Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Verbouwing studio/oefenruimte (geluidsisolatie)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Herwert



Sinds: 7-1-2014
Berichten: 2
Woonplaats: Emmen

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2014 11:41 pm    Onderwerp: Verbouwing studio/oefenruimte (geluidsisolatie) Reageer met quote

Hallo,

Ik ben niet nieuw las lezer op dit forum maar heb me aangemeld om het volgende probleem voor te leggen.

Ik ben actief als FOH engineer en muzikant. Thuis ben ik ook zeer actief (ook al ben ik geen professional) op dit gebied, en daarom heb ik besloten mijn garage van mijn 2-onder-1-kap woning te verbouwen (nu nog met enkel steensmuur e houten dak). Hiervan wil ik een oefen/recording/mix ruimte maken, een ruimte en geen aparte control room en opname ruimte. Hier ben ik een poos geleden vanaf gestapt omdat een grote ruimte voor mij praktischer is. De vergunning is afgegeven voor: nieuwe binnenmaat afmetingen zijn 4,2m bij 8,2 (hoogte ongeveer 2,6m), buitenmaten: 4,5x10x3m (inclusief voorliggende hal). De nieuwe ruimte wordt in spouw gemetseld met kanaalplaten dak en geïsoleerde vloer gestort op zand (dat leek mij beter ipv een broodjes vloer met kruipruimte ivm de demping van trillingen in de vloer).

Ik had altijd de plannen om een room-in-room te gaan bouwen om geluidsoverlast te voorkomen. Dit is het concept wat ik het boek van Newell en de forums van johnlsayers en gearslutz.com hoofdzakelijk tegenkom, alwaar ik heel veel op gelezen heb de afgelopen jaren.

Totdat ik er achter kwam dat het misschien ook anders zou kunnen. De vraag is of dat ook zo is en zo ja, wat voor concessies ik doe. Dat heb ik niet goed helder.

Aangezien ik de garage opnieuw ga bouwen zou ik ook een heel eind komen met het ontkoppelen van de garage aan de woning en het toepassen van een betonnen dak (kanaalplaatvloer). Misschien niet zo geluidsisolerend als een box-in-box principe, maar in ieder geval is dit goedkoper en ruimte/bouwtijd besparend. Uiteraard moet de ruimte dan wel goed ontkoppeld worden en geseald worden(dubbele ramen/verzwaarde en gesealde deuren/toepassen van correcte ventilatie). Ik dacht dit te bereiken door de nieuwe ruimte van 4 eigen wanden te voorzien, dus een extra wand parallel aan de woning langs (ankerloos) met een afstand van 10-15cm(?) van de woning. Dus de binnen spouwbladen van de nieuwe ruimte samen met het betonnen dak (wat rust op de binnenmuren) sealen. De buitenspouw bladen zouden dan meer moeten aansluiten om het van buitenaf visueel toonbaar te maken, maar mogen niet helemaal aansluiten. Ik dacht een dilatatie voeg te gebruiken waar deze aan de bestaande woning aansluit om deze te ontkoppelen. Zie bijgaande bouwtekening waarin ik op de fundering in rood de binnenmuren heb getekend en in blauw de buitenmuren. https://www.dropbox.com/s/2ecgbnh31rui6rt/Verbouwing%20walls.jpg
Kleine opmerking over de kanaalplaten voor het dak: Deze staan nu nog over de volledige lengte getekend. Dat moet nog gewijzigd worden. Tussen de hal en studio moeten deze ook onderbroken worden natuurlijk.

Zelf dacht ik, so far so good. Misschien zijn er experts die nu al denken; dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Ik hoor het graag!

Het probleem is wat te doen met de fundering. Ga er vanuit dat een verdiepte spouw zoals die (voor zover ik weet) wordt toegepast tussen 2 woningen niet voldoende ontkoppeld voor muziek toepassingen. Voor contactgeluid de woning in zou de fundering geheel ontkoppeld moeten worden lijkt mij, of is een verdiepte spouw wel voldoende? Zou het heel verveld vinden als ik met een kleine formatie aan het repeteren ben en de kinderen op de eerste verdieping worden wakker van het gedreun van bijv de basgitaar.

