Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hinderlijke pieptoon

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2012 8:37 pm    Onderwerp: Hinderlijke pieptoon Reageer met quote

Kort nadat we in het huis zijn gaan wonen waar we nu wonen, hoor ik een zeer irritante hoge pieptoon. Op dit forum zie ik dat het vaker voorkomt. De toon is vooral aan de achterkant van het huis te horen en met name 's nachts als het buiten stil is. Het lijkt op een apparaat of zo. Mijn man hoorde het ook, maar heeft er na een oorontsteking minder last van. Ik hoor het vrijwel elke nacht, behalve als het hard waait. Het gaat overal doorheen, zelfs door oordoppen. Kan het iets zijn in ons huis? Onze buren horen het niet, maar het lijkt toch echt van buiten te komen.
3huizen verder staan zonnepanelen. Kan dat de oorzaak zijn? En hoe komen we erachter waar het geluid vandaan komt?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2012 8:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je oordoppen goed insteken en het komt hier haast ongewijzigd door (wat fysisch onmogelijk is) moet je denken in de richting van Tinnitus.
Dit heeft NIETS te maken met het niet ernstig nemen van dit of jouw probleem, integendeel.

Lees dit eerst eens en neem contact met jouw dokter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Een andere aandoening: vermoedelijk niet toepasselijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2012 10:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoge tonen gaan niet zomaar 'overal doorheen', bovendien neemt het niveau snel af als functie van de afstand tot de bron (absorptie in lucht). Dit betekent één van onderstaande:
  • Je zou de toon als deze van buitenaf komt, buiten veel beter moeten horen dan binnen. Probeer dit op een rustig moment, wanneer het buiten erg stil is, anders wordt het geluid mogelijk 'gemaskeerd';
  • Als je de toon binnen beter hoort dan buiten (wanneer het daar verder stil is) is de bron waarschijnlijk in je eigen huis. Draai de hoofdschakelaar van de elektra uit wanneer je de toon hoort en kijk of het ophoudt. Ga vervolgens op zoek naar de oorzaak door apparaten en installaties (verwarmingsketel, ventilatie, koelkast, vriezer) beurtelings aan en uit te schakelen;
  • Als bovenstaande niets oplevert en je partner (of een kennis die je vraagt te luisteren) hoort het niet, dan heeft Eric waarschijnlijk gelijk.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2012 9:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb ik wel aan gedacht (tinnitus), maar ik heb het alleen thuis en niet als ik elders slaap. Het geluid is buiten zeker harder dan binnen, dus lijkt het echt van iets van buiten te komen.

Maar misschien is het wel tinnegieter. Hoe kom je daarachter. Valt dat te testen?

Heb ook wel eens iets gelezen overeen aardse brom of zo, die ook overal doorheen gaat. Mssch is het dat?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Feb 14, 2012 9:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een pieptoon is het 'tegengestelde' van een brom. Nogmaals, als je het buiten hoort raad ik een nachtelijke wandelzoektocht rondom je huis aan!

'Pieptoon' = (soms midden-, maar meestal) hoogfrequent
'Bromtoon'= laagfrequent

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Feb 15, 2012 9:02 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2012 3:23 am    Onderwerp: Re: Hinderlijke pieptoon Reageer met quote

Anonymous schreef:
Het gaat overal doorheen, zelfs door oordoppen. Kan het iets zijn in ons huis? Onze buren horen het niet, maar het lijkt toch echt van buiten te komen

Eric Desart schreef:
Als je oordoppen goed insteken en het komt hier haast ongewijzigd door (wat fysisch onmogelijk is) moet je denken in de richting van Tinnitus.

Heb je nu eigenlijk die oordoppentest als eens terug grondig geprobeerd? Ik kan me haast niets simpeler voorstellen om vast te stellen of er een externe bron is of niet.
Je helpt jezelf echt niet met over antwoorden heen te walsen ....

Een meer voorkomend typisch gedrag van tinituslijders is dat het lang kan duren voor zij dit kunnen accepteren, en liever de waarheid niet weten en blijven zoeken naar vage externe oorzaken.
Ik gaf iets simpel om te onderzoeken en bespreken. Aan jou te weten of je voor jezelf antwoorden wilt of liever je hoofd in het zand steekt.

Ik beweer niet dat jij tinnitus hebt of niet. Dat is eventueel aan een dokter om te bekijken.
Wat ik wel merk is dat jij een stelling doet, die simpel terug na te gaan is, en waarvan ik beweer dat die haast ONMOGELIJK kan kloppen met een externe bron.
En ik praat over degelijke maar simpele oordoppen waarvan je een paar setjes zo bij je apotheek kan halen. Of probeer gewoon reeds je vingers even als doppen te gebruiken.

Ofwel klopte jouw oorspronkelijke informatie niet, wat terug te checken is, of indien ze wel klopt is het volslagen zinloos om naar 1001 potentiële externe bronnen te zoeken op het net, maar moet jij naar je dokter.

