Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidshinder via plat dak?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 4:11 pm    Onderwerp: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Ok, een echte lekenvraag maar ik hoop dat iemand hier ideeen heeft.

Ik woon in een hoekhuis van eind jaren 70. In 2006 heb ik een uitbouw laten plaatsen. Een plat dak van hout met daarop isolatie en daarop weer hout met een bitumen laag.
Dit dak sluit aan op een bestaande muur en dak van de 1e verdieping (voormalige schuur is ooit betrokken bij het huis dus op de 1e verdieping is daardoor een kleine uitbouw van 2 meter breed, muur aan 2 kanten en schuin dak).

Vorig jaar zijn er nieuwe kozijnen geplaatst en heeft er 2 weken een steiger op het platte dak gestaan.
Ook zijn vorig jaar de voegen van de zijgevel vernieuwd.

Sinds eind vorig jaar heb ik meer geluidshinder van buiten. Auto's die door de hoofdstraat rijden, zo'n 100 meter van mijn huis, kun je binnen horen. Het gaat dan om het lage gebrom van de motor. Als mensen de vuilcontainers naar huis rijden, hoor je die over de straat rollen.
Ook had ik in de kamer op de 1e verdieping ineens last van tocht via het stopcontact. Die contactdoos zit in de muur die grenst aan het platte dak. De tocht zal via de spouw komen, maar waardoor is dat ineens ontstaan.
Ik heb geen lekkage.

Het lijkt mij dat e.e.a. met elkaar te maken heeft. De voeghersteller zegt dat dit niet met de voegrestauratie te maken kan hebben. Alleen de voeg is eruit getrild en dat kan geen problemen veroorzaken volgens hem.
Volgende week komt de dakdekker langs om te kijken of er misschien iets met de bitumenlaag of dakrand is gebeurd. Maar die zegt ook dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg.

Iemand enig idee wat een oorzaak zou kunnen zijn? Alle ideeen zijn welkom.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 4:31 pm    Onderwerp: Re: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Gast schreef:
Volgende week komt de dakdekker langs om te kijken of er misschien iets met de bitumenlaag of dakrand is gebeurd. Maar die zegt ook dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg.

Iemand enig idee wat een oorzaak zou kunnen zijn? Alle ideeen zijn welkom.

Jij hebt een intelligente dakdekker.

Het is niet duidelijk wanneer wat juist gebeurd is. Welke wijziging had welke verandering in geluid tot gevolg?
Als ik de opbouw van dat dak van die uitbouw bekijk is dat akoestisch iets dat inderdaad bij bepaalde lage frequenties als een filter werkt (weer eens die zelfde massa-veer-massa resonantie).
Maar is dat de belangrijkste oorzaak?

Je moet met je gehoor of met de "houten blokjes methode" al die mogelijke bronnen eens afscannen.
Kijk hier wat ik daar mee bedoel: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=3964#3964
In wezen is dit een DHZ versie van een dokters stethoscoop (als alternatief voor professionele trillings- of intensiteitsmetingen).

Als wat ik hier beschrijf de belangrijkste oorzaak zou zijn (voorwaardelijk) klopt die dakopbouw akoestisch niet. Dat is dan geen kwestie van een lek maar van principe.
Het enige dat je dan zou kunnen doen om dat probleem te verschuiven naar lagere (minder hoorbare) frequentie is een extra dakbelasting op die roofing te leggen met bijv. steentjes (bedoeld voor dergelijke dakbelasting), of eventueel terrastegels (afhankelijk wat je dak kan dragen).
Met geen van beide breng je waterafvoer in het gedrang (als je het dak niet overbelast).
Probleem blijft dat je beperkt bent, omdat de lichtste van beide kanten van dat dak de dominant beperkende factor zal blijven in hoe laag je die massa-veer-massa resonantie kan krijgen.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Wo Apr 11, 2012 4:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 4:51 pm    Onderwerp: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Bedankt voor je reaktie.

Het is me in september voor het eerst opgevallen dat het tochtte in de slaapkamer. Niet vreemd want toen werd het kouder. Dus het kan best dat het probleem er al eerder was. In de zomer staan ramen en deuren ook meer open dus valt geluidshinder minder op.
De steiger stond in maart op het dak. De voegen zijn in september gedaan. Een deel van het dak is daarna schoongeveegd (beschadiging?).

