Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsisolerende kast om compressor heen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Brusher
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2012 9:14 pm    Onderwerp: Geluidsisolerende kast om compressor heen Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn 'stille' compressor wat meer stiller maken, want het ding maakt een beetje teveel herrie voor zijn doen vind ik...

Het is een type sl140-8, net zoals deze: http://www.smtmax.com/detail.php?id=228
Het geluid is ongeveer 60dB (ik vermoed meer maar kan dit niet meten).

Nu is het ideaal om hem zijn mondje geheel te snoeren natuurlijk, of een 20dB ofzo minder.

Ik heb ruimte genoeg om een kast of iets dergelijks er omheen te maken, maar weet dus niet echt wat het beste materiaal hiervoor is.

Gaarne wat advies Smile
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2012 9:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn specialiteit. Ik probeer morgenavond (morgen hele dag weg en nu alleen een iPad ter beschikking) wat foto's en voorbeelden te plaatsen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Brusher
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2012 10:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

O geweldig, wacht met spanning af Very Happy

Klein puntje nog, de compressor staat dus in een werkkamer in huis. Wordt gebruikt voor spuitwerkzaamheden en dergelijken.

Bedankt alvast
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 2:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote



Alsjeblieft!

Opbouw
Onderling gekoppelde panelen bestaande uit (1) een 1,5 mm dikke buitenplaat (staal), vulling met (2) ontdreuningsmateriaal (gelijmd op de staalplaat) en (3) steenwol, aan binnenzijde voorzien van een (4) geperforeerde beplating. (4) kun je zonder problemen weglaten, is enkel van belang om de panelen mooi stabiel en de binnenzijde mechanisch beschermd te maken.

Ventilatie
Vervolgens de ventilatie. Zorg voor een gedempte luchttoevoer en -afvoer. Gebruik bij voorkeur een geforceerde ventilatie (met een ventilator). Capaciteit afhankelijk van het opgenomen elektrisch vermogen van de compressor en het rendement.

Trillingen
Als de compressor op een slappe vloer staat deze bij voorkeur op trillingdempers plaatsen.

(realisatie bovenstaande omkasting door Acour Lawaaibestrijding BV in Eindhoven)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 2:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote



Soortgelijk, zelfde ontwerper!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Brusher
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 3:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heel erg bedankt voor de info, echter gaat dit denk ik wel wat tever. het is maar een thuistoepassing... geen idee wat dit zou moeten kosten.
maar ik ben op deze manier denk ik goedkoper uit om 2 silent air compressors te kopen, sorry haha Wink

Silent air compressors hebben maar 35-40dB geluid dus die kan ik zo neerzetten. echter de airflow voor bepaalde toepassingen is te weinig, vandaar dat ik liever permanent de grote zou gebruiken.
90% van de tijd behoef ik de airflow niet, dus beter een tweede compressor erbij dan.

Ikzelf had meer aan zoiets gedacht: (ben hier gisteren mee bezig geweest om uit te denken)

MDF/OSB/Betonplex (wat is beter?) ombouw met aan de binnenzijde afgetimmerd/geplakt met shigles voor gewicht (schijnt belangrijk te zijn dat er wat zwaars in de panelen zit) en dan een laag steenwol er tegenaan.

beluchting met 125mm rioolpijpen en deze 10-20cm door laten steken aan de binnenkant. 4 stuks, 2 met ventilator erop links en twee zonder rechts. en hierin buisdempers te plaatsen zoals deze http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/inno-geluidsdemper.html
Tevens de compressor op een plaat zetten met trillingsdempers eronder. en de ombouw hierop met een foamlaagje tussen de ombouw en onderplaat.

Ik heb ook contact gehad met aixfoam en deze rade mij aan om een houten ombouw te maken met sh0011 of sh0071 er tegenaan in een laag van 8cm.

Staalplaten is voor mij gewoon niet te doen, qua bewerken etc., en ben maar een particulier.

Ik heb echter geen idee wat voor geluidsreductie ik van mijn idee kan verwachten en of het sowieso een goed idee is.
Naar boven
Brusher
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 3:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Qua hitte zal het hopelijk wel meevallen in een omkasting. De compressor slaat ongeveer elk kwartier aand voor 21 seconden, dus zal niet superwarm lopen.

Ondergrond is laminaat van 7mm met daaronder de blauwe schuim isolatie platen op een 20cm betonvloer. de werkkamer in huis bevind zich helaas op de bovenverdieping.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 3:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DoeHetZelf-variant:
  • 18 mm multiplex
  • eventueel dakleer of shingles, maar wat mij betreft niet noodzakelijk
  • 50 mm steenwol
  • PVC-buizen zoals je aangeeft
Die Inno-dempers in deze toepassing niet toepassen. Ze verminderen de doorlaat van de buizen zodanig dat er nauwelijks nog verluchting is. Wanneer je een ventilator zou toepassen zijn ze beter te gebruiken. Kies ervoor de buizen aan binnenzijde langs de omtrek en over de gehele lengte met een 20 mm opencellig vlakschuim te beplakken (of het er eenvoudig rondom in te klemmen).

