Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Textiel dat geluid niet dempt?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
M.Lievens
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2012 1:17 am    Onderwerp: Textiel dat geluid niet dempt? Reageer met quote

Beste forum leden ,

Ik ben een student sint-lucas en ik ben voor een ontwerp project opzoek naar een textiel die geen geluid absorbeert maar weerkaatst zoals een muur. Bestaat dit?

Dank u Michael
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2012 3:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je textiel zoekt die weinig absorbeert en die rechtsteeks tegen een muur aankleeft bereik je ongeveer wat je wil (behalve in het extreem hoog).

Als jij een vrijhangend of op een spouw opgehangen of voorgespannen textiel zoekt is dit fysisch onmogelijk.
Wat het materiaal niet absorbeert als opencellig materiaal zal het wel doen als membraandemper.
Dus de keuze tussen verschillende textielen beïnvloed hoofdzakelijk de mechanismes waarmee of waardoor het absorbeert.

Je moet eens eerst zien wat de mechanismes zijn waardoor absorptie en isolatie ontstaat of kan ontstaan. Hoe kan nu iets met een massa van haast niets reageren als een muur?

Ik vind dit een vreemde oppervlakkige vraag voor een student. Geen enkele beschrijving over doelstelling, frequentiebereik, weet ik veel.
Het klinkt als: "kent iemand een tovermateriaal dat niets weegt maar toch reageert als een muur?

Als jij luidsprekerdoek tegen een muur kleeft of zelfs op enige afstand bevestigd zal dit zeer weinig absorberen als een muur maar totaal niet reflecteren als een muur.....

Als je serieuze vragen stelt met wat context en achtergrond kan je misschien nog nuttige antwoorden krijgen ook ....
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2012 9:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is het inderdaad handig wanneer de vraagsteller iets meer vertelt over het voorgenomen gebruik of de toepassing. Welke tonen dienen bijvoorbeeld met name te worden gereflecteerd.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
M.lievens
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2012 3:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste, al vast bedankt voor de reactie, ik heb idd misschien mijn vraag slecht gesteld.

Het is zo dat we voor een vak een denkbeeldige ingreep moeten doen in een cilindervormige betonnen gebouw van 40m diameter en 8m hoog! de ingreep moet gebeuren aan de hand van textiel.
je moest je laten inspireren door een opgegeven muziek nummer bij ons was dit Merzbow- coming true the garden. dit is een muziek stuk uit het genre noise, is eigenlijk een afgebroken en terug opgebouwd stuk afgebroken in frequenties en bits en dan terug opgebouwd.
nu moeten wij onze beleving van dat stuk weergeven in dit ontwerp .

ik wou in deze cilinder allemaal gangen maken die in een centraal punt samen komen, in elk van deze gangen wou ik een aantal bits laten vertrekken van dit muziek stuk zodat men in de middelste ruimte het gehele muziek stuk kan horen maar in de gangen slechts partikels.

zou dit mogelijk zijn met een bepaald soort textiel , ik was aan het denken aan bewerkt textiel met soort van latex of rubber of paraffine zodat er meer stevigheid en dergelijk ontstaat . maar sins textiel niet mijn kennis vak is nog geluid vraag ik het hier even .

ik hoop dat dit een stuk duidelijker is?

dank alvast
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2012 4:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lekker conceptueel Laughing

Ik vermoed dat je echter geen idee hebt van de werking van geluid. Je 'tunnels' zouden juist ook geluidisolerend moeten zijn (ten opzichte van elkaar) en niet al te absorberend (omdat er anders in het middelpunt geen geluid meer over is ten gevolge van absorptie / demping.

In textiel zie ik een en ander niet werkbaar, laat staan in functie van muziek 'akoestisch vlak' gaan functioneren.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.