Ik had zelf ook al gedacht aan kiezels op het dak of misschien een sedum dak, vroeg me af of dat zou schelen in geluid. Zal het zeker volgende week met de dakdekker bespreken.

Dank voor de houten blokjes tip. Ik heb al wel geprobeerd met m'n oor op verschillende plekken te luisteren maar merkte dan niet veel verschil. Ik zal dit zeker eens gaan uitproberen (en tegen niemand zeggen, want dan word ik vast voor gek verklaard... Wink ).

Je laatste zin snap ik niet.
Quote:
Probleem blijft dat je beperkt bent, omdat de lichtste van beide kanten van dat dak de beperkende factor zal blijven in hoe laag je die massa-veer-massa resonantie kan krijgen.


Wat is de lichtste van beide kanten van het dak? Is dat de onderkant ofwel m'n plafond? Want daar kan ik inderdaad niks mee tenzij ik een verlaagd plafond ga maken. Maar da's ook weer zowat.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 4:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ik bedoelde hier je plafond mee.

Als je de twee kanten van zo'n dubbelwandig systeem (jouw plafond en bovenbeplating = dak) verzwaard verschuif je die resonantie (werkt als een doorlaatfilter) naar lagere frequenties.

Als je slechts één kant verzwaard helpt dit ook maar hoe langer hoe minder omdat die lichtste kant dominant bepalend wordt in functie van dat fenomeen.

Let wel op met je daklegger. Hoe goed deze ook is wil nog niet zeggen dat die veel basis heeft inzake akoestiek en geluidsisolatie. Dit is niet degenererend bedoeld, ieder zijn vakgebied.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 6:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees uit het verhaal dat er nieuwe kozijnen zijn geplaatst. Volgens mij zit hier het probleem. Ik heb niet gelezen of het hout of kunststof is, dit scheelt iets maar niet alles.
De oude houten kozijnen zijn verwijderd. De kozijnen zijn met de bouw ingemetseld met een spouwlat. Deze spouwlat zorgt ervoor dat je geen tocht (geluid) krijg binnen. Tevens zorgt de lat voor dat het kozijn goed blijft zitten.
Als er een nieuwe kozijn inkomt wordt het oude kozijn er uit gesloopt inclusief de spouwlat.
Het nieuwe kozijn is iets kleiner dan het oude kozijn. De naden worden afgepurd en het kozijn wordt vastgezet met kozijnpluggen. Ik verneem ook dat het tocht langs het kozijn. Dit betekend dat er te kort zorg is gedragen voor een goede afdichting.
Volgens mij is het grote probleem het pur schuim welke de afdichting verzorgd tussen het kozijn en de muur.
Eind jaren 70 is er een begin gemaakt met isolatie in de spouw. Ik ben bang dat er in deze situatie geen isolatie in de spouw is anders had het niet getocht. Zeker in het begin van de spouwisolatie was de spouw 5 cm en de isolatie ook. Dus als er isolatie in zit dan kan het niet tochten.
Het geluid kan eventueel ook door de spouw binnen komen.

Verder met het platte dak. Dat de steiger er op heeft gestaan heeft geen invloed in de vermindering van de geluidswering. De maatregelen om het een en ander te verbeteren zal ik nimmer tegenspreken.

Dit is mijn idee wat het probleem kan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 7:53 pm    Onderwerp: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Dank je wel voor je reaktie.

Het zijn kunststof kozijnen met HR++ glas. De geluidshinder op de 2e verdieping en aan de voorkant van het huis is enorm afgenomen sinds de nieuwe kozijnen.
Er komt geen tocht langs het kozijn. De tocht kwam door het stopcontact, en dat zit in een muur waar geen ramen in zitten. Dat heb ik inmiddels opgelost door van die kinderbeveiligingsdingen in het stopcontact te stoppen.
Die muur is van de voormalige schuur dus minder goed geisoleerd dan de andere muren van het huis. Het is een enkelsteensmuur met een gipswand ertegenaan. Daartussen een spouwmuur.

