Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Katten verjager (oorsuizen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 15, 2013 11:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou moeten kijken hoe die norm in elkaar zit die omschrijft hoe geluidmeters moeten werken. Ik heb dat ding ergens. Ik denk dat zo'n meter tot 12 of 16 kHz iets moet doen, en daarboven moet je dus anders meten.

Rechtzaken zijn altijd een hoop onzin.
Er zitten advocaten die alleen maar raar lullen, paternalistische rechters die te dom zijn om zelf te poepen en het is een hoop proberen om niks te hoeven zeggen, want dan kun je ook geen fouten maken. Meestal ben je een paar jaar en pak 'm beet 16.000 ballen verder (aan kosten aan akoustici en adverkaten) en dan heb je meestal nog niets. Ik heb dat in mijn praktijk zo vaak gezien dat ik er een beetje cynisch van ben geworden.

Je kunt veel beter iets laten meten en dan bijvoorbeeld de gemeenteraad inschakelen en proberen iets voor elkaar te krijgen bij de ambtenaren of de burgemeester. Dat is ook niet makkelijk, maar aan de telefoon tegen mensen zeiken is goedkoper dan adverkaten en akuestici inhuren Very Happy

Als je wilt dat ik iets voor je meet betaal je mijn vervoerskosten, en dan kom ik een keer als ik zin heb en als het mooi weer is naar het fraaie Friesland, doe een meting en probeer het netjes te documenteren en dan moet je zelf verder vechten. De tijd dat ik mijn tijd verdoe bij die onuitsprekelijke randmongolen van de Raad van State heb ik achter me. Mr. Green
Ik kan dan de rest van de dag vullen met foto's maken die mijn voorleessessies over de boeken van de Schippers van de Kameleon illustreren. Misschien neem ik als het weekend is de jongens wel mee Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mrt 17, 2013 12:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

@Bert:

Kun je ook voorbeelden noemen dat advocaten hierin niet vakkundig genoeg zijn en zelfs de raad van state?
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mrt 17, 2013 12:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over invloed van geluid en oorsuizen door hoog frequente geluid:

http://www.health.fgov.be/internet2Prd/groups/public/@public/@shc/documents/ie2divers/15208531.pdf
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 17, 2013 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Moet Eric maar even niet meelezen, die ergert zich aan mijn litanieën in de kruistocht om reformatie van het rechtssysteem Very Happy Very Happy .

Maar ik heb wel voorbeelden, staadsraad Thijs Drupsteen die het had over dat hij die akoestici met hun dB-tjes ondertussen wel kende, terwijl je aan de andere kant wettelijk verplicht bent om met schofterig dure, kunstmatig duur gehouden apparatuur te meten.

En daarna mag iedereen zijn zegje doen, waarbij iedereen een andere mening heeft over gemeten geluidsniveaus. Mij leek het, en dat heb ik ook gezegd, logisch dat een onpartijdig iemand een of meerdere meting(en) zou doen op een onbekend tijdstip om uit te vinden wie er zit te liegen, maar dat was niet nodig, en er werd een conclusie getrokken waarmee je niks kon.
Pas een jaar of wat later heeft de burgemeester een onpartijdig bureau ingeschakeld, waarna een en ander wat duidelijker werd. En dat deed hij volgens mij omdat er zoveel werd gezanikt dat hij het makkelijker vond om in te grijpen dan om niets te doen.

En met een oefenruimte waarover werd geklaagd. Dus kwam er een advocate van de Raad van State met een technicus kijken hoe de situatie was. Ik verwachtte een intensieve meetsessie waarbij de geluidsisolatie zou worden bepaald, aan de hand waarvan kan worden gekeken of er normen worden overschreden. Maar de dames liepen wat rond, bewonderden de keuze van de gordijnstof en verdwenen weer Very Happy

Zo kan ik wel doorgaan.....

