Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluid buren te goed hoorbaar, 2 onder 1 kap, begin jaren 80

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Louzy
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2014 10:10 am    Onderwerp: Geluid buren te goed hoorbaar, 2 onder 1 kap, begin jaren 80 Reageer met quote

Goedendag allen.

Ik ben vorige week met mijn gezinnetje verhuisd naar ons droomhuis maar nu hebben we toch een minpunt gevonden die we graag willen proberen op te lossen. Ik zal mijn best doen om zo goed en uitgebreid mogelijk te beschrijven maar als jullie gerichte vragen hebben hoor ik dat heel graag.

We horen onze buren namelijk erg goed, het geluid is erg divers, zowel praten als lopen (hakken) en het kletteren van borden of dichtslaan van kasten. Nu praten ze wel wat harder dan ikzelf maar dan nog vind ik dat het geluid te goed doorkomt naar onze kant.

Het betreft een woning uit begin jaren 80, 2 onder 1 kap. Tussen de 2 woningen zit een spouwmuur met isolatie (wat voor isolatie is niet precies bekend daar probeer ik nog achter te komen, ze hadden het over een iets van een zilver folie, niet al te dik in ieder geval.) Er lopen geen funderingen of balken over en er zijn ook geen spouwhaken die de 2 muren met elkaar in contact brengen.

De verdiepingsvloer is van beton maar die van de zolder is wel van houten balken.

Als de buren in de woonkamer aan het praten zijn dan kunnen wij het zowel in de woonkamer als de eerste verdieping, als de zolder goed horen.

Als op de eerste verdieping alle deuren gesloten zijn en ik op de gang luister, kan ik ze nog horen. (wellicht dat dit geluid door de deuren toch nog de gang bereikt)

Wat me tevens ook opviel is dat ook het geluid van straat redelijk goed doorkomt, dit stoort me verder niet zo maar het helpt wellicht bij het concluderen van het probleem/het vinden van een oplossing.

Mijn eerste idee was om een voorzetwandje te maken in de slaapkamer omdat we dat het belangrijkste vinden (mijn vrouw is een lichte slaper) maar aangezien het plafond/de zolder vloer van hout is zal dit wellicht niet al te veel nut hebben. Daarnaast hebben we natuurlijk het liefste een algehele aanpak in plaats van enkel 1 kamer.

Ik zat zelf te denken aan spouwmuurisolatie (als dat mogelijk is als er al een vorm van spouwmuurisolatie aanwezig is)

Enige hulp of tips zijn erg geapprecieerd.
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Jan 06, 2014 7:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het verhaal gelezen.
Eerst de vraag of het wel een ankerloze spouwmuur is? Om hier achter te komen moet je het dak op en de pannen boven de scheidingsmuur weghalen. Dan kan je met een zaklantaarn zien of het een ankerloze spouwmuur is.
Zilverfolie in de ankerloze spouwmuur lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Ik ben bang dat er geen ankerloze spouwmuur is.

Als het verkeersgeluid te horen is door de voor/ achtergevel dan lijkt het mij waarschijlijk dat er een gevelelement geplaatst is die aan de zijkanten afgepurd is.

Wat betreft de balklaag.
Er zit altijd ruimte tussen het metselwerk en de balklaag (het moet kunnen werken), Hoe goed het aansluit dat kan ik niet zeggen maar door deze kieren kan wel geluid doordringen.

Als u meer zekerheid wilt hebben kan het beste een akoestisch adviseur langs gaan om het een en ander goed te bekijken van een afstand is het enkel gokken.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Louzy
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2014 9:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord!!

De verkoper zowel als de buren (los van elkaar gesproken) zeggen dat er geen spouwhaken in de spouwmuur zitten. (ik neem tenminste aan dat je dat bedoeld met ankerloos). Mn ouders kennen de uitvoerder van toendertijd en ik geloof dat ook hij dit bevestigd heeft.

Op korte termijn zullen we een keer op het dak gaan kijken om hier zekerheid over te hebben en ook om te zien wat voor isolatie er gebruikt is.

Zilverfolie zal inderdaad onwaarschijnlijk zijn maar wellicht bedoelde ze van die dunne isolatie platen met een zilverfolie aan de buitenzijde.

