Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Katten verjager (oorsuizen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Apr 01, 2015 1:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist een e-mail mogen ontvangen van de FOD:

Quote:
Zoals u weet, hebben wij twee studies georganiseerd over de hinder van ultrasone dierenverdrijvers. Wij hebben u vorig jaar al de resultaten van het eerste onderzoek doorgestuurd. In deze studie kwam naar voren dat twee van de zeven gemeten ultrasone dierenverdrijvers de aanbevolen grenswaarden van 70 dB op een afstand van 4 meter kan overschrijden. Maar omdat het gaat om kortstondige blootstelling, verwachten we geen risico voor gehoorschade. (NB geen enkele van de door ons gemeten toestellen kan een geluidsdruk produceren van 120 dB, zoals wordt vermeld in het Japanse onderzoek). De tweede studie, uitgevoerd door de KU Leuven (met vrijwilligers, zowel jongeren 18-25jaar als mensen van middelbare leeftijd 46-58 jaar) toont dat het hoogfrequent of ultrageluid zoals dat door het gebruikte toestel werd geproduceerd, hoorbaarder is dan men zou denken volgens de theoretische hoorbaarheidsgrens (zelfs een signaal boven 20 kHz, dat "ultrasoon" is, kan door een bepaald percentage van de vrijwilligers gehoord worden). De hoorbaarheid hangt niet enkel af van de leeftijd, maar ook van persoonlijke gevoeligheid (de ene persoon heeft een beter gehoor dan de andere).

Op basis van de huidige gegevens kunnen we het op de markt brengen van ultrasone toestellen niet verbieden. Het is echter wel aangewezen om dit soort toestellen correct te installeren, en ze niet te richten naar de straat, de tuin van de buren,... of een plaats waar men zich lange tijd kan bevinden. Wij zullen de resultaten en aanbevelingen naar de (Belgische) gemeenten sturen, aangezien zij in geval van burenhinder het best geplaatst zijn om gepaste maatregelen te nemen. In België is het zo dat lokale overheden in geval van klachten opdracht geven dat het toestel wordt afgezet of weggehaald. Verder zullen wij het studierapport op onze website publiceren. Wij geven u een seintje wanneer het online staat.

We kunnen u aanbevelen om contact op te nemen met uw gemeentebestuur met de informatie die u gekregen heeft.

Isabel V.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Za Apr 25, 2015 10:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kreeg nieuwe melding. De ultrasone kattenverjager dat in principe niet hoorbaar is voor mensen en werkt op 25KHz toonhoogte. Maar wanneer de batterijen van het toestel bijna leeg zijn gaat hij op een lagere toon piepen. Verder zie je dat bij sommige kattenverjagers waarbij de batterij bijna leeg is de sensor niet meer goed werkt. Op dat moment gaat hij continue piepen met tussenpozen van een aantal seconden.

Verder kreeg ik door van de audioloog de Laat dat een kattenverjager welke werkt op 22KHz na een tijd kapot ging en verder ging werken met een lagere toon. Het zou mooi zijn dat hiervoor een keurmerk kan komen van apparaten die gewoon goed hun werk doen en niet de mensen wegjagen uit de tuin. Het beeld vertekend enigzins voor mij omdat ik afhankelijk ben van de informatie die ik door krijg van de politie. Als die er al bij moet komen is de onderlinge relatie met de buren in de meeste gevallen al verstoort.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Za Mei 09, 2015 9:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Leaven heeft dan eindelijk de tekst aangepast op de verpakking van de ultrasonic animal chaser.


Ze hebben het woordje "almost" toegevoegd.

Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mei 10, 2015 12:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De GGD Amsterdam heeft een advies uitgebracht over het geluid van de ultrasone/hoogfrequent geluid:

Quote:
Ultrasone dierenverjagers en de Mosquito
Door Frits van den Berg
Ultrasone dierenverjagers maken gebruik van een hoogtonig geluid om ongewenste (zoog)dieren te verjagen, waaronder katten, marters en wasberen. Leveranciers suggereren vaak dat het geluid voor mensen onhoorbaar is, maar dat is niet altijd waar. De Mosquito gebruikt vergelijkbare techniek, maar is bedoeld wèl door (jonge) mensen te worden gehoord (en daarom gemeden).

Op de bijeenkomst van de GGD M&G regio Noordwest van 3-9-2014 werd gevraagd naar de stand van zaken betreffende kattenverjagers en Mosquito i.v.m. klachten hierover bij meerder GGD-en. De klachten over kattenverjagers lijken alle van dezelfde persoon afkomstig en betreffen vooral de mogelijke gehoorschadelijkheid van het geluid. De klacht heeft hij ook voorgelegd aan een tv-programma en de Reclame Code Commissie.

Dit regiobericht bevat de informatie die bij mij bekend is. De Werkgroep Geluid buigt zich binnenkort eveneens over dit onderwerp. Mogelijk wordt daarbij een verdergaande aanpak vanuit de GGD voorgesteld.

Conclusie en advies
Ultrasone verjagers zullen bij normaal gebruik (inclusief onjuist ingesteld) geen gehoorschade veroorzaken. Wel kunnen ze hinderlijk zijn voor (vooral jongere) mensen in de directe omgeving die hoge tonen nog goed kunnen horen. Het is aan te bevelen om dierenverjagers te gebruiken die alleen ultrageluid uitzenden, zonder een hinderlijke piep van lagere (dan ultrasone) frequenties. Als het apparaat al is aangeschaft moet het bij voorkeur ingesteld worden zo dat hoofdzakelijk ultrasoon geluid wordt geproduceerd met zo weinig mogelijk hoorbare tonen van lagere frequenties.

Het gebruik van de Mosquito dient zoveel mogelijk te worden vermeden omdat het weren van groepen in de openbare ruimte sociaal onwenselijk is.

