Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Drukverdeling van zwevende vloer op Regufoam
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Di Apr 16, 2013 9:24 pm    Onderwerp: Drukverdeling van zwevende vloer op Regufoam Reageer met quote

Beste Eric,

Na hier in het verleden al wat vragen gesteld te hebben, vordert de bouw van mijn bedroom studio gestaag. De wanden en het plafond zijn klaar. De volgende stap is de zwevende vloer. De meeste berekeningen heb ik al eerder gemaakt en gepost in deze thread http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1325 .

De afgelopen dagen heb ik dit weer eens bekeken en kwam tot de volgende ontdekking. Op het moment dat ik de vloer ga belasten met apparatuur en maximaal 4 personen, vliegt het gewicht van de belasting zo omhoog dat ik van het begin van het dynamisch bereik van het Regufoam direct door ga naar de maximale belasting van het dynamische bereik (Het totale gewicht gaat van 2200 kilo naar 3050 kilo). Dit lijkt me niet wenselijk.

De volgende stap die ik vervolgens maakte was om het totaal gewicht van belaste vloer te verdelen in drie groepen: de vloer(inclusief afwerkvloer), alle apparatuur + Basstraps + 80 kilo van 1 persoon en als laatste 240 kilo voor maximaal 3 personen. Ik heb toen de benodigde Regufoam berekend voor de vloer+apparatuur+basstraps +1 persoon(80) kilo. Met dit gewicht zit de vloer in het begin van het dynamisch bereik van de Regufoam.

De vragen die nu door mijn gedachte gaan zijn, hoe verdeel ik de extra Regufoam. Doe ik dat gelijkmatig of moet ik op punten waar de extra belasting komt de extra Regufoam neerleggen.

Hoe wordt de druk verdeeld over een 6 cm betonnen vloer op zwaluwstaart, wordt dit gespreid of is er sprake van punt belasting.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 6:40 am    Onderwerp: Re: Drukverdeling van zwevende vloer op Regufoam Reageer met quote

petertjed schreef:

De vragen die nu door mijn gedachte gaan zijn, hoe verdeel ik de extra Regufoam. Doe ik dat gelijkmatig of moet ik op punten waar de extra belasting komt de extra Regufoam neerleggen.

Hoe wordt de druk verdeeld over een 6 cm betonnen vloer op zwaluwstaart, wordt dit gespreid of is er sprake van punt belasting.

Op de punten waar extra belasting komt extra regufoam.
De drukverdeling is een kruising tussen puntbelasting en verdeelde belasting.

Hoeveel is het verschil in doorzakking tussen standaardbelasting en maximale belasting?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Wo Apr 17, 2013 10:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric,

Bij alleen de vloer is de in vering 4mm, wanneer volledig belast stijgt dit naar 10.5 mm, dit is bijna het maximale (11mm). Dus het wordt zo wel een wiebelige vloer. http://www.sontech.nl/downloads/techregufoam.pdf

Dat is ook de reden waarom ik zit te denken om de apparatuur, etc.+1 persoon in de berekening voor de hoeveelheid foam mee te nemen. Deze hoeveelheid foam wil ik in 5 banen van 12.5 cm breed verdelen waarbij de buitenste banen spaties hebben zodat hier maar de helft van de hoeveelheid foam komt te liggen van de middelste 3 banen. Wanneer ik dat doe wordt de in vering van de vloer + apparatuur etc.+1 persoon 4,5 mm en volledig belast 6.5 mm. Dit lijkt mij als leek beter.

(Ik heb de reguafoam 150, als in stroken van 12.5 breed en 5 cm hoog, al bijna 2 jaar klaar liggen Wink, de bouw gaat langzaam).

Ik zou nog extra foam kunnen leggen op de plek waar de stoel komt en waar je vaak zit als je met meerdere mensen in de ruimte aanwezig bent. Ik ben alleen bang dat als je die plek dan niet voldoende belast de ontkoppeling en de isolatie niet werkt omdat er dan een brug ontstaat.

Ik zal morgen proberen een tekening te maken zodat ik die kan posten.

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 12:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Had ik een tekening in Excel gemaakt, lukt het me niet om het hier te posten. Heb nu een soort tekening gemaakt met leestekens. Ik hoop dat het duidelijk is. De ruimte is 3.4m bij 5m. De Regufoam is overal 12.5 cm breed en aan de zijkanten liggen de blokjes om en om. De afstand tussen de blokje en de stroken is hart op hart 82 cm, de eigen frequentie van het zwaluwplaat is dan kleiner dan 10 Hz.

