Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

akoestisch dempend buisje

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
winoldi
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 15, 2013 2:10 pm    Onderwerp: akoestisch dempend buisje Reageer met quote

Voor een project ben ik op zoek naar een akoestisch dempend hol buisje van 8x50mm (daar worden er dan duizenden van toegepast in een wand). Heeft iemand een tip over een bruikbaar materiaal?
Dank, groeten, Mark
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 15, 2013 2:48 pm    Onderwerp: Re: akoestisch dempend buisje Reageer met quote

winoldi schreef:
Voor een project ben ik op zoek naar een akoestisch dempend hol buisje van 8x50mm (daar worden er dan duizenden van toegepast in een wand). Heeft iemand een tip over een bruikbaar materiaal?
Dank, groeten, Mark


Gebrekkige maatvoering: Binnendiameter, buitendiameter en lengte zijn bij een buisje volgens mij essentieel. Is het niet handiger een plaat (absorberend materiaal) met dikte overeenkomstig de lengte van je buisjes te perforeren in plaats van buisjes te moeten stapelen? Rolling Eyes
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
herkansing winoldi
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Nov 15, 2013 4:38 pm    Onderwerp: akoestisch buisje Reageer met quote

je hebt gelijk: breedte buisje ±8mm hoogte 50mm, binnenmaat max 5 min 2mm. de buisjes staan, ik ben op zoek naar het juiste materiaal.

gaten boren in platen is veel te bewerkelijk/duur. de kostprijs per huls/buisje moet rond de
0,05 cent liggen
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Nov 15, 2013 4:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet waar je die buisjes kunt krijgen.
Maar eerst zeggen waarvoor je ze gaat gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 15, 2013 4:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Ik weet waar je die buisjes kunt krijgen.
Maar eerst zeggen waarvoor je ze gaat gebruiken.


Precies. Loden buisjes kunnen onder gunstige opstellingsomstandigheden geluidsisolatie realiseren, melamineschuimbuisjes absorptie (maar maak daar maar eens buisjes met een wanddikte van 1,5 mm van Wink

Kort: Wordt het een geluidsabsorberende of een geluidsisolerende wand?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
winoldi



Sinds: 15-11-2013
Berichten: 6
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za Nov 16, 2013 11:18 am    Onderwerp: akoestisch dempend buisje Reageer met quote

OK!
het wordt een geluiddempend hangend 'gordijn'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
winoldi



Sinds: 15-11-2013
Berichten: 6
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za Nov 16, 2013 11:21 am    Onderwerp: akoestisch dempend buisje Reageer met quote

Om galm, op een visueel aantrekkelijke manier, uit een ruimte weg te halen; een mix van design/kunst/akoestiek als het ware.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Nov 16, 2013 11:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dan heb je een absorptiemateriaal nodig. Een opencellig schuim, vilt, of mineraalwol. Allemaal materialen waar je niet makkelijk dergelijke buisjes van maakt. Met 8 mm dik ga je enkel hoogfrequent een redelijke absorptie realiseren, ook nog afhankelijk van de spouw tussen je gordijn en de (reflecterende) achterwand.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
winoldi



Sinds: 15-11-2013
Berichten: 6
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za Nov 16, 2013 11:41 am    Onderwerp: buisje Reageer met quote

Dank je. Hoogfrequent valt daar gepraat en getelfoneer onder?
Welke rol speelt die afstand tot een reflecterende achterwand?

Ik ben ontwerper; niet echt thuis in de akoestiek. Ik ben erg blij met dit soort advies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Nov 16, 2013 3:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met 8 mm dik materiaal heb je boven de 5000 Hz wel wat demping, en als het materiaal niet te ver van een wand hangt daaronder ook wel iets. Maar normaal gesproken wil je onder de 500 Hz ook nog demping hebben, zeker als je stemgeluid moet dempen.

Ik weet niet wat je gaat ontwerpen, en voor wie, maar als het een beetje serieus moet zou je wellicht iemand met verstand van zaken kunnen inhuren. Ik huur een architect in als ik iets ontworpen wil hebben, en architecten huren mij als ze iets over akoestiek willen weten. Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
winoldi



Sinds: 15-11-2013
Berichten: 6
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 9:10 am    Onderwerp: akoestisch dempend buisje Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Met 8 mm dik materiaal heb je boven de 5000 Hz wel wat demping, en als het materiaal niet te ver van een wand hangt daaronder ook wel iets. Maar normaal gesproken wil je onder de 500 Hz ook nog demping hebben, zeker als je stemgeluid moet dempen.

Ik weet niet wat je gaat ontwerpen, en voor wie, maar als het een beetje serieus moet zou je wellicht iemand met verstand van zaken kunnen inhuren. Ik huur een architect in als ik iets ontworpen wil hebben, en architecten huren mij als ze iets over akoestiek willen weten. :mrgreen:

Beste Bert,
Je hebt gelijk. Ik ben over een product aan het denken. Een akoestisch dempend hulzengordijn. Ik ben me aan het oriënteren. ik probeer erachter te komen of er een materiaal bestaat dat zonder veel massa dempend zou kunnen werken. Ik zie vitrages en raamfolies die akoestisch zeggen te werken..

Als jij iets 'weet te liggen' of me op een andere manier kan bijstaan, kunnen we iets afspreken. ik moet een prototype maken, laten testen etc. Ontwerpen die ik maak op http://www.winoldi.com

Ben benieuwd naar je reactie,

Mark
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 12:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik neem aan dat je absorptie wilt en geen isolatie.
Isolatie heeft met massa te maken, absorptie niet.
Absorptie heeft, naast dat het materiaal open moet zijn om geluid te "vangen' en om te zetten in warmte, wel te maken met de dikte van materiaal; geluid heeft golflengten, en net als dat een dijk van een meter hoog niets uithaalt tegen golven van 10 meter hoog, heeft een materiaal een bepaalde dikte nodig om effectief te zijn tegen geluidsgolven van een bepaalde lengte.

Dus geluid dempen met materiaal dat dun is gaat eigenlijk niet. (Ik ga hier even voorbij aan membraandempers, die alleen smalbandig werken). Raamfolies en vitrage die akoestisch effectief werken bestaan niet en zullen ook nooit bestaan (of er moet iets worden bedacht dat actief werkt, maar dat zie ik nog zo een twee drie niet), net als dat er nooit onzichtbare dijken zullen zijn die ons tegen een storm kunnen beschermen.

Het absorberend vermogen wordt beter als het materiaal dicht bij een scheidingsconstructie wordt geplaatst; een 25 mm dik akoestisch systeemplafond bijvoorbeeld hangt meestal een cm of 30, 40 onder de basisconstructie en dempt wel aardig normaal omgevingsgeluid weg. Als je op het systeemplafond extra absorberend materiaal aanbrengt wordt de absorptie ook bij lage frequenties beter.

Dat is het principe en daar zul je het mee moeten doen Mr. Green

Als je met hulzen wilt werken krijg je het probleem dat geluidforum al schetst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.