Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Methode Isolatie fuif/optredenzaal naar de buren toe.
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wannes DN
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 12, 2013 8:00 pm    Onderwerp: Methode Isolatie fuif/optredenzaal naar de buren toe. Reageer met quote

Dag iedereen,

Graag had ik van jullie geweten hoe ik best geluid afkomstig van fuiven en optredens kan isoleren naar de buren toe. Onderstaande situatie doet zich voor:
In ons jeugdhuis zitten we met een zaaltje waar optredens en fuiven door gaan. Het zaaltje bestaat uit massieve bakstenen muren met enkele beglazing (4 ramen van 130cm X 130cm). Het meeste geluid ontsnapt dus door de ramen. Omdat ons jeugdhuis onderdeel is van een beschermt monument mogen we geen veranderingen aanbrengen aan de infrastructuur. Als oplossing had ik gedacht aan een soort van mobiele panelen die we in de raamopeningen kunnen plaatsen(binnenkant).
Uit welke materialen vervaardigen we best deze panelen? MDF+ Agglomer??

alvast bedankt

Tom
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 12, 2013 8:10 pm    Onderwerp: Re: Methode Isolatie fuif/optredenzaal naar de buren toe. Reageer met quote

Wannes DN schreef:
MDF+ Agglomer??

Dat is een goed idee.
Zorg dat de spouw tussen de bestaande ramen en de MDF zo groot mogelijk is, de afdichting aan de randen zo goed als kan, en zorg dat mogelijke spleten in de bestaande ramen goed afgedicht zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Apr 12, 2013 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat met diktes en afstanden? Ik veronderstel de MDF-plaat best zo dik mogelijk en zo ver mogelijk van het glas. Welke dikte voor de agglomer? en komt deze tussen mdf en raam of op de zichtbare kant van de plaat?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 12, 2013 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Agglomer: zo dik mogelijk zonder te klemmen. De agglomer komt tussen de MDF en het raam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 13, 2013 1:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoever zitten die buren van jullie af?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Apr 13, 2013 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

10 a 15m
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Apr 13, 2013 7:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Optreden/fuif in een jeugdhuis = 110-120 dB(A).
Afstand 10 meter = -20 dB(A)/
Wettelijk toegestaan geluid op gevel van buren = 30 dB(A) 'na 23.00 uur.
Je moet dus 70 dB(A) geluid reduceren.
Dat zouden zelfs Rutte en Dijsselbloem niet redden met wat MDF en Agglomer.

Zijn jullie als inrichting niet verplicht een akoestisch rapport te overleggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 7:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

In een jeugdhuis spelen ze hoofdzakelijk met elektronisch versterkte muziek.
Dat betekent een maximum van 103 dB(A).

Ik geef graag toe dat ik geen rekening hield met normen hier. Daar is veel te weinig info voor beschikbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 11:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit Belgisch, dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 12:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://nl.wikipedia.org/wiki/Discotheek

Quote:
Kritiek

Discotheken zijn soms negatief in het nieuws vanwege het al dan niet vermeende gebruik van XTC en andere drugs en vanwege het harde geluid, waardoor jongeren gehoorbeschadiging in de vorm van oorsuizen of tinnitus kunnen oplopen. Ter preventie hiervan wordt per 1 januari 2013 in Vlaanderen de muziek aan een maximum van 100 decibel gebonden. In Nederland wordt bij diverse uitgaansgelegenheden geëxperimenteerd met gratis oordoppen en een maximaal geluidsniveau van 103 decibel.[1]


In België is dit wettelijk nu sinds 1 jan 2013, in Nederland is dat ergens een niet wettelijk convenant (uit de muziekwereld) waarvan ik de bron nu even niet kan achterhalen.

Hier een document, maar er zijn er andere: http://www.oorcheck.nl/upload/publication/file/Convenant_Geluid_MEI_VNPF_VVEM.pdf
http://www.hoorstichting.nl/thema-s/muziek-en-uitgaan/convenant-muzieklocaties
http://www.hoorstichting.nl/plaatjes/user/files/pdf_3260.pdf
http://www.hoorstichting.nl/organisatie/ondersteun-het-convenant

Een concerthal als AB en Vooruit zaten voorheen rond de 103 dB(A) (nu wettelijk beperkt tot 100 dB(A))
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 1:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

OK, wist ik niet.
Ik hoor hier ook nooit iets over als ik voor muzikant speel of als ik de akoesticus uithang.
Hoe wil je het ook controleren? Je kunt makkelijk zeggen: 103 dB(A) moet het zijn, maar waar meet je dan?
En als je een liveband hebt in een kleine zaal, buurthuis of kroeg, is 103 dB(A) bijvoorbeeld aan de rand van het podium natuurlijk bullshit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
wannes dn
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 2:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

we produceren binnen max 95 dB(A)LAeq,15min.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 2:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bert het gaat over elektronisch versterkte muziek. Waarbij indien er elektronisch versterkte instrumenten bij zijn, het geheel als elecktronisch versterkt beschouwd wordt.

Er zijn nog onduidelijkheden over waar dit dan exact gemeten moet zijn. Men geeft plaatsen aan, maar die sluiten geen discussie uit.

In de Zwitserse wetgeving is dit duidelijker. Daar wordt 100 dB(A) bepaald op de luidste plaats waar publiek kan zijn. Het controle meetniveau op de praktische meetplaats wordt hiermee opgelijnd.
Je moet erchter wel rekening houden dat men hier over LEQ's praat wat betekent dat je over hogere pieken kan praten. Hierdoor staan die 100 dB(A) in België (over een half uur) ongeveer gelijk aan de 103 dB(A) van Nederland over 1/4 uur.

Je hebt dus in feite apparatuur nodig die een voortschrijdend gemiddelde van lange LEQ's mogelijk maakt (dat kan niet alle apparatuur).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 3:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik in mijn oefenruimte LAeq meet, ook als ik dat een uur lang doe, heb ik echt wel meer dan 100 dB(A) Very Happy
Een onversterkt drumstel... nou ja, je weet wel wat ik ga zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Apr 14, 2013 6:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

wannes dn schreef:
we produceren binnen max 95 dB(A)LAeq,15min.


Waarom eigenlijk? Is dat een gemotiveerd niveau om overlast te voorkomen? Want dan heb je toch ook geen extra maatregelen nodig?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Geluid naar de omgeving Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.