De kale vloer weegt 2200 kg, de inrichting+1 persoon 580 kg en nog maximaal 3 personen van 280 kg. Ik heb de Regufoam nu berekend voor 2550 kg, zodat ik de onderstaande verdeling kan maken. De vloer+inrichting+1 persoon begeeft zich dan in het begin van het dynamisch bereik van het foam.

Is dit een goede verdeling?

Ik zie net bij het voorbeeld dat de tekens verschuiven, de regels waar 3 tekens staan moeten gecentreerd staan onder de regels met 5 tekens. Mijn excuses voor de onduidelijke tekening.

Met vriendelijke groet,

Peter

* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
* * *
* * * * *
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 6:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik het begrijp is dat een goede indeling (iets meer onder de inrichting + 1 persoon indien dit gelokaliseerd is)

Ik begrijp alleen niet hoe het profiel van die zwaluwstaart klopt met de regupol bandbreedte van 125 mm. Hoe bereken jij dat?
En ik weet ook niet bij welke lokale doorbuiging/doorzakking het beton gaat scheuren.
En klopt dit met de toegelaten overspanning voor die zwaluwstaartplaten?
zwaluwstaartplaten - Google zoeken - http://goo.gl/q1vhn
 
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op de stroken regufoam, komen ook 2 stroken OSB-plaat te liggen ter voorkoming van het insnijden van de ribbels van het zwaluwplaat, hierdoor wordt tevens de afstand de MAM groter.

Is het dan het beste om op de plekken waar de inrichting komt de stroken te verbreden? Want als ik het tussen de stroken leg veranderd de overspanning.

Ik heb voor de breedte gekozen van 12.5 cm omdat dat goed uitkwam als ik de totaal benodigde de hoeveelheid Regufoam deel door 4(3 hele banen en 2 halve banen van elk een lengte van 5 meter). Daarnaast moest ik rekening houden met de overspanning, geen onder stempeling van de vloer tijdens het storten(komt glaswol onder) en de eigenfrequentie zie onderstaande informatie. Ook leek het mij verstandig om de stroken niet te smal te maken, regufoam is getest met blokken van 30 cmx 30cm. De foam die ik gebruik is 5cm hoog, dus zou al snel scheef kunnen gaan staan als ik de stroken erg smal zou maken of met kleine blokjes zou gaan werken zoals http://www.kineticsnoise.com/hvac/kip.html


Onderstaande info heb ik gevonden over de Lewis zwaluwplaat:

De bruikbaarheid van de vloer wordt getoetst voor de volgende eisen:
- bijkomende doorbuiging,
- doorbuiging in de eindtoestand,
- trillingen.
De maximale bijkomende doorbuiging ubij is 0,003 maal de overspanning lrep (NEN
6701-10.2.1). Indien de vloer steenachtige scheidingswanden draagt is de maximale bijkomende
doorbuiging ubij 0,002 maal de overspanning lrep (NEN 6702-10.2.2). De
maximale doorbuiging in eindtoestand ueind bedraagt 0,004 maal de overspanning lrep
(NEN 6702-10.4.1).
Om te voorkomen dat de vloer gaat resoneren mag de eerste eigenfrequentie van de
vloer niet lager zijn dan 3 Hz. Bij een vloer waarop wordt gesprongen of gedanst mag
de eerste eigenfrequentie niet lager zijn dan 5 Hz (NEN 6702-10.5.2). De eerste eigenfrequentie
van de vloer kan worden bepaald volgens bijlage A.4 van NEN 6702. Uit de
volgende berekening blijkt dat voor de LEWIS dekvloer altijd aan de trillingseis zal zijn
voldaan, omdat de overspanningen relatief gering zijn (zie ook tabel 6).
fe = √(a/δ)
waarbij: a = 0,315 m/s2 (zie figuur 35 uit NEN 6702)
en δ = grootste doorbuiging bij de momentane combinaties in meter (is maximaal
0,004 lrep)
Overspanning Maximale doorbuiging Eerste eigenfrequentie
600 mm 0,0024 m 11,5 Hz
900 mm 0,0036 m 9,4 Hz
1500 mm 0,0060 m 7,2 Hz
2000 mm 0,0080 m 6,3 Hz
2500 mm 0,0100 m 5,6 Hz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik snap niet juist hoe jij die gaat leggen.