Uitgezonden geluid
i - De door leveranciers in Nederland opgegeven geluidniveaus van dierenverjagers variëren van 80 tot 140 dB bij frequenties van 8 tot 65 kHz; de meeste echter van 90-130 dB en 15-25 kHz.

ii - Het betreft (kennelijk) het hoogste geluidniveau op 1 m afstand van de verjager. In opdracht van de Belgische overheid zijn metingen verricht aan zeven dierenverjagers waaruit blijkt dat de niveaus in de praktijk wat lager zijn en meestal variëren van 60 tot 110 dB. Ook blijkt dat tegelijk vaak geluid van lagere frequenties wordt uitgezonden: bij twee verjagers al vanaf 6 kHz, bij de overige vanaf 10 kHz.

iii - Sommige verjagers kunnen op verschillende standen worden ingesteld, waarbij niet alleen de sterkte van het geluid maar ook de frequentie kan variëren met de instelling. Bij de Mosquito is het geluidsniveau in hoogste stand op 1 m afstand ca. 100 dB bij een frequenties van 16-18 kHz.

iv - De atmosferische demping is bij hoge frequenties sterk, maar op meters afstand toch niet erg bepalend. Op 5 m afstand is de afname (spreiding geluid + absorptie) 16 ±1 dB (voor frequenties van 10 – 25 kHz), op 10 m 24 ±3 dB.

Hoorbaarheid
Het puur ultrasone geluid van de verjagers, d.w.z. het geluid met een frequentie van 20 kHz of hoger, zullen veel mensen niet kunnen horen. Voor goed horende (lees: jonge) volwassenen ligt de gehoordrempel bij 20 kHz op ca. 80 dB, zodat zij geluid van die frequentie van een verjager binnen ca. 10 m zouden kunnen horen. Oudere mensen zullen het al gauw niet meer horen omdat juist bij de hoogste frequenties het gehoor het meest achteruit gaat: de gehoordrempel stijgt bij hoge frequenties (vanaf ca. 8 kHz) snel met de leeftijd.

Omdat dierenverjagers ook bij lagere frequenties geluid kunnen uitzenden, kan het geluid toch ook voor ouderen (niet alleen jongeren) hoorbaar zijn. Het gaat dan echter niet om ultrageluid, maar om een ‘piep’ van ‘gewone’ -zij het hoge- frequenties.

Geen gehoorschade
Door enkele groepen (IRPA, UK Advisory Group on Non-Ionizing Radiation) is een maximum niveau geadviseerd voor ultrageluid (vanaf 20 kHz) van 100 dB voor de algemene bevolking. Dat kan binnen enkele meters van sommige kattenverjagers voorkomen, maar niet op afstanden van 4 m of meer. Hoewel genoemd advies bij mijn weten voor momentane geluidniveaus geldt, zal een kortdurend hoger niveau (wat heel dichtbij een verjager mogelijk is) zeer waarschijnlijk toch geen schade veroorzaken. Daarbij wordt dan wel erg afwijkend gebruik uitgesloten, bijvoorbeeld als een kind er een oor tegen blijft houden en het apparaat blijft piepen (maar dat geldt ook dichtbij gewone luidsprekerboxen met harde muziek). Ultrasoonlassers blijken bij jarenlange lootstellingen
aan ultrageluid tot 110 dB geen significante (extra) gehoorschade hebben.

vi - Uiteraard geldt voor een persoon die het kan horen, dat deze de blootstelling kan verminderen door afstand te houden.
Bij ‘gewoon geluid’, met frequenties beneden de 20 kHz, wordt algemeen aangenomen dat bij langdurige blootstelling beneden tenminste ca. 80 dB geen gehoorschade optreedt.

vii - Gezien de werking en toepassing van dierenverjagers zal een zo hoog geluidniveau gemiddeld nooit worden gehaald. De Belgische Hoge Gezondheidsraad komt tot de conclusie dat van dierenverjagers geen gezondheidsschade wordt verwacht en vindt de conclusie van een eerder advies betreffende de Mosquito ook op dierenverjagers van toepassing: “gehoorverlies door blootstelling aan het geluid van de Mosquito is onwaarschijnlijk. Zelfs bij een blootstelling van 2 uur per dag, dag in dag uit, gedurende vele jaren, zal volgens de beschikbare kennis slechts zeer
beperkt additioneel gehoorverlies bij de blootgestelden waarneembaar zijn.”

ix - Bij de Mosquito stelt de Raad dat deze de bedoeling heeft hinder te veroorzaken (bij ongewenste jongeren), waarbij het de vraag is of dat in ethisch opzicht verdedigbaar is.

Wel hinder
Het is juist de bedoeling van de dierenverjagers dat dieren het geluid vervelend vinden: de dieren moeten er van weglopen. Maar ook voor mensen die het kunnen horen is het een vervelend geluid. Een verjager zendt echter maar soms geluid uit, namelijk als er iets binnen pakweg 5 à 10 m beweegt en dan voor korte tijd. Het is aannemelijk dat sommige verjagers best hoorbaar zullen zijn, zeker voor kinderen/jongeren. Dat zal dan echter vooral aan het hoogtonige piepen liggen, niet aan het specifieke ultrageluid.

Advies
Bij aanschaf kan men er op letten een verjager te kopen met zo weinig mogelijk geluid in het hoorbare gebied (met name beneden 18 kHz). Als buren er een hebben en die geeft een hoorbaar geluid af, dan is overleg met de buren de aangewezen weg. In elk geval is het de moeite waard na te gaan of een andere instelling minder hinderlijk is, maar ook kan de verjager mogelijk op een andere plek worden gezet of op bepaalde tijden uitgezet.

Als dat niet helpt, kan mogelijk de gemeente ingrijpen op basis van de APV.
Jongeren hebben evenveel recht op het gebruik van de openbare ruimte als anderen. Het gebruik van de Mosquito om hen van delen van de openbare ruimte te verdrijven is onwenselijk.

