Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Hoe bevestig je osb-plaat tegen metalstud?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2012 9:58 pm    Onderwerp: Hoe bevestig je osb-plaat tegen metalstud? Reageer met quote

Hallo experts,

In mijn langzaam proces om mijn home studio te bouwen ben in nu bezig met mijn zwevend plafond. De wanden zijn al klaar. Ik heb de metalstud an aan de hangers hangen het glaswol er al tussen. Op het net heb ik verschillende methoden gezien, drie lagen gips of een laag osb gevolgd met een laag dakleer en afgewerkt met een gipsplaat. De laatste leek mij een mooie oplossing daar je overal vlees hebt om akoestische modules(glaswol etc) bevestigen.

Nu wou ik gisteren beginnen met het de platen osb vast te schroeven, ik heb hiervoor diamondboard schroeven van knauf gekocht omdat deze sterk zijn volgens de verkoper. Bij het bevestigen van de eerste plaat begon het probleem dat de schroeven de plaat niet lekker tegen de metalstud aantrekken en dat het op deze manier erg gammel wordt. Heb vervolgens ook een plaat gips direct op het metalstud geschroefd en dit wordt wel mooi aangetrokken.

Wat doe ik fout met het bevestigen van het osb-plaat tegen het metalstud?

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2012 10:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als de draad van de schroef nog in het hout zit kan je geen spanning zetten op die plaat.
Het beste is de OSB plaat even voor te boren met een gaatje >= de doormeter van de schroef (liefst een tiende of een paar tienden van een mm groter).
Je kan het gaatje (met hulp van een afstandsmal) ook 1 à 2 mm minder diep boren dan de dikte van de OSB (uitproberen).

Met gipskarton heb je dat probleem niet omdat die schroefdraad zelf als een boor/frees in het veel sprokkere gips werkt.

PS: Met het voorboren zorgen dat je niet in de metalstud zelf boort.


Laatst aangepast door Eric Desart op Vr Okt 19, 2012 10:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2012 10:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook nog verstand van houtbewerking!
Het moet niet gekker worden....
Mr. Green Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Vr Okt 19, 2012 11:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Bedankt voor de oplossing! Very Happy Ik zal het zo snel mogelijk testen als ik weer hulp heb. Om de hoeveel cm is het gebruikelijk de schroeven te plaatsen? (heb de metalstud om de 40 cm)

Het lijkt me handig om een mal te maken.

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Okt 20, 2012 12:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

petertjed schreef:
Eric,

Bedankt voor de oplossing! Very Happy Ik zal het zo snel mogelijk testen als ik weer hulp heb. Om de hoeveel cm is het gebruikelijk de schroeven te plaatsen? (heb de metalstud om de 40 cm)

Het lijkt me handig om een mal te maken.

Met vriendelijke groet,

Peter

Voor je OSB speelt dat minder rol omdat je hier later toch nog een gyprocplaat onder schroeft waar de schroeven om de 25 cm zitten (die dragen de OSB toch mee).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Vr Nov 02, 2012 1:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heb vanavond weer hulp gehad en het voorboren werkt perfect. De platen zitten nu net zo vast als gipsplaten. Bedankt voor deze goed werkende oplossing.

Mvg,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.