Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

overlast akoestische gitaar

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tom
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 17, 2014 2:52 pm    Onderwerp: overlast akoestische gitaar Reageer met quote

Beste lezers,

Ik zit met het volgende probleem. Ik woon sinds enkele maanden in een appartement waar een kantoor bedrijf naast zit. Ik ben zelf gitarist van beroep en ben dus af en toe thuis aan het studeren.
De verhuurder had aangegeven dat dit pand redelijk geïsoleerd zou zijn maar dat is helaas niet het geval.
Het kantoor naast mij heeft nu een paar keer aangegeven hinder te hebben van mijn gitaarspel. Ik speel niet versterkt, het betreft een akoestische gitaar waarbij ik het geluid dus niet zachter kan zetten.

Ik probeer uiteraard rekening te houden met de buren maar helemaal niet spelen is voor mij geen optie. Mijn vraag is, wat zijn de 'regels' hierin. Is het toegestaan voor mij om af en toe thuis onversterkt te studeren op een akoestische gitaar of heeft hij het recht om te zeggen dat ik helemaal niet meer thuis mag studeren?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jun 17, 2014 7:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je mag geen overlast veroorzaken.

Maar ik heb net eens even heel hard op een dikke westerngitaar zitten raggen en je moet aardig aan de bak om dat ding op[ een meter afstand aan de 80 dB(A) te krijgen, waarbij je eigenlijk nauwelijks laag genereert.

Als ze daar last van hebben, dan horen ze alles dat je doet, en jij hoort alles van hen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Jun 17, 2014 11:16 pm    Onderwerp: Re: overlast akoestische gitaar Reageer met quote

tom schreef:
De verhuurder had aangegeven dat dit pand redelijk geïsoleerd zou zijn maar dat is helaas niet het geval.

Als het alleen over "isolatie" ging, was dat misschien warmteisolatie (m.b.t. de energierekening) en niet geluidsisolatie.
Naar boven
tom
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 17, 2014 11:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jullie reacties! Het ging wel degelijk over geluidsisolatie, dit pand is van dezelfde verhuurder als mijn vorige kamer dus de huisbaas was op de hoogte van mijn werkzaamheden als gitarist.

Door de muren is een telefoongesprek haast nog te volgen dus we horen inderdaad vrijwel alles van elkaar. Daarom was ik benieuwd wat nog onder 'overlast' valt. Een stereo-installatie of tv zou dan ook onder overlast vallen. Een bewoner is neem ik aan wel toegestaan overdag tot op zekere hoogte geluid te produceren. Zoals Bert al aangeeft, het geluid van een akoestische gitaar is nou ook weer niet zo idioot hard. Wanneer ik versterkt zou spelen is het natuurlijk een ander verhaal.

Heeft iemand een idee wat de regels hiervoor zijn? Zijn er richtlijnen qua decibel wat is toegestaan? Het betreft alleen enkele momenten op de dag, niet hele dagen. Mochten zij echt last blijven houden van geluidsoverlast, moeten zij dan voor geluidsisolatie zorgen, moet ik dan doen, of de verhuurder?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Jun 18, 2014 6:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je mag, zoals gezegd, geen overlast veroorzaken. Dat is lekker vaag, ik weet het, maar daar moet je het mee doen.
Verder zijn er regels waaraan een woning moet voldoen, maar er zijn vele woningen die niet voldoen en wie er dan verantwoordelijk is wordt meestal een hoop getouwtrek.
Je kunt je verhuurder aanspreken, en het bedrijf mag eigenlijk ook geen overlast veroorzaken dus kun je de bal terugspelen, etc..
Als er vergunningen zijn afgegeven voor zowel de woning als het bedrijf wordt het dus moeilijk gedoe.
Piepen bij de rechter wordt steeds moeilijker en duurder, want de overheid vindt dat dat gemekker te veel geld kost....
Meestal zijn dit moeilijke, dure en langdurige procedures waar je maar zin in moet hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do Jun 19, 2014 6:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de regelgeving is vrij eenvoudig.
Je mag gewoon overdag gitaar spelen. Van particulier naar particulier/bedrijf zijn geen harde regels en zeker geen eis qua decibellen.
Het ligt anders wat betreft bedrijf naar particulier.
Een bedrijf mag geen overlast veroorzaken. Zoals je schrijft dat je telefoongesprekken kan horen betekend dat niet jij maar het aangrenzende kantoor waarschijnlijk mag gaan isoleren. Hier bestaat wel regels voor.
Als het geluid van het kantoor harder is dan 40 dB(A) in jouw woning overdag dan heb je een zaak.
De gemeente moet dan gaan handhaven, wat ook behoorlijke klus is. Je kan ook procederen maar dat is duur en de uitkomst is onzeker.
Mediation is ook een optie.
Wat je ook kan doen is samen met het kantoor de huisbaas aanpakken want ook een woningscheidende muur moet aan een isolatie norm voldoen. Maar dat moet gemeten worden.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
tom
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 19, 2014 6:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Bart en Bert,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf geen last van het kantoor naast mij. Ik hoor ze wel eens maar dat maakt mij verder niet uit. Het enige wat ik probeer uit te zoeken is of ik af en toe overdag gitaar mag spelen zonder versterker. Het leek mij al sterk dat zo'n pand mij dat mag verbieden.
Bart, als het klopt wat je zegt is er voor mij verder geen probleem, dan kan ik gewoon af en toe thuis studeren. Toch hoor ik er verschillende verhalen over en de regels blijken inderdaad wat vaag te zijn.
(wat ik raar vind want geluidsoverlast is een probleem waar veel mensen mee te maken hebben)
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 19, 2014 9:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt hier een heleboel over zeggen, zowel qua regels als wat betreft idiote voorbeelden van hoe het kan lopen.
De regels zijn vaag, als je een beetje lak hebt aan (onterecht) gezeur dan zou ik gewoon lekker blijven oefenen.
Wat speel je eigenlijk voor soort muziek?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
tom
Gast





BerichtGeplaatst: Za Jun 21, 2014 6:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat ga ik ook maar doen. Ik speel muziek in de stijl van jazz manouche en spaanse muziek
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Di Jun 24, 2014 12:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij dit soort vragen is het wel belangrijk te weten of dit in België of in Nederland speelt.

Voor Nederland:
Als je je brood verdient met de gitaar kan de ruimte waarin je repeteert worden beschouwd als een inrichting. Dan val je onder het activiteitenbesluit. In het activiteitenbesluit mag onversterkte muziek buiten de beoordeling blijven (het is dus vrij), maar de gemeente mag in een APV wel aanvullende regels stellen aan onversterkte muziek. De bedoeling van deze uitzondering is om amateur muziek gezelschappen en het "dorpshuis" o.i.d waarin zij oefenen niet in de problemen te brengen (c.q. om hen niet op kosten te jagen).

Zolang de gemeente geen aanvullende regels stelt kan je als muziekdocent of "broodmuzikant" gebruik maken van deze uitzondering in het activiteitenbesluit zolang je alles strikt "unplugged" doet.

Maar het kantoor naast je is geen geluidgevoelige bestemming. Ik zie ook geen grond op welke wijze een kantoor beschermd is vanwege een inrichting (binnen het activiteitenbesluit).
Als in het kantoor jou akoestische gitaar op hinderlijke wijze hoorbaar is dan kan de betreffende huurder zijn beklag doen bij de verhuurder, de kwaliteit van het gehuurde lijkt me dan toch onder de maat ...
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.