Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Profielwerkstuk antigeluid
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 5:13 pm    Onderwerp: Profielwerkstuk antigeluid Reageer met quote

Hallo iedereen,

Ik ben Kyle en ik kom uit Den Helder. Ik ben 18 jaar en zit in 6 VWO. Ik zit op het lyceum aan zee. Ik heb als onderwerp van mijn profielwerkstuk antigeluid gekozen. Ik doe dit met nog 1 jongen.
Wij hebben op school nu 1 practicum gedaan, waarbij we 2 speakers in fase en tegenfase een simpele toon hebben laten afspelen. Hierbij kregen wij versterkingen en verzwakkingen van het geluid. We hoorden wel degelijk uitdoving van het geluid (We luisterden met 1 oor).
Wij mogen op 3 december langskomen op de universiteit van Twente om practicum te komen doen.
Dit vinden we echt super gaaf, maar we kunnen daar zelf geen antigeluid maken (Met een complex geluid).
Ik vroeg me af of iemand ons de mogelijkheid kan geven om dit te doen? We zouden graag langs willen komen om metingen te doen met antigeluid.
Heeft iemand misschien nog een leuk practicum om te doen?

Ik ben zeer benieuwd!

Groetjes Kyle
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Kyle, welkom hier. Leuk dat je in Twente welkom bent. Wat ga je daar wél doen tijdens het practicum.

Dit al gelezen? Mijn eigen prestaties op dit gebied eindigen bij de laatste post in dit topic.

Geluidforum schreef:
Soms krijg je ineens een wild idee, als je een eerder gekochte gadget terugvindt bij het opruimen van de auto.

Dit weekend even gespeeld met mijn exemplaar van de Plane Quiet Platinum V3, onder de afzuigkap (hoogste stand) in mijn keuken. Het elastiek (normaal rond een zak muesli in de keukenla) om te voorkomen dat de microfoonkapsel de padding van de hoofdtelefoon raakt.

Hieronder de opstelling en resultaten, meting met respectievelijk de 'active noise reduction' UIT een AAN: Van 63 naar 55 dB(A)!






(tertsbandwaarden in dB(A))

_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Nov 23, 2011 1:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

We doen daar een practicum met 2 speakers die tegenover elkaar geplaatst zijn in een plexiglas behuizing. We gaan daar metingen uitvoeren en daarbij willen we ingaan op de werking van de opstelling.
Ja ik had dat een tijd geleden al gelezen, erg interessant. Dat is eigenlijk hetzelfde als wat wij nu aan het doen zijn. Alleen het derde practicum zou ik nog erg graag willen doen. Dus dat we een geluid opvangen met een microfoon en met behulp van een computer antigeluid kunnen uitzenden.

Erg gaaf zo'n headset, daar zit vast een flinke prijs aan haha. Zouden we de afbeeldingen en metingen mogen gebruiken? Dan kunnen we dat ook verwerken in ons profielwerkstuk.

Iemand die toevallig in de buurt van Den Helder woont met zo'n headset? Het zou heel erg leuk zijn als we er zelf wat foto's mee kunnen maken en testjes mee kunnen doen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 10:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kyle schreef:
We doen daar een practicum met 2 speakers die tegenover elkaar geplaatst zijn in een plexiglas behuizing. We gaan daar metingen uitvoeren en daarbij willen we ingaan op de werking van de opstelling.
Ja ik had dat een tijd geleden al gelezen, erg interessant. Dat is eigenlijk hetzelfde als wat wij nu aan het doen zijn. Alleen het derde practicum zou ik nog erg graag willen doen. Dus dat we een geluid opvangen met een microfoon en met behulp van een computer antigeluid kunnen uitzenden.

Erg gaaf zo'n headset, daar zit vast een flinke prijs aan haha. Zouden we de afbeeldingen en metingen mogen gebruiken? Dan kunnen we dat ook verwerken in ons profielwerkstuk.

Iemand die toevallig in de buurt van Den Helder woont met zo'n headset? Het zou heel erg leuk zijn als we er zelf wat foto's mee kunnen maken en testjes mee kunnen doen!


