Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Katten verjager (oorsuizen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 10:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

*** Opgeschoond en leesbaarder gemaakt. Verwacht ik vanaf nu ook van jou op deze manier Roelof. ***

Meldingen aan jou van mensen die watten in hun oren doen hoef je hier niet te delen, daar heb je zelf een site voor, toch? Inhoudelijke bijdragen zijn welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 12:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dus zo?

Quote:
B. Hoek, Meldpunt hoge tonen, 30 maart 2015

In het tijdschrift Milieu magazine van maart 2015 is een artikel verschenen over een kattenverjager die werkt met hoge tonen. Hieronder een samenvatting van dat artikel.

Op industrieel gebied worden steeds meer ultrasone geluidstechnieken toegepast. Zo kun je tegels snijden met ultrasoon geluid. Werknemers worden zo een hele dag blootgesteld aan het ultrasone geluid. Is het geluid ook gevaarlijk? Volgens de huidige opvattingen zijn deze geluiden ongevaarlijk.

Verder heb je dan nog de "personenverjagers", de Mosquito. De gedachtegang is als je iets niet hoort het ook niet schadelijk is, ook al is het geluid nog zo hard.

De heer Lex Groenewold adviseur van de landeljike GGD werkgroep geluid kent deze personen- en kattenverjagers. Het is een nieuwe geluidsbron. Hij geeft aan dat kattenverjagers werken rond de 18Khz dat mensen over het algemeen niet kunnen horen. Je moet zo'n apparaat niet gebruiken in de buurt van kinderen en baby's. Volgens het artikel in Milieumagazine zijn er helaas types in de handel die ook op lagere frequenties kunnen uitzenden en daarmee hinder veroorzaken bij mensen,

Volgens Jan de Laat, audioloog/klinisch fysicus van het LUMC (Leiden) gaat het om kattenverjagers die niet goed functioneren. Door een defect werkte hij opeens op een veel lagere toonsoort. Op dat moment kwamen er veel klachten en leidde het uiteindelijk tot tinnitus verschijnselen. Volgens hoogleraar Pim van Dijk aan de RUG (Groningen) is het geluid niet schadelijk zolang het niet hoorbaar is. Hij acht het wel denkbaar dat het geluid schadelijk is indien het te hard is. Kattenverjagers werken doorgaans met een hoge geluidssterkte van over de 100 decibel

Bron: Milieu magazine van maart 2015


http://www.geluidnieuws.nl/2015/april2015/ultra.html

Apparaten mogen vanaf 25KHz toonhoogte mogen in geluidsterkte nog hoger zijn. Ik vraag me af of het gehoor van een dier daarmee beschadigd kan worden. Zover ik weet is dat nooit onderzocht. De wet houdt rekening met het gehoor van de mensen niet die van dieren. Zo is bekend dat iemand continue ultrasoon geluid verspreid waardoor de honden vreemd gedrag vertonen. Dieren kwelling?


Een willekeurige handleiding:

Quote:
Als katen een gewoonte hebben zich in uw tuin te nestelen kan het tussen de 14 en 28 dagen duren voordat het apparaat goed werkt. Katten dei af en toe in uw tuin verschijnen verdwijnen meestal na 7 dagen. Als uw hond in het gebied van de sensor komt kan dit effect op he tdier hebben. Het geluid gaat niet door muren en schuttingen. Dus de hond van de buren heeft er geen last van. We kunnen gezien de onvoorspelbaarheid van dierlijk gedrag geen resultaten garanderen, maar onze referenties tonen aan dat het apparaat in vrijwel elke situatie geod functioneerd.


Taalfouten niet gecorrigeerd. Dit terwijl ik testen heb uitgevoerd dat het geluid ook aan de andere kant van de schutting is te horen. Deze handleiding is van Pestbye. Weitech raad aan het toestel niet bij kinderen/baby's te gebruiken. Volgens een arts is dat alleen maar uit preventie en zegt dat niets.


Lage toon hoge toon:

http://www.hoorzaken.nl/wp-content/uploads/ymjcz0rx.bmp

Hogere tonen kennen toch wel degelijk snellere trillingen? Dan lagere tonen? Kleinere golflengte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 7:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

Prima
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 7:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

roelof schreef:

Hogere tonen kennen toch wel degelijk snellere trillingen? Dan lagere tonen? Kleinere golflengte.