En dat je dergelijk fenomeen in bepaalde situaties verschillend kan ervaren kan te maken hebben met het aanwezig maskerend geluid en/of hoe actief je geest bezig is met andere dingen.
Waar bij normaal ziek zijn het aangewezen kan zijn dat een zieke zich een aantal dagen zo rustig mogelijk houdt (al zijn energie gebruiken om te genezen), kan dit voor een tinnituslijder juist een omgekeerd effect hebben. Hoe rustiger de omgeving is, en hij-/zijzelf probeert te zijn hoe dominanter dat fantoomgeluid kan hinderen.

ALS, en ik zeg NIET dat het zo is, jij een vorm van tinnitus beschrijft is het nog een LICHTE vorm, en is het in je eigen belang dat je maakt dat je bij een Neus, Keel en Oren arts, of gelijk wie bij jullie best aangewezen is, terecht komt.

Ik persoonlijk weiger hier op elke mogelijke externe bron die jij nog suggereert in te pikken, totdat jij minstens een aantal basistestjes gedaan om fantoomgeluid onwaarschijnlijk te maken.
Dit is NIET omdat ik je NIET wil helpen, maar juist omdat ik je WEL wil helpen. Aan jou de vraag of jij JEZELF wil helpen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2012 5:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, wist niet dat je boos werd. Ik zal het nog een keer proberen met doppen die wel blijven zitten. De vorige keer was dat niet zo. De scherpe kantjes van het geluid waren er toen wel af, maar horen deed ik het nog wel. Maar ik hoorde ook mijn zoon die uit bed kwam....... Dus wellicht was het niet zo'n goede referentie Wink Als ik mijn vingers in mijn oren stop, hoor ik alleen nog mijn 'interne' geluid zeg maar. Ik heb ook regelmatig een piep in mijn oor die dan weer ophoudt, maar die is hoger en kortdurend.

Ik wil heus niet die tinnitus ontkennen als het echt zo is. ik zou er juist graag iets aan willen doen, maar wil geen flater slaan bij de dokter als het iets externs is.

Ik kom er nog op terug.

Alexandra
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2012 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Alexandra schreef:
Sorry, wist niet dat je boos werd. Ik zal het nog een keer proberen met doppen die wel blijven zitten.

Alexandra,

In wezen werd ik helemaal niet boos (terwijl toegegeven: het niet prettig is dat mensen haast gewoon doen of je niets gezegd hebt), maar probeerde ik door te dringen in JE EIGEN BELANG.

Mensen geven vaak onduidelijke of onjuiste informatie waar je als wetenschapper weinig mee kan.
In feite staan zij hun eigen vraagstelling en droge analyse door experts in de weg inzake doelgerichte efficiënte antwoorden.

Dit gebeurt bewust of onbewust.
    Verschillende opties:

  • Zij hebben niet de achtergrond om hun probleem exact te analyseren en duiden en nemen vaak veronderstellingen aan als feiten (wat niet verwijtend of degenererend bedoeld is).

  • Zij overdrijven (deels), of verwoorden hun probleem emotioneel om de ernst te onderstrepen zodat zij een soort medeleven kunnen triggeren, haast onbewust hopende dat ze hier hun kansen op reacties en een oplossing mee verhogen.
    Veel problemen inzake geluidsoverlast zijn behoorlijk emotioneel beladen.

  • Tinnitus of andere vergelijkbare dingen zijn begrijpelijk moeilijk accepteerbaar. Mensen WILLEN (haast 'per se') externe oorzaken vinden, en gaan hun vraagstelling zodanig formuleren dat zij hiermee de experts in een bepaalde richting sturen of wensen te sturen (in wezen haast een manipulatieve manier van reageren en vraagstelling).
    Niet zelden zullen zij ook (deels) selectief lezen.

  • Terwijl bewust niet zo bedoeld, ontwijken zij hiermee de droge en exacte informatie waar de wetenschapper achter zoekt, en nodig heeft, om de situatie te kunnen analyseren.

  • Heel vaak moet je tussen de regels lezen om te weten waar een probleem eigenlijk schort. Dit betekent dat je via bijkomende vragen de vraagsteller probeert terug te sturen naar zijn/haar reëel probleem waar hij/zij een oplossing voor zoekt. (dit kan behoorlijk wat energie kosten)

  • Andere ...

En NEEN ik ben niet boos wat ik ook duidelijk liet verstaan:

Quote:
Dit heeft NIETS te maken met het niet ernstig nemen van dit of jouw probleem, integendeel.
Quote:
Dit is NIET omdat ik je NIET wil helpen, maar juist omdat ik je WEL wil helpen. Aan jou de vraag of jij JEZELF wil helpen.

