Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

laagfrequente componenten in 'achtergrond'-geluid normaal?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2013 2:18 pm    Onderwerp: laagfrequente componenten in 'achtergrond'-geluid normaal? Reageer met quote

Zal maar eens een nieuw draadje starten Smile. In mijn andere draadje (om het huis>smalbandig meten) kwam uit mijn opname met mijn goedkope microfoon al naar voren dat er een 50 Hz piek in mijn huis aanwezig is. Ik heb zojuist nog mijn microfoon in mijn aanbouw gezet en op Spectrum Lab gekeken. Hierop zie ik dat er veel aktiviteit zit in het gebied zo tot 30 Hz. Ook de piek van 50 Hz is te zien.

Mijn vraag is: is het normaal dat er in het LF gedeelte van het geluidspectrum zo veel aktiviteit aanwezig is?

Ik woon in een woongebied met naast mij een aanpandig cafetaria. Nog vermeldenswaard is dat ik tijdens deze meting de hoofdschakelaar van mijn elektrische installatie uit heb gezet. Er wordt dus helemaal NIETS gegenereerd door mij of mijn eigen huis (behoudens mijn accugevoede laptop). Het frequentiebereik van mijn microfoon is 16-20.000 Hz.

Zie http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131101_aanbouw.jpg

*EDIT BEHEER* Titel verduidelijkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2013 5:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, in het laag gebeurt veel.
Maar je hoort daar niet zoveel van omdat je oor ongevoelig is in die gebieden, vandaar de A-weging.

Als je wilt weten of die cafetaria iets raars genereert moet je meten zonder en met de cafetaria die aan het werk is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2013 5:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er windmolens in de buurt?
Het is altijd mogelijk dat infrageluid over grote afstanden reist (en ik bedoel niet walvissen).
Zie hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2013 9:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Als je wilt weten of die cafetaria iets raars genereert moet je meten zonder en met de cafetaria die aan het werk is.


Ik vermoed dat het nog iets anders is dan het cafetaria.. het komt ergens anders vandaan want ik hoor het binnen mijn gemeente over een groter gebied. Ben nu nog op het werk, maar heb de laptop en mic meegenomen en ben van plan straks (rond 23:30) een paar metingen buiten 'in het veld' te gaan doen. Eens kijken of ik verschil zie en hoor.. leuk zo'n speurtocht Laughing .

Overigens, als de gemeente inpandig komt meten dan wil ik ook dat er metingen gedaan worden waarbij ALLES in het cafetaria uitgeschakeld is. Ik neem dat dat ook zal moeten als men wil bepalen welke geluiden waarvandaan komen. Ik vraag me af hoe men zal reageren als men moet vaststellen dat er ook nog een andere duidelijke 50 Hz bron aanwezig is niet zijnde het cafetaria. Kan nog interessant worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2013 9:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

9WEST schreef:
Zijn er windmolens in de buurt?


Er staan noordoostelijk van ons op een kilometer of 6 een paar windmolens. Voor zover ik weet zijn dat de enige windmolens in de buurt. Ook zit het bedrijf Northern Petroleum op zo'n 3 kilometer afstand van ons met een installatie. Ze doen daar aan gaswinning of gasopslag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaas Piening



Sinds: 2-8-2012
Berichten: 18
Woonplaats: Assen

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2013 11:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is interessant te zien dat de vermeende 50 Hz toon zich in het spectrum niet bij 50 Hz bevindt maar bij een iets lagere frequentie.
Een component bij exact 50 Hz zou het gevolg kunnen zijn van elektrische instraling in het meetsysteem. Het uitschakelen van de eigen elektriciteitsvoorziening zal de strekte van het strooiveld van de eigen installatie doen afnemen, maar ook de buren hebben in hun pand leidingen en kabels die ook een strooiveld veroorzaken.

Om wat meer detail in de metingen te krijgen, kan in SpectrumLab bij Options Audio I/O de Soundcard Sample Rate op een lage waarde worden gezet (bijvoorbeeld 5512). Daarna bij Options FFT de FFT input size (length) zodanig instellen dat een voldoende kleine bandbreedte van de spectraallijnen (Width of one FFT-bin) wordt verkregen. Kies bijvoorbeeld 4096. Meer detail dan het beeldscherm kan weergeven is niet zinvol. Merk op dat bij het verhogen van de input size de bandbreedte afneemt, maar tegelijkertijd de FFT window time toeneemt. Meer detail is dus mogelijk, maar duurt langer.
Om de detaillering nog meer te verhogen kan bij Options FFT de FFT windows function worden ingesteld op Rectangle.
Na iedere wijziging in de instellingen niet vergeten op Apply te klikken.

Een spectraallijn bij precies 50.0 Hz is meestal het gevolg van instraling in het meetsysteem vanuit het elektriciteitsnet.
Een transformator, een mechanische elektriciteitsmeter, eigenlijk iedere ijzeren kern met daaromheen een stroomwikkeling veroorzaakt trillingen die het gevolg zijn van magnetostrictie. De trillingsfrequentie is het dubbele van de frequentie van de stroom door de wikkeling. Bij de 50 Hz netspanning in Europa dus altijd 100 Hz, eventueel met hogere harmonischen.

De mechanische aandrijving van apparatuur wordt meestal gerealiseerd met elektromotoren. Hierbij is keuze uit asynchroonmotoren en synchroonmotoren. Een synchroonmotor heeft een toerental die een vaste verhouding heeft met de netfrequentie en wordt bijv. toegepast in klokken en in platenspelers. Het maximum bereikbare toerental bij 50 Hz bedraagt 50 x 60 = 3000 omwentelingen per minuut. In de VS bij 60 Hz is dit dus 60 x 60= 3600 omw/min.
Het werkingsprincipe van een asynchroonmotor berust op een klein verschil in het toerental van het elektrische draaiveld en het iets lagere toerental van de rotor. Dit verschil is de slip van de motor en is afhankelijk van het type motor en de belasting. Toename van de belasting resulteert in een grotere slip.