Het getoonde exemplaar kost ongeveer 80 dollar via eBay. Reken er wel verzending en zo'n 22% invoerrechten bij... Sad
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 10:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kan je geen verdeler of invoerder contacteren.
Mits vermelding van hun naam en referentie van hun medewerking in je verslag: veel kans dat die je helpen.

Verder:
Met signaalgeneratoren kan je veel verschillende signalen uitsturen en het 2de kanaal 180° verschuiven (= antigeluid)

Hetzelfde kan je ook bereiken met veel opnamesoftware.

Hier heb ik een animatie geplaatst:
Effect: Faseverschuiving
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=2642
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 11:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Kan je geen verdeler of invoerder contacteren.
Mits vermelding van hun naam en referentie van hun medewerking in je verslag: veel kans dat die je helpen.

Bedankt voor de tip! Ik heb zojuist wat mailtjes verstuurd. Als die niks opleveren kan ik het altijd nog bij een elektronica zaak in de buurt proberen!

Is het mogelijk om met de opnamesoftware een geluid op te nemen en in tegenfase te laten afspelen?

De animatie ziet er erg mooi uit! Ik ga daar nog even met mijn docent natuurkunde naar kijken, dan wordt het voor mij ook wat duidelijker!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Nov 22, 2011 11:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kyle schreef:

Is het mogelijk om met de opnamesoftware een geluid op te nemen en in tegenfase te laten afspelen?

Gegarandeerd:

Hier is iets dat ik even gezocht heb.
Volgens mij zit dat in elk van die software.
http://www.sharewareconnection.com/phase.htm
http://www.analogx.com/contents/download/Audio/phase/Freeware.htm

RS PHASE VST v1.0
Inverts the phase of either left or right channel.
http://freemusicsoftware.org/category/free-vst-effects-2/phase-shifter
http://www.retrosampling.se/vst.htm

Maar voor opnames en verwerken audio kan je beter hier terecht:
http://www.homerecording.be/forum/
Die kerels doen niet anders dan spelen met opnames ......
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Vr Nov 25, 2011 5:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had natuurlijk wat mailtjes verzonden. Helaas geen succes! Sad
Ze hebben allemaal een beperkt budget voor sponsoring en ik viel daar steeds buiten.
Ik ben nu in contact met een winkel uit den helder die misschien zo'n hoofdtelefoon heeft. Dus wie weet kan ik daar nog een leuke deal sluiten.
Ik heb er één op bol.com gezien van 43,99 euro. Ik kan er alleen niet uit op maken of deze een aan/uit knop heeft voor het antigeluid.
Hier de link:
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/jvc-ha-nc80-hoofdtelefoon/9000000011240084/index.html

Die software ga ik zeker gebruiken, bedankt Eric!

Iemand misschien nog een idee waar je zo'n opstelling, zoals die van geluidforum, kunt huren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

kyle schreef:
Iemand misschien nog een idee waar je zo'n opstelling, zoals die van geluidforum, kunt huren?

Bel eens een akoestisch adviesbureau in Noord-Holland.

Je vindt er een hoop op http://geluid.startpagina.nl Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 3:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je hier belooft van deze WAV file(s) alleen gebruikt als DEMO, die NIET op het net zet, en NIET ter beschikking stelt van studenten of anderen maar uitsluitend voor DEMO gebruik om anti-geluid te demonstreren, en je geeft geluidforum toelating mij je emailadres te geven kan ik volgende WAV files naar jou opsturen.

Ik zie dit dus uitsluitend als "FAIR USE" in het kader van educatieve doeleinden ter ondersteuning van een onderzoek/ bespreking/demonstratie inzake anti-geluid in functie van DIT profielwerkstuk.

