Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Spectrum Analyse in 1875

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 10:47 am    Onderwerp: Spectrum Analyse in 1875 Reageer met quote

Een paar jaar geleden was ik in Rome, Italië op vakantie. Mijn verblijfsadres was de Viale Pietro Blaserna. Ik besloot hem op internet te zoeken want het was in de wetenschappersbuurt met straten vernoemd naar Marconi en Einstein. Hij bleek akoesticus te zijn! En in 1875 schreef hij in het Italiaans een boek over de relatie tussen muziek en de theorie van geluid. Een jaar later werd dat boek in New York vertaald in het Engels. Ik ben naar dat boek op zoek gegaan en vond er een op Ebay. Een bod gedaan en gewonnen. Toen het boek hier aankwam bleek het een eerste Amerikaanse editie in het Engels te zijn. Kosten? Een dollar plus porto. Het was enigzins kapot daarom heeft mijn moeder (een begaafde amateur boekbinder) het boek fraai voor mij gerepareerd.

De titel is The Theory Of Sound In Its Relation To Music door Professor Pietro Blaserna van de Koninklijke Universiteit van Rome. Uitgegeven door D.Appleton and Company, Boradway, New York in 1876 in de serie The International Scientific Press.

Op bladzijde 172 van de schitterende boek staat een spectrum analyser. Hiermee kan de aanwezigheid van harmonischen in de klank van muziekinstrumenten al of niet worden aangetoond. Als er een vlammetje trilt bij een van de resonatoren kan dit in de bewegende spiegel worden gezien die dan tegelijk het beeld vertraagd. Zeer ingenieus!


_________________
Möllenkramer Training
(w) www.mollenkramer.nl - (@) bas@mollenkramer.nl - (t) 0346-354802 / 0653-480736
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bas,

Leuke informatie. Bedankt hiervoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bas Möllenkramer
Expert


Sinds: 16-5-2006
Berichten: 26
Woonplaats: Soesterberg

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 3:30 pm    Onderwerp: het hele boekje Reageer met quote

Hallo Eric

Dit is een van de weinige boeken die ik werkelijke helemaal uit heb gelezen. Het is erg leuk te zien hoe ze in 1875 over geluid dachten. Ergens staat dat de menselijke waarneming tot 40 000 Hz zou lopen. Inmiddels is dat enigzins bijgesteld Smile

Hartelijke groet
Bas
_________________
Möllenkramer Training
(w) www.mollenkramer.nl - (@) bas@mollenkramer.nl - (t) 0346-354802 / 0653-480736
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 31, 2011 5:06 pm    Onderwerp: The Theory Of Sound In Its Relation To Music (1875) Reageer met quote

Het mooiste is dat het boek geheel online staat!

(ik heb de link ook in de eerste post in dit onderwerp ingevoegd)

Cool
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.