dat het geluid als je buiten voor de deur van het ketelhuis staat niet overdreven hard te noemen is. Als je aan de voorkant van het appartementengebouw staat en in mijn appartement is het vele malen luider. Ik weet niet of dit dan laagfrequent geluid is of dat het met resonantie/weerkaatsing te maken heeft?

Graag zou ik willen weten wat mijn rechten in deze zijn en welke stappen ik kan ondernemen, want van de VvE en de verwarmingsinstallateur hoef ik blijkbaar niet veel medewerking te verwachten. Beide zeggen begrip te hebben voor mijn situatie maar schermen met het feit dat het nu eenmaal een wettelijk verplichte aanpassing is die zij uit moeten voeren, ook gelet op de verzekering, maar dat ze 'zullen kijken of ze iets kunnen doen'. Gezien het feit dat er 2 jaar na dato nog geen oplossing is spreekt denk ik voor zich. Bovendien betwist ik niet de aanpassing, ik wil alleen dat er een oplossing wordt gevonden voor de hinder die hierdoor ontstaan is.

Na wederom een heleboel telefoontjes van mijn zijde heeft de installateur mij tijdens ons laatste gesprek geïnformeerd, dat hij een meting wil uitvoeren, overdag...... m.i. hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te begrijpen dat dat weinig zinvol is en dat heb ik hem ook medegedeeld. Als er een meting verricht wordt, dan lijkt het me dat die gedurende de tijd en op de locatie waar er overlast is verricht wordt. Bovendien zijn er overdag allerlei geluiden die het geluid dat de klacht veroorzaakt maskeren. Hij moest echter nog uitzoeken waar hij dergelijke apparatuur überhaupt kon huren en zou er dan bij me terugkomen. Dat is inmiddels ook alweer 2 weken geleden overigens, maar zo gaat het dus al 2 jaar. Beloftes te over, maar geen enkele concrete actie.

Vandaar mijn bericht hier en hopelijk kunnen jullie mij goede tips aan de hand doen, alles is welkom. Ook zou ik graag willen weten hoe ik een betrouwbare meting zou kunnen laten verrichten.

Bij voorbaat dank voor de reacties!


Laatst aangepast door Lieke op Ma Apr 01, 2013 9:42 pm, in totaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2013 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waar woon je? Altijd handig mocht iemand van hier je te hulp kunnen/willen schieten. Lijkt me handig in eerste instantie te bekijken of de hinder op conventionele wijze objectief meetbaar is.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Lieke



Sinds: 1-4-2013
Berichten: 4
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: Ma Apr 01, 2013 7:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Waar woon je? Altijd handig mocht iemand van hier je te hulp kunnen/willen schieten. Lijkt me handig in eerste instantie te bekijken of de hinder op conventionele wijze objectief meetbaar is.


Mijn woonplaats is Venlo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Lieke



Sinds: 1-4-2013
Berichten: 4
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: Di Apr 02, 2013 4:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zou iemand mij ook kunnen laten weten of de Testo 816 een goede en betrouwbare geluidsmeter is om in bovenstaande situatie een meting mee uit te voeren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 02, 2013 5:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat ziet er een degelijke meter uit.
Maar dergelijke onderzoeken gebeuren best met een frequentieanalyse.
En hier heb je meetervaring voor nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Lieke



Sinds: 1-4-2013
Berichten: 4
Woonplaats: Venlo

BerichtGeplaatst: Di Apr 02, 2013 5:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor je reactie Eric. Deze meter kan gehuurd worden en ik zal de meting dan dus zelf moeten doen (lees: zonder meetervaring Confused ). Heb je in dat geval wellicht tips/handvaten voor me?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 02, 2013 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jij kan alleen een dB(A) en dB(C) meting doen met die meter.
Dat is niet voldoende om goede conclusies uit te trekken.
Verder kan je niet iemand opleiden tot akoesticus in een forum.

Als ik jou was zou ik beginnen met een aangetekende brief met kopie aan zowel het VvE als de installateur zelf.

Eventueel neem je een akoesticus (expert) in handen om een meting te laten doen.

Experts vind je hier: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=4163#4163
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Danfoss Heating Solutions
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 14, 2014 12:59 pm    Onderwerp: www.blokverwarming.danfoss.nl Reageer met quote

Vaak worden geluidsklachten, comfortklachten en onnodig hoge energierekeningen veroorzaakt door het niet waterzijdig inregelen van de CV-installaties.
Momenteel zijn zo’n 80-90 % van de appartementen- en flatgebouwen in Noord-Europa, zelfs degene die in de laatste 10 jaar zijn gebouwd, nauwelijks waterzijdig ingeregeld. Hier ligt
dus een enorme kans voor verbetering. Via de website www.blokverwarming.danfoss.nl kunt u meer informatie vinden over de mogelijke oplossingen voor uw geluidsklachten.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.