Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Katten verjager (oorsuizen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Mrt 28, 2014 9:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een verbod dat katten binnen worden gehouden? Helaas is mij dat niet gelukt om daar animo voor te vinden. Evenals kattenbelasting te gaan invoeren. Dus als Geluidsforum voorstander is dat mensen katten binnen gaan houden, mijn zegen heb je. Hierop valt niet of nauwelijks te handhaven. Daar ben ik het niet mee eens, chip alle katten en je weet van wie de kat is. Maar moeten we dan duivenhouders ook verplichten hun duiven binnen te gaan houden omdat die op onze ramen zitten te poepen? En moeten spinnen ook binnen gehouden worden omdat ik een spinneweb vies vind om er in te lopen?
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 28, 2014 9:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan verschillende bezwaren tegen een verbod op kattenverjagers bedenken, maar dat ze op 21 kHz werken, die hoort daar niet bij. De Weitech kan je op 14 kHz instellen en het zal vast niet de enige zijn waarbij dat kan. Dat hoort bijna iedereen en geeft dus een behoorlijke kans op hinder.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Mrt 28, 2014 10:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb minister Mansveld dan ook gevraagd waarop dit gestoeld is dat de kattenverjager werkt op 21 kilohertz toon. Want dat kun je niet zo stellen en is feitelijk ook onjuist. Essentiële informatie wordt in deze zaak verdraaid. Bedankt voor je aanvulling Michiel. Ik heb overigens heel veel kattenverjagers getest. Daarbij viel me op dat op allen géén volume knop aanwezig is. Dus het staat standaard op een volume. Op deze manier is het niet mogelijk om het toestel zodanig af te stellen dat je buren het niet horen als zij hiervan last hebben. Een kat kan toch horen tot 50 kilohertz? Een toon op 21 kilohertz zit niet op zijn grens op het gehoor gebied. Ik dacht juist dat wanneer je een pieptoon op je gehoorgrens gaat afgeven het behoorlijk irritant is voor diegene. Ik heb al vaker aangegeven dat het beter is dat je beter toestellen kunt hebben die zitten op 30 kilohertz. Dan weet je zeker dat mensen het niet horen, maar alleen de katten waar het geluid voor bedoeld is.

Verder is het niet wetenschappelijk bewezen dat deze geluiden helpen. Ik zag vele katten die op het luidsprekertje af gingen en er voor gaan zitten en zelfs de kattenverjager kopjes gaan geven. Kennelijk vind de kat de kattenverjager lief! Of de kat is er al inmiddels stok doof van geworden omdat een kat een veel gevoeliger gehoor heeft dan de mens.

Wat ik vaak zie is dat deze piepende kastjes massaal vernield worden voor mensen die er veel last van hebben.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 28, 2014 10:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Een verbod dat katten binnen worden gehouden? Helaas is mij dat niet gelukt om daar animo voor te vinden. Evenals kattenbelasting te gaan invoeren. Dus als Geluidsforum voorstander is dat mensen katten binnen gaan houden, mijn zegen heb je. Hierop valt niet of nauwelijks te handhaven. Daar ben ik het niet mee eens, chip alle katten en je weet van wie de kat is. Maar moeten we dan duivenhouders ook verplichten hun duiven binnen te gaan houden omdat die op onze ramen zitten te poepen? En moeten spinnen ook binnen gehouden worden omdat ik een spinneweb vies vind om er in te lopen?


Wat onsamenhangend. Blijkbaar is er ook weinig animo voor een verbod op kattenverjagers, maar dat zou je toch gerealiseerd willen zien. Ik zie liever geen kattenpoep, maar zou nooit zo'n aparaat kopen. Duiven hebben ringetjes, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Mrt 28, 2014 11:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat er geen animo voor is weet ik niet. In de politie rapporten zie je gewoon dat mensen die apparaten kapot maken, dat is wel de snelste oplossing dan bureaucratie. Geluidsmeting is alleen al 2000 euro? In het nieuwste politie rapport wat in mijn bezit is gekomen zie ik dat de politie de apparaten bij constatering in beslag neemt. En ik heb hier een brief liggen van de burgemeesters/wethouders dat een dergelijk apparaat hetzelfde wordt aangezien als dat van een radio toestel dat in de tuin staat. Of er nu 140 decibel uit speaker komt van een kattenverjager of radio daarin moet geen onderscheid worden gemaakt zolang het hoogfrequent geluid betreft. Of met de radio de normale geluiden.
Naar boven
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2014 1:24 pm    Onderwerp: 130 dB myth busted ... Reageer met quote

Getest: animal chaser LS-937

Om de 10 seconden maakt deze geluid rondom 20kHz en een beetje hoger, dat 10 seconden aanhoudt. In de handleiding en op de verpakking wordt een geluiddruk van 130dB gemeld. De verkoper neemt dat natuurlijk braaf over, en vervolgens diverse media en zelfs een (ook door mij gewaardeerd) tweede kamer lid.