Ja, maar dat zegt niets over de intensteit (amplitude) en dus de schadelijkheid. Je kunt hierover willen discussiëren, maar het is gewoon natuurkunde.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Diverse bronnen zoals deze spreken dat hogere tonen schadelijker zijn:

http://thuisarts.nl/slecht-horen/ik-wil-lawaaidoofheid-voorkomen

Een KNO arts geeft aan

Quote:
Daarbij is een hoogfrequent geluid schadelijker. Langduriger expositie aan een intensiteit van 80 dB blijkt al een permanente gehoorbeschadiging te veroorzaken. De buitenste haarcellen van de cochlea zijn het meest gevoelig voor lawaaibeschadiging. Degeneratie van deze haarcellen leidt tot verval van betrokken gehoorzenuwen, met gevolgen voor de centrale auditieve verbindingen.


Maar goed als je puur naar de cijfers wilt gaan kijken en niet naar de ervaringen van de mensen kun je blijven roepen dat het apparaat safe is. Als ik een toestel uit kan vinden die mensen ziek maakt maar geen bewijs is dat het door mijn apparaat komt dan mag dat kennelijk.

Bron: http://wbl.nu/uploads/files/5567cb27a2b348b1ab30a48df1da10b1/lwm-2012-2-oncologie.pdf

Op de vraag op welke toonhoogtes de schadelijkheid aangeeft, nl. 80dB bij 8 uur blootstelling komt geen antwoord helaas. Er is een oorproject voor onhoorbaar geluid zie http://www.ears-project.eu/emrp/ears-home.html deze arts geeft aan dat er geen wetgeving hiervoor is en mensen mogen doen en laten wat ze maar willen.

Volgens testgegevens van RTL 4 nieuws bedraagt het geluidsniveau ongeveer 95 dBa. Specificaties van een fabrikant geven een geluidsniveau van 90 dBa. Blijvende gehoorschade ontstaat bij een dagwaarde van 80 dBa of meer. Boven de 80 Dba is een werkgever verplicht om gehoorbescherming te verschaffen aan zijn werknemers. Het is ons onbekend of dit buiten dit frequentiebereik ook gevolgen heeft voor het gehoor. Indien men gehoorschade zou oplopen dan zou dit als een onrechtmatige daad opgevat kunnen worden.

Bron Link

Diverse Engelse onderzoeken gaven aan dat het geluid tot klachten leidde. In het "geheim" (geen media aandacht) is de Mosquito naar 90dB teruggeschroeft. Uiteraard is het commercieel belang hoger dan de gezondheid van de mensen.

Op het meldpunt zijn talloze klachten bekend die meestal dezelfde klachten betreffen. Hoeveel klachten willen ze zien voordat het probleem serieus is genomen? Dan is dat mijn volgende doel.



Melding gemeente Zutphen:

Quote:
Gisteravond heb ik zoals ik vaker 's avonds doe een bezoek gebracht aan de Albert Heijn op de Polsbroek. Al wekenlang irriteer ik mij mateloos aan het pijnlijke snijdende geluid van de altijd geactiveerde Mosquito daar. Alleen dit slaat alles. Terwijl ik er praktisch onderdoor moest lopen deed het zo zeer dat nu de piep nog steeds in mijn oren blijft hangen. Ik vind dit echt onacceptabel. Ik mag hopen dat dit geen blijvende gehoorschade heeft veroorzaakt, beter wordt dit apparaat dan ook snel verwijderd. Dit zijn maatregelen die alle jongeren treffen, waar ook mensen als ik tussen lopen die 's avonds graag hun boodschappen willen kunnen doen zonder aangevallen te worden door een apparataat dat je met gehoorcshade weer naar huis stuurt. Echt belachelijk.


Laatst aangepast door roelof op Di Jul 28, 2015 8:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 10:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

roelof schreef:
Diverse bronnen zoals deze spreken dat hogere tonen schadelijker zijn:
http://thuisarts.nl/slecht-horen/ik-wil-lawaaidoofheid-voorkomen

Bij gelijke ongewogen niveaus zijn hoge tonen schadelijker. Ook is schade bij/door hoge frequenties in sociaal opzicht vervelender vanwege het spectrum van spraak, dus meer problemen met het horen van stemmen. Door ouderdom gaat eerst de gevoeligheid voor hoge tonen achteruit.

Je komt inhoudelijk natuurkundige en fysiologische kennis te kort om dit soort beweringen te doen Roelof. Niet alles wat op het internet staat is, buiten haar context, zonder meer waar.

Maar goed als je puur naar de cijfers wilt gaan kijken en niet naar de ervaringen van de mensen kun je blijven roepen dat het apparaat safe is. Als ik een toestel uit kan vinden die mensen ziek maakt maar geen bewijs is dat het door mijn apparaat komt dan mag dat kennelijk.