Op de documentatie van die zwaluwstaartplaten staat dat die ca 600 mm overspannen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 2:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De platen komen dwars op de stroken te liggen met een kleine overlap, in het midden is er dan een overlap in de lengte richting van de plaat.

Ik denk dat het met het volgend plaatje wel duidelijk wordt.

https://www.karwei.nl/betonnen-vloer-zwaluwstaartplaten

klein stukje scrollen en dan ziet u een tekening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 2:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe ver liggen die draagbalken op die figuur uit elkaar? Hoever is de vergelijkbare afstand bij jou?
Ik vraag mij af of we hier over dezelfde types zwaluwstaartplaten aan het praten zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In het figuur weet ik nier precies(vermoed 60 cm is vrij standaard met houten balken), de afstand die ik neem tussen de balken heb ik gecontroleerd met de informatie van Reppel.

Constructieve dekvloeren
Ook bij grotere overspanningen tot 2500 mm
kunnen LEWIS®
platen worden toegepast.
Zelfs vaak zonder aanvullende wapening.
Tot 1500 mm is de vloerdikte 50 mm.
Bij overspanningen van 1500 tot 2500 mm is
de betonvloerdikte 75 mm. Als er een brandwerende eis wordt gesteld of als er sprake is
van puntlasten, dan dient er een lichte aanvullende wapening in het beton te worden
opgenomen. Nadere gegevens zijn in een
afzonderlijk productblad opgenomen.

http://reppel.nl/static/files/nl/lewis/constructieve-eigenschappen.pdf

http://reppel.nl/static/files/nl/lewis/praktische-toepassingen.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Apr 20, 2013 3:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haaah,

Dat was hetgeen ik wou weten.
Ik denk dat jij jouw berekeningen heel goed gemaakt heb. Sorry dat ik dat uit jouw vorige teksten niet kon uithalen.

Quote:
Is het dan het beste om op de plekken waar de inrichting komt de stroken te verbreden? Want als ik het tussen de stroken leg veranderd de overspanning.

Ja verbreden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Ma Apr 22, 2013 9:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Eric,

Geen punt, ik ben blij met je antwoord. Het is soms lastig om zaken zo goed mogelijk te beschrijven.

Ik zit nu te denken om de 3 centrale banen over een lengte van 50 cm te verdubbelen 12.5cm naar 25 cm op de mix positie( 38% van de lengte van de ruimte, dit schijnt ongeveer de juiste plek te zijn). Aan de zijkanten van de mix positie staan mijn racks. Of zou ik beter de middelste baan kunnen verbreden over een lengte van 150cm/ of de verbreding veredelen over de middelste baan?

Welke afstand moet ik houden tussen de muren en de vloer, is 1 cm agglomer d200 voldoende?

Met vriendelijke groet en alvast weer bedankt voor het meedenken en het delen van uw kennis!

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 23, 2013 12:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

petertjed schreef:
Ik zit nu te denken om de 3 centrale banen over een lengte van 50 cm te verdubbelen 12.5cm naar 25 cm op de mix positie( 38% van de lengte van de ruimte, dit schijnt ongeveer de juiste plek te zijn). Aan de zijkanten van de mix positie staan mijn racks. Of zou ik beter de middelste baan kunnen verbreden over een lengte van 150cm/ of de verbreding veredelen over de middelste baan?

Het rekenen naar de beste verdeling kan je best zelf. Je moet uitgaan van een ca gelijke inzakking van het foam door de lokale belasting.

petertjed schreef:
Welke afstand moet ik houden tussen de muren en de vloer, is 1 cm agglomer d200 voldoende?

Dat is voldoende.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Zo Apr 28, 2013 9:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de informatie.

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vraag over de verdeling van het foam is hoe de druk zich spreid over de vloer. Wanneer ik extra foam op de plek leg waar ik ga zitten(in overeenstemming met het extra gewicht). Deze centrale baan wordt dan druk vaster dan de twee banen ernaast. Hoe spreid een lokale belasting over de een vloer. In de lengte van de baan, of wordt de druk verder verdeeld naar de aangrenzende banen.

Ik hoop dat mijn vraag u duidelijk is, ik vind het moeilijk te omschrijven wat ik bedoel.

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 29, 2013 1:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb niet voldoende inzicht om hier uitsluitsel over te geven.

Waarom advies niet ingewonnen bij de leveranciers van betrokken materialen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.