Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Zwevende vloer versterkt geluid

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MetaMarty
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Dec 06, 2013 12:29 pm    Onderwerp: Zwevende vloer versterkt geluid Reageer met quote

Dit jaar is mijn nieuwbouw appartement opgeleverd. De vloer in dit appartement is een zwevende anhydriet vloer met daarin verwarming/koeling. De dikte van de vloer is 90mm inclusief isolatie. Daar op ligt tapijt.

Ik heb zelf altijd gewoon in een appartement met een vaste betonnen vloer. Hier lag tapijt op en deze vloer was qua geluidsisolatie ideaal. Je kan er eigenlijk alles mee doen of op laten vallen zonder dat je iets hoorde.

In het nieuwe appartement is dit helaas anders. Ik heb altijd begrepen dat tapijt de beste geluidsisolatie geeft, maar ik twijfel hier nu aan. Alles was ik op de nieuwe vloer doe geeft geluid. Ik denk dat dit de zwevende vloer is die de trillingen versterkt. Als ik iets als een schroevendraaier laat vallen op het tapijt geeft dit een enorme hard geluid. Ik bemerk nu ook dat ik al op mijn tenen loop omdat normaal lopen al dreunen in de vloer geeft.

Ik zou denken dat al het geluid dat in mijn appartement geproduceerd wordt binnen zou blijven, maar dezelfde dreunen die ik genereer bij het lopen hoor ik in mindere mate ook van de bovenburen komen. Ik begrijp dus eigenlijk helemaal niet of het idee van de zwevende vloer in de praktijk wel werkt.

Is het normaal dat een zwevende vloer zoveel herrie maakt met alles wat je ermee doet?

Alvast bedankt voor enige informatie!
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Za Dec 07, 2013 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben bang dat het door het anhydriet vloer komt. Het spul is behoorlijk hard en compact. In de oude situatie heeft u een zandcement vloer. Deze vloer is behoorlijk poreus wat het geluid verzwakt, niet veel maar genoeg om het minder hard te laten klinken en zeker met tapijt.
Dus volgens mij komt het door de hardheid van de toegepaste afwerkvloer.
Met anhydriet wordt ook vaak een polystyreen schuim toegepast (tempex). het nadeel van deze isolatie is dat het qua geluidsabsorptie weinig doet.
Ik heb reeds zo'n vloer moeten slopen en een andere vloer voor in de plaats leggen.
Ik hoop dat ik het genoeg heb toegelicht.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.