Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

zwevende vloer Home Theater ontkoppelen
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 7:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ontzettend blij met de hulp van dit forum!
Eric, de berekening zoals ik die uitvoer dat is correct?

Green Glue wordt het!
Het oppervlak van een OSB plaat is niet zo vlak als een gipsplaat. Heeft dat nog invloed op de kwaliteit of moeten we iets meer aanbrengen?

Ter plekke van de bank zal het gewicht toenemen met minimaal 50 kg plus 1 of twee personen die erop zitten: dus 150 -200 kg kan ik wel in de berekening meenemen dus dient er 0,5m2 meer te worden ondersteund om de druk gelijkmatig te verdelen. Laten we daar dan om de 30cm ondersteunen.

De voorzetwand wordt iets gecompliceerder (ong. 60Kg/m')?
Hoe zou je dit aanpakken? Het totale gewicht van alle wanden is zowat gelijk aan het gewicht van de hele vloer! (Of beter daar een ander oplegmateriaal gebruiken?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Ma Mei 07, 2012 10:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Willem,

Het werken met Green Glue valt reuze mee, ik heb mijn wanden ermee gedaan en het drupt niet en blijft goed kleven, je moet alleen uitkijken dat je het niet beetpakt, want dan wordt het een geklieder! Maar met water en zeep, of een beetje wasbenzine /terpentine/aceton krijg je het zo van je handen.

Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2012 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben redelijk handig in het DIY dus dat 'geknoei' met Green Glue komt wel goed. Nu ik me een beetje heb ingelezen heb in het product ben ik ook wel mening dat het een waardevolle aanvulling kan zijn.

Peter wat heb jij er uiteindelijk voor betaald? en hoeveel tubes heb jij gebruikt per m2.
Ideaal is 1 tube per m2, maar per 1,5 m2 kan ook nog uitstekend.
Ik heb intussen de fabrikant Saint Groban in brazilie direct benaderd en die kunnen mij een veel betere prijs geven. Waarschijnlijk 15 dollar per tube. Dat scheelt bijna de helft met de prijs van de akoestiekwinkel. Hou ik weer wat meer eurootjes over voor andere dingen.

Ik was een beetje aan het gedachten wisselen en toen kwam er een opmerking of ik ook dit materiaal kon gaan gebruiken ipv agglomer: http://www.tatami.com.br/ideal.html
Dit materiaal (EVA) een soort vinyl foam wordt gebruikt in de matten voor vechtsporten en kinderchreches. Ik heb voor die kleine van mij ook een aantal m2 gekocht indertijd en naast het feit dat het lekker ligt voor die kleine, is het ook geluidswerend mbt het speelgoed wat ze laat vallen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2012 9:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Willem,

Ik heb 1 tube voor een gipsplaat van 2.6*0.6 gebruikt, ze kosten mij 10.70 ex btw, maar verkijk je niet op de transportkosten, de tubes wegen er wel in en je hebt een groot formaat kit spuit nodig.

mvg,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 09, 2012 11:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Het is wel nuttig dat je de munteenheid BEIDEN opgeeft. Als je dollars met euro's vergelijkt .....

In de States is een standaardplaat 2.4 x 1.2 meter (ongeveer, juist 8' x 4').

Volgens de ontwikkelaar zelf:

Standaard: 2 tubes per plaat 8' x 4' (is ongeveer wat Peter deed).
Van 2 naar 3 per plaat 8' x 4' verbetert wel maar met steeds afnemend rendement.
Vanaf en boven 3 tubes per plaat 8' x 4' krijg je geen verbetering meer tot zelfs een terugval.

Als je 3 platen op elkaar bevestigd is 1 tube per tussenlaag beter dan 2 tubes in één tussenlaag.
2 tubes per tussenlaag blijft natuurlijk beter.

Edit: Tekst wat aangepast en uitgebreid (geen principiële wijziging).


Laatst aangepast door Eric Desart op Do Mei 10, 2012 2:40 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2012 12:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, helemaal vergeten Embarassed , ik bedoel euro en meter Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Do Mei 10, 2012 1:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Houden we mooi 1 tube per 1,5m2 aan.

