Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Wijziging situatie, stijging max DB

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johannes



Sinds: 9-8-2013
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Vr Aug 09, 2013 4:15 pm    Onderwerp: Wijziging situatie, stijging max DB Reageer met quote

Hallo,

Wij wonen in een winkelstraat en hebben onder ons een wijziging gehad van een winkel naar een restaurant. Van de winkel is er nooit overlast ervaren, maar het restaurant heeft een afzuiginstallatie geplaatst die behoorlijk wat geluid produceert van 12:00 tot 24:00. Wij zullen een meeting laten uitvoeren, maar de kans is aanwezig dat het geluid net binnen het maximaal toelaatbare blijft. Nu heb ik wel eens gehoord dat aan een wijziging van situatie/bestemming ook een maximum stijging gekoppeld is. De vraag is of dit ook voor onze situatie geldt?

Het onderstaande heb ik gevonden op de site van de gemeente Utrecht:


De Wet geluidhinder stelt ook normen aan wijzigingen van bestaande situaties (zoals bijvoorbeeld een weg- of spoorwegverbreding). Erzij twee sturingselementen, namelijk een maximale toename en een absoluut plafond (maximale ontheffingswaarde).
De maximale ontheffingswaarden liggen voor bestaande situaties in het algemeen hoger dan in nieuwe situaties. De hoogte ervan wordt vaak mede bepaald door de huidige geluidsbelasting, de eventueel eerder toegestane geluidsniveaus en het moment van bouwen.
De geluidsbelasting ten gevolge van een wijziging mag nooit meer dan 5 dB toenemen ten opzichte van de huidige situatie.


Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan bieden.
Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten.

Johan B.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Ma Aug 19, 2013 2:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Johan,

De regel over de maximale toename van 5 dB betreft uitsluitend verkeerslawaai.
Een winkel en restaurant vallen beiden onder het activiteitenbesluit. Dit besluit kent "vaste" geluidgrenswaarden.
Daarnaast heeft de gemeente de mogelijkheid om, afhankelijk van de situatie, maatwerkvoorschriften op te leggen. Dat kan een "scherpere" eis zijn, maar dat ligt in de stad niet voor de hand.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.