Bron: http://wbl.nu/uploads/files/5567cb27a2b348b1ab30a48df1da10b1/lwm-2012-2-oncologie.pdf

roelof schreef:
Er is een oorproject voor onhoorbaar geluid zie http://www.ears-project.eu/emrp/ears-home.html deze arts geeft aan dat er geen wetgeving hiervoor is en mensen mogen doen en laten wat ze maar willen.

Precies.

Quote:
Volgens testgegevens van RTL 4 nieuws bedraagt het geluidsniveau ongeveer 95 dBa.

Waarvan?

Een deel van je post is een herhaling en heb ik daarom verwijderd. Niemand leest je verhaal toch nog behalve ik (soms). Mocht iemand anders hier het niet met me eens zijn, laat het me weten.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 11:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Je komt inhoudelijk natuurkundige en fysiologische kennis te kort om dit soort beweringen te doen Roelof. Niet alles wat op het internet staat is, buiten haar context, zonder meer waar.

Heb je ook een aanrader om een goed boek hierover te lezen dat de zaken helder uitlegt? Dan kan ik me daar me verder in gaan verdiepen. De bron van RTL weet ik niet. Ik ben van mening dat wanneer iemand veel hinder heeft van het geluid dat de buren onderling in overleg moeten gaan. En als diegene last heeft van je katten dat je daar zelf ook aan mee betaald. Empathie voor elkaar opbrengen is essentieel. Misschien duurt het nog wel 50 jaar voordat dit eens nader onderzocht is, dus daarop hoeven we niet te wachten denk ik. Ook vind ik dat de hoorbare kattenverjagers weg moeten, gewoon onhoorbaar. Maar helaas ontvang ik hier ook klachten over, die niet hoorbaar zijn. Het is lastig of het psychisch is of daadwerkelijke serieuze klachten. Een klacht als druk op de oren voelen van het ultrasone geluid (die hoort het niet dus) lijkt me wel kunnen en die klacht lijkt me dan ook objectiever dan als iemand zegt hiervan hoofdpijn te krijgen.


Quote:
In Nedersachsen is onderzoek gedaan naar de mogelijke schade aan het
gehoorvermogen door de hoge frequentie.17 Hoewel er bij juiste inzet van het
instrument geen risico op gehoorschade is, blijkt er (aldus) wel degelijk een
verband te bestaan. Voor zover bekend is het instrument niet verboden in
Duitsland. De Duitse regering heeft inmiddels kenbaar gemaakt dat zij de analyse
van België, onder andere inhoudende dat het instrument een inbreuk maakt op
de mensenrechten en kinderrechten, deelt (zie hierna onder EU).

Bron: PDF

17 Uberprufung des Mosquito Ultrasonic-Gerates auf Basis der Anforderungen des GPSG. 22-11-2007.





Hierin wordt gezegd dat er een degelijk verband bestaat. Bij het ministerie van Binnenlandse zaken heb ik gevraagd om de bron van voetnoot 17. Maar deze hebben zij niet meer in hun bezit.



En hierin werd al aangegeven dat hoogfrequent geluid oor- en hoofdpijn klachten veroorzaakt, de bekende klachten die diverse mensen zeggen:

Quote:
Tijdens de Europese Onderwijs, Jeugd en Cultuurraad van 22 mei 2008 vroeg
België aandacht voor het gebruik van de Mosquito.19 België maakt zich zorgen
over het gebruik ervan; het veroorzaakt oor- en hoofdpijn en zou inbreuk maken
op de mensenrechten en kinderrechten. Tevens vindt België het storend dat dit
apparaat wordt ingezet terwijl juist de dialoog met de jongeren moet worden
aangegaan. België vroeg de Europese Commissie om een standpunt. Daarnaast
vroeg België aan de lidstaten om actie te ondernemen tegen de Mosquito.
Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Portugal waren de reagerende
landen en zij delen de analyse van België. Frankrijk en Duitsland geven aan open
te staan voor een gemeenschappelijk initiatief. De Commissie meldde het
instrument onaanvaardbaar te vinden en tegen dit soort technieken te zijn. De
zaak betreft volgens de Commissie echter een bevoegdheid van de Lidstaten en
niet van haarzelf.



Mosquito's zorgen voor oorpijn in winkelcentrum Vleuterweide in Utrechts Nieuwsblad. Dit artikel kan ik helaas niet opsporen in het AD.

Onderzoek van de Vlaamse Ouderenraad:

http://www.vlaamse-ouderenraad.be/Publicaties/actueel/Actueel%209,2-web.pdf

Oor- en hoofdpijn door de Mosquito. Dit onderzoek kwam overigens eerder niet te voorschijn in Google. Hoe dit kan weet ik niet.

