Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

14-1-2015, 19:20 De Kennis van Nu (NTR, NPO2 televisie)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 8:04 pm    Onderwerp: 14-1-2015, 19:20 De Kennis van Nu (NTR, NPO2 televisie) Reageer met quote

Op woensdag 14 januari om 19:20 staat De Kennis van Nu op NPO2 geheel in het teken van AKOESTIEK.

Wetenschapsjournalist Diederik Jekel belicht dit onderwerp, met bijdragen van onder meer www.peutz.nl en www.stille-sportzaal.nl.

Kijken dus!



_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Di Feb 28, 2017 10:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jan 14, 2015 11:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. Green

Nu nog de radiouitzending.
Waar zou radio 5 in godsnaam zitten? Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jan 14, 2015 11:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer.
Emmeren over klassieke muziekzalen waar geen levende ziel onder de 70 (en dan in die doelgroep nog maar een paar procent) op zit te wachten.
Beetje sneu, die lui, maar gelukkig nemen ze zichzelf net zo serieus als Dries Roelvink doet, dus persoonlijk hebben ze nergens last van.
Ik houd ook van klassiek, daar niet van, maar Jaap van Zweden heeft ooit al gezegd dat opnames goed klinken (want gemanipuleerd) en dat de CD-luisteraars in een echte concertzaal altijd balen omdat alles mono is (vanwege die heilige galm).
Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2015 12:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Woensdag 14 januari 2015 om 19:20, De Kennis van Nu op NPO2.
Het geheim van akoestiek.
"Nederlandse concertzalen staan bekend om hun uitstekende akoestiek. De Amsterdamse Ziggo Dome en het Concertgebouw behoren tot de beste concertzalen ter wereld. Wat is het geheim achter de Nederlandse akoestiek?
De Kennis van Nu spreekt met de experts die verantwoordelijk zijn voor het succes."

http://www.npowetenschap.nl/programmas/de-kennis-van-nu-tv/uitzendingen/2015/januari/14-januari.html
Naar boven
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2015 8:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Jammer.
Emmeren over klassieke muziekzalen waar geen levende ziel onder de 70 (en dan in die doelgroep nog maar een paar procent) op zit te wachten.


Jammer wat?

"Geen levende ziel onder de 70" vind ik zeer aanmatigend en kwetsend. Hiermee worden weer hele bevolkingsgroepen over éen kling gejaagd. Charlie Hebdo syndroom misschien?

bert stoltenborg schreef:

Ik houd ook van klassiek, daar niet van, maar Jaap van Zweden heeft ooit al gezegd dat opnames goed klinken (want gemanipuleerd) en dat de CD-luisteraars in een echte concertzaal altijd balen omdat alles mono is (vanwege die heilige galm).
Very Happy


Als van Zweden dit inderdaad gezegd heeft (bewijs graag) dan is hij een idioot. Plus dat geluid in een concertzaal "mono" is, ligt geheel aan waar je zit. Achter het orkest boven in een hoek op de goedkoopste plaats, ja. Maar ik beleef een prachtig wijd beeld tussen rij 5 en 15 ergens in het midden. Bovendien is het Concertgebouw niet de enige zaligmakende zaal. Ik heb in vele zalen klassieke muziek opgenomen en kan je vertellen dat er zalen zijn in de VS, Zwitserland en Wenen, die het Concertgebouw evenaren, zo niet beter zijn.

"Heilige galm"? Waar slaat dat op? Je komt naar een concert om te genieten van de uitvoering, niet hoe de zaal functioneert... Alleen audiofielen zouden zo reageren.

Het programma was oppervlakkig en eenzijdig. Maar dat kun je verwachten van de Nederlandse TV.
Diepgang en banale populariteit (zingen op de WC...) gaan niet samen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2015 9:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mr. Green Je hoeft niet tegen me te slijmen door me aanmatiging en kwetsing toe te schrijven.

Ik had, als het over akoestiek gaat (en ik heb het over de radiouitzending), liever iets praktisch gehoord in plaats van elitair gedoe over concertzalen waar alleen wat bejaarde middenstanders voor de sier zitten, en dan alleen wanneer er Beethoven of Mahler wordt gespeeld.
Het is overigens maar een mening, hoor. Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jan 15, 2015 9:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan die uitspraak van Van Zweden niet terugvinden, ik weet ook niet of hij het heeft gezegd in een radiointerview of dat ik het heb gelezen.
Overigens is het nou ook weer geen opzienbarende visie, er wordt heel wat (mijns inziens terecht) afgeknoeid om in opnames van die verrekte zaal af te komen Very Happy .

http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/opname_weergave5.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Vr Jan 16, 2015 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor die link! Ik ken de meeste mensen die in het artikel genoemd worden en heb met diversen samengewerkt. Zelfs heel even met die eigenzinnige Straus. En ja, daar pak je de koe bij de horens. Ik zal het zeker geen knoeien durven noemen (opnieuw knap aanmatigend...) maar als producer heeft Straus een zeker stempel op veel Philips opnames gezet. Je praat dan wel over de periode tussen 1950 en 1995. Er is wat opnametechniek heel wat veranderd in die tijd. En Jaap de Jong zegt precies het tegenovergestelde (en ik ben van dezelfde mening) dat je juist de akoestiek van een zaal gebruikt om een mooi geluidsbeeld te scheppen en niet "om in opnames van die verrekte zaal af te komen." Dat mag dan jouw mening zijn, maar het is lariekoek Smile

Overigens heb je je mening snel klaar, wanneer was de laatste keer dat je voor een orkest van 100 man stond, met een eigenzinnige dirigent en/of solist(en) en had je twee sessies van drie uur de tijd om een stuk van Mahler op te nemen? In Boston? of in Wenen? of in Buenos Aires?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jan 16, 2015 1:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ach, als ik niet chargeer af en toe wordt het hier nooit interessant, zoals nu, met al die serieuze nerds hier. Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Vr Jan 16, 2015 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb je even opgezocht op LinkedIn.
Verklaart alles... Cool

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.