Het gevolg is dat de onbelanskrachten van een asynchroonmotor altijd optreden bij een iets lagere frequentie dan de netfrequentie (of een geheel deel daarvan).

Ziehier het nut van voldoende smalbandig meten.

Nagenoeg alle elektromotoren veroorzaken tonale componenten in het spectrum bij frequenties die iets lager zijn dan 50 Hz (of 50/2 Hz bij een machine met twee poolparen, 50/x Hz bij een machine met x poolparen).

Microfoon met een voldoende lange afgeschermde kabel aan de geluidkaart, software starten en geluidsopname inschakelen. Ziet en huivert.

Meetsysteem permanent laten registreren en alle testjes uitvoeren die je kunt bedenken (hoofdschakelaar uit, verplaatsen microfoon, ventilatoren beïnvloeden door aanzuig- of uitblaasopening deels af te dekken, etc.).
Het op deze manier gemaakte WAV-bestand kan vervolgens met SpectrumLab worden geanalyseerd, waarna de resultaten van al deze metingen tot in groot detail kunnen worden bekeken. Niet tevreden, andere instelling gebruiken.
Het verloop van de spectrale componenten in relatie tot de uitgevoerde tests zou voldoende inzicht moeten opleveren om een oordeel te kunnen vellen over het effect van deze tests. Bij laagfrequente tonen in een kamer is het interressant eens te kijken naar plaatseliijke niveauverhogingen ten gevolge van staande golven.

Om een indruk te krijgen van alles wat het meetsysteem zelf toevoegt, kan de ingang van de geluidkaart worden afgesloten met de karakteristieke microfoonweerstand, waarna de analyseresultaten kunnen worden bewonderd.
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Nov 01, 2013 11:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dank Klaas! Mooi uitgebreid antwoord. Vandaag SpectrumLab maar eens gedownload.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Nov 02, 2013 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

@Klaas: wow!

Gisteren heb ik, na mijn werk, wat metingen in het veld gedaan om te kijken of ik er met Spectrum Lab iets zinnings uit kon halen. Tijdens de metingen viel mij op dat ik op die plekken niet de constante zoemtoon hoor die ik thuis hoor. Ik hoor wel wat LF geluiden, maar zeker niet hetzelfde als die thuis.

Allereerst ben ik bij die windmolens geweest, op een paar honderd meter ervandaan: http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131101_wind.jpg

Daarna ben ik naar die gaswinning installatie gereden die bij ons op 3 km oostelijk ligt:
http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131101_northern.jpg

Toen heb ik nog een meting gedaan ongeveer een km noordelijk van ons, tussen de kom en een klein industrieterrein in: http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131101_zorgvlied.jpg

En tenslotte kwam ik weer thuis en heb daar binnen nog een meting gedaan: http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131101_woonkamer.jpg

En ja, ik kon de 50 Hz zoemtoon in ons huis weer duidelijk waarnemen. De hoofdschakelaar van mijn elektrische installatie was trouwens weer uit tijdens de meting in de woonkamer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Za Nov 02, 2013 12:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik weer in bed lag en niet kon slapen vanwege het constante gezoem, bedacht ik me dat er achter het cafetaria een grote berging of garage staat, waar ik eigenlijk nooit iemand in zie gaan of uit zie komen. Deze garage is helemaal geblindeerd, aan de buitenzijde zit een rolluik wat altijd dicht is en de toegangsdeur zit op een afgesloten binnenplaats achter het cafetaria. Zou er iets in die garage kunnen staan dat een constant gezoem veroorzaakt?

Ik ben dus maar weer opgestaan en rond 2 uur snachts eens rond die garage gaan lopen of ik iets kon horen. Toen ik er aankwam viel mij al meteen iets vreemds op: een pvc-pijpje 32 wat door een gat in de muur naar buiten komt en langs de muur naar beneden loopt. Omdat het onderste stukje van die pijp ontbreekt zag ik dat er continu een straaltje water uit stroomt. Ik legde mijn oor tegen het rolluik en ik hoorde niet echt gezoem, maar eerder een onregelmatig soort gebonk.

http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131102_berging.mp4

Blijkbaar staat er dus wel iets in ieder geval te pompen in die garage. En waarom moet er water uit gepompt worden? Eenmaal thuis ben ik eens gaan googlen.

link politie h@nnepteelt

Een van de kenmerken is blijkbaar een 'constant of zoemend geluid'. Ook 'beslagen/afgeplakte ramen of gordijnen die nooit opengaan' is hier wel van toepassing. Verder lees ik ergens anders dat vanwege het grote energiegebruik, het perfect is om een h@nnepkwekerij te vestigen in een bedrijfspand, omdat daar toch al veel energie gebruikt wordt en het dan niet opvalt. En wat te denken van het vele afval? Valt ook niet op, gaat gewoon tussen het bedrijfsafval van het cafetaria. En de geur.. ik moet zeggen dat ik nog nooit h@nnep geroken heb dus ik weet ook niet hoe dat ruikt. Maar het zit hier wel bij een cafetaria dat een groot gedeelte van de dag frietlucht afgeeft. Misschien wel een beetje paranoide van mij, maar ik denk dat het cafetaria een perfecte dekmantel zou kunnen zijn.


Laatst aangepast door peter2301 op Ma Nov 04, 2013 6:07 am, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Za Nov 02, 2013 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Misschien wel een beetje paranoide van mij, maar ik denk dat het cafetaria een perfecte dekmantel zou kunnen zijn.


