Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Lage brom van motoren (horeca)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bert
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2012 3:35 pm    Onderwerp: Lage brom van motoren (horeca) Reageer met quote

Ik woon in een rijtjeshuis, naast mij gelegen een restaurant met daaronder in hun kelder een klein hok waar diverese motoren staan, draaien en geluid produceren. Het hok (als ik het zo mag noemen, want het is slechts een paar vierkante meters groot) staat eigenlijk dmv een muur uit circa 1920 rechtstreeks in verbinding met mijn woonkamer. Vooral 's avonds ondervind ik enorme last van een lage bromtoom en ben gelukkig niet de enige die deze toon waarneemt. Waarschijnlijk is de overlast de ene avond langer te horen en te voelen dan een andere door de drukte in het restaurant. Het lijkt mij logisch dat wanneer het drukker is koelkasten vaker worden geopend, dan wanneer het stiller is. Koelkasten moeten op temperatuur worden gehouden dus slaat de motor aan... logisch toch? Al raak ik kompleet gestressed bij het horen van die lage toongeheel van de wereld wanneer ik een lage frequentie voel. Het klinkt misschien absurd, maar het is nu gewoon zo. Voor mij onverklaarbaar. Vanwege het gebrom zet ik 's avonds vaak een hoofdtelefoon op en luister naar muziek, maar dan wordt mijn plezier onderbroken door een vibratie in onderbenen of buikstreek. Een logische gedachtegang is: die man is ziek. Zo dacht ik dat ook en ben naar de dokter geweest, tweemaal bloed laten onderzoeken en: normaal, gezond als een vis. Ook in dit gedeelte is er sprake van dat ook andere personen het hebben gevoeld. Contact met GGD opgenomen, langsgeweest en dat net weer op een avond/tijdstip dat er eigenlijk op dat moment niets waar te nemen viel. Voor je zelf ga je dan af als een gieter..toch? De eigenaar van het restaurant was best wel bereidwillig. Heeft een aantal keren een monteur laten komen, rubbertjes, etc. Helaas zijn ze nooit langsgeweest om te luisteren en aan de hand daarvan te beginnen. Nee, kijken, rubbertje en het zal dan wel over zijn. Inmiddels is ook de eigenaar van het restaurant zat en zegt gewoon keihard: het zal wel ergens anders vandaan komen. Mooi niet. Een kwestie van research. Draaien de motoren amper, geen (over)last, draaien de motoren volop: overlast. Het stopt ook vlak voor of bij einde sluitingstijd, etc.
Hoe dan ook, als je elke dag met een moe lichaam thuiskomt en uren in een brom zit en deze zo nu en dan ook daadwerkelijk voelt, dan raak je uitgeput, gestressed en weet ik wat nog meer.
Behalve die ontzettende stressveroorzakende bromtoon is eigenlijk mijn vraag: is het mogelijk dat men een lfg (laag frequent geluid) kan voelen? Naar mijn idee (uit ervaring) wel, maar is dit te bewijzen? Bij voorbaat bedankt voor alle reactie's en mogelijke antwoorden/tips.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mei 06, 2012 9:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb jij dit al gelezen?

Sticky: [BURENOVERLAST] LEES DIT EERST!!!
Te vinden aan de top van dit subforum.
En check ook de relevante sublinks.

Al wat bestaat aan hinder is te onderzoeken. Of wel vind je gratis hulp via GGD of gemeente, ofwel betaalde hulp.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 11:42 am    Onderwerp: Re: Lage brom van motoren (horeca) Reageer met quote

Bert schreef:
Is het mogelijk dat men een lfg (laag frequent geluid) kan voelen?


Als het voelbaar is spreken we in de regel van een trilling (en niet per definitie van geluid). Trillingen kunnen met de juiste opnemers prima worden gemeten. Deze metingen zijn voor een leek echter nog moeilijker dan geluidmetingen om uit te voeren.

Luchtgeluid kan uiteraard materialen in trilling brengen, maar in het omschreven geval zal het waarschijnlijk om volledig mechanische overdracht gaan.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals steeds klopt de uitleg van geluidforum wel.

Het belangrijkste probleem hier is echter dat dit moet onderzocht worden. Hier zijn verschillende wegen voor. Om deze reden verwees ik naar de sticky.
Naar mijn gevoel wordt deze start topic veel te weinig gebruikt/gelezen die je een gevoel geven over de mogelijk te bewandelen wegen.
Als de GGD op een fout moment kwam is het aan jou hen te overtuigen op een ander moment terug te komen, en liefst in samenwerking met die buur zodat zij zelf kunnen zien welke apparatuur daar staat, of het wel of niet werkt op het ogenblik van beoordeling enz..
Mogelijk kan de gemeente hierbij betrokken worden in functie van handhaving.
De toegepaste trildempers kunnen fout gekozen zijn. Of 1001 andere opties ....
Jij kan gevoeliger zijn aan dezelfde situatie dan andere mensen, wat helemaal geen verwijt is, noch beschuldigend bedoeld, maar gewoon een praktisch gegeven dat even belangrijk is dan gelijk welke andere vaststelling.