Dan is de prijs niet geheel verkeerd wat ik er uiteindelijk voor moest betalen. Transportkosten zijn rond de 100 dollar vanaf Sao Paulo. Saint Groban had al aangegeven dat ik er een speciale kitspuit
voor moest kopen á 25 dollar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
petertjed



Sinds: 4-7-2011
Berichten: 30
Woonplaats: groningen

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2012 12:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Je beschreef de mogelijkheid van eventueel 3 lagen gips met twee lagen Greenglue, levert dit een grote verbetering op ten opzichte van twee lagen met een laag Greenglue? (naast dat de massa toeneemt door de derde laag). Op de website van greenglue kan ik hier geen informatie over vinden.

Ik ben nu aan het kijken hoe ik de "zwakste schakel" aan de kant van de buren kan verbeteren.


Met vriendelijke groet,

Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Mei 18, 2012 4:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan hier geen juiste waarden op kleven.
Het gaat erom dat als je je massa verzwaart dat je gelijktijdig die interne demping maximaliseert.

In feite moet je GG (en andere demping) niet zien als een isolatie op zich, maar als een onderdrukking van de negatieve effecten zoals resonanties die beperkend kunnen zijn op de isolatie.

Ik weet ook niet (niet meer gecheckt) welke metingen er nog wel of niet op de GG site staan.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 1:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er komen nog voorzetwanden en een plafond, welke rusten op de zwevende vloer.
Ter plekke van de wanden dien ik dus een oplegmateriaal te gebruiken met een hogere densiteit om de zwaardere last te kunnen verwerken. Ben aan het rekenen geweest en daar dient een strook D120 gelegd te worden. (volgens de grafiek van Eric: 911 kg/m2). Of is het beter om een bredere strook D80 te gebruiken?

Aantal vragen welke intussen rijzen:
Wat is beter om te gebruiken? Een houten regelwerk of metalstud om de gipsplaten op vast te schroeven?
- Is de volgende opbouw voldoende?
5cm spouw plus 5cm isolatie tussen regelwerk plus 2 lagen gipsplaat met een laag Green Glue.
- Ik kan de wand direct op de vloer vastzetten met schroeven. Echter om de stabiliteit te waarborgen is het handig om de wand alsnog vast te zetten aan de bestaande wand. Zouden bijv. rubberen pluggen (Rawlnut) geschikt voor zijn of zijn er betere producten?
- Green Glue verkoopt ook een soort groene band. Dien ik deze band te gebruiken voor het regelwerk alwaar contact gemaakt wordt met de constructie of vloer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

willemleber schreef:
Er komen nog voorzetwanden en een plafond, welke rusten op de zwevende vloer.
1) Ter plekke van de wanden dien ik dus een oplegmateriaal te gebruiken met een hogere densiteit om de zwaardere last te kunnen verwerken. Ben aan het rekenen geweest en daar dient een strook D120 gelegd te worden. (volgens de grafiek van Eric: 911 kg/m2). Of is het beter om een bredere strook D80 te gebruiken?

Aantal vragen welke intussen rijzen:
2) Wat is beter om te gebruiken? Een houten regelwerk of metalstud om de gipsplaten op vast te schroeven?
3) - Is de volgende opbouw voldoende?
5cm spouw plus 5cm isolatie tussen regelwerk plus 2 lagen gipsplaat met een laag Green Glue.
4) - Ik kan de wand direct op de vloer vastzetten met schroeven. Echter om de stabiliteit te waarborgen is het handig om de wand alsnog vast te zetten aan de bestaande wand. Zouden bijv. rubberen pluggen (Rawlnut) geschikt voor zijn of zijn er betere producten?
5) - Green Glue verkoopt ook een soort groene band. Dien ik deze band te gebruiken voor het regelwerk alwaar contact gemaakt wordt met de constructie of vloer?


1) In principe blijft dit gelijk zolang je dezelfde draagkracht gebruikt. Ik heb al meer combinaties van D80 en D 120 gebruikt. Er is toch ergens een "MAAR"
Wanneer een strip of vierkant stukje relatief smal of klein wordt wordt dit materiaal niet alleen samengedrukt maar bulgt ook langs de zijkanten uit

Even simpel schetsje van gemaakt.