Een zorgvuldige meting levert een geluiddrukniveau op 1m afstand van ongeveer 84 dB.
Het hoogste niveau treedt op bij 20,3kHz. Bij 18 kHz is het minder dan 40dB.

Gemiddeld spectrum LS-937
Analyser-screen LS-937

Bruël&Kjær 2148 analyser serial 1847205
Bruël&Kjær 2619 pre-amplifier
Bruël&Kjær 4191 microphone serial 1784176
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Apr 05, 2014 5:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk! Eindelijk een realistisch beeld. Op enige afstand is dit (sterk aan lucht geabsorbeerd) niveau dus nog fors lager.

HULDE MICHIEL!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaas Piening



Sinds: 2-8-2012
Berichten: 18
Woonplaats: Assen

BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2014 1:08 pm    Onderwerp: Re: 130 dB myth busted ... Reageer met quote

MichielvanEeden schreef:
Getest: animal chaser LS-937
In de handleiding en op de verpakking wordt een geluiddruk van 130dB gemeld.
...
Een zorgvuldige meting levert een geluiddrukniveau op 1m afstand van ongeveer 84 dB.


Terugrekenen m.b.v.

Lp,x = Lp,0 - 20*log (x/R0)
met:
Lp,x= geluiddrukniveau op afstand x
x= afstand in meters
Lp,0= geluiddrukniveau op referentie-afstand (84 dB)
R0= referentie-afstand (1 meter)

leert dat 130 dB optreedt bij een afstand van 5 mm.

Zou het kunnen dat de voor deze apparaten opgegeven geluiddrukniveaus zijn gebaseerd op gemeten waarden met de microfoon direct voor de luidspreker?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2014 2:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer wel mogelijk. De starter (meest actieve bijdrager) van dit onderwerp gaat het evenwel om hinder op aanmerkelijk grotere afstand dan 1 meter.

Ik neem aan dat voor de Mosquito toch wel goede gemeten niveaus beschikbaar zijn, overigens?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Apr 06, 2014 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die van de Mosquito moeten er wel zijn. Deze kun je opvragen bij TNO. Tot op heden geen reactie gehad voor het opvragen van het rapport. Dus de volume's van 140 decibel of 130dB zijn misleidend?
Naar boven
Klaas Piening



Sinds: 2-8-2012
Berichten: 18
Woonplaats: Assen

BerichtGeplaatst: Ma Apr 07, 2014 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Dus de volume's van 140 decibel of 130dB zijn misleidend?


Het opgegeven geluiddrukniveau van 130 dB is niet volledig.
Wat ontbreekt is de afstand tot de bron (en de gebruikte referentiewaarde en frequentieweging). Zonder deze aanvullende informatie is de claim dat een apparaat een geluiddrukniveau van xx dB produceert nietszeggend. Wat je zou willen zien is "een geluiddrukniveau van xx dB(Z) re 20 µPa @ 1m". De Z heeft betrekking op een lineaire frequentieweging (dus geen frequentie-afhankelijke beoordeling).

Om deze reden wordt voor het definiëren van de geluidproductie van een bron dan ook uitgegaan van het geluidvermogen in dB(x) re 1 pW.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Apr 08, 2014 10:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Opvragen rapport TNO kreeg ik nadat ik dit hier neer zette een antwoord van TNO.

Quote:
Via de algemene website van TNO kwam uw volgende vraag binnen:

“Geachte heer/mevrouw, Graag ontvang ik een kopie via de e-mail van dit onderzoek wat opgevraagd kan worden: Testrapport TNO Akoustisch onderzoek Mosquito® Mark II Graag hoor ik van u. www.pieptonen.nl

M / V: M
Naam:
Organisatie: Meldpunt Schadelijk Geluid”

Helaas moeten wij u melden, dat het hier om een commerciële opdracht onder een contract met vertrouwelijkheidsbepalingen richting de opdrachtgever betreft. Wij kunnen het rapport daardoor helaas niet aan u overhandigen.

