Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Trappenhuis in een woongebouw

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jan 16, 2014 10:59 am    Onderwerp: Trappenhuis in een woongebouw Reageer met quote

Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. een woongebouw.

Conform bouwbesluit 2012 moet men voldoen aan een karakteristiek lucht-geluidniveauverschil die niet kleiner is dan 52 dB en aan een gewogen contact-geluidniveau niet groter dan 54 dB. Op basis van NPR 5070 zijn dan verschillende constructies/detailleringen te kiezen met een bepaalde massa waarmee men (zeer waarschijnlijk) aan de eisen voldoet.

Tussen twee appartementen moet een wand bijvoorbeeld 575 (of 525) kg/m² zijn en een vloer tussen twee appartementen 800 kg/m² (of minder massa, maar met zwevende dekvloer). Mijn vraag betreft de constructie tussen een trappenhuis en een appartement. Conform het bouwbesluit geldt hiervoor dezelfde eis als voor woning-woning. Wanneer de vloer (het bordes) van het trappenhuis op de wand tussen trappenhuis en appartement wordt gelegd zal men logischerwijs dezelfde wand- en vloermassa’s moeten hanteren, als hiervoor beschreven.

Mijn vraag is of je de wand ook lichter mag maken wanneer je het bordes van het trappenhuis niet op de wand oplegt maar akoestisch ontkoppeld van de wand (b.v. hoeklijn aan wand, akoestisch oplegrubber op hoeklijn, bordes opleggen op akoestisch oplegrubber). Als ik het goed heb is voor de eis m.b.t. luchtgeluid tussen het trappenhuis en het appartement een wand met een massa van ca. 400 kg/m² voldoende. Zal men bij toepassing van deze lichtere wand ook aan de eis m.b.t. contactgeluid voldoen wanneer men het bordes (goed) akoestisch ontkoppeld?

Alvast bedankt.

Groeten,

Edwin
Naar boven
Hendriks



Sinds: 7-3-2012
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Do Jan 30, 2014 3:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan je hier spijtig genoeg niet mee helpen. Hopelijk leest iemand anders je vraag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.