Daarom zeg ik dat het mijns inziens effectiever is om bijvoorbeeld de gemeenteraad te benaderen die dan tegen de burgemeester gaat drammen, dan wordt er wellicht iets ondernomen om van het gezeik af te zijn. (Heb ik trouwens van Prem Radadinges geleerd, van toen hij nog advocaat was Very Happy Ere wie ere toekomt.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mrt 17, 2013 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over katten verjager in de Stentor:

Quote:
ZWOLLE - Als een mosquito tegen katten verboden wordt, met als argument geluidhinder bij omwonenden, mag een mosquito tegen hangjongeren dan wel? Die vraag stelt Rinus van der Gronde uit Zwolle-Zuid, wiens kattenverjaagapparaat op een gemeentelijk veto stuitte. "Belachelijk." Rinus en Lidy van der Gronde, 61 en 58 jaar oud, wonen in een buurtje met veel kattenliefhebbers.

Hun katten willen ook wel eens door de tuin van de Van der Grondes kuieren, en die zijn daar niet blij mee.

Hij: "Ze poepen en piesen de hele boel onder. Ik laat onze kleinkinderen al niet meer in de tuin spelen."

Zij: "Mensen vinden een kattenbak stinken of willen hem niet schoonmaken. Dus laten ze hun kat buiten hun ontlasting doen - in de tuin van de buren, hè."

Hij: "Ik heb geen hekel aan katten, ik heb een hekel aan mensen die hun katten niet in toom houden. Wie zijn kat in de tuin van de buren laat schijten is een mensenhater."

Zij: "Iemand zei tegen me dat ze haar kat buiten liet omdat-ie thuis de boel vernielde. Maar onze tuin mogen ze dus wel vernielen?"

Hij: "Een kat is hier net zo heilig als een koe in India. Vieze ziekteverwekkers, dát zijn het."

De naaste buren hebben twee katten, die enkel aangelijnd in de tuin komen. Zo hoort het, zegt Rinus van der Gronde. "Verderop hadden we buren van wie de katten altijd buiten waren. Als ik ze weer eens in onze tuin had zien schijten gooide ik de drollen met een schepje over de heg. Het liefst op de tafel, als ze zaten te eten." Die buren zijn verhuisd, maar de kattenoverlast is niet verdwenen. Verre van, zegt Van den Gronde. "Ze komen nu van alle kanten. We weten niet meer van wie ze zijn. Als ik dat wist deed ik de drollen in een zakje en gooide ik ze bij die mensen voor de deur."

Op de vraag of ze al gaas hebben aangebracht rondom hun achtertuin, om het de katten niet te makkelijk te maken, schuift Lidy van de Gronde naar het puntje van haar stoel. "Merkt u wat u zegt? Omdat iemand anders zijn kat niet in toom houdt, moet ík maatregelen treffen?" Dat is de wereld op zijn kop, vindt ze. "Wij lieten onze kinderen niet de tuin van de buren spelen. Zo moeten zij hun katten niet naar ons laten gaan."

Tweeënhalf jaar geleden dachten de Van der Grondes de oplossing te hebben gevonden. Iemand wees ze op de Ultrasonic Animal Chaser, die geluiden voortbrengt waar katten niet tegen kunnen. Ze hingen er twee op, eentje voor en eentje achter het huis. Binnen een paar weken had het resultaat, zegt Rinus van de Gronde. "De katten kwamen nog wel in onze tuin, maar waren ook meteen weer weg. We waren eindelijk van dat geplas en gepoep verlost. En we hadden weer een vogelnestje in de tuin, pal boven de mosquito."

