Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsoverlast van de buren door verbouwing

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LisaJoanna



Sinds: 6-5-2012
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2012 10:10 pm    Onderwerp: Geluidsoverlast van de buren door verbouwing Reageer met quote

Hallo!

Ik post dit uit pure wanhoop want op sommige momenten van de dag sta ik echt op het punt me van het dak van mijn huis af te slingeren. Ik zou het waarderen als iemand mij advies kan geven over mijn probleem:

Ik woon in een appartement (eerste verdieping) in de binnestad van Maastricht, boven één van de winkels. Sinds begin april heb ik te maken met extreem geluidsoverlast door verbouwing van de winkelruimte van het aangrenzende pand. De hele binnekant van het pand werd namelijk gestript, één van de meest ergerlijke klussen: de betonnen vloer is eruit gebeiteld.

De verbouwing lijkt nu richting het einde te lopen maar ze hebben door een fout van een tijdelijk probleem een permanent probleem gemaakt.

Twee weken geleden hebben ze met dezelfde mechanische beitel waarmee ze de vloer aangepakt hebben, de muur behandelt, dicht bij hun plafond. Hier maakten zij echter een grove fout, ze kwamen bij mij door de muur heen! Hun eerste verdieping is hoger dan die van mijn pand, dus wat voor hun dicht bij het plafond van de begane grond is, is hier net boven mijn vloer.

Toen ik de beginnende schade opmerkte ben ik ze hier meteen van gaan verwittigen en toen werd mij verzekerd dat ze niet verder zouden gaan en dat het netjes hersteld zou worden. Nog geen uur later hoorde ik echter wéér die mechanische beitel en voor ik het wist zat er een heus gat in de muur, van zo'n 10X5cm en de muur erom heeft schade opgelopen met een afmeting van 35X20cm. Een week later is het gat vanaf hun kant gedicht en aan mijn kant zouden ze het later weer netjes komen maken (alleen maar een beetje stucwerk).

Het is alleen niet de lelijke plek die overblijft waar ik me zo aan stoor. Het gat is overduidelijk niet vakkundig gedicht, isolatiemateriaal is een onbekend woord voor deze bouwvakkers.

Ik kan niet meer door het gat kijken, er komt geen licht meer doorheen, maar nog wel tocht, geuren en geluiden!

De luchten zijn zo erg dat toen ik na dit weekend thuis kwam, ik dacht dat de schade aan mijn kant gerepareerd was, want het rook zó sterk naar verf en andere middelen... Niet dus. Ik kan het bijvoorbeeld ook ruiken als ze in de pauze allemaal een sigaretje opsteken. Rolling Eyes

De geluiden komen zuiver dóór het voormalige gat, voorheen was het ook niet zo gehorig. De mannen praten niet hard en ze hebben de radio op een zeer acceptabel, laag volume staan, toch kan ik elk gesprek volgen en met elk liedje meezingen, zoals Michael Jackson's Wanne be Startin' Something, Marco Borsato's Vrede en Gotye's Somebody That I used to Know, om maar een paar van de meest recente voorbeelden te noemen. Daarnaast zijn er voorlopig natuurlijk nog de bouwgeluiden. Allemaal bij elkaar is dit zeer ergerlijk, zéker als ik me op mijn studie probeer te concentreren. Straks komt er een winkel in en ga ik ook élke klant kunnen horen en elke keer als de kassa aangeslagen wordt. Ter vergelijking: Ik woon direct bóven een winkel, maar die geluiden zijn amper hoorbaar.

Mijn vraag is: sta ik in mijn recht om van hen te eisen dat het gat beter gedicht wordt? Zo ja, hoe pak ik dit dan aan? Als jonge, a-technische meid heb ik vooralsnog overduidelijk niet bepaald indruk op de bouwvakkers gemaakt.

Sorry voor dit lange verhaal, dat komt omdat het me zó hoog zit. Ze zijn op het moment ook bezig (21:57u op een Zondag) en het is gewoon onuitstaanbaar. Ik zou alle adviezen en antwoorden erg waarderen.

Thanks Smile


Overigens: Ik heb foto's van vóór er uberhaupt schade was (toevallig), foto's van de beginnende schade (een spleet licht) en foto's van het daadwerkelijke gat (allemaal met timestamp). Bovendien is een bouwvakker (de leider maar volgens mij niet de aannemer), tweemaal met mij en iemand uit de winkel hier komen kijken naar de schade waarbij hij toegaf dat zij overduidelijk verantwoordelijk waren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 2:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon zeggen dat ze dat gat even moeten dichtmaken.
Met steenachtig materiaal, zodat de reparatie qua gewicht en dichting vergelijkbaar is met de rest van de wand.
Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 2:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert heeft hier gelijk.

Maar ik denk dat je in een stadium bent dat het verstandig zou kunnen zijn om hen via een aangetekend schrijven verantwoordelijk te stellen voor dit probleem.

Probeer eerst nogmaals via mondelinge contacten.
Zij hebben dit echter al hersteld (volgens hun idee over herstelling). Hoe verder dat die winkel afgewerkt wordt hoe minder zij zullen geneigd zijn om hier terug (vervuilende) afbraak- en herstelwerkzaamheden uit te voeren (zowel langs hun dan jouw kant).
Hier kunnen mogelijk ook scheuren ontstaan zijn die niet direct zichtbaar zijn.

Schrijf in die brief dat indien geen oplossing gevonden wordt, jij tot metingen door een expert zult besluiten waarbij, indien de herstelling niet professioneel uitgevoerd werd, je hen bijkomend ook aansprakelijk houdt voor de kosten van die meting/onderzoek.

Je KAN dit laten nameten met INTENSITEITSMETINGEN. Men kan zo een locale zwakke plek in die geluidsisolatie wetenschappelijk verantwoord en exact vaststellen (ook zonder dat je visueel iets kan waarnemen). Dit zijn relatief dure metingen omdat de benodigde apparatuur zeer veel kost en slechts een relatief beperkt aantal akoestici (meestal de reeds duurdere kerels) hierover beschikken.

Edit: Link naar figuren van zo'n typisch intensiteitsprobe (speciale microfoonset) toegevoegd:
Dit zijn verdorie dure dingen waar je een 2-kanaals meetsysteem en specifieke software voor nodig hebt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Edward234
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2012 7:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ga dit niet op eigen houtje oplossen. Doe aangifte bij de politie van vernieling en maak melding op het gemeentehuis, win daar verdere inlichtingen in.

De opdrachtgever is aansprakelijk en die moet de aannemer aansprakelijk stellen. U heeft niets te maken met die bouwvakkers, ga daar geen afspraken mee maken. Door toedoen van de opdrachtgever zijn er veranderingen aangebracht aan uw stuk onroerend goed. Daar heeft de opdrachtgever geen vergunning voor. De schade moet geheel hersteld worden. De muur maar ook eventuele onkosten die u gemaakt heeft. Leg een dossier aan.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.