Geen plaat onder de compressor, enkel trillingdempers of trillingdempende voetjes. De omkasting geen contact laten maken met de compressor.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Brusher
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 3:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maakt het nog uit wat voor type steenwol of glaswol er gebruikt wordt?

Ik heb wel een lijst gezien, maar dat waren meer amerikaanse producten, die toch wel grote verschillen aangeven in demping.

De sh0011 en sh0071 foam platen zijn dus eigenlijk onzin in deze?

Doel is om 20dB geluid van de 60dB af te halen, maar dat is waarschijnlijk utopie...
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 4:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Brusher schreef:
Maakt het nog uit wat voor type steenwol of glaswol er gebruikt wordt?

Nee, dikte is meest maatgevend
Brusher schreef:
De sh0011 en sh0071 foam platen zijn dus eigenlijk onzin in deze?

Geen onzin, maar niet noemenswaardig effectiever dan een stevige steenwolplaat (die een stuk goedkoper is) in dezelfde dikte. Waarom krijg ik altijd het idee dat die Aix-Foam site een mengelmoes is van drie talen?
Quote:
Prijz je doos

Brusher schreef:
Doel is om 20dB geluid van de 60dB af te halen, maar dat is waarschijnlijk utopie...

Niet per definitie! erg afhankelijk van de spectrale verdeling van het nu geproduceerde geluid.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Brusher
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 4:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Haha ja die lui zijn van origine duits en trachten dat te vertalen naar Engels en Nederlands. Maar inderdaad is de vertaler van dienst niet erg lekker bezig Wink

Qua dikte heb ik ruimte genoeg in de werkkamer om ook 20cm steenwol te gebruiken bijvoorbeeld, ik zal dan de kast wat groter maken zodat ik eventueel meer lagen kan toepassen later.

Het geluid... tja geen idee ik kan dat niet meten. Het leek mij in de lage hz verdeling te zitten (of hoe zegt men dat...) de compressor heeft 2 electrische olieloze motoren van 1pk per stuk met 2 cylinders per stuk.

Het geluid klinkt voornamelijk in de midden en lage tonen, met meer nadruk op de lage kant van de midden tonen. Hoog is alleen van de pssssht als de tank vol is.

Qua trilling staat hij nu op 5 laagjes laminaat schuim blauw (isofast) en voelt die trilling toch nog wel wat door in de vloer, zonder dat isofast is het helemaal erg! Wellicht dat wasmachine dempers hier beter werken, kan de wielen er af halen die gebruik ik toch niet.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 5:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik laat dit aan geluidforum.

Gewoon een idee: Rots- of glaswol moet je wel goed afschermen tegen vervezeling als er een sterke verluchting is (plaat met vlies over, of wat ook).

De vezels van glas- of rotswol hebben iets van slijppoeder voor draaiende onderdelen.
Industrieel zit rotswol haast steeds achter een vlies (zit vaak standaard op dergelijke platen) en zit de ganse zaak ook nog eens beschermd door/achter stalen perfoplaat.

Daarom kan foam soms een makkelijk alternatief zien voor DHZ dingen.
En dat vlokkenschuim ligt inzake absorptie in de buurt van minerale wol (maar zuigt dan weer makkelijker vocht en vuil op en is minder brandvrij).
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 6:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Ik laat dit aan geluidforum.

Gewoon een idee: Rots- of glaswol moet je wel goed afschermen tegen vervezeling als er een sterke verluchting is (plaat met vlies over, of wat ook).

De vezels van glas- of rotswol hebben iets van slijppoeder voor draaiende onderdelen.
Industrieel zit rotswol haast steeds achter een vlies (zit vaak standaard op dergelijke platen) en zit de ganse zaak ook nog eens beschermd door/achter stalen perfoplaat.

Daarom kan foam soms een makkelijk alternatief zien voor DHZ dingen.
En dat vlokkenschuim ligt inzake absorptie in de buurt van minerale wol (maar zuigt dan weer makkelijker vocht en vuil op en is minder brandvrij).
 


Genoemde AIX foam betrof een dure opencellige plaat. Voorgenomen verluchting is gering, want niet geforceerd (meer een soort convectie dus). Persoonlijk dus liever een dikke steenwol (of Vlaams: rotswol) in plaats van een (vanwege kostprijs) dunne schuimplaat.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 6:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum, ik bedoelde ook niet AIX foam, en ik gebruik(te) industrieel ook steeds minerale wol.

Ik kan mij voorstellen dat voor een DHZ kast een goedkoper gemakkelijk toegankelijk foam ook zinnig kan zijn.

Ik gaf het als mogelijk alternatief, niet als noodzakelijke in de plaats stelling.
 


Laatst aangepast door Eric Desart op Vr Apr 06, 2012 6:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Brusher
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2012 6:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bruto verplaats hij maximaal 330 l/min. De lucht wordt wel gefilterd voor deze de compressor in gaat. De filters zijn ook makkelijk schoon te maken.

De glas/steenwol afdekken met een laagje glasvlies of glasweefsel is geen probleem en onbrandbaar. Glasvlies/weefsel vervezeld van zichzelf nagenoeg niet.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.