Er vanuit gaande dat er inderdaad geen spouwhaken de 2 muren verbinden zit ik op dit moment te denken aan de volgende stappen:
- spouwmuur na isoleren met steenwol welke volgens verschillende bronnen de beste geluidsisolatie geeft (al gaf een isolatiebedrijf wel al aan dat zij niet verwachten dat het voldoende is voor ons)
Maar als we een volgende stap eerst ondernemen dan is spouwmuur isolatie naderhand niet (makkelijk) alsnog toe te passen, dus vandaar dit als eerste stap.

- Indien de spouwmuur isolatie niet voldoende effect heeft, een vrijstaand voorzetwandje maken in de slaapkamer (er vanuit gaande dat de spouwmuurisolatie wel wat effect heeft in de woonkamer is hier een wandje niet meer nodig).
Ik heb bijvoorbeeld een concept gezien genaamd merfoflex wat me wel geschikt lijkt maar dat is x maal zo duur als iets wat in mijn ogen vergelijkbaar is wat ik bij de gamma kan kopen, iemand hier ervaring mee?

Een akoustisch adviseur is inderdaad zeker de moeite waard om eens te vragen. Hebben jullie hier nog tips voor?
De meeste bedrijven die ik vind richten zich niet op particulieren.
Naar boven
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2014 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de na isolatie gaat doen dat weet ik niet. Baat het niet dan schaad het ook niet.

Wat het wandje betreft kan je het beste een vrijstaande zwevende wand maken met een isolatie van minerale wol. Het wandje moet wel doorlopen tot de onderkant van de zoldervloer.
Voor regelwerk kan je b.v. akoestikon regels toe passen.

Het materiaal van gamma weet ik niet. Ik zou het nooit gebruiken om een wand te isoleren.
De plaat van Merford is zeker duur een dubbele gipsplaat is heel wat goedkoper en volgens mij afdoend voor de isolatie van het wandje.
qua adviseurs weet ik niet wie je het beste kan vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2014 10:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij kun je bij Akoestikon ook informeren naar die sets bestaande uit schuimregels en polypress platen in het DHZ segment (dus de Gamma-systemen hiermee (NIET de noppenschuimplaten!)).

Deze sets worden volgens mij (ook / onder meer) gemaakt door dezelfde 'moeder' waaronder ook Akoestikon valt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Jan 07, 2014 11:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Spouwmuren zomaar van een voorzetwand voorzien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jan 08, 2014 8:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Spouwmuren zomaar van een voorzetwand voorzien?


Voor deze toepassing niet ongebruikelijk toch? Begrijp je zorgen in het laagfrequent, maar genoemde hinder is niet zozeer dreunen, maar meer leefgeluiden, als ik het goed lees.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Louzy
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jan 29, 2014 10:59 am    Onderwerp: meer info Reageer met quote

goedendag,

Ondertussen weer wat tijd verstreken en gelukkig wel iets wijzer geworden.

Er zit een spouw van 5 cm tussen mij en de buren, hier zit geen isolatie in.
Helaas zit er wel valspecie in, propjes specie die zijn blijven hangen tussen 2 muren en dus de 2 muren met elkaar verbinden.

Dit streept naisolatie van de lijst met mogelijkheden af en we gaan nu kijken naar voorzetwandjes.

Er zijn 3 ruimtes die we willen voorzien van een voorzetwand.
Woonkamer 9 x 2,5 meter
2 slaapkamers van ca. 4 x 2,5 meter.

Omdat we graag de beste isolatie willen op de ouder slaapkamer (mijn vrouw is een lichte slaper)
kunnen we op de andere 2 kamers eventueel experimenteren met wat de beste isolatie geeft.

Woonkamer:
Optie 1: een hele nieuwe muur metselen van Ytong blokken van 7 cm met een spouw van 7 cm met daarin steenwol (van 7cm). Het lijkt me dat dit toch al behoorlijk zou moeten isoleren, en het levert wel een stevige muur op waar we ook makkelijk iets aan kunnen hangen of die tegen een stootje kan.

Optie 2: een voorzetwand met een metalen frame (ivm de grootte van de ruimte) die middels isolatie trillingsvrij van de vloer, plafond en muren staat.) met daartussen ook isolatie, bijvoorbeeld steenwol. afmaken met een plaat underlayment (stevige plaat) en 2 x 12,5mm gipsplaat.
Dit zou ook een redelijke stevige muur op moeten leveren met de underlayment plaat zou iets ophangen ook mogelijk moeten zijn.

Ik zou het zeer appricieren als jullie eens naar deze 2 opties zouden willen kijken en misschien hier jullie mening over zouden kunnen geven.

