Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Welke slaapdoppen op maat het beste?!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thomas
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2012 6:58 pm    Onderwerp: Welke slaapdoppen op maat het beste?! Reageer met quote

Hoi,

Ik wil slaapdoppen op maat laten maken. Kan iemand mij zeggen welke goeienzijn zowel qua comfort (drukgevoel als je er hele nacht mee op hoofdkussen ligt) als demping? En welke op maat ik beter NIET neem!

Wat ik ten eerste wil weten is hoeveel lawaai slaapdoppen op maat tegenhouden? Als bijvoorbeeld de buren in kamer naast mij deur nogal hard dichtslaan (= contactlawaai), ga ik dit dan niet meer horen? Houdt dat dus ook "gebonk" tegen van dichtslaan deuren enzo?

Ten tweede, neem ik best uitgeholde zoals Elacin Relax (zie: http://www.elacin.nl/be/nl/product/101/Relax) of volle, massieve? Uitgehold is vermoed ik comfortabeler maar zijn die dan even goed qua demping als volle?

Weet iemand overigens of die Elacin Relax goed zijn, zowel qua comfort als demping? Die verkopen ze bij ons in buurt. Ik woon overigens in Belgie.

Alvast bedankt.
Naar boven
Thomas
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2012 7:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie dat iemand juist voor mij een gelijkaardige topic opende, maar hopelijk kan iemand toch iets meer zeggen over wat je qua demping mag verwachten, ie. of dit lawaai dichtslaande deuren tegenhoudt of niet echt.

En ook of die Elacin Relax (uitgeholde) goeie zijn, zowel qua comfort als je er hele nacht op kussen mee ligt (geen drukgevoel) als demping.

Bedankt.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2012 11:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Thomas schreef:
Ik zie dat iemand juist voor mij een gelijkaardige topic opende, maar hopelijk kan iemand toch iets meer zeggen over wat je qua demping mag verwachten, ie. of dit lawaai dichtslaande deuren tegenhoudt of niet echt.

En ook of die Elacin Relax (uitgeholde) goeie zijn, zowel qua comfort als je er hele nacht op kussen mee ligt (geen drukgevoel) als demping.

Het gemakkelijkste (en goedkoopste) is dat je eerst met wegwerpdoppen probeert.
Die Elacin Relax lijken goede dingen.

Neem dat zo'n doppen middenfrequent 20 à 30 dB dempen. Het stoorgeluid blijft ruwweg dezelfde dynamiek behouden. Je zal een dichtslaande deur nog steeds als dichtslaande deur horen, alleen op lager niveau. In wezen gaan gehoordoppen het maskerend geluid mee dempen, waardoor die deur herkenbaar blijft als dichtslaande deur.

Zolang men geen metingen publiceert blijft het enigszins gokken, en als men wel metingen publiceert zit daar gewoonlijk een grote standaarddeviatie op omdat dat zéér individueel kan zijn, en gemiddeldes uit grotere proefgroepen in functie van representatieve statistische gegevens.

Al die dingen moeten normaal voldoen in normale omstandigheden en denk ik dat het draagcomfort voor dergelijk gebruik een belangrijke factor is, eerder dan of dat de één 5 dB beter of slechter is dan de andere ....

Oordoppen vraagt steeds gewenning om te dragen, en het dempt ook geluid weg dat normaal niet storend is.

In industrieomgevingen kan het het belangrijkste zijn dat deze maximaal dempen, omdat zelfs met deze demping je nog steeds aan hoge niveaus zit.

Om minder last van stoorgeluid te hebben in relatieve stille omgevingen wordt soms zelfs geluid toegevoegd die op zich weinig storend is maar wel maskerend werkt op specifieke storende geluiden.
Het is de dynamiek en herkenbaarheid van stoorgeluiden die zeer hinderlijk kan zijn.

En dichtslaande deuren vertelt ook weinig: dat kan variëren van zeer laagfrequente bonken tot eerder nijdige mid-hoog frequente slagen.

Ik denk dat er weinigen zijn die de TALRIJKE versies (er zijn er velen) van die doppen objectief kunnen vergelijken. Dat zou een uitgebreide, dure en systematisch opgezette studie vereisen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.