Aan die idylle kwam een eind met de komst van een nieuwe buurman. "Hij stelde zich voor en vroeg wat dat apparaatje was. Ik heb er last van als ik er langs loop, zei hij. Dan doe je toch oordopjes in, zei ik." De straatgenoot was dat niet van plan. Door het gepiep kon hij niet met open raam slapen; de kattenmosquito moest weg, drong hij aan. "Mooi niet, zei ik. En nou opgesodemieterd, zei ik, want ik word hier spuugzat van. En ja hoor: drie dagen later had ik een ambtenaar op de stoep." Die weer drie dagen later een brief afscheidde. "Daarin stond dat de mosquito weg moest omdat die geluidsoverlast veroorzaakte. Belachelijk!" Zelf kan hij de hoge toon niet eens horen, zegt Van de Gronde. "Die ambtenaar was een stuk jonger, hij hoorde wel iets, maar alleen als hij er pal onder stond." Ook hangjongeren hoorden het geluidje amper, zegt Lidy van de Gronde. "Acht van die jongens kwamen vragen wat dat nou was, dat apparaatje. Twee konden de toon horen, zes niet. Dat rode lampje was van een camera, zei ik. Onzin natuurlijk, maar voor de zekerheid zijn ze toch maar ergens anders gaan staan."

In plaats van dat ze daarvoor een complimentje krijgen van de gemeente, beveelt die dat de mosquito's verwijderd moeten worden, briest Rinus van der Gronde. "Ik heb nog nooit een ambtenaar zo snel zien werken. Hebben ze niets beters te doen? Van de scooters die hier langs razen worden we helemaal gek, je hoort je eigen tv niet meer, maar de heren hebben natuurlijk geen zin om een paar dagen te posten. Een burger pesten die geen katten in zijn tuin wil, dat is veel makkelijker." Hij zet nog een tandje bij: "De politiek drukt ons hier alles door de strot, ze pakken de burger aan alle kanten. Het wordt steeds crimineler, de burger wordt gemangeld."

Hoe dan ook: wat nu? "Ja, wat nu. Ik heb die dingen maar weggehaald, want ik ga geen dwangsom van 150 euro per dag betalen. Een rechtszaak heeft geen zin, van de leugen kun je toch niet winnen. Ik heb weer een taak van de Rova erbij: strontopruimer." Hij vraagt zich af hoe dat straks met de mosquito in de Vermeerstraat moet. "De buren zullen daar niet klagen, die zijn blij als de hangjongeren verdwijnen. Maar als ik er langs loop, kan ik er last van hebben, hè. En dan ga ik een klacht indienen."

Ze zijn echt geen moeilijke mensen, benadrukt Lidy van de Gronde. "Een vroegere buurman komt elk jaar nog bij ons op bezoek. Ik wil met niemand ruzie, maar ik wil ook geen overlast van mijn buren."

Op website: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/mosquito-tegen-katten-mag-niet-geluidsoverlast-1.2896329
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 17, 2013 3:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Over invloed van geluid en oorsuizen door hoog frequente geluid:

http://www.health.fgov.be/internet2Prd/groups/public/@public/@shc/documents/ie2divers/15208531.pdf


Duidelijk artikel. Dank voor het zoeken en plaatsen!


Wat een stel aso's zeg, in dat andere voorbeeld...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 18, 2013 1:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:



Wat een stel aso's zeg, in dat andere voorbeeld...


Ik snap je niet precies, maar ik ben ervan overtuigd dat het politiek correct is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 18, 2013 7:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
geluidforum schreef:



Wat een stel aso's zeg, in dat andere voorbeeld...


Ik snap je niet precies, maar ik ben ervan overtuigd dat het politiek correct is.


De kattengehinderden in het artikel bedoel ik. Letterlijk met poep gooien kwalificeert bij mij als associaal, evenals de door henzelf omschreven verdere omgang met hun buren. Of is dit in dat deel van Zwolle 'cultuur'?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mrt 19, 2013 4:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De buurvrouw gooide bij ons ook de katte stront over de schutting heen. Daarvan heb ik nooit wat van gezegd. Kennelijk is het toegestaan dat je wel geluidsoverlast met hoog frequent geluid mag hebben maar niet met Mozart de normale tonen. Ik vind dit ronduit discriminerend. Inmiddels speelt het oorsuizen weer op waarvoor ik vrees dat ik weer arbeidsongeschikt ga raken. Bij de Nederlandse Voedsel en Waren autoriteit zijn er 5 klachten binnengekomen over katten verjagers waarvan 2 met gezondheidseffecten. De NVWA verwijst weer dood leuk door naar de fabrikant van het product die is verantwoordelijk voor een veilig product. Bij de verkopers van www.tuinwachter.nl geven ze zelf al aan dat mensen die op kantoor zitten en die katten verdrijvers worden getest dat aantal mensen van het kantoor weggaat voor dit geluid. In de omschrijving van het product staat ook "angst" aanjagend geluid.