i Zie bericht in Geluidnieuws: www.geluidnieuws.nl/2013/nov2013/kat.html
ii ik heb hiervoor op internet gezocht en de door leveranciers verstrekte gegevens van tien verschillende verjagers
gevonden; slechts één leverancier geeft op dat het geluidniveau wordt gegeven op 1 m afstand vóór de verjager; bij de
andere neem ik aan dat hetzelfde bedoeld is. Het is echter niet onmogelijk dat het geluidvermogensniveau bedoeld is
(dat is, bij uitstraling rondom, 11 dB hoger dan het niveau op 1 m); zo ja, dan zouden de genoemde geluidniveaus op 1
m dus 11 dB lager zijn.
iii T. Schyvens, S. Claes (2011): Meetverslag Karakterisatie van (ultra) geluidsemissies van ultrasone dierenverdrijvers;
rapport in opdracht van FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de
voedselketen en Leefmilieu
iv Zie website leverancier: www.rhinegroup.nl/mosquito/p/51/Werking--Veiligheid
v K Ashihara, K Kurakata, T Mizunami, K Matsushita (2006): Hearing threshold for pure tones above 20 kHz, Acoustical
Science and Technology 27(1) , 12-19
vi M Pawlaczyk-Łuszczyńska, A Dudarewicz, M Śliwińska-Kowalska (2007): Theoretical Predictions and Actual Hearing
Threshold Levels in Workers Exposed to Ultrasonic Noise of Impulsive Character— A Pilot Study,
International Journal of Occupational Safety and Ergonomics 13(4), 409–418
vii In feite is deze 80 dB van toepassing op werknemers met een 40-urige werkweek. Kinderen zouden gevoeliger kunnen
zijn. Bovendien wordt uitgegaan van 80 dB(A) waarbij de A-weging de gevoeligheid van het gehoor meeweegt. Dezelfde
geluidniveaus uitgedrukt in dB (zonder weging) zijn in feite hoger, hoewel de weging bij hoge frequenties relatief klein
is.
viii Hoge Gezondheidsraad (2012): Gezondheidsrisico’s van ultrasone dierenverdrijvers - Assessment of the risks to
human health associated with ultrasonic animal repellers, Advies nr. 8827
ix Hoge Gezondheidsraad (2008): Invloed van hoogfrequent geluid, geproduceerd door het toestel Mosquito, op de
gezondheid, Advies nr. 8415
Naar boven
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2015 5:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de volgende feedback op het rapport van de GGD.

Quote:
1. Een verjager zendt echter maar soms geluid uit, namelijk als er iets binnen pakweg 5 à 10 m beweegt en dan voor korte tijd.


Dit gegeven is helaas niet waar. Je hebt ook systemen die 24 uur per dag een pieptoon uitzenden van hoog naar laag. Zie berichtje van 9 mei van gast.

Verder heeft het rapport over ultrasone lassers met een geluidsniveau van 110 decibel geen gehoorschade opleverde. Waar het mij omgaat is dat er kattenverjagers zijn dat werkt met hoogfrequent geluid en dus niet ultrasoon geluid. Een onderzoek dat ze in België hebben gehouden blijkt dat er ook mensen zijn die ultrasoon geluid kunnen horen. Het onderzoek is vorig jaar december afgerond maar tot nu toe nog niet gepubliceerd helaas. Ik zou een e-mail krijgen zodra het onderzoek online komt te staan. Voor de mensen die willen weten hoe het geluid klinkt, ik nodig u uit om het zelf eens te ervaren. Want ik kan het wel hebben over een pieptoon, maar dan denkt u misschien aan de piepjes van het nieuws.

http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/81/Test-het-principe-van-de-Mosquito-hier-zelf

Nog iemand die vertelt dat hij tinnitus kreeg door het hoogfrequente geluid:

http://www.20min.ch/schweiz/ostschweiz/story/25478438

Wanneer je gaat zoeken in meerdere talen over deze apparaten, dan zie je dat er veel meer mensen zijn die hiervan hinder hebben. Alleen probleem hierbij is dat dergelijke systemen vele namen kennen. Plus het feit dat mensen niet weten waarvoor een geluidsapparaat dient dat in de tuin staat opgesteld. Daarbij is hoogfrequent geluid moeilijk te traceren omdat het zich directioneel verspreid.

De Mosquito tegen hangjongeren: Als je de rapporten leest van een aantal onderzoeken (Engelstalig) zie je daar ook generieke klachten uitvoort komen. Wat mensen echter niet weten is dat het apparaat in een later stadium (later dan 2010) de geluidssterkte is aangepast. Zie een voorbeeld van een bericht http://groningen.sp.nl/sites/groningen.sp.nl/files/archief/studentengekvanpieptoon.jpg Dat de Mosquito in volume is gezakt is géén ruchtbaarheid aangegeven.

Overigens werden deze klachten als subjectief beschouwd, zo ik begrepen heb. Ik plaats deze link om aan te tonen dat het de studenten oor- en hoofdpijn klachten gaf. Zo ook met die dierenverjagers.

Een werknemer verklaart dat hij bijn ultrasoon reinigen, knallende hoofdpijn kreeg. Voor wat betreft de GGD arts, die gaf te kennen dat er wel meer irritante geluiden zijn.

Verder heb ik de GGD zelf de rapporten opgestuurd van de geluidsmetingen. Een product dat na 15 minuten schadelijk wordt voor het gehoor wordt buiten beschouwing gelaten. Alleen de producten die binnen de veilige marges zitten worden aangehaald. Een product gewogen in dB(A) geeft 95 af. Die geeft eveneens continue signaal af werkend op 8KHz. Kennelijk wil men niet zeggen dat iets schadelijk is.... Welk belang is daar bij? Verder kun je bij dat toestel externe luidspreker bij plaatsen, dan geeft het 102 db(A) af. Dus na 5 minuten is je 8KHz toonhoogte van je gehoor kapot gemaakt. De testen die zijn uitgevoerd: De mensen hadden allen gehoorbeschermers op. Waarom zouden ze dat doen? De producten zijn toch "veilig"?

In de Friese media is er veel aandacht voor geweest voor deze apparaten. Je ziet dan gelijk ook een verband met betrekking tot de politie rapporten.

Politie woordvoerder:
Quote:
In de bijlage treft u de meldingen nav kattenverjagers/mosquito’s in het Oosten van Nederland. De systeemexpert binnen de korpsstaf heeft er maar 4 meldingen uitgekregen, waarvan 2x diefstal. De andere tweemaal betreffen inderdaad meldingen van geluidsoverlast. De systeemexpert heeft gezocht vanaf 1-1-2013 t/m heden. Toen ik hem mijn bevindingen over de provincie Friesland doorgaf, heeft hij ook daar gekeken. Daar zijn 28 hits over 2013-2014. Daarnaast vond hij 1 hit in de voormalige regio IJsselland. Hieruit concludeer ik dat het apparaat voornamelijk in de provincie Friesland voor meldingen van geluidsoverlast lijkt te zorgen. Mogelijk kunt u iets met deze info.


In wetenschappelijke stukken zijn wel aspecifieke klachten gezien en erkent. Maar dat wordt niet genoemd in de rapporten van de GGD. Zoals oorsuizingen, hoofdpijn, oorpijn, duizeligheid en misselijkheid. Het feit dat we dan vervolgens geen medische oorzaak kunnen vinden wil niet zeggen dat deze klachten onbelangrijk zijn. Stel je voor dat nog niet wetenschappelijk bewezen is dat als ik je een schop geef de pijn niet verklaard kan worden. Wil dat dan zeggen dat ik je mag schoppen omdat men niet weet waardoor de pijn wordt veroorzaakt?