In wezen kan je hier vanuit een forum niets op zeggen en moet jij op de één of andere manier aan gratische of betaalde hulp van een expert geraken die dat ter plaatse kan onderzoeken.

Terwijl ik de ernst van de problemen van bezoekers duidelijk niet onderschat, worden wij regelmatig geconfronteerd met vragen die je vanuit een forum niet kan beantwoorden en doen weinig mensen de moeite te starten met een sticky topic die speciaal in HOOFDLETTERS geplaatst werd.

Sticky: [BURENOVERLAST] LEES DIT EERST!!!

Eigenlijk is mijn vraag heel simpel: begin a.u.b. met het begin.
Jij bent overtuigd dat jij een probleem hebt (ik doe hier zelfs geen uitspraak over het terechte of onterechte).
Wel ...., iemand moet dat kunnen onderzoeken of er gebeurt letterlijk niets met dat probleem, behalve dan dat het bij jou hoe langer hoe meer gaat doorwegen.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Ma Mei 07, 2012 2:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
UA
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 2:49 pm    Onderwerp: Lage brom van motoren Reageer met quote

Quote:
Behalve die ontzettende stressveroorzakende bromtoon is eigenlijk mijn vraag: is het mogelijk dat men een lfg (laag frequent geluid) kan voelen? Naar mijn idee (uit ervaring) wel, maar is dit te bewijzen?


Neem anders ook eens contact op met de Belangengroep Hooggevoelig voor Laagfrequent Geluid. Of lees deze info waarin zij aangeven dat zelfs dove mensen lichamelijk last kunnen krijgen van LFG (trillingen in buik, borst, armen en benen): http://www.laagfrequentgeluid.nl/html/informatie/info.html

Je bent dus absoluut niet gek! Op deze site is alles te vinden over de last die je ervaart, dit ter aanvulling op de uitgebreide Sticky. Succes en sterkte ermee!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En ik adviseer duidelijk TEGEN deze door UA gelinkte site.

Die dan bovendien hier nog niet ter zake doet. Hiet is sprake van een akoestisch probleem dat gewoon dient onderzocht te worden. En liefst door mensen die iets kennen van (technische) akoestiek en weten waar hun grenzen liggen.

En dit om redenen onderbouwd in dit topic.
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1215
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 3:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
En ik adviseer duidelijk TEGEN deze door UA gelinkte site.


Om een aantal redenen ben ik het met Eric eens:
  • Het is niet aan de klager om te bewijzen dat laagfrequente hinder 'an sich' bestaat (zoals de genoemde belangengroep dat denkt te doen);
  • De genoemde site gaat uit van laagfrequent geluid van onbekende herkomst over grote afstanden dat niet door iedereen gehoord wordt. Dat is hier niet aan de orde;
  • Er is een concreet probleem met een vrij aannemelijke oorzaak (namelijk de koelinstallaties van de buren). Laat hier gewoon een lokale instantie de juiste aandacht aan schenken.

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Ma Mrt 11, 2013 2:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 5:25 pm    Onderwerp: Re: Lage brom van motoren (horeca) Reageer met quote

Bert schreef:
is het mogelijk dat men een lfg (laag frequent geluid) kan voelen? Naar mijn idee (uit ervaring) wel, maar is dit te bewijzen?

Quote:
LF geluid veroorzaakt door trillingen
In principe zal een trillende vloer of wand altijd geluid voortbrengen, aangezien de vloer of wand de aangrenzende lucht in beweging brengt.

Bron: rug.nl/wewi/deWetenschapswinkels/natuurkunde/onderzoek/laagfrequentgeluid/streefwaarden.
Quote:
Lf-geluid kan worden gemeten, doch het vergt praktijkervaring en goede apparatuur. In de norm ISO 7196 'Frequency-weighting characteristic for infrasound measurement' is hiervoor een handreiking opgenomen. Een beoordeling op basis van een totaal-dB(A)-niveau is niet geschikt.
Bron: rigolett.home.xs4all.nl waar veel informatie staat over geluid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bert
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 08, 2012 7:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste mensen,

Ik wilde gisteravond al reageren, maar zat met een netwerkstoring van een bekende provider.
Bij deze wil ik een ieder bedanken voor zijn/haar reactie. Ik vind het geweldig dat er in deze tijd nog personen bestaan die zonder elkaar te kennen een ander toch wil helpen/adviseren/informeren. Een hulde aan allen die op mijn vraagstuk/probleem hebben gereageerd. TOP! Ik ga met elk advies en/of info aan de slag. Ik zal t.z.t. nog met een resultaat opnieuw reageren. Nogmaals bedankt! Ondertussen blijf ik (legaal) doorvechten tegen de boosdoener.