De vraag is hoe ik dat doe. Zoals ik het nu bedacht hebt komt er een een wand die 15 cm parallel aan de bestaande gevel langsloopt. Deze heeft een fundering nodig, maar de fundering van de buitenmuur waar de muur 15 cm vanaf komt steekt 45 cm uit. Maar ook de voor- en achtermuur die haaks op de woning staan zullen de laatste 45 cm in contact komen met deze fundering. Is het toepassen van bouwvilt of akoestisch rubber (bijv http://delta-l.nl/producten/cdm-strip/) onder deze muren voldoende? Gaat zoiets werken of zijn er andere bouwmethoden die ik moet/kan toepassen?

Dus mijn vragen zijn:
1) Hoever kan ik komen voor deze toepassing (muziek). Kan ik een bruikbare geluidsisolatie verwachten en een ontkoppeling van de woningen? Wat voor concessies doe ik?
2) Hoe ontkoppel ik de fundering correct?

Zijn hier experts op dit forum die hier advies over kunnen?
Groeten Herwert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2014 1:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Veel tekst. Very Happy

De funderingen ontkoppelen lijkt al aardig op een ontkoppeld systeem.

Maar waarom laat je niet even iemand kijken/meten hoe het nu is en hoe het moet worden zodat je later niet voor verrassingen komt te staan?

Je gaat een substantiele hoeveelheid geld en werk investeren, als je het verkeerd doet is het voor niks.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Herwert



Sinds: 7-1-2014
Berichten: 2
Woonplaats: Emmen

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2014 11:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Veel tekst. Very Happy

De funderingen ontkoppelen lijkt al aardig op een ontkoppeld systeem.

Maar waarom laat je niet even iemand kijken/meten hoe het nu is en hoe het moet worden zodat je later niet voor verrassingen komt te staan?

Je gaat een substantiele hoeveelheid geld en werk investeren, als je het verkeerd doet is het voor niks.


Hallo Bert, Bedankt voor de snelle reactie. Veel tekst inderdaad. Dacht laat ik mijn situatie maar goed opschrijven zodat in ieder geval zoveel mogelijk duidelijk is.

Inderdaad fundering ontkoppelen lijkt al op een ontkoppeld systeem. Dat had ik me nog niet gerealiseerd.
De vraag is, in hoeverre dit echt nodig is voor een muziek toepassing en wat zijn de voor en nadelen om het wel of niet te doen.

Het klopt dat een verbouwing deze veel geld kost en dat ik het maar een keer goed kan doen tav het rekening houden tijdens de bouw met mijn toepassing. Als ik het fout doe kan het zijn dat ik achteraf alsnog allerlei maatregelen moet nemen om de kinderen rustig te laten slapen. Smile Misschien moet ik sowieso nog wel allerlei maatregelingen treffen om het goed uit te laten werken, maar dan wil ik dat liever voor de bouw weten, dan hoef ik er tijdens de bouw geen rekening mee te houden. Daarom ook deze post.

Ik heb tot op nu niet iemand gevonden die me hierbij zou kunnen helpen. Aannemers komen met de meest belachelijke voorstellen waarvan ik op mijn klompen al aanvoel dat deze niet gaan werken. Dus als je (of iemand anders) iemand weet die me hierbij verder kan helpen sta ik open voor tips.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2014 9:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel eens zwevende ruimten gemaakt in kelders waar mensen bovern wonen en die horen blijkbaar geen geluid van meerdere repeterende bands of van opnemende bands.
Keyword is hier ontkoppeling.

Als je je garage helemaal los van het huis bouwt kan het dus allemaal mogelijk zijn, maar het wordt wel een hele klus.

En je moet goed rekenen aan alles, ook omdat je buren hebt.
Anders wordt het weggegooid geld.

Als je garage gekoppeld is aan het huis krijg je nooit voor elkaar dat je met een band kunt repeteren, of je buren en je huisgenoten moeten extreem tolerant zijn. Maar dan ga je gokken.
Dat is mijn mening/ervaring.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.