Als 1 het basismateriaal is dan:
  • 2 gaat normaal elastisch opencellig materiaal zoals wol, vilt of schuim gewoon samengeperst worden. D.w.z. het volume verkleint.
  • 3 gaat massief elastisch materiaal vervormen (zoals rubber, neopreen, epdm, enz). D.w.z. het volume blijft gelijk, maar het materiaal vervormt.
Bij materialen als schuim zoals deze agglomer (maar ook 1001 anderen) krijg je een combinatie van beiden (afhankelijk eigenschappen materiaal en densiteit).
Men noemt dat de randwerking waarbij dat bepaald wordt door de verhouding van de horizontale dragende oppervlakte versus de verticale omringende oppervlakte.
Voor duurdere professionele materialen zijn deze eigenschappen goed gedocumenteerd en ondersteund door formules en/of grafieken.
Bij goedkope materialen als Agglomer niet.

Vanaf dat de dragende oppervlakte groot is versus de dikte van dit materiaal mag je dit fenomeen vergeten als zo goed als verwaarloosbaar. Als echter één of beide maten van je dragende oppervlakte klein zijn in functie van je dikte zit je hier met een onbekende parameter die wel degelijk een rol kan spelen.
Ik moet dat ooit eens beter onderzoeken of ik hier zelf iets gedetailleerder voor kan maken.

Voorlopig zeg ik uit het vuistje: zorg dat geen van de horizontale maten kleiner is dan 4 x de totale dikte van je materiaal. En dan kan je beiden gebruiken (D80 of D120 zoals het je het beste uitkomt).

2) Als heel je structuur elastisch/ontkoppeld opgesteld is maakt het niet veel uit. Gemiddeld bij rechtstreekse verbinding is metalstud beter dan werken met hout.

3) Rekenwerk kan je zelf doen. Ik heb deze topic iets uitgebreid met formules:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=5838#5838
matig, goed, beter, best zijn relatieve begrippen .....

4) Hangt ervan af hoe je dit bevestigt. Zo'n elastische pluggen helpen iets maar beperkt.
Normaal doe je dat met echte trildempers, of bedenk je iets waarbij je gewoon zorgt dat je wanden open blijven door de draagstructuur van bijvoorbeeld je dak en zorg je dat die aan de wand niet kunnen klinken door je agglomer.
Dit gaat mij te ver voor nu om dit in detail uit te werken.

5) En als je naar materiaal verwijst van ergens voeg daar nu eens directe links bij. Zo'n antwoorden vragen zo al een pak tijd, dat je zelf het zoek- en linkwerk doet dat je al kan doen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 7:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1) 4x de hoogte van 2cm = 8cm dan gaat het niet helemaal goed wanneer ik in het algemeen dus een breedte van 5cm wou gaan gebruiken? Makkelijker om één product te gebruiken dus ter plekke van de wand een bredere strook gebruiken lijkt makkelijker/beter.

2) Voor mij is hout een makkelijker en steviger constructiemateriaal. Dus als het niet uitmaakt.

3) Ik wou niet teveel ruimte opgeven. En ik weet niet of bijv. een grotere luchtspouw of een dikkere isolatie meer oplevert. Ik zal jouw link eens goed doornemen.

4) Ze hebben hier dergelijke dempers:
Dat zou een beter alternatief zou om de wand een beetje vast te zetten?

5) Sorry. Ik bedoel dit materiaal http://www.greengluecompany.com/products/noiseproofing-joist-tape Hier in brazilie gebruiken ze een soort zwarte zelfklevende foam alwaar de profielen aangesloten zijn op de omringende constructie. Ik dacht dat het materiaal van Green Glue misschien beter geschikt en duurzamer was!? En omdat ik toch al van plan was om de Green Glue te kopen tesamen met de Silent Seal, is het handiger om deze tape ook gelijk mee te bestellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 7:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met deze file die ik ooit maakte kan je die formules ook berekenen.
En je kan zelfs berekenen hoeveel dat je isolatie in dB relatief vermeerderd of verminderd door vergroting/verkleining van je spouw en je massa van je gipskartonplaten.
Gewoon wat met spelen, en er staat ook een uitgebreide Help pagina in.

Die relatieve benadering gaat uit van een geluidsbron gelijk aan een Rose Ruis.