Grappige is dat ze bij de NVWA zeggen dat deze apparaten waarschijnlijk hinder veroorzaken. Als zij die kattenverjagers testen zeggen ze dat het een zeer vervelend geluid is. En dat het mogelijk overlast veroorzaakt en dieren ook uit je eigen tuin weghoudt. Maar dat kan dan niet bewezen worden? Leuk rapport. Soms kan nuchter verstand ook helpen.

Nadere informatie GGD arts:
Quote:
Ik blijf het namelijk oneens met uw bewering dat kattenverjagers bij normaal gebruik (inclusief onjuist ingesteld, maar exclusief langdurig met je oor er echt bovenop) gehoorschade kunnen veroorzaken. Wel begrijp ik heel goed dat ze erg hinderlijk kunnen zijn voor sommige mensen, maar dat geldt wel voor meer geluidsbronnen.


< Een toestel levert continu 100dB(A) op, dus als je de oor er recht bovenop doet geen gehoorschade?

Quote:
Ik kan u nog het volgende vermelden over ultrasone kattenverjagers (die overigens ook voor andere dieren kunnen worden ingezet).

De opgegeven geluidniveaus (ik heb naar tien verschillende producten gekeken) variëren van 80 tot 140 dB bij frequenties van 8 tot 65 kHz; de meeste echter van 90-130 dB en 15-25 kHz. Slechts één fabrikant geeft op dat dat het geluidniveau (110 dB) op 1 m is; bij de andere neem ik aan hetzelfde, hoewel ik aanvankelijk dacht dat ook het geluidvermogensniveau bedoeld kon zijn (dat is, bij uitstraling rondom, 11 dB hoger dan het niveau op 1 m). De atmosferische demping is bij hoge frequenties sterk, maar op meters afstand toch niet erg bepalend. Op 5 m afstand is de afname (spreiding geluid + absorptie) 16 ±1 dB (voor frequenties van 10 – 25 kHz), op 10 m 24 ±3 dB.

Door enkele groepen (IRPA, UK Advisory Group on Non-Ionizing Radiation) is een maximum niveau geadviseerd voor ultrageluid (vanaf 20 kHz) van 100 dB voor de algemene bevolking. Daar kun je binnen 10 m van sommige kattenverjagers dus in beperkte mate bovenuit komen.

Maar een kattenverjager zendt maar soms geluid uit, namelijk als er iets binnen pakweg 5 à 10 m beweegt en dan voor korte tijd. Als je dat geluid kunt horen, kun je weglopen (dat is juist de bedoeling ervan, althans voor dieren: die moeten het pijnlijk hard vinden), dus de belasting is zeer kortdurend. Hoewel bovengenoemd advies bij mijn weten voor momentane geluidniveaus geldt, zal een heel kort hoger niveau naar mijn overtuiging geen schade veroorzaken. Uit een artikel van Pawlaczyk et al (2007) blijkt dat ultrasoonlassers bij jarenlange blootstellingen tot 110 dB geen significante (extra) gehoorschade hebben.


< Onjuist een kattenverjager kan ook 24 uur per dag piepen. Verder wordt hier op ingegaan op utrasone lassers terwijl ik het heb over kattenverjagers dat werkt met hoogfrequent geluid. Bovendien zijn er ook mensen die ultrasoon geluid kunnen horen. Dit blijkt uit een onderzoek uit België die nog openbaar gemaakt moet worden.

Quote:
Het blijft wel aannemelijk dat sommige kattenverjagers best hoorbaar zullen zijn (vooral voor kinderen/jongeren). Het lijkt me zeker mogelijk dat het vervelend kan zijn als je buren zo’n ding hebben en jezelf nog een goed gehoor hebt. Overleg met de buren is dan de aangewezen weg.

Gezien het beperkt aantal klachten komt dat kennelijk niet veel voor. In Groot Brittanië hebben 150 vrijwilligers van de vogelbescherming (Royal Society for the Protection of Birds) twee jaar lang onderzocht of een ultrasone kattenverjager helpt tegen katten (ja) en daarbij is niet duidelijk gebleken dat die vrijwilligers er zelf last van hadden.


< Deze mensen gebruikten een product dat ultrasoon geluid uitzonden, niet hoogfrequent geluid. Deze club verkoopt zelf ook deze apparaten.

Quote:
Het bericht van Cécile Guérin hieronder lijkt mij juist. Ouderdoms-slechthorendheid treedt vooral op bij hogere frequenties, maar dat betreft frequenties boven enkele kHz, niet ultrageluid. Haar verklaring geeft de reden daarvoor: de meeste volwassenen kunnen ook als ze nog naar verhouding goed horen, vrijwel geen geluid meer horen bij frequenties boven pakweg 15 kHz (en als ze ouder zijn boven 10 kHz).

Ik hoop dat u zich toch een beetje door deze wetenschap kunt laten leiden. Wellicht helpt u dat om effectiever wat tegen de overlast te doen.


De vergelijking van de GGD arts: De ultrasone lassers gebruikten gehoorbescherming. Verder kreeg ik zo juist melding door dat een mevrouw watten in de oren heeft door ultrasoon geluid.


Laatst aangepast door roelof op Vr Mei 29, 2015 5:22 pm, in totaal 4 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2015 9:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Invloed geluid op dieren is niet of nauwelijks onderzoch. Ik heb de vraag gesteld aan 2 instanties of zij bekend zijn met ultrageluid. Een eerste kamerlid, Koffeman geeft aan dat het geluid schadelijk is. Zo is bekend dat een konijn niet kon vluchten van het geluid. Het konijn beukte in op het gaas en kwam uiteindelijk los en werd drie huizen verderop aangetroffen.

De vraag is bent u bekend met dierenverdrijvers en zo ja, wat is de invloed hierop?