Er zit inderdaad geen isolatie in de spouwmuren, en ik heb ook het idee dat het extra buitengeluid via de spouw komt. Maar het probleem deed zich vorig jaar nog niet voor, dus waardoor is dit nu veranderd.

Jij denkt niet dat het mogelijk is dat het dak iets verzakt is door het gewicht van de steiger en het lopen van de mensen die daar aan het werk waren? Al is het maar 1 mm, en dan op de aansluiting dak/muur?

Zit me nu ook ineens af te vragen of de tocht uit die muur toch kan komen door het uitzagen/plaatsen van het nieuwe kozijn wat in de muur zit die haaks staat op de "tocht"muur.

Ofwel, ik word er gek van. Wink
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2012 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de voeger zegt klopt exact. De losse voeg wordt er uit gehaald en er wordt dan opnieuw gevoegd. Wat misschien wel aan de hand kan zijn dat de spouwmuur gelucht word door roosters onder aan de muur. Boven de kozijnen wordt ook een voeg er uit gelaten om eventuele vocht er uit te laten lopen.
Het kan zijn dat deze roosters (mogelijk zijn dat het stenen op zijn kant met open voegen) met het opnieuw voegen weer open zijn geraakt en zo de tochtfuntie weer in werking heeft gezet.
Wat betreft het raam. Als deze op dezelfde manier in de muur gezet is als de voorkant dan denk ik niet dat deze de problemen veroorzaakt.
Let wel ik kan nog geen volledige beeld krijgen van de situatie, maar ik probeer duidelijk te krijgen waar het probleem kan zitten.
Zoals ik het al eerder heb gezegd denk ik niet dat het platte dak de boosdoender is.
Ik kan er natuurlijk er naast zitten, ik schrijf enkel wat ik uit ervaring weet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2012 8:27 pm    Onderwerp: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Ik heb inderdaad aan de voorkant van het huis open voegen, en ik had al het idee dat die ervoor zorgde dat er meer buitengeluid is. Maar dat is aan de voorkant en geeft niet echt veel geluidsoverlast. Al ben ik wel blij met de bevestiging van mijn vermoeden.

Maar aan de achterkant, bij de muur waar de tocht uitkwam, zijn ze niet geweest om te voegen. Ze hebben alleen zijkant en voorkant van het huis gedaan. Maar er zit wel een open voeg met roostertje in die muur, zal daar ook nog eens naar kijken. Misschien is daar toch iets mee gebeurd.

Bedankt weer.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2012 9:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Scan nu gewoon die ganse boel eens systematischer af zodat we al meer gericht kunnen praten.

Jij hebt jouw oren ter beschikking in jouw hoekhuis. Gebruik ze zodat hier al tenminste enige voorselectie kan gebeuren.

Edit: zware spelfout gecorrigeerd


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Apr 17, 2012 1:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2012 9:26 pm    Onderwerp: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Ik reageer op een reaktie van iemand, wel zo beleefd dacht ik.
Maar begrijp uit jouw reaktie dat ik beter in een hoekje van m'n hoekhuis ga zitten totdat ik precies weet wat er aan de hand is. Wink Humor. Laughing
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 16, 2012 9:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry als dit ruwer overkwam als bedoeld.

Maar eigenlijk zitten we hier machteloos tot je zelf meer systematisch te werk gaat. Ook als je ergens zou strop vallen is dat een nuttige informatie.

Bart zelf vermeldt dat hij niet gelooft dat dat dak oorzaak kan zijn. Heel simpel: Bart heeft geen enkele feitelijke basis om dit op te baseren.
Ik beweer niets, en sluit niets uit, maar vraag jou de mogelijke bronnen af te scannen (je gehoor en blokjesmethode). Vandaar uit kan je/we naar meer details gaan.

Jouw originele titelvraag: "Geluidshinder via plat dak?" gecombineerd met "het lage gebrom van ..." zou best mogelijk kunnen zijn en nog wetenschappelijk te verklaren ook in functie van jouw beschrijving van die dakopbouw.