Dit zijn bestandjes die eerst een rose ruis geven in fase (ca 19,5 sec), dan een stukje in tegenfase (ca 5 sec = antigeluid), terug een stukje in fase (ca 5 sec), dan weer een stukje in tegenfase (ca 5 sec = antigeluid). Een stem kondigt telkens kort aan wat volgt (Engels).
Dit zijn bestandjes gemaakt door een prof op professionele apparatuur.
Dit is eigenlijk bedoeld om de fase/polariteit van speakers te testen, maar is dus ideaal om het principe van anti-geluid te demonstreren.
Het 'vragen naar' en accepteren van deze bestandjes houd AUTOMATISCH in dat je ook mijn voorwaarden accepteert en toezegt.


Dit figuurtje heb ik zelf gemaakt met een audio programma.
In zo'n programma kan je dat natuurlijk volledig uitzoemen en bewerken.


Uit : Alan Parsons - Sound Check 2 Audio Test and Demonstration CD

36 - Pink Noise - Both channels and phase check.wav (broad band)
37 - Pink Noise - Bass band - 0 - 200 Hz & phase check.wav
38 - Pink Noise - Low mid band - 200 Hz - 1 kHz & phase check.wav
39 - Pink Noise - High mid band - 1 kHz to infinity & phase check.wav
40 - Pink Noise - High band - 7 kHz to infinity & phase check.wav
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 4:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij beloof ik dat ik de WAV files alleen zal gebruiken als DEMO. Ik zal de bestanden niet op het net zetten en niet ter beschikking stellen aan studenten.
Ik geef toestemming aan geluidforum om mijn mailadres te geven aan Eric Desart.
Ik zal de bestanden dus echt alleen gebruiken voor educatieve doeleinden ter ondersteuning voor mijn profielwerkstuk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2011 7:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb je adres, zal het opsturen, maar geef me nog een dag.
Ik heb zelf een paar WAV's hier van bij gemaakt. Door deze kanalen te mixen.
Je krijgt dus extra dingen, en figuren.

Ik kom alleen tot de conclusie dat zelfs die prof die dit gemaakt heeft vooral in het hoog niet juist werkt. Meer uitleg geef ik achteraf wel, en met wat je krijgt kan je echt mooie dingen doen.
Ligt dat aan mijn soundkaart? Aan het feit dat die dat analoog en niet digitaal (wiskundig) gemaakt heeft, met delays of andere artifacten? Dit is alleen vervelend in het hoog en belet je niet om principes goed uit te leggen.

Rest volgt wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 5:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog wat geduld.
Ik heb die WAV files behoorlijk omgebouwd en juister gemaakt = sterk verbeterd. Uitleg volgt wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 27, 2011 8:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Nog wat geduld.
Ik heb die WAV files behoorlijk omgebouwd en juister gemaakt = sterk verbeterd. Uitleg volgt wel.


Ik ben zeer benieuwd Eric! Tod dat je hier (niet enkel voor Kyle) zoveel werk insteekt! Cool
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
kyle



Sinds: 22-11-2011
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2011 6:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook zeer benieuwd! Ik waardeer het zeer dat u dit allemaal doet!
Donderdag naar de universiteit van twente, ik heb er erg veel zin in! ik zal nog wel even laten weten hoe het is gegaan.

Quote:
Ik kom alleen tot de conclusie dat zelfs die prof die dit gemaakt heeft vooral in het hoog niet juist werkt.


Bedoelt u dat het met hoge frequenties niet werkt? Ik heb daar wat dingen over gelezen namelijk en heb daar nog wat vragen over:
Stel je hebt een geluid met een hoge frequentie en je wilt hem uitdoven door middel van antigeluid.
Je hebt dan een snelle computer nodig om te berekenen wat de frequentie is en om het antigeluid dan ook meteen uit te zenden.
Want als je een frequentie hebt van bijvoorbeeld 3000 Hz, en een computer met een rekentijd van 3 ms dan zijn er al 3000x0,003 = 9 trillingen ontstaan voordat je antigeluid kunt uitzenden.
Ik weet overigens niet hoe snel die computers zijn waarmee het wordt berekend, dus ik heb 3 ms genomen als voorbeeld.

Is het mogelijk om voor elke frequentie een antigeluid uit te zenden? Of stopt dit bij een bepaalde frequentie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.