Met vriendelijke groet,

Bert
Naar boven
UA



Sinds: 18-6-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Jun 18, 2012 5:45 pm    Onderwerp: Lage brom van motoren (horeca) Reageer met quote

Beste mensen,

Ik begrijp uit de sfeer die mijn reactie heeft opgeroepen dat ik daarmee een hekel punt heb geraakt binnen dit forum. Laat ik hier kort over zijn: ik wilde vooral een tip nav onderstaand probleem:

Quote:
Vanwege het gebrom zet ik 's avonds vaak een hoofdtelefoon op en luister naar muziek, maar dan wordt mijn plezier onderbroken door een vibratie in onderbenen of buikstreek.


Ik meng me verder niet in ergernissen ontstaan op dit forum mbt betreffende belangengroep, het leek me duidelijk dat Bert zich afvroeg of er een connectie tussen zijn lichamelijke klachten en de bromtoon kon zijn. En daar had ik datgene over gelezen dat ik hem geadviseerd heb te lezen. Dus om te reageren op Eric's statement dat deze link:

Quote:
bovendien hier nog niet ter zake doet. Hiet is sprake van een akoestisch probleem dat gewoon dient onderzocht te worden. En liefst door mensen die iets kennen van (technische) akoestiek en weten waar hun grenzen liggen.


Dat leek me niet het antwoord wat hij zocht. Het restaurant heeft het probleem met de akoestiek, Bert heeft er de lichamelijke klachten door. Ik hoop vooral dat Bert van zijn probleem af komt, en dat hij zich door meerdere instanties laat informeren hierover..

En wb punt 2 van het Geluidforum:

Quote:
De genoemde site gaat uit van laagfrequent geluid van onbekende herkomst over grote afstanden dat niet door iedereen gehoord wordt. Dat is hier niet aan de orde;


De gehekelde belangengroep heeft het over 5 categorieen LFg veroorzakende bronnen, waaronder "Apparatuur of voorzieningen in huis, bij de buren of in de directe omgeving". Tenzij dit een complete onwaarheid is leek me de situatie van Bert hier absoluut op van toepassing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 18, 2012 6:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goed dat je reageert Michele! Waardeer ik. Het is ook zeker geen aanval naar jou toe.

Je hebt op een aantal punten ook wel gelijk en we zijn ook wel een beetje bevooroordeeld t.a.v. die belangengroep.

Voor mij persoonlijk met name vanwege de formuleringen op hun site (en het feit dat ze Herz schrijven in plaats van Hertz, dan verdien je het niet serieus te worden genomen).

Verder blijf ik bij mijn advies: het is een concreet en aanwijsbaar probleem waar een expert meer mee kan dan een onkundige belangengroep... De groep heet bovendien 'Hooggevoelig voor LFG' en ik geloof niet dat de onderwerpstarter overgevoelig is. Er is gewoon een aanwijsbaar probleem...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
UA



Sinds: 18-6-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2012 12:51 pm    Onderwerp: Lage brom van motoren (horeca) Reageer met quote

Quote:
(en het feit dat ze Herz schrijven in plaats van Hertz, dan verdien je het niet serieus te worden genomen)
: Smile Smile

Ik vermoed dat deze belangengroep ook niet zo sterk is in de technische kant van het verhaal, het gaat hen vooral om de overgevoeligheid.. Technisch gezien zullen ze ongetwijfeld onkundig zijn, wb de overgevoeligheid komen ze op mij overtuigend genoeg over.. Maar daar is iedereen uiteraard vrij in een eigen mening over te hebben!

Of de onderwerpstarter hooggevoelig is voor LFg kan ik niet beoordelen, gevoelig is hij iig wel voor de koelkastgeluiden, en nou las ik daar toevallig iets interessants over op dit forum.. Wink Hier zoekt iemand naar een geluidloze koelkast: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=966 Nou alleen nog de restaurant eigenaar over de streep trekken ze aan te schaffen..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2012 1:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry Michele,

Maar de koelkasten die jij en ik in de keuken hebben (en waarover het in de door jou gelinkte post gaat) zijn niet te vergelijken met de gescheiden systemen t.b.v. restaurants... In de kelder van het restaurant staan (zeker) aanmerkelijk zwaardere motoren...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
UA



Sinds: 18-6-2012
Berichten: 4
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2012 1:43 pm    Onderwerp: Lage brom van motoren (horeca) Reageer met quote

Dat is ook zo, ik hou t tippen verder weer even voor gezien! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jun 20, 2012 1:51 pm    Onderwerp: Re: Lage brom van motoren (horeca) Reageer met quote

Universal Acoustics schreef:
Dat is ook zo, ik hou t tippen verder weer even voor gezien! Smile


Bert 'moet' gewoon zijn buurman dwingend adviseren een industrieel lawaaibestrijder te laten langskomen. Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.