LICG antwoord (de naam heb ik weggehaald uit respect voor privacy)

Quote:
Het gebruik van dergelijke apparaten is inderdaad belastend voor allerlei dieren die ultrasone geluiden kunnen waarnemen. Dat geldt dus voor hond en kat maar ook voor konijnen, ratten, muizen en dergelijke. Onlangs is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat katten door dergelijke geluiden epileptische aanvallen kunnen krijgen (zie ook onze website: http://www.licg.nl/7q7/hoog-geluid-kan-epileptische-aanval-uitlokken-in-oudere-kat.html ). Voor knaagdieren en konijnen is zo’n toon op zijn minst angstaanjagend maar ook bij ratten zijn epileptische reacties bekend. Overigens schijnt de afwerende werking van dergelijke geluiden vaak maar tijdelijk te werken, de dieren wennen er aan. (zie bv hier: link p 171).
Ook andere diersoorten kunnen wel dergelijke geluiden horen, zoals sommige vissen en vogels. De invloed van zo’n apparaat strekt dus meestal verder dan waar het voor gekocht is.

Het is dus op zijn minst twijfelachtig om dergelijke apparaten te gebruiken, de precieze voor- en nadelen zijn nog erg onduidelijk, maar voor zover bij ons bekend is er (nog?) geen wetgeving die hier iets aan doet. Bovendien heeft uw konijn er blijkbaar echt last van.
Misschien kunt u in gesprek gaan met de buren, of toch proberen of er via de gemeente iets aan gedaan kan worden. Ondanks dat er geen wet is, staan er waarschijnlijk wel regels in de APV over het bezorgen van overlast aan anderen, dus misschien dat zoiets toch een argument kan zijn voor hen. Wellicht hebben meer buren er last van, bijvoorbeeld doordat honden of katten ander gedrag gaan vertonen (denk aan stressgedrag, onzindelijkheid, veel verstoppen en dergelijke), in zo’n geval zou u samen kunnen proberen hier iets aan te doen. Het zou ook de moeite kunnen zijn eens te kijken of bijvoorbeeld de Partij voor de Dieren iets met dit punt zou kunnen doen.



Wageningen Universiteit reageert:
Quote:
“Het frequentiebereik van katten loopt van zo’n 45Hz tot 65kHZ, van honden 65Hz – 45 kHz (vergelijk met 64Hz -23KHz bij mensen). Honden
horen iets scherper dan mensen, katten significant beter. Zowel honden
als katten zijn dus gevoelig voor hoge tonen die mensen niet meer
horen. Met name voor katten handig om de communicatie van kleine
knaag(prooi)dieren op te vangen. Onverwachte geluidspulsen kunnen een
sterke schrikreactie (startle) geven en verder is met name de hardheid
van belang. In eigen onderzoek hebben we gevonden hoe 95 dB (3 kHz)
bij honden sterke stress responsen geeft (in stresshormonen en
gedrag).

Met dank aan Wageningen UR (University & Research centre)

Wil je weten of je hoogfrequent geluid kunt horen?

http://www.rhinegroup.nl/mosquito/p/81/Test-het-principe-van-de-Mosquito-hier-zelf

Trouwens in de natuur wordt dit soort geluid ook benut om vogels te verjagen, dat door de rups (!).

GGD pakt het hoogst mogelijke volume niveau van hoogfrequent geluid rond de 20KHz. Advies van een andere instantie, die nemen ze niet mee in het onderzoek.

Er zijn in België geen normen voor bescherming van de algemene bevolking tegen hoogfrequent geluid en ultrageluid. De FOD volksgezondheid heeft voor 7 verschillende ultrasone dierenverdrijvers metingen laten uitvoeren. De limiet van 75 dB, aanbevolen door INRC/IRPA en Health Canada, wordt bij sommige apparaten overschreven op een afstand van minder dan 5 meter. Het is dus aanbevolen om bij het plaatsen van een ultrasone dierenverdrijver, enige afstand te bewaren ten opzichte van de plaatsen waar mensen zich kunnen bevinden. Het is ook goed om te weten dat er apparaten zijn die continu werken, maar er zijn ook apparaten die enkel een signaal uitzenden wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Deze laatste zijn minder hinderlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Mei 29, 2015 6:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dan nog een fout in de GGD rapport:

That is wrong. IRPA recommended 70 dB at 20 kHz for the general population, not 100dB.

Here is the original document: See table 3

http://www.icnirp.org/cms/upload/publications/INIRCUltrasound.PDF

Ook hierin worden de normeringen door de GGD vergroot zodat het hun goed uitkomt?

Also IRPA (now ICNIRP) are due to revise these guidelines. But it will take time

Maar goed, met name kinderen worden de dupe van het geluid en jongeren. En die zijn kennelijk niet belangrijk voor de overheid. Inmiddels heb ik het geluid op meerdere mensen getest. Hieruit blijkt zelfs iemand van 75 jaar de kattenverjager nog kan horen. Mogelijk heeft diegene minder gehoorverlies gehad tijdens zijn leven? Nee, want een kattenverjager is getest in een lab. Soms gaan die dingen kapot waardoor het nog een lagere toon gaat uitzenden.

Wanneer je het geluid test op een grote groep mensen komen hier klachten uitvoort maar ja, die worden niet serieus genomen. Subjectieve klachten heet het dan. Het is dan ook schandalig dat wanneer artsen kennelijk de oorzaak niet weten de klachten dan af te doen als aanstellerij.

Dat de GGD onwaardig schrijven opmaakt blijkt hieruit (hierover gaat een tweede kamerlid aan de slag)

Uit het filmpje van de rijdende rechter leid ik af dat er 3 katten zijn die zo nu en dan in de tuin van uw buren komen. Zij vinden dat niet prettig en hebben daarom een kattenverjager aangeschaft waarna zij op hun beurt weer last hebt van de hoge pieptoon.

Er is uitgezocht dat hoge geluidsdruk (groter dan 80 dB(A)) tot gehoorschade kan leiden. Daar hoef ik u niet meer van te overtuigen. Echter, ook katten kunnen de gezondheid bedreigen. Zie http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziek_door_dier/Besmettingsroutes/Huisdieren

Met name spoelwormen die via de ontlasting van katten worden overgedragen zijn schadelijk voor de mens. Zo goed als u een punt kan hebben met schade door geluid net zo goed hebben uw buren een punt als het er om gaat dat zij geen zin hebben in een besmetting via de uitwerpselen van uw of andermans katten. Ik stel u daarom voor dat u en uw mede kattenbezitters voortaan uw katten binnenhouden en niet eerder het huis uit laten gaan dan nadat de katten hun behoefte op uw eigen kattenbak hebben gedaan. Als uw buren dan niet meer getrakteerd worden op kattenpoep, is er voor hun veel minder noodzaak om de kattenverjager in te zetten en heeft u geen geluidsoverlast meer. Lijkt me een goede deal.