Quote:
Ongeacht hun gedrag zijn kinderen, jongeren en ook
baby’s die zich binnen het bereik van de Mosquito bevinden,
daar het slachtoffer van. In die zin kan het als
een vorm van geweld worden beschouwd. Jongeren in
Engeland signaleerden oorpijn, oorsuizingen en hoofdpijn
als gevolg van de Mosquito.


Bron: https://docs.vlaamsparlement.be/docs/handelingen_commissies/2007-2008/c0m157cul16-28022008.pdf

Pools document:

http://archiwum.ciop.pl/59815

Zij spreken ook over oorsuizingen en andere medische klachten door ultrasoon geluid.

Vleuten: Mosquito geeft keel en oorpijn klachten:

http://postimg.org/image/hesmdyxjb/

En ja daar is die weer: De Mosquito stond verkeerd afgesteld dat is altijd het praatje van de importeur...


Intern document GGD:

Kattenverjagers en Mosquito's - gezondheidskundige probleembeschrijving en aanpak Document voor intern gebruik door GGD'en landelijke GGD-werkgroep geluid; XXXX 19-12-14 Achtergrond: deze probleemdefinitie is mede gebaseerd na consultatie van audioloog XXXXX en o.b.v. regiobericht 'Ultrasone dierenverjagers en de Mosquitodocument' van XXXXX dd 28-09-14.
Mosquito Doel?Hangjongeren weren op overlastlocaties. Door wie?
Wordt veelal toegepast door gemeenten en niet of veel minder
door particulieren.Actie GGD? Mosquito zou mogelijk gehoorschade/tinnitus kunnen opleveren bij blootstelling langer dan 20 minuten (XXXX/ rapport Morris 1997). Bewijslast is beperkt. Omdat de Mosquito met name vanuit mensenrechtenoogpunt reeds omstreden is, en vanwege mogelijke effecten op omwonenden, heeft de VNG voor gemeenten een handreiking gemaakt voor zorgvuldig gebruik van de Mosquito (terughoudendheid toepassen, locatiekeuze, waarschuwingsbordje). GGD'en krijgen geen signalen van
overlast van dit apparaat. Daarom geen reden voor landelijke
GGD werkgroep geluid om verdere aandacht te vragen voor
toepassing van de Mosquito. Kattenverjagers (/dierverjagers) Doel? Katten en eventueel andere dieren verjagen uit tuin/ nabij woning. Door wie? Wordt veelal toegepast door particulieren in de eigen voor- of achtertuin.


Audioloog XXXX over Mosquito en dierverjagers: "Mogelijk tinitus, gehoorverlies, hyperaccusis, enzovoorts bij langdurige blootstelling."
"Het menselijk gehoor is in dat hoogfrequente gebied uiterst gevoelig, het verschil tussen het net wel horen van hele hoge tonen en het overgevoelig zijn voor die geluiden is heel klein (hele kleine hoorspan). En aangezien kinderen die tonen tot 20 kHz wel kunnen horen zullen vele kinderen last
krijgen als ze enige tijd aan die geluiden blootgesteld worden. Als je die tonen niet hoort is de kans op beschadiging veel minder groot."


Windmolens geluid


http://m.medicalxpress.com/news/2015-07-inaudible.html

ptb.de
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2015 3:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de Consumentengids van September stond een verhaal in over dierenverjager. Vervolgens kwam in het volgende nummer een reactie hierop:

Ingezonden brief n.a.v. artikel in de Consumentengids:

Graag wil ik u wijzen op een aspect van apparaatjes om katten en hangjeugd te verjagen (Consumentengids van september 2015) dat vaak over het hoofd wordt gezien. Overal waar vleermuizen voorkomen zijn dergelijke apparaten verboden, al is er niemand die dat handhaaft. Alle soorten vleermuizen zijn streng beschermd op basis van de Flora- en faunawet en soms Natuurbeschermingswet 1998. Vleermuissoorten als Gewone dwergmuis en Laatvlieger hebben verblijfplaatsen en dus vliegroutes en foerageergebieden in bewoond en bebouwd gebied, en dat is vrijwel overal in Nederland.

Invloed op vleermuizen?

http://www.nrs.fs.fed.us/pubs/rn/rn_nrs129.pdf

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0065794
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Okt 23, 2015 4:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit gaat over (bewust) verjagen van vleermuizen met geluid omdat ze anders doodvliegen tegen windmolens...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Jan 29, 2016 1:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

Uit het buitenland krijg ik zo nu en dan wat nieuws berichten.

http://rspa.royalsocietypublishing.org/content/472/2185/20150624

Gaat over dat er meer onderzoek zou moeten komen naar ultrasoon geluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16
Pagina 16 van 16



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.