Edit: tekst toegevoegd
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di Apr 17, 2012 8:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst de tocht.
Tegenwoordig spuiten ze de spouwmuur weer vol. Er zijn meer soorten, supafil, glaswol, pur schuim, enz. Als je op google spouwmuur isolatie intikt dan krijg je heel veel bedrijven die dit doen. Wellicht is het te overwegen om dit te doen dan heeft mijn voorkeur glaswol of iets dergelijks en geen pur schuim (dit is geen wetenschap). Dan ben je van je tocht af en misschien een gedeelte van het geluid.
Let wel de spouwmuur is helemaal open dus de tocht kan het ook achter komen. Misschien is bij de kapconstruktie de spouwmuur open komen te staan.

Verder heeft Erik volkomen gelijk, wij zijn her aan het raden wat het kan zijn? Het is voor u zaak om te luisteren waar het vandaan komt. Ook wij luisteren waar het vandaan kan komen. Enkel op die manier kan je er achter komen waar en wat het probleem kan zijn.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2012 11:31 am    Onderwerp: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Ik ben juist blij met julie geraad, dat helpt mij weer verder te zoeken. Wink Al snap ik dat het voor jullie prettiger zou zijn als ik iets concreets had.
Waar het geluid precies binnen komt heb ik nog niet precies kunnen lokaliseren omdat de ruimte waar het tochtte erg smal is (1.70 bij 2 met schuin dak).
De dakdekker is inmiddels geweest en heeft naar het bitumen dak gekeken wat volgens hem nog prima zit. Wel zitten er in die muur 3 stootvoegen en 2 roostertjes, maar die zaten er altijd al. En zit er tegen de tochtende muur een trespa plaat die volgens de dakdekker open is aan de onderkant vanwege de noodzakelijke ventilatie. Deze zit er sinds 2006.
Dat zou de tocht en de toegenomen geluidshinder kunnen verklaren. De spouw van die muur isoleren is een optie, heb zelf ook al zitten denken aan een extra wandje met isolatie tegen die muur en de buitenmuur.

Grind op het dak had volgens de dakdekker weinig meerwaarde wat betreft geluidsisolatie.

Wat de stootvoegen betreft, ik neem aan dat ik daar weinig aan kan doen? Voordat de muren opnieuw gevoegd zijn is de muur met een hoge drukspuit schoongespoten. Ik vermoed dat er toen 30 jaar stof en vuil uit die open voegen zijn gespoten waardoor er nu meer geluid door kan dringen. Of slaat dat nergens op? Ze hebben ook een aantal nieuwe stootvoegen gemaakt, vonden ze nodig (ik niet echt, hebben er 30 jaar niet gezeten dus waarom nu wel).
Ben geneigd die nieuwe voegen dicht te maken om te zien of dat verschil maakt.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2012 12:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jij hebt geluid. Jij hebt oren. Jij moet toch al minstens ergens iets kunnen vinden/localiseren of uitsluiten?
Of vind je het leuk dat we hier 1001 opties gaan veronderstellen?
Jij vind ons raden leuk. Ik niet. Ik vroeg om die boel enigszins te scannen met de middelen die jij hebt.

Wat het is heb ik geen idee van. Wat ik wel zwaar vermoed dat die dakdekker niet eens een flauw benul heeft over wat ik hier aan het praten was.

We kunnen hier misschien nog wat aan verdere bladvulling doen .....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 24, 2012 1:46 pm    Onderwerp: Geluidshinder via plat dak? Reageer met quote

Tjongejonge, jij bent wel heel snel op je teenjes getrapt.

Ik kan hier wel aan bladvulling gaan doen en lange lappen tekst schrijven waardoor, hoezo en waarom maar daar wordt niemand wijzer van.
Ja, ik heb al redelijk kunnen lokaliseren maar daarmee nog niet al het overige kunnen uitsluiten. Wil je horen dat ik op de muur waar het tochtte inderdaad meer geluidslekken heb dan op de andere muur? Ok, alsjeblieft, hier heb je het. Wil je horen dat ik daarmee al het overige kan uitsluiten. Nee, gaat nog niet lukken.

Ik vroeg om tips en gelukkig heb ik die gekregen. Heb nergens in de voorwaarden gelezen dat je eerst een tip moet uitproberen voordat je recht hebt op een volgende.
Dus zet je vriendelijke gezicht op, krijg je ook mooiere rimpels van.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.