Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid meten <20Hz met 'normale' microfoon (clipping)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Van Der Waal
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 7:52 pm    Onderwerp: Geluid meten <20Hz met 'normale' microfoon (clipping) Reageer met quote

Is er iemand die de volgende stelling met een stevige motivatie kan weerleggen, of juist kan bevestigen?

Stelling: De 1e bijlage betreft geluid registraties van 4Hz en 7Hz en zijn soms te luid met clipping als gevolg bij 2 van de 5.

Quote:
***Op verzoek gehost en geplaatst***
4Hz - 7,7dB LUID, geen clipping
4Hz - 5,1dB LUID, geen clipping
4Hz - 4,0dB TE LUID, clipping
4Hz - 3,5dB LUID, geen clipping
7Hz - 11,0dB TE LUID, clipping

Dergelijke registraties heb ik op sommige dagen ook zonder een zuchtje wind, maar ik denk te weten wat er op die dagen gebeurt en waarmee. De basis voor deze stelling is informatie waaruit duidelijk werd dat een meetmicrofoon van 20Hz tot 20kHz hoger en lager kan registreren maar dan niet meer strak (zuiver) zal zijn.

Hieruit concludeerde ik dat een dergelijke microfoon dus veel lager kan dan 20Hz, wat ook blijkt uit de 2e bijlage met 3 (storm)geluid registraties van ± 8Hz.

Quote:
***Op verzoek gehost en geplaatst***
8Hz(1) - 8Hz(2) - 8Hz(3)

Het is van belang dat de inhoud van mijn onderzoek en de vermelde conclusies steekhoudend zijn.

Daarvoor zoek ik hulp bij meerdere professionals.

Alvast heel hartelijk bedankt voor ieders medewerking.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien mis ik iets, maar hoe kom je erbij dat dit 4 Hz is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 10:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Misschien mis ik iets, maar hoe kom je erbij dat dit 4 Hz is?


Ik weet vooral bij de 2e serie eigenlijk niet waarnaar ik luister (en al helemaal niet als ik ze afdraai op de laptop)... Lijkt wel ontzettend vertraagde weergave van iets. Spooky... Halloween vandaag, toch? Wink

Maar goed: Laten we de geluidsfiles voor wat ze zijn, blijft de vraag wat het gedrag van een microfoon is beneden het opgegeven bereik. Registreer je überhaupt iets of is dat per definitie 'ruis' van het meetsysteem?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 10:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een microfoon is net een luidspreker.
Afhankelijk van het gebruikte systeem valt hij af met 12 of 24 dB/octaaf.

Als zo'n ding echt op 20 Hz gaat afvallen heb je bij 10 Hz dus -12 dB bij een meetmicrofoon (die altijd omni is, voor zover ik weet).

Ik heb op vraag van Eric wel eens mijn B&K 4007 en m'n Rode bij lage frequenties gemeten (ik weet niet meer of dat voor hier of voor het zwarte lijsten-forum was).
B&K is tot 1 Hz stabiel, de Rode (gespecificeerd voor 20 Hz) deed het wat ik me herinner tot 12 Hz ook wel aardig, daaronder werd het bij iedere meting anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 11:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien kan Van Der Waal wat meer vertellen over het gebruikte meetsysteem?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 11:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Snap jij wat Van der Waal eigenlijk beoogt? Ik niet, eerlijk gezegd.

Ik heb in ieder geval die files eens geanalyseerd, en ik zie geen enkele aanwijzing voor wat OP beweert. Ik heb zelfs een 8 Hz toon gemaakt met audition. Ziet er in de analyse heul anders uit Very Happy .


Laatst aangepast door bert stoltenborg op Do Okt 31, 2013 11:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 11:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Snap jij wat Van der Waal eigenlijk beoogt? Ik niet, eerlijk gezegd.


Ook ik heb geen idee. Lijkt me een poging LFG te meten of aan een bron toe te wijzen. Op zich geen probleem, maar vraag me vaak af waarom er vaak een beetje geheimzinnig over wordt gedaan.

De vraag vond ik concreet (en algemeen technisch) genoeg om hier door te posten in elk geval. Zoals je aangeeft is er sprake van afval in gevoeligheid. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits de microfoon (zoals je ook zelf al aangeeft) stabiel is. De B&K die je opgeeft wordt vanaf 20Hz lineair geacht (volgens fabrikant). Is het verval daaronder relatief netjes 12 of 24 dB/octaaf?

Binnen de discussies zie ik toch duidelijk een hang naar het extreme, hetzij laagfrequent (LFG en bijbehorende discussies) danwel hoogfrequent (de kattenverjager). Is dat artikel op RTL Nieuws er nu al gekomen?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Okt 31, 2013 11:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De roll off van zo'n mic is moeilijk te bepalen.
Dan moet je een bron hebben die heel laag doorgaat.
Ik geloof dat ze dat met een ander mic kapsel bepalen, ik heb daar nog wel documenten over.
Ik heb eigenlijk gewoon een gekke subwoofer die ik heb een keer of 20 gemeten en dan zie je dat er iedere keer hetzelfde gebeurt, bij de ene mic tot 1 of 2 Hz , bij de andere tot iets hoger.
Onder die frequenties gaat alles alle kanten op, per meting.

Ik zou een speakermembraan moeten verzwaren tot de thiele small parameters (gemeten) heel laag liggen qua fs, dat ding in een box doen met een idioot laag afgestemde poort en dan kun je wellicht iets zien aan die mic.
Ik kan natuurlijk ook iets gaan doen waarmee ik geld verdien Mr. Green Mr. Green Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.