Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Laeq berekenen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Feb 22, 2015 6:05 pm    Onderwerp: Laeq berekenen Reageer met quote

Hallo,
Ben benieuwd of iemand mij kan helpen. Ik ben nu een tijdje geluid van een inrichting bij ons in de buurt aan het meten. Dit doe ik met een BG instruments BG-5 sound level meter. IEC61672-1 class 2. De Lmax waarde uit de milieuvergunning wordt regelmatig overschreden, maar hoe bereken ik nu een laeq waarde? Het geluid dat ik meet is niet de hele dag. De bedrijfsduur van de inrichting is 3 uur dus 360 minuten per etmaal. De waarde die ik vandaag gemeten heb is 59.2, maar hierbij moet nog 5 dB(A) worden opgeteld voor tonaal geluid.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Feb 22, 2015 7:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die 59,2 is Lmax? Dan kun je er geen Laeq uit berekenen. Misschien lukt het in combinatie met de pc link wel. Dit op basis van actuele gegevens van de BG-3 (vervanger van de BG-5).

Meet je op voldoende afstand van je gevel?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Feb 22, 2015 7:53 pm    Onderwerp: Laeq berekenen Reageer met quote

De 59,2 dB(A) is de avg. De L max waarde komt regelmatig boven de 75 dB (A).
Ik meet ongeveer 1.5 meter van de gevel op 1,5 meter. Het akoestisch rapport dat ten grondslag ligt aan de milieuvergunning is gebaseerd op 5 meter hoogte. Maar daar kan ik niet meten. Het lijkt mij dat op 5 meter hoogte het geluid nog meer is.
Naar boven
gast
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Feb 22, 2015 8:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als die meter een uitgang heeft naar een PC kun je met ARTA LAeq meten.
http://www.artalabs.hr/
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Feb 22, 2015 9:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe wordt die AVG/gemiddelde door jou dan berekend? Hoe meet je precies? Een Laeq is feitelijk ook een (energetisch) gemiddelde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Feb 23, 2015 11:16 am    Onderwerp: Laeq berekenen Reageer met quote

Deze avg staat op de Real Time Graph afbeelding die ik er via de computer uithaal. De tijdsduur dat ik meet is 3 uur. Ik heb begrepen dat ik dan om een laeq te bereken een tijdsduurcorrectie moet maken.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Feb 23, 2015 11:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je bedoelt geen LAeq, maar de bedrijfsduurcorrectie, vermoed ik.

Deze (en de gevelcorrectieterm, die je ook zou moeten toepassen bij meten binnen 2 meter voor een gevel, staan in de HMRI omschreven.

Volgens leverancier van je meter is het tijdgewogen energetisch gemiddelde zoals getoond in de software strikt genomen GEEN Laeq, maar komt het er dicht bij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.