Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Absorberen 50 tot 70 Hz

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
CornelisF



Sinds: 29-10-2014
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di Nov 25, 2014 6:36 pm    Onderwerp: Absorberen 50 tot 70 Hz Reageer met quote

Wat voor producten zoals http://www.bax-shop.nl/studioschuim-en-akoestiek/bekijk-alle-producten.html http://www.aixfoam.nl/ http://www.akoestiekwinkel.nl/producten kan ik het beste inzetten voor geluidsabsorbatie van 50 tot 70 Hz, met name rond de 60 Hz. Gaarne wel op zo'n manier dat hogere frequenties niet te veel gedempt worden, zeker niet meer dan demping voor 50 - 70 Hz omdat ze een positief maskerende werking hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 25, 2014 7:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geen van die materialen. Je moet eerder denken aan een juist ontworpen resonator.

Voorbeeld: http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp

De audio-experts zullen ongetwijfeld commentaar hebben op bovenstaande. Betere sites en links zijn welkom.

Topic gaat naar 'Akoestiek'
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Nov 25, 2014 9:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

He, dat is de animatie die David French heeft gemaakt voor Joel Dubois en Scott Foster van Ready Acoustics.

De goede oude tijd.
Dit gaat over breedbandige absorptie, vooral bass traps in de hoeken van ruimten.
http://www.readyacoustics.com/
De ideeen komen uit de koker van de heer Desart, via dit forum (waar ook die animatie oorspronkelijk stond):
http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8

Zoals je ziet in de animatie gebeurt er in het gebied waar jij op wijst eigenlijk niet zoveel.

Afgestemde resonatoren maken is ook meestal geen optie:

Ze worden te groot
Ze zijn bijna niet af te stemmen
Als de Q verkeerd is pompen ze meer energie de ruimte in dan ze absorberen en als je ze dempt doen ze meteen weer niets.

Wat is eigenlijk precies het probleem?

Als het met audio heeft te maken kun je beter beginnen met schuiven met de speakers en luisterpositie tot je iets vlaks hebt.
Als dat geen soelaas biedt zou ik een parametrische EQ proberen.

Maar wat meer info verstrekken is ook een optie Very Happy .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Di Nov 25, 2014 9:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ze worden te groot
Ze zijn bijna niet af te stemmen
Als de Q verkeerd is pompen ze meer energie de ruimte in dan ze absorberen en als je ze dempt doen ze meteen weer niets.


In meerdere studio's heb ik Panel Resonators toegepast, steeds met groot succes. Het afstemmen is inderdaad lastig, maar als je de tijd hebt is het de moeite waard. Pas wel op dat de Resonators achter de luisterpositie geplaatst dienen te worden. De grote oppervlakken willen natuurlijk graag het midden/hoog gaan reflecteren, tenzij je er dempingsmateriaal tegen aan hangt, wat het afstemmen weer extra moeilijk maakt. Een andere mogelijkheid is ze in het plafond te plaatsen achter doek o.i.d. (moet de ruimte wel redelijk hoog zijn).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
CornelisF



Sinds: 29-10-2014
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Wo Nov 26, 2014 2:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij hoort mijn vraag toch thuis in "In het huis" want het gaat om mijn slaapkamer, maar technisch misschien toch op de juiste plek.

Het gaat om bromgeluiden te absorberen die door mijn raam (open of dicht) naar binnen komen. De bronnen zijn grote luchtbehandelingsinstallaties van kantoorgebouwen in de buurt. De hogere geluiden van de snelweg helpen met maskering dus die mogen blijven.

Ik heb ooit een test gedaan met stuk of twintig panelen van ongeveer een halve vierkante meter van dit spul dat lijkt op http://static.bax-shop.nl/images/resized/370/1291996/450x450/Auralex_Studiofoam_Wedge_paneel_7_62_cm_fullsize_grijs_1.jpg dat ik van een vriend had gekregen uit zijn oude drumkamer. Ik merkte dat dat heel veel dempte maar met name op frequenties die wat hoger waren.