In het tijdschrift Milieu magazine van maart 2015 is een artikel verschenen over een kattenverjager die werkt met hoge tonen. Hieronder een samenvatting van dat artikel.
Quote:
Op industrieel gebied worden steeds meer ultrasone geluidstechnieken toegepast. Zo kun je tegels snijden met ultrasoon geluid. Werknemers worden zo een hele dag blootgesteld aan het ultrasone geluid. Is het geluid ook gevaarlijk? Volgens de huidige opvattingen zijn deze geluiden ongevaarlijk.

Verder heb je dan nog de "personenverjagers", de Mosquito. De gedachtegang is als je iets niet hoort het ook niet schadelijk is, ook al is het geluid nog zo hard.

De heer Lex Groenewold adviseur van de landeljike GGD werkgroep geluid kent deze personen- en kattenverjagers. Het is een nieuwe geluidsbron. Hij geeft aan dat kattenverjagers werken rond de 18Khz dat mensen over het algemeen niet kunnen horen. Je moet zo'n apparaat niet gebruiken in de buurt van kinderen en baby's. Volgens het artikel in Milieumagazine zijn er helaas types in de handel die ook op lagere frequenties kunnen uitzenden en daarmee hinder veroorzaken bij mensen,

Volgens Jan de Laat, audioloog/klinisch fysicus van het LUMC (Leiden) gaat het om kattenverjagers die niet goed functioneren. Door een defect werkte hij opeens op een veel lagere toonsoort. Op dat moment kwamen er veel klachten en leidde het uiteindelijk tot tinnitus verschijnselen. Volgens hoogleraar Pim van Dijk aan de RUG (Groningen) is het geluid niet schadelijk zolang het niet hoorbaar is. Hij acht het wel denkbaar dat het geluid schadelijk is indien het te hard is. Kattenverjagers werken doorgaans met een hoge geluidssterkte van over de 100 decibel

Bron: Milieu magazine van maart 2015




Zolang niet bewezen kan worden dat het geluid schadelijk is mag het verkocht worden. Als ik dus een toestel kan uitvinden waar iemand helemaal misselijk van wordt dan mag je dat gebruiken als de oorzaak niet gevonden kan worden?


Laatst aangepast door roelof op Vr Mei 29, 2015 11:30 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2015 8:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag weer een melding gehad op mijn meldpunt:

Een kind verteld aan haar ouders dat ze niet meer in de tuin wil zitten vanwege een pieptoon. Haar ouders horen het geluid niet. Ze moet haar niet zo aanstellen. Het geluid bleek afkomstig te zijn van een luidspreker dat bij haar buren in de tuin staat. Het toestel werkt met hoogfrequent geluid waarmee ook de Mosquito werkt tegen hangjongeren. Dit geluid is zo vervelend dat je wel wilt weggaan. Wanneer dit niet gebeurd ontstaan er medische klachten. In haar geval kreeg zij migraine. Soms proberen mensen de politie te bereiken in verband met geluidsoverlast. Dan komt de politie langs en die hoort helemaal niets en kan dus niets betekenen. Er is veel onbekendheid met de mosquito achtige geluiden en dit leidt tot zeer vervelende situaties. Als dan ook nog een hoogleraar zegt dat een toonhoogte van 18000 hertz over het algemeen niet te horen valt?

Ik vind dat hierover deze zaken meer voorlichting moet komen. In Engeland worden deze dingen ingezet om te treiteren < burenruzies en oudere mensen horen het geluid niet dus die hebben geen hinder dus kennelijk ideaal......(NOT).

Informatie dat ik niet los krijg: Je hebt een tabel waarop staat wanneer geluid schadelijk wordt vanaf 80dB. Maar voor welke toonhoogtes dit geldt is onduidelijk.

Schrijven GGD arts over hoogfrequent/ultrasoon geluid:
Quote:
Ik ga er vanuit dat kattenliefhebbers zich niet bewust zijn van de overlast die katten bij buren kunnen geven. U wilt geen oorverdovend gepiep en uw buren niet in de kattenpoep grijpen als ze aan het tuinieren zijn.
Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur dat uw buren vanwege de kattenoverlast een apparaat inzetten dat een dergelijk effect heeft, in tegendeel!

Het zelfs verboden volgens Bouwbesluit artikel 7.22 om ernstige overlast bij buren te veroorzaken (zowel door dieren, stoffen als door geluid). De afdeling handhaving van de gemeente kan worden gevraagd om hierop toe te zien.

Artikel 7.22 Restrisico gebruik bouwwerken, open erven en terreinen
Onverminderd het bij of krachtens dit besluit of de Wet milieubeheer bepaalde is het verboden in, op of aan een bouwwerk of op een open erf of terrein voorwerpen of stoffen te plaatsen, te werpen of te hebben, handelingen te verrichten of na te laten of werktuigen te gebruiken, waardoor:
a. op voor de omgeving hinderlijke of schadelijke wijze rook, roet, walm of stof wordt verspreid;
b. overlast wordt of kan worden veroorzaakt voor de gebruikers van het bouwwerk, het open erf of terrein;
c. op voor de omgeving hinderlijke of schadelijke wijze stank, stof of vocht of irriterend materiaal wordt verspreid of overlast wordt veroorzaakt door geluid en trilling, elektrische trilling daaronder begrepen, of door schadelijk of hinderlijk gedierte, dan wel door verontreiniging van het bouwwerk, open erf of terrein, of
d. instortings-, omval- of ander gevaar wordt veroorzaakt.

Om van dit artikel gebruik te maken moet wel aantoonbaar zijn dat er ernstige hinder is. Daar zit in de praktijk vaak het probleem; hoe toon je dat aan. Voor geluidmetingen in het juiste frequentiebereik heb je speciale apparatuur nodig die vaak niet bij gemeenten beschikbaar is. Een dergelijke meting moet dan ook nog op het juiste moment gebeuren als er een kat langs de sensor loopt. Vandaar dat overheden vaak eerst proberen om door middel van "een goed gesprek" tussen beide buren het probleem op te lossen.


