Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Verhuizen & Vloer leggen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Dec 24, 2012 6:35 pm    Onderwerp: Verhuizen & Vloer leggen Reageer met quote

Beste Geluidforum,

Wat een tof forum is dit! Smile

Ik heb sinds begin deze maand een mooi huur appartement (uit 1960, geleden op de derde en tevens hoogste etage) toegewezen gekregen via de woningbouw, drie kamers waarvan 1 een muziekstudio wordt.

Het sauswerk zit erop en het ziet en fris en mooi uit, nu ik me aan het focussen bent op de vloeren zou ik graag wat advies willen over de beste geluidsisolerende keuze wat betreft de vloeren. Ik zit eraan te denken om vinyl te nemen voor de hal, keuken, woonkamer en werkkamer, en tapijt voor de slaapkamer.

Wat zou in dit geval de beste optie zijn, in een redelijk oud appartement, wat betreft isolatie? Ik heb gelezen om, vooral in m'n studio omgeving maar wellicht gewoon overal, een dubbele isolatie aan te brengen. Geluidsisolerende onderlaag en daarna een harde bovenlaag waar het vinyl op kan liggen. De vloeren zijn nu volledig kaal, het is enkel beton.

Heeft er iemand hier ervaring hiermee? Zou graag advies willen. Thanks! Smile

Met vriendelijke groet en ook beste wensen voor de Kerst,
Sid Barnhoorn

http://www.sidbarnhoorn.com
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Dec 25, 2012 12:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beschrijf eens duidelijker wat jij verwacht van die isolatie?
Op welk niveau ga jij spelen in die studio?
Heb jij buren links, rechts en onder (onder wel)?
Speel jij een beperkt aantal uren? Wanneer (s'nachts?)?

Ik heb het gevoel dat jij isolatie zwaar onderschat .......

Je zou al eens kunnen zoeken in het forum naar "zwevende vloer"
http://www.google.com/search?sourceid=groowe&ie=UTF-8&q=site:forum.noiseconsult.com+zwevende%20vloer


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Dec 27, 2012 10:16 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Wo Dec 26, 2012 10:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Eric,

Bedankt voor jouw bericht!

Wat ik verwacht / hoop van de isolatie / vloer is dat het o.a., als ik aan het werk ben, geen overlast veroorzaakt voor mijn onderburen en dat ik mijn onderburen niet hoor.

Kwa niveau zit ik meestal niet erg hoog, rond de -35db. Te luid vind ik ook niet prettig dus gewoon luister niveau.

Ik heb onder mij buren en aan de linkerkant buren van de volgende portiek van het appartementencomplex. Het is nu nog erg hol dus ik hoor de galm van de kamer en het gepraat van de mensen onder mij, niet duidelijk verstaanbaar maar toch. Dus ik wil de juiste isolatie en vloer laten leggen om dat zo veel mogelijk te dempen.

Ik werk meestal overdag maar soms ga ik ook wel 's nachtjes door als het moet.

Een zwevende vloer heb ik ook zitten bekijken en dat lijkt me een interessant idee voor het hele appartement. Ik onderschat het niet hoor, ik zit me nu zo veel mogelijk te informeren online over wat voor mij de beste optie zal zijn. Ook omdat de deuren die ik heb momenteel zo'n 2,5cm van de betonnen vloer staan nu. Maar diegene die mijn studio gaat voorzien van isolatie materiaal gaf mij dat advies wat betreft vloeren. Ik zit erover te denken om een nieuwe deur te kopen die minder laag hangt.

Op het moment lijkt een zwevende vloer nog de beste oplossing.

Nevidek klinkt ook interessant: http://www.nevima.nl/index.php?id=38

Groetjes,
Sid
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2012 9:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

Die -35dB zegt niet veel.
Het gaat erom hoeveel dB absoluut niveau jij speelt. Is dat 80 dB, 85 dB, 90 dB?
Die -35 dB vertelt alleen hoeveel percent jij speelt van het totaal vermogen van je versterker. Dat hangt dus af van het vermogen van je versterker en het rendement van je luidsprekers.
Stelt dat jij bij 0 dB 115 à 125 dB absoluut speelt in je living of studioruimte dan betekent die -35 dB dat je nog 80 à 90 dB speelt.
Bij je buren mag je iets van 25 dB hebben om geen last te veroorzaken.
Neem dat jij een isolatie hebt van 40 à 45 dB (maximum 50 dB). Dan veroorzaak jij bij de buren nog 35 à 45 dB.

Nu kan jij gemakkelijk 40 à 45 dB dempen bij de spraakfrequenties (je huidige appartement vóór isolatie), maar niet bij de lage frequenties en zeker niet in de subwoofer frequenties waar je maar 30 à 35 dB gaat halen.

Die lage frequenties bijkomend isoleren is zeer moeilijk.

Als je fout isoleert versterk je die frequenties eerder dan dat je deze dempt.
Het principe hiervan staat uitgelegd op deze pagina:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1337

Het is zelden dat je een appartement zo kan isoleren dat je die als studio of controleruimte kan gebruiken zonder daar een kamer in kamer principe van te maken.

Als ik over een zwevende vloer praat praat je gemakkelijk over diktes van 15 cm, wat betekent dat je de deuren,plinten, stroomvoorziening en dergelijke moet aanpassen.
Verder heb je last van flankerend geluid. Het geluid dat op jouw muren komt plant zich ook voort naar de benedenverdieping.

Het klinkt gek maar jij begint aan een job die dicht tegen het onmogelijke grenst.
Eigenlijk zou eerst die bestaande isolatiewaarde van de huidige constructie moeten gemeten worden.

Dingen als gewoon klassieke ondervloeren voldoen niet in dergelijke omstandigheden.
Je moet enorm opletten dat degene die je advies gaf ervaring en kennis heeft in dergelijke soorten van isolatie inzake muziek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2012 1:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Eric,

Hartelijk dank voor jouw advies en inzichten. Ik ga ermee aan de slag. Hetgeen wat ik echt zou willen dat is momenteel nog niet haalbaar inderdaad maar ik werk er stapsgewijs naar toe. Dit is al een stap in de goeie richting vergeleken met wat ik nu heb.

Ik wens jullie allen alvast een mooi uiteinde en een gelukkig nieuwjaar. Smile

Met vriendelijke groet,
Sid
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jan 17, 2013 8:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De vloer ligt en het klinkt fraai, binnenshuis.

Ik moet wel zeggen dat ik zo af en toe de stem van m'n benedenbuurman hoor, door de vloer heen. De vloer is beton maar heb geen idee hoeveel cm beton het is. Is het normaal dat je stemmen door beton hoort komen of zou er ergens een lek kunnen zitten?

Ik heb kennis gemaakt met m'n benedenbuurman, vriendelijk gesprek mee gehad maar nog niks gezegd over het horen van zijn stem verder omdat enkel de vloer er in zit, verder is 't kaal. Zou er een manier zijn om spraakfrequenties van beneden te dempen?

Bij voorbaat dank.

PS: Of zou ik voor dit soort klachten het beste bij de woningbouw aankloppen? Thanks!

PS2: ik ga wel eerst ff rustig op mn gemak de Burenlawaai sticky lezen eigenlijk. Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.