Eigenlijk zoek ik een oplossing bestaande uit verschillende aspecten:
- aanpakken bij de bron (ben ik mee bezig, bedrijf is heel behulpzaam maar duurt zo lang, ander kantoorgebouw is nu ook op deze frequentie begonnen met (onbedoeld) 's nachts installatie aan hebben)
- geluidsisolatie door dubbelglas (nog geen idee waar ik moet beginnen maar zag hier interessante post)
- geluidsabsorptie (de vraag hier, mogelijkerwijs verschillende manieren tegelijkertijd)

Ik vind het niet erg om mijn slaapkamer met abstracte objecten te vullen als ik daar beter door kan slapen. Door betere nachtrust ben ik over het algemeen beter bestand tot LFG.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Nov 26, 2014 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

9WEST schreef:
Quote:
Ze worden te groot
Ze zijn bijna niet af te stemmen
Als de Q verkeerd is pompen ze meer energie de ruimte in dan ze absorberen en als je ze dempt doen ze meteen weer niets.


In meerdere studio's heb ik Panel Resonators toegepast, steeds met groot succes. Het afstemmen is inderdaad lastig, maar als je de tijd hebt is het de moeite waard. Pas wel op dat de Resonators achter de luisterpositie geplaatst dienen te worden. De grote oppervlakken willen natuurlijk graag het midden/hoog gaan reflecteren, tenzij je er dempingsmateriaal tegen aan hangt, wat het afstemmen weer extra moeilijk maakt. Een andere mogelijkheid is ze in het plafond te plaatsen achter doek o.i.d. (moet de ruimte wel redelijk hoog zijn).


Laat eens metingen voor/na zien dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Nov 26, 2014 5:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

CornelisF schreef:
Volgens mij hoort mijn vraag toch thuis in "In het huis" want het gaat om mijn slaapkamer, maar technisch misschien toch op de juiste plek.

Het gaat om bromgeluiden te absorberen die door mijn raam (open of dicht) naar binnen komen. De bronnen zijn grote luchtbehandelingsinstallaties van kantoorgebouwen in de buurt. De hogere geluiden van de snelweg helpen met maskering dus die mogen blijven.

Ik heb ooit een test gedaan met stuk of twintig panelen van ongeveer een halve vierkante meter van dit spul dat lijkt op http://static.bax-shop.nl/images/resized/370/1291996/450x450/Auralex_Studiofoam_Wedge_paneel_7_62_cm_fullsize_grijs_1.jpg dat ik van een vriend had gekregen uit zijn oude drumkamer. Ik merkte dat dat heel veel dempte maar met name op frequenties die wat hoger waren.

Eigenlijk zoek ik een oplossing bestaande uit verschillende aspecten:
- aanpakken bij de bron (ben ik mee bezig, bedrijf is heel behulpzaam maar duurt zo lang, ander kantoorgebouw is nu ook op deze frequentie begonnen met (onbedoeld) 's nachts installatie aan hebben)
- geluidsisolatie door dubbelglas (nog geen idee waar ik moet beginnen maar zag hier interessante post)
- geluidsabsorptie (de vraag hier, mogelijkerwijs verschillende manieren tegelijkertijd)

Ik vind het niet erg om mijn slaapkamer met abstracte objecten te vullen als ik daar beter door kan slapen. Door betere nachtrust ben ik over het algemeen beter bestand tot LFG.


Je kunt met een absorber niet het directe geluid beinvloeden.
Jij zoekt naar isolatie, dat is iets anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Zo Nov 30, 2014 8:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:


Laat eens metingen voor/na zien dan?


Helaas, die heb ik niet meer. Ik herinner me nog wel, dat 60-80 Hz in éen van mijn studios een probleem gebied was. In de hoeken bouwde het signaal op tot wel + 18 dB en op de luisterpositie +6 dB t.o.v. de rest van het audio spectrum. Met behoorlijk grote panelen (ongeveer 220 x 80 cm, drie totaal, twee verticaal in de hoek, éen horizontaal onder de diffusors tegen de achtermuur), een toongenerator en veel heen en weer met demping in de holtes heb ik dat probleem gebied kunnen indempen tot rond 0 dB op de luisterplaats (bedoelende dat het hele frequentiebereik met 86 dB SPL tamelijk recht was.) De studio was in Marlborough MA, USA en was mijn eigen Mastering studio. Ik heb er vele jaren goed kunnen werken. Omdat dit in een omgebouwde garage voor tenminste twee auto's was, dus behoorlijk groot, het huis verkocht werd en de nieuwe bewoners geen Mastering engineers waren (duh), zal de studio als zodanig niet meer bestaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
CornelisF



Sinds: 29-10-2014
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Vr Dec 05, 2014 5:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag wordt voortgezet in http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1760
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.