Laatst aangepast door roelof op Ma Jun 01, 2015 11:45 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Mei 31, 2015 8:45 pm    Onderwerp: Int. grenswaarden HF geluid (Industrial / Occupational) Reageer met quote

http://www.hc-sc.gc.ca/ewh-semt/pubs/radiation/safety-code_24-securite/index-eng.php#tab5

In bovenstaand document wat diverse grenswaarden (in ongewogen dB) voor verschillende tertsbandmiddenfrequenties en voor verschillende landen en instanties. (Tabel 4 en tabel 5)

Let wel op dat de vage klachten (migraine, automutilatie, nazingen van geluiden in het hoofd, suicideneigingen (las ik laatst op Facebook)) die je omschrijft niets van doen hebben met de achtergronden (namelijk risisco op gehoorschade > gehoorverlies) op basis waarvan de geldende regelgeving of adviesverlening tot stand is gekomen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Wo Jun 03, 2015 7:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom spreken ze van subjectieve effecten op de door u genoemde website? Of ze spreken van aspecifieke klachten door het geluid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 7:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag het ze zelf maar. Ik heb ook nog een baan. Het is jouw stokpaardje Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 6:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk zelf dat er weinig onderzoeken gedaan zijn naar hoogfrequent geluid: Na onze 25e levensjaar nemen die tonen af. Er is denk ik te weinig animo voor. En verder beschouwen we de toonhoogtes tot en met 8KHz als belangrijk en daarboven helaas niet. Verder interesseren jongeren volgens mij niet zoveel als hun gehoor beschadigd wordt. Reclame spotjes als zet 'm maar hard genoeg, dan wordt het vanzelf wel stil ten spijt. Echter doordat gehoor beschadigd raakt kunnen hieruit tinnitus klachten uitvoortvloeien. Mijn stelling is dan ook dat hogere tonen veel zachter in geluidssterkte moeten zijn. Immers snellere trillingen lijken mij schadelijker dan lagere trillingen. Daar zit meer energie in en is dan ook krachtiger.

Hierbij nog een toelichting op de geluidsmetingen die op de toestellen die zijn onderzocht, van onze zuiderburen. Die kregen verschillende meldingen over vage klachten van deze toestellen.


Quote:
Onze excuses voor een nogal laattijdig antwoord.

Wij hebben inderdaad geluidsmetingen laten doen van ultrasone dierenverdrijvers, 7 verschillende toestellen om precies te zijn. Het gaat hier niet specifiek om kattenverdrijvers, zoals u kunt lezen op de pagina’s 4-6 in het verslag in bijlage, maar om toestellen die verschillende diersoorten viseren, met een verschillend frequentiebereik.

U vindt op pagina 11 van het verslag een overzichtstabel van de metingen op 1 m afstand van elk toestel. Op 1 m afstand bereikt geen enkel toestel 140 dB (u vindt meer uitleg over dB onderaan). Wat niet wil zeggen dat er geen toestellen op de markt kunnen zijn die 140 dB kunnen produceren, maar dit is waarschijnlijk vlak bij het toestel. Van zodra men zich verwijdert van het toestel vermindert de geluidsdruk immers fel. De vraag is, kunnen deze toestellen, bij correct gebruik, negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van mensen?

In het algemeen kan hoogfrequent geluid twee soorten gezondheidseffecten veroorzaken: enerzijds objectieve specifieke gezondheidseffecten zoals gehoorverlies (bij langdurige blootstelling) en anderzijds aspecifieke klachten die al na enkele minuten kunnen optreden: hoofdpijn, oorsuizen, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid. Afhankelijk van de persoonlijke gevoeligheid (dit is ook leeftijdsgebonden) kunnen mensen deze specifieke hinder al vanaf een geluidsniveau van 75 dB ervaren.

Spijtig genoeg bestaat er geen specifieke reglementering voor hoogfrequent geluid en ultrageluid. Hoogfrequent geluid moet aan dezelfde wetten voldoen als al het andere geluid. Ultrageluid wordt meestal buiten beschouwing gelaten. Fabrikanten die ultrasone producten op de markt brengen moeten rekening houden met beschikbare wetenschappelijke aanbevelingen.

Er zijn twee instanties die hierover aanbevelingen doen: het International Non-Ionizing Radiation Committee (INIRC/IRPA, 1984) en de Canadese overheid (1991). Voor het frequentiegebied van 16 tot 20 kHz leggen beide instanties een grenswaarde op van 75 dB voor het geluidsdrukniveau bij een beroepsmatige blootstelling. Het INIRC/IRPA geeft ook een waarde voor de blootstelling van de algemene bevolking, namelijk 70 dB bij 20 kHz. Het respecteren van deze grenswaarden zou bescherming bieden tegen de aspecifieke klachten en tegen mogelijk gehoorverlies ten gevolge van langdurige blootstelling. Voor ultrageluid tussen 25 kHz en 100 kHz adviseert INIRC/IRPA een grenswaarde van 100 dB.

Zoals u kunt zien in de tabel op pagina 11 van het verslag, kunnen sommige van de apparaten die wij hebben gemeten een geluidsdruk produceren van meer dan 70 dB tussen 16 en 20 kHz, en sommige kunnen meer dan 100 dB produceren bij een frequentie boven 20 kHz. Let wel, dit geldt voor een afstand van één meter. In de praktijk zal men zich niet gauw op zulke korte afstand van zo’n apparaat in werking bevinden, laat staan voor lange tijd. De geluidsdruk neemt snel af met de afstand. Dit kunt u zien in bijlage 1 van het verslag. Bijvoorbeeld, bij het eerste toestel is een gemeten geluidsdruk van 95 dB op één meter afstand is al afgenomen tot 84 dB op 4 meter afstand. Een halvering van de geluidsdruk komt overeen met een afname van 6 dB. Voor dit toestel is de geluidsdruk al afgenomen met meer dan 12 dB op 4 meter ten opzichte van 1 m afstand. Luchtdemping speelt ook een grote rol bij ultrageluid: hoe hoger de frequentie, hoe belangrijker dit effect. U kunt dit zien op de grafieken in bijlage 1 van het verslag: hoe hoger de frequentie, hoe verder de lijnen van de metingen op verschillende afstand uit elkaar liggen. Verder moet er rekening gehouden worden met de richting waarin het toestel is geplaatst: staat men er recht voor, dan is de geluidsdruk het grootst. Staat men ernaast, dan is de geluidsdruk minder.

In onze studie zijn er twee toestellen van de zeven waarbij op een afstand van 4 meter recht voor het toestel de gemeten geluidsdruk groter kan zijn dan 70 dB bij een frequentie onder de 25 kHz. Bij het ene toestel gaat het echter om een kort signaal dat uitgezonden wordt wanneer er een dier passeert. Dit kan in principe geen gevaar opleveren voor het gehoor. Bij het andere toestel gaat het om een continu signaal, dat in principe bij langdurige blootstelling een risico zou kunnen opleveren, maar omdat het over hoorbare frequenties gaat (< 20 kHz), zal men zich normaal gezien snel verwijderen van de bron.