Verder jaagt de buurvrouw ook op de zitplaats (veldje) ook mensen weg omdat je dat geluid daar ook hoort. Dus zeer effectief tegen hang jongeren. Bij de buurbemiddeling heeft de buurvrouw inmiddels aangegeven dat mijn vrouw niet mag mee doen in het gesprek. De vraag is of dat wel wenselijk is.

Eerder had ik landelijke advertentie in de krant, mogelijkerwijze dat dit ook op TV gaat komen. Ik vind dit geluid een zeer grote inbreuk op mijn privacy maken. Als ik geen last van die dingen had gehad, had ik hier niet aan de bel getrokken.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Mrt 20, 2013 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb een andere katten verjager gekocht bij de dieren speciaal zaak. Deze hoor ik niet en werkt goed tegen katten omdat deze zit op 25KHz. Echter zij wil ook geen reigers en merels in de tuin en dan wil ze dus deze niet hebben. Buurtbemiddeling zet niks zwart op wit waardoor je problemen blijft houden. De gemeente ambtenaar lasleest hier ook mee in dit forum.....
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 20, 2013 8:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welke frequentie heb je nodig voor reigers en merels? Hoe weet je dit?
Waarom helpt die gemeenteambtenaar niet? Je buren mogen toch geen overlast berokkenen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 20, 2013 11:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Welk type heb je nu zelf gekocht en hoe weet je daarvan de specificaties? Als het apparaat van de buurvrouw overlast geeft en er een goed alternatief is (met Eric eens: hoezo hinder van reigers en merels en straks misschien vleermuizen?) zou de meelezend ambtenaar toch zeker moeten kunnen aangeven (liefst hier) waarom optredend handelen wel danwel niet mogelijk is!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Mrt 21, 2013 9:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Weet niet meer zo uit mijn hoofd ik dacht rond de 17 Kilohertz, in de handleiding staat: LET OP die tonen zijn ook voor mensen HOORBAAR.

Politie is vanmiddag langs geweest maar doet hier niets aan. Dit terwijl in de APV wel staat dat geluidshinder NIET mag. Leuke regel maar je hebt er niks aan. Ik snap niet goed dat de gemeente Zwolle wel optreedt maar de gemeente waar ik woon niet. Natuurlijk is het goed dat buren onderling afspraken maken maar ik vind het ook goed dat er duidelijke regels zijn zodat ik niet steeds met haar in discussie hoef te gaan, daar zit ik nu ik ik in de ziektewet momenteel niet op te wachten. Ik ben druk voor het zoeken naar werk en dan komt dit er ook nog een keer bij.

Het gaat om deze:

http://www.ongedierteplaats.nl/-p-22207.html?adtype=pla&kwd=&gclid=CL-Vrt7EjrYCFaLHtAod4h0A8A

In de handleiding staat ook nog een keer: WEES EEN GOEDE BUUR! Richt het ding niet naar uw buren toe en gebruik het niet bij baby's en kinderen!

Deze werkt perfect. Wel vraag ik me af of het gezond is? Je hoort het geluid niet maar als dat keihard binnen komt in je oren, hoewel onhoorbaar vraag ik me af wat het wel met je doet?
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Mrt 27, 2013 4:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bericht van de VWA:

Quote:
Geachte heer *****
,

Uw vraag is voorgelegd aan een deskundige, onderstaand volgt de reactie op uw vraag.