Link naar: MSMresonance03.xls

Hier staan trouwens ergens in het forum ook grafiekjes die dat effect van spouwbreedte versus massa weergeven.
Ik zal die later eens bij die grote topic voegen die ik linkte (hoort in wezen bij elkaar).

willemleber schreef:
1) 4x de hoogte van 2cm = 8cm dan gaat het niet helemaal goed wanneer ik in het algemeen dus een breedte van 5cm wou gaan gebruiken? Makkelijker om één product te gebruiken dus ter plekke van de wand een bredere strook gebruiken lijkt makkelijker/beter.

Twisted Evil Gewoon lezen wat ik schreef. Je moet niet checken of je juist gelezen hebt. Je kent al Nederlands, Portugees en vermoedelijk Engels. Dus dat zal wel lukken.....
We hebben gewoon geen basis om juister mee te rekenen. En ik had speciaal mijn vinger nat gemaakt. Dit was dus "natte-vinger" werk. En als ik iets niet weet luister ik naar mijn buik ......

willemleber schreef:
5) Sorry. Ik bedoel dit materiaal http://www.greengluecompany.com/products/noiseproofing-joist-tape Hier in brazilie gebruiken ze een soort zwarte zelfklevende foam alwaar de profielen aangesloten zijn op de omringende constructie. Ik dacht dat het materiaal van Green Glue misschien beter geschikt en duurzamer was!? En omdat ik toch al van plan was om de Green Glue te kopen tesamen met de Silent Seal, is het handiger om deze tape ook gelijk mee te bestellen.

Of je dit nu gebruikt of wat anders maakt niet veel. De kracht van Green Glue ligt vooral in hun basisproduct. De rest zijn gewoon latere aanvullingen om dat gamma wat vollediger te maken. Er zullen er nog wel komen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 12:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Teruggevonden: In deze post staan de grafieken waar ik naar refereerde:

Isolatie van dubbelwandige systemen en voorzetwanden

Behandelde vragen:

Enkele van de traditionele vragen bij geluidsisolatie met behulp van gipskartonplaten, fermacel of vergelijkbare toepassingen zijn:
  1. Wat brengt mij het vergroten van de spouwbreedte bij een dubbelwandig systeem?
  2. Wat brengt mij het toevoegen van bijkomende platen (verzwaren massa)?
  3. Hoe verhoudt zich het toevoegen van massa t.o.v. vergroten spouw?
  4. Is er verschil in effect tussen autonome gipskartonwanden of bij gebruik als voorzetwand voor een zware massieve muur?
    1. Brengt een extra gipskartonplaat steeds dezelfde isolatiewinst ongeacht de toepassing?
    2. Brengt het vergroten van de spouwbreedte steeds dezelfde isolatiewinst?
  5. Enz .......
Ik heb dit ooit eens doorgerekend en grafieken voor gemaakt.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
willemleber



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 19
Woonplaats: Vitoria, brazilie

BerichtGeplaatst: Ma Mei 28, 2012 4:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb afgelopen vrijdag contact gehad met een leverancier van Sylomer:
(verkopen ook agglomer)
http://www.caldic.com/Corporate/Activities/Insulation/Producten.aspx?uid=6590b185-5753-4146-8f9b-b09b1e608ceb
Het materiaal is niet zo duur als in eerste instantie werd gedacht.(13 euro /m' in stroken van 5cm)
Ik heb ook een goed gevoel bij dit product omdat:
- geen zijdelinge uitwijking
- langere levensduur
- makkelijker te transporteren (of verzenden) door kleinere hoeveelheid.

Ik ben aan het rekenen gegaan en Sylomer SR18 (oranje) kan ik in blokjes van 5x10cm snijden. Dat betekent dat ik deze om de 40cm moet gaan leggen. Ter plaatse van de wanden wordt natuurlijk meer materiaal gebruikt. (Moet nog goed rekenen wat de statische belasting van wand en evt plafond gaat worden.)
Ik heb een statische belasting aangehouden van 0,015 N/mm2. Een beetje in het midden van de statische belasting welke de tabel aangeeft (tussen 0,0011 en 0,018 N/mm2) of zou ik meer richting de limiet moeten gaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Hobby en vrije tijd Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 5 van 6



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.