Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsscherm (wal) rond perceel langs snelweg (B)
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bregt
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 09, 2011 9:33 pm    Onderwerp: Geluidsscherm (wal) rond perceel langs snelweg (B) Reageer met quote

Hallo,
blij dat ik dit forum tegen gekomen ben!
Ik woon vlak naast de drukste autosnelweg van Belgie en zit met een probleempje. Mijn huis is qua geluid al goed geisoleerd, maar ik krijg het niet stiller in mijn tuin.. Welke bomen/struiken dempen het geluid het beste? het mag zelfs een erg brede rij zijn. Hierbij heb ik een platte grond van mijn huis toegevoegd.
Alvast bedankt!!

Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2011 10:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij moet je meer in de richting van een massieve constructie zoals een schutting of wal denken. Met wat planten krijg je geen substantiele verbetering.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2011 1:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En aanvullend op Bert ....

Minstens een deel (grootste) van die omhooglopende Bellestraat (purpere lijn) en in tweede instantie aan de achterkant van die tuin (relatief klein - dus weinig kostverhogend - maar belangrijk stuk) mee behandelen.
Anders zal zelfs de beste wand niet boven de ruwweg 4 dB isolatie uitkomen aan je woning.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2011 5:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

dank u wel. Smile Dit gaat helaas wel een serieus kostenplaatje met zich mee brengen vrees ik.. Sad
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2011 7:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier staan diverse topics over dergelijke wanden (van goedkoper tot flink duur) in het forum.
Het goedkoopste denk ik is gewoon een wand met betonplaten tussen palen.

En je kan ook bedenken dat je een kleinere zone afschermt, en een deel van de tuin gewoon de huidige geluidsbelasting accepteert.
Hoe je die tuin indeelt is een kwestie van fantasie en tuinarchitectuur.

Gewoon forum even afzoeken.

Smile En jij hebt nu eenmaal een behoorlijk grote tuin ( Twisted Evil rijke bobber)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2011 8:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ter referentie / vergelijk met wat door in berekeningen wordt aangehouden verwijs ik naar pagina 156 in de HMRI, te lezen via deze link: http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=548
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Sep 11, 2011 1:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier zit alles samen in 1 document inclusief errata

Handleiding meten en rekenen industrielawaai
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/03/22/handleiding-meten-en-rekenen-industrielawaai.html

Quote:
De Handleiding meten en rekenen Industrielawaai (Handleiding) geeft richtlijnen en aanwijzingen voor het meten en berekenen van het geluid afkomstig van inrichtingen, waarop de Wet milieubeheer (Wm) of een gemeentelijke verordening van toepassing is.

Deze Handleiding vormt tevens de basis voor de ministeriële beschikking ex artikel 73 van de Wet geluidhinder betreffende de zonering van industrieterreinen.

Dit is de electronische uitgave van 2004 en bevat de errata van 1999. Verwijzingen naar bladzijnummers zijn helaas niet meer exact.


Dit is makkelijker dan een blz nr te vinden in meerdere documenten.
Jouw blz 156 is hier: 122 van179

Ik denk dat jij met blz 156 blz 136 of 137 bedoelde van module C2 (via laatste post in topic)?
Of help eens de juiste pagina te vinden. Die 156 lijkt niet te kloppen of is mij niet duidelijk wat je bedoelt.

Misschien best die topic aanpassen met deze laatste link. Deze is van 22-03-2011 rechtstreeks op de overheids site.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Sep 11, 2011 7:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Deel C - 5.3.5, pagina 127 in jouw PDF bestand (zonder nummers op de pagina's). Ik had het paginanummer rechtstreeks uit de gedrukte versie.

De link in het topic dat je noemt heb ik aangepast.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bregt14
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2011 1:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reactie heren! Wink
Ik zal het eens rustig bestuderen. Smile

Ofwel moet ik `s nachts gewoon eens enkele verkeersdrempels gieten op de E40.. Cool
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2011 10:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

er is één boom die heel goed werkt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2011 10:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
er is één boom die heel goed werkt.


Een slagboom! (op de E40) Laughing
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2011 10:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

juust!,

klinkt als een grap maar het is wel waar. De overdrachtsverzwakking van beplanting is erg gering.
Toch kan het de hinder verminderen vanwege andere (psychologische) factoren. zoals jullie weten is de verklaarde variantie van geluidhinder slechts voor 0,2 verklaard deoor de dB.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2011 10:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Zoals jullie weten is de verklaarde variantie van geluidhinder slechts voor 0,2 verklaard deoor de dB.


Interessant! Heb je daar een bron van?

PS: Als je je registreert kun je je bijdragen aanpassen en tikfoutjes corrigeren Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2011 2:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
..... zoals jullie weten is de verklaarde variantie van geluidhinder slechts voor 0,2 verklaard deoor de dB.

Wie is jullie ????

Ik zit ook op het puntje van mijn stoel voor een bron ....
Waar staat die 0,2 (20%) exact voor?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2011 3:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik zal me eens registreren als ik even wat meer tijd heb.

Maar die 0,2 wordt het akoesisch dilemma genoemd. Eigenlijk voor het eerst genoemd jaren geleden door prof. Houtsma hoogleraar in de psychofysica.

Het is niet zo dat limieten en grenswaarden uitgedrukt in dB onzin zijn, integendeel, maar wel dat je zorgvuldig en slim hiermee om moet gaan.

mn bij de toenmalige VROM en RWS een uiterst impopulair statement omdat juist zij het zijn die zeuren over tienden ja zelfs hondersten van dB's. Bij de acoustical dummies van het huidige ministerie zal het naw niet veel beter zijn.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.