Alvast hartelijk bedankt!!!
Naar boven
lersch
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Okt 02, 2015 9:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Naar het schijnt levert glas en steenwol geen geluidsisolerende capaciteiten. Dit wordt vooral ingezet voor een thermische isolatie, waar het voor gemaakt is.

Geluid blijft toch elke keer en ondergeschoven kindje tov warmteisolatie.

Het gaat weer allemaal om de doekoes.

Dat dit wol niet geluid dempt heb ik gelezen bij de website van ik geloof karwei.

Ook nog op een andere officiele website betreffende geluid. Excuus ben de naam kwijt.

Ik vind het zelf ook wel logisch voorkomen. Glas en steenwol bestaan eigenlijk uit bijna geen massa. Het weegt vrijwel niets. Ik zie zelf inderdaad ook niet in hoe dit effectief geluid zou moeten isoleren.

Heb op een hs forum ook een langslepend topic gelezen van iets van elf pagina's, waarbij de wanhopige zeer geergerde bewoner elke keer steen en glaswol toepast, zonder resultaat.

Correct me if im wrong.

Mijn eigen ervaring is ook dat dit wol niets tot zeer weinig doet om geluid tegen te gaan.

Ik heb het zelf ook toegepast bij het maken van eenvoudige voorzetwandjes. Nog steeds overheersend irritant lawaai... Dit geldt mi zowel voor contact als luchtgeluid.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2015 1:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

lersch schreef:
...
Dat dit wol niet geluid dempt heb ik gelezen bij de website van ik geloof karwei.
...
Mijn eigen ervaring is ook dat dit wol niets tot zeer weinig doet om geluid tegen te gaan.

Ik heb het zelf ook toegepast bij het maken van eenvoudige voorzetwandjes. Nog steeds overheersend irritant lawaai... Dit geldt mi zowel voor contact als luchtgeluid.

Tot nu toe is mijn ervaring dat de informatie die diverse bouwmarkten hierover geven altijd verre van volledig of zelfs fout is. Ze stellen het zo simpel voor, dat een klusser die zichzelf onvoldoende geinformeerd heeft zoals jij denkt dat doe ik ook wel even. Helaas met matig of slecht resultaat qua geluid.

Enkele termen / trefwoorden:
-luchtgeluid,
-contactgeluid,
-frequentie,
-frequentiespectrum,
-geluidsniveau,
-flankerend geluid,
-omloopgeluid,
-installatiegeluid,
-isolatie,
-absorptie,
-ontdreuning,
-contactbrug (geluidsbrug / akoestische brug),
-massa-veer-massa principe.
Indien je zoals jij de (akoestische) betekenis van de termen niet goed kent evenmin als de verschillen, kan je het ook niet goed toepassen in de praktijk. Dan ga je vanzelf in de fout en loop je dus grote kans het gewenste resultaat, in akoestische zin, niet te bereiken.

Ben je technisch onderlegd en doe je moeite te zoeken en te lezen, is er informatie over te vinden. Vooral in het Engels en Duits, maar ook in het Nederlands en Vlaams. Hier is een begin:
http://www.isover.be/doc_downloads.html (Kijk bij Akoestiek)
http://docs.isover.be/3-luik%20akoestiek%20NL.pdf
http://docs.isover.be/Akoestiek_N_LR.pdf

Misschien geeft dat het akoestisch inzicht, waar je bij "het maken van eenvoudige voorzetwandjes" op moet letten en ontdek je wat er verkeerd is gegaan, waardoor je beoogde geluidsreductie niet is gehaald.

Je schrijft "glas en steenwol". Vermoedelijk bedoel je "glas- en steenwol", dus glaswol en steenwol.
Op zichzelf hebben glaswol en steenwol (alle makkelijk doorblaasbare materialen) nauwelijks tot geen luchtgeluidsisolerende werking. Glaswol en steenwol hebben wel luchtgeluidsabsorberende eigenschappen.
Naar boven
lersch



Sinds: 4-10-2015
Berichten: 59
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2015 1:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja bedoel inderdaad glaswol en steenwol.

Bedankt voor de uitleg. Dat hele acoustiek gebeuren blijft echt wel vreselijk lastig. Ik heb echt inmiddels al wel behoorlijk wat gelezen erover. Kan nog steeds geen juiste conclusies trekken blijkbaar.

Bouwmarkten geven vaak onjuiste informatie. Dat is mijn ervaring ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.