Overigens, mocht uw vraag een verzoek zijn in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur, dan verwijzen wij u naar de volgende pagina op onze website, waar wij aangeven dat de elektronische weg voor het stellen van dit soort vragen gesloten is: https://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=overtno&item_id=282 . Wij bieden u hierbij echter de herstelmogelijkheid uw vraag per briefpapier te stellen ter attentie van de Raad van Bestuur, aan het adres zoals vermeld op bovengenoemde link. Wij zullen u vraag vanaf dat moment in behandeling nemen als een verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur. Het antwoord op uw vraag zal dan echter niet anders luiden, nu het gaat om een commerciële opdracht, en het derhalve geen bestuurlijke aangelegenheid betreft.

Wij hopen u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.


Op de website www.hangjongerenweg.nl staat het volgende:

Quote:
TNO Industrie & Techniek heeft de Mosquito® getest en bevestigt, dat in dit frequentiegebied ook op korte afstand van het systeem niet voor gehoorschade gevreesd hoeft te worden. Recht voor de unit is het geluidsniveau in hoogste stand vanaf 1 meter al minder dan 100 dB(A). Op grotere afstand van de unit en onder een hoek neemt de geluidsdruk snel af. Bij een normale plaatsingshoogte van ~3 meter is het volume in de directe omgeving van de unit 85 – 90 dB(A). Het TNO rapport is voor belanghebbenden op aanvraag verkrijgbaar.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Di Apr 08, 2014 10:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Vervolgens aangegeven dat de Rhine Group heeft aangegeven dat het rapport op gevraagd kan worden bij het TNO voor de belanghebbenden. Omdat ik mij als belanghebbende beschouw wilde ik het rapport hebben verwijzend naar de link van de Rhine Group. Vervolgens schreef TNO dit:

Quote:
Op de door u genoemde websites wordt inderdaad het volgende vermeld: “Het TNO rapport is voor belanghebbenden op aanvraag verkrijgbaar”. Het betreft hier echter websites die niet in het beheer zijn van TNO. Ook heeft TNO geen samenwerkingsverband, of anderszins connectie met, de eigenaren van deze websites. TNO heeft derhalve geen invloed op de inhoud van deze websites, en kan zich ook niet vinden in het vermelden van de naam en het rapport van TNO op deze websites. TNO zal zich derhalve beramen (juridische) stappen te ondernemen, om deze teksten van de websites te laten verwijderen.

Voor het overige verwijs ik u naar mijn eerdere reactie. Het betreft hier een commerciële opdracht onder een contract met vertrouwelijkheidsbepalingen richting de opdrachtgever betreft. Wij kunnen het rapport daardoor helaas niet aan u overhandigen.

TNO heeft expertise van akoestiek en sonar, en streeft ernaar om overheden en het bedrijfsleven binnen en buiten Nederland te ondersteunen om geluid beter te begrijpen, te beheersen en te gebruiken. Wij zijn daarom uiteraard bereid te onderzoeken of TNO een commerciële opdracht (derhalve tegen marktconforme vergoeding) voor het Meldpunt Schadelijk Geluid uit zou kunnen voeren om zo een goed antwoord te kunnen geven op uw specifieke vragen. Mocht u hier interesse in hebben, dan vernemen wij dat uiteraard graag.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Apr 09, 2014 6:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het TNO rapport is voor belanghebbenden op aanvraag verkrijgbaar.


Ik lees nergens dat het rapport bij TNO moet worden opgevraagd. Gewoon opvragen bij de Rhine Group dus.

De resultaten voor de Mosquito zijn hoe dan ook door Rhine Group beter omschreven (weging én meetafstand) dan voor kattenverjagers.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaas Piening



Sinds: 2-8-2012
Berichten: 18
Woonplaats: Assen

BerichtGeplaatst: Wo Apr 09, 2014 9:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Ik lees nergens dat het rapport bij TNO moet worden opgevraagd. Gewoon opvragen bij de Rhine Group dus.

De resultaten voor de Mosquito zijn hoe dan ook door Rhine Group beter omschreven (weging én meetafstand) dan voor kattenverjagers.


Of gebruik Google en vindt:

http://www.compoundsecurity.co.uk/mosquito-mk4-anti-loitering-device#downloads

Een meetrapport is te vinden via:
http://www.compoundsecurity.co.uk/assets/files/download/acoustic-test.doc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Pagina 13 van 16



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.