Deze studie heeft enkel de geluidsdruk van verschillende toestellen gemeten, en deze cijfers zeggen niet voldoende over de hinder die mensen kunnen ondervinden van het geluid dat deze toestellen produceren. In de literatuur wordt enkel melding gemaakt van de effecten bij een zeer grote geluidsdruk (vanaf 100 dB), en we hebben gezien dat geen enkele van de gemeten toestellen op een afstand van meer dan één meter dit niveau bereiken. Daarom zijn we bezig met een tweede studie met vrijwilligers, waarbij ze blootgesteld worden aan een niveau zoals we dat bij normaal gebruik verwachten. We wachten op de resultaten hiervan. Als u dit wenst, kunnen we u deze resultaten doorsturen van zodra deze gekend zijn.

Tot slot wensen wij u op de hoogte te brengen dat de geluidsmetingen voor hoge frequenties en ultrasoon geluid in dB gebeuren, terwijl geluidsmetingen voor hoorbaar geluid in dB(A) gebeuren. De A weging in dB(A) komt het meest overeen met de gevoeligheid van ons oor (en het risico op gehoorverlies). Maar omdat wij hoge (en lage) frequenties minder goed horen, meet men bij ultrasoon geluid de pure geluidsdruk in dB, zonder A-weging. Men spreekt ook van dB(Z). Concreet komt het erop neer dat wanneer men geluid meet van een ultrasone dierenverdrijver in dB(A), het resultaat lager ligt dan wanneer men meet in dB(Z), omdat de A-meting de hoge frequenties eruit filtert. Men meet dus de pure geluidsdruk om rekening te houden met het niet-hoorbare ultrageluid, dat wel aan de basis kan liggen van aspecifieke klachten zoals duizeligheid, hoofdpijn enz.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 7:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Immers snellere trillingen lijken mij schadelijker dan lagere trillingen. Daar zit meer energie in en is dan ook krachtiger.


Nee. Deze uitspraak slaat nergens op. Natuurkunde.

Doe even iets aan de opmaak van die kopie van die mail uit België, anders gaat hij de prullenbak in. Daarbij dat soort citaten liefst tussen Quote tags:

Code:
[quote]...citaat...[/quote]

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 9:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Nadere informatie GGD arts:
Quote:
Ik blijf het namelijk oneens met uw bewering dat kattenverjagers bij normaal gebruik (inclusief onjuist ingesteld, maar exclusief langdurig met je oor er echt bovenop) gehoorschade kunnen veroorzaken. Wel begrijp ik heel goed dat ze erg hinderlijk kunnen zijn voor sommige mensen, maar dat geldt wel voor meer geluidsbronnen.

< Een toestel levert continu 100dB(A) op, dus als je de oor er recht bovenop doet geen gehoorschade?

Begrijpend lezen... De arts zegt NIET dat het apparaat, wanneer het voor een sigificante duur tegen het oor wordt gehouden GEEN gehoorschade oplevert. Jij suggereert een fout van de arts die hij niet maakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 10:36 pm    Onderwerp: Re: Begin van een meting Reageer met quote

Even terug naar wat we nu eigenlijk echt weten na 166 pagina's

MichielvanEeden schreef:
In antwoord op Bert z'n oproep "Wanneer beginnen we eens met meten" hierbij het begin:

Ik heb een ogenschijnlijk populair model gekocht: Weitech Garden protector 2

De meting heeft binnen plaatsgevonden op 2,5 m afstand van de bron.
De meting is uitgevoerd met een B&K 2148 smalband analyser, B&K 2619 voorversterker en een B&K 4191 microfoonkapsel. De analyser loop door tot 24000 Hz, de microfoon tot 40000 Hz.
Dit zijn indicatieve metingen, de meetketen in niet diepgaand gekalibreerd en er is geen echt vrij veld.

Resultaten:

________frequentie(Hz)___geluiddrukniveau Lp (dB)
Stand 7____13900____________80
Stand 6____16600____________79
Stand 5____18750____________94
Stand 4____21150____________91
Stand 3____23100____________74
Stand 1 en 2: frequentie te hoog om te meten.

Noot: de geluiddrukniveaus (Lp) bovenstaand zijn NIET A-gewogen. Voor omrekening naar dB(A) gaat er tussen de 5 en 9 dB vanaf, afhankelijk van de frequentie.
(Boven 20000 Hz tertsband is de A weging niet meer gedefinieerd).

(...)


MichielvanEeden schreef:
Getest: animal chaser LS-937

Om de 10 seconden maakt deze geluid rondom 20kHz en een beetje hoger, dat 10 seconden aanhoudt. In de handleiding en op de verpakking wordt een geluiddruk van 130dB gemeld. De verkoper neemt dat natuurlijk braaf over, en vervolgens diverse media en zelfs een (ook door mij gewaardeerd) tweede kamer lid.

Een zorgvuldige meting levert een geluiddrukniveau op 1m afstand van ongeveer 84 dB.
Het hoogste niveau treedt op bij 20,3kHz. Bij 18 kHz is het minder dan 40dB.

Gemiddeld spectrum LS-937
Analyser-screen LS-937

Bruël&Kjær 2148 analyser serial 1847205
Bruël&Kjær 2619 pre-amplifier
Bruël&Kjær 4191 microphone serial 1784176


Klaas Piening schreef:
Anonymous schreef:
Dus de volume's van 140 decibel of 130dB zijn misleidend?


Het opgegeven geluiddrukniveau van 130 dB is niet volledig.
Wat ontbreekt is de afstand tot de bron (en de gebruikte referentiewaarde en frequentieweging). Zonder deze aanvullende informatie is de claim dat een apparaat een geluiddrukniveau van xx dB produceert nietszeggend. Wat je zou willen zien is "een geluiddrukniveau van xx dB(Z) re 20 µPa @ 1m". De Z heeft betrekking op een lineaire frequentieweging (dus geen frequentie-afhankelijke beoordeling).

Om deze reden wordt voor het definiëren van de geluidproductie van een bron dan ook uitgegaan van het geluidvermogen in dB(x) re 1 pW.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 14, 15, 16  Volgende
Pagina 15 van 16



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.