Het spijt ons zeer dat u vervelende ervaringen hebt opgedaan.
Wij, de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, kunnen optreden tegen onveilige situaties. Daarvoor moet de bestaande wetgeving worden overtreden en de veiligheidseisen in de van toepassing zijnde normen niet worden opgevolgd. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om dat te bewijzen in het geval van de kattenverjagers.

Gewoonlijk mogen producten vrij in de handel worden gebracht als deze aan de wetgeving voldoen en veilig zijn. Dit geldt ook voor de kattenverjagers. Eerder is gebleken dat deze producten gewoonlijk voldoen aan de van toepassing zijnde specifieke veiligheidsnormen en aan de meer algemene normen voor maximale geluidsbelasting. De normen zijn zodanig opgesteld dat gewoonlijk de bevolking met voldoende zekerheid is beschermd tegen bepaalde gevaren.

Afhankelijk van de uitvoering (met stekker 230V, batterijen of adapter) is er wetgeving van toepassing. Maar in alle gevallen zijn deze producten vrij verhandelbaar als aan de eisen wordt voldaan. Het niet toestaan van verkopen is mogelijk als bewezen kan worden dat het onderzochte product bij gebruik overeenkomstig de bestemming een bijzonder gevaar oplevert voor de bevolking.

Uw vraag gaat iets verder en gaat meer specifiek over het gebruik. Uit meldingen is bekend dat soms klachten bij mens of dier ontstaan als gevolg van de blootstelling. Het betreft dan meestal een enkeling waarbij bijzondere omstandigheden een rol spelen; zoals bijvoorbeeld gevoeligheid voor bepaalde geluidsgolven of straling. In die omstandigheden is er bij gewoon gebruik sprake van de situatie dat de dierverdrijver persoonlijke overlast veroorzaakt. Dan is de kattenverjager zo geplaatst dat de reikwijdte waarin het apparaat werkt ook anderen treft. Bijvoorbeeld als iemand in een rijtjeswoning een kattenverjager heeft geplaatst en het apparaat ook in de voortuin van de buren werkt die zelf ook een kat hebben. Die kat kan zich dan niet meer vrij op de eigen grond bewegen en de kattenverjager geeft dus overlast. Ook kunnen de buren zelf onder bepaalde omstandigheden de overlast ervaren. Bij deze overlast is er mogelijk sprake van dat de gebruiker het product verkeerd gebruikt.

Omdat ons toezicht zich beperkt tot het verhandelen (verkoop) en het hier gaat om het mogelijk verkeerd toepassen van het product, hebben wij gewoonlijk geen mogelijkheden om op te treden. Ook is het juridisch zeer complex om een oorzakelijk verband te leggen tussen het gebruik van de kattenverjager en uw persoonlijke lichamelijke klachten.

Wij hebben vrijwel zeker geen mogelijkheden om op te treden omdat het gaat om het gebruik en overlast niet als een gevaar wordt gezien en het verband tussen de klachten en het product niet of nauwelijks kan worden aangetoond met voldoende zekerheid. Het ligt voor de hand dat u eerst de gebruiker wijst op de gevolgen voor u van het gebruik van het product en verzoekt om het gebruik te staken. De Gemeente heeft in basis niet de mogelijkheid om in algemene zin het gebruik van kattenverjagers te verbieden, gelet op de Europese regelgeving, maar kan voor bepaalde situaties beperkende voorwaarden opleggen. Bijvoorbeeld indien overlast wordt veroorzaakt of de openbare orde of ruimte wordt geschaad. Tenslotte kunt u mogelijk een beroep doen op civiel rechterlijke bijstand om verbetering te brengen in de situatie.

De Kamervragen zijn destijds beantwoord en zijn ook openbaar. Mijn antwoord van nu ligt in het verlengde van die antwoorden.



Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Hoogachtend,
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit




Drs. C. Aponno-Kootstra
Hoofd afdeling Klantcontactcentrum
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 27, 2013 7:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ga je nu verder doen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16  Volgende
Pagina 3 van 16



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.