Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Extra raam constructie ivm verkeerslawaai

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
themx



Sinds: 14-4-2014
Berichten: 21
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Di Apr 15, 2014 9:51 am    Onderwerp: Extra raam constructie ivm verkeerslawaai Reageer met quote

Beste forumleden.

Ik loop enige tijd rond met het volgende wat mij heel erg bezig houd.

Ik heb een huis aangekocht aan een 70kmph weg, die 15 meter voor mij huis staat. Overigens is er ook een spoorlijn op 100 meter voor mijn huis.

De gevel belasting is ong. 70 dB(A).
Helaas heb ik al mijn erkers en ramen laten vervangen, en deze laten voorzien van HR++ (27dB(A)) beglazing. Helaas heb ik zowel als de aanemer er niet bij stilgestaan dat het kwa geluidswering onder de maat is.

Bij de vaste ramen valt het mee, echter bij 5 openslaande ramen lijkt het geluid zowel door de afsluting als door het raam te komen. Na het verwijderen van metale tochtstrips en het plaatsen van pvc D profielen is het minder maar niet optimaal.

Hieronder heb ik een tekening gemaakt van de huidige situatie, en twee tekeningen (A + B) Hoe ik denk dat de situtatie verbeterd kan worden.

Mijn twee vragen zijn.

- Zal dit een waarneembaar verschil maken
- Wat voor constructie van hout moet ik gebruiken in figuur B. Moet het in verstek of kan ik het allemaal vastschroeven met een sponning en het raam ertussen (kwa gewicht).

Alvast bedankt voor het meedenken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Apr 21, 2014 9:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp uit het verhaal dat de ramen draaibaar moet zijn.
Als je het heel goed wilt doen moet je het tweede raam los laten draaien of op het eerste raam plakken met celrubber er tussen. Beide zal best lastig worden en dan is de opvolgende optie het tweede raam op de eerst raam schroeven.
De spouw tussen de ramen kan je het beste zo groot mogelijk houden.
Als kierdichting gebruik ik het liefst aluminium tochtprofielen met een rubberen afdichting. In de hoeken zaag ik ze in verstek en laat het rubber overlappen.
De dubbele kierafdichting is (mits goed aangebracht) een goede oplossing.

Als de draairamen gedaan is zal er onder bij de vaste ramen het geluid vandaan komen.
Als het glas goed geplaatst is dan wordt er buiten aan de onderkant een ventilerende glaslat aangebracht. Voor het dubbel glas is het goed maar het geluid kan er doorheen komen en wordt dan tegengehouden door een raamband en dun laagje kit. Eigenlijk is dit een enkele kierafdichting.
Beter qua geluid is een dichte glaslat toepassen.

Dit is globaal wat ik er van vindt en ik hoop dat u er iets mee kan.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
milieuadviseur



Sinds: 3-9-2013
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Wo Apr 23, 2014 10:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Bart ook al zegt hangt alles van een goede kier- en naaddichting. Eigenlijk is niets minder dan een dubbele kier- en naaddichting afdoende.

Let wel dat bij nieuwbouw met een geluidsbelasting van 70 dB(A) (werkelijk) op de gevel het al zeer moeilijk is om te ventileren/spuien. 4 dB hoger en er mogen niet eens meer te openen delen in de gevel gerealiseerd worden. Normaal gesproken is er binnen uw situatie beglazing met een Ra van 37 dB(A) nodig, dat is een factor 10 stiller dan het glas dat nu geplaatst is. Deze reductie is theoretisch haalbaar, maar dan moet de kier- en naaddichting PERFECT uitgevoerd zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
themx



Sinds: 14-4-2014
Berichten: 21
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Vr Mei 02, 2014 1:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt milieuadviseur en bart voor jullie reacties.

De metalen strips met rubber die geplaatst zijn door de raamzetter zijn op deze manieer geplaatst. Geen wonder dat het geluid er langs gaat. Zijn deze ondaks dat ze ook niet overlappen, ook niet verkeerdom geplaatst ?

Misschien een vraag die een van beide wellicht kunnen antwoorden. Hoeveel dB is de streefwaarde voor binnenhuis, als je echt niets wilt horen?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2014 7:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ligt eraan hoe je gehoor er aan toe is.
Anders zeg ik 0 dB.
Maar ik was gisteren nog in een studio die extreem goed is geisoleerd, en daar hoor je weer je eigen bloed bewegen, wat ook niet prettig is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2014 9:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Echt verkeerd om kan ik niet zeggen Ik plaats ze ook zo. Maar ik weet ook dat een enkele kierafdichting te kort schiet ook al zijn ze goed geplaatst.

Voor een studio is een 20 tot 25 Db(A) vaak stil genoeg. Maar er zijn veel mensen die gek worden als het te stil wordt. Dus hoe stil hangt af van persoonlijke voorkeur.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.