En ik reageer als een 62-jarige met behoorlijk wat geluids- EN levenservaring. Ik lees niet alleen op maar ook tussen de regels.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2012 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Na grondig onderzoek weet ik het nu zeker: het ligt niet aan mij. Heb getracht het geluid op te nemen, wat volgens mij ook is gelukt. Kunnen we daar wat mee?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Mrt 03, 2012 11:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Al gewandeld 's-avonds? En?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Noor
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 17, 2012 12:28 pm    Onderwerp: pieptoon Reageer met quote

Hallo Alexandra,

Misschien is het probleem inmiddels al opgelost;mijn reactie komt waarschijnlijk
veel te laat!
Niemand heeft nog gesproken over de mogelijkheid van HYPERACUSIS.
Als je hyperacusis hebt, klinken alle geluiden, en vooral hoogfrequente geluiden zoals
piepgeluiden, veel harder en duidelijker in je oren, waardoor je er veel sneller
hinder van hebt dan mensen met een "normaal" gehoor.
Hyperacusis wordt, net als tinnitus, in de meeste gevallen door lawaaibeschadiging
veroorzaakt en gaat vaak gepaard met tinnitus maar dat hoeft niet.

Voor hyperacusis is heel weinig begrip in onze rumoerige maatschappij.
Als er bij jou in de omgeving buiten een aparaat (pomp van een zwembad, stroomkast, airco e.d)
loopt, kan het goed zijn, dat jij dit geluid als zeer hinderlijk ervaart en je partner het
gewoon niet hoort, omdat hij al gehoorverlies heeft.
Ik ben ervaringsdeskundige en wilde je deze informatie niet onthouden.

Je kunt voor (tinnitus en) hyperacusis behandeld worden. In Nederland zijn er momenteel
nog weinig behandelmogelijkheden. In Frankfurt Duitsland is er Acustica Spezial.
Zie: www.ohrensausen.de
In Duitsland zijn er overigens meer adressen waar je terecht kunt.
Hier kun je door middel van oordragers(noisers) behandeld worden. De behandeling duurt
langer (tot 18 maanden), maar verbetering/genezing is in veel gevallen mogelijk. Mits je
bereid bent de apparaten ook 's nachts te dragen.

Veel succes!

Groetjes,
Noor
Naar boven
rikie
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Dec 04, 2013 1:28 pm    Onderwerp: piep Reageer met quote

Ik woon sinds kort in een super geïsoleerd huis met zonnepanelen. Ik hoor alleen binnen een hinderlijke fluittoon die lijkt op het gefluit van een ouderwetse tv.
Buiten niet. We hebben alle stroom al uitgezet en er veranderde niets.
Ik hoor het door oordoppen heen en ook als ik me opsluit in een kast of toilet.
Soms hoort mijn man het ook Hoe kom ik er vanaf? Zijn het de zonnepanelen? Is het de glasvezelkabel?
Naar boven
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Za Dec 19, 2015 6:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vanmiddag kreeg ik op het meldpunt:

Zij hoort een hele hoge piep alleen in huis. Geadviseerd om de electriciteit uit te schakelen. Maar dan nog steeds hoorbaar alleen in het huis. Ook bij de buren. Hoogfrequent geluid gaat niet door muren heen. Eerder een telefoontje gehad hierover waar van de oorzaak tot nu toe onbekend is. Wat kan het dan zijn? Ze horen het dan door het hele huis heen. Hoge tonen dragen niet zover, dus het lijkt me onwaarschijnlijk eigenlijk. Oorsuizen kan het niet zijn omdat het geluid alleen waarneembaar is in het huis. Of dat de piep zachter wordt door omgevingslawaai en het toch wel oorsuizen is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Dec 19, 2015 7:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oorsuizen kan in ieder geval in sommige gevallen worden gemaskeerd door achtergrondgeluid, dus dan hoor je het niet meer. Toen ik zelf pieperij in mijn oren had deed ik de radio 's nachts aan (of oortelefoondopjes in om ruzie te voorkomen Very Happy ).

Als iemand iets hoort dat andere mensen niet horen en je kunt het niet meten/opnemen, dan is er bijna altijd een andere oorzaak dan een uitwendige in mijn ervaring.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2016 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

roelof schreef:
De PvdA liet mij weten n.a.v. het geluidshinder van fluittoon:

Bedankt voor uw bericht en ik ben het met u eens het is een vervelend het fluitende geluid in
De Mare. Aangezien ik daar regelmatig kom heb ik het geluid ook waargenomen wat met een bepaalde wind te horen is.

Bij navraag blijkt de oplossing zeer complex te zijn.
Want het is een lastig probleem aangezien de aanleiding een architectonische fout is met de bouw van de toren appartementen complexen die in de Mare staan. En het afbreken van
de 2 appartementencomplexen waar veel mensen prettig wonen is geen optie.
Helaas zal het geluid buiten nog steeds te horen blijven bij bepaalde wind, ik hoop dat u het geluid in uw huis kunt weren door isolatie.

Volgens RTV-NH is dit geluid al sinds 2011 aan de gang. Is het lastig te bepalen waar het geluid vandaan komt zoals de PvdA stelt?

Zie verder http://www.rtvnh.nl/nieuws/179143/bewoners-alkmaar-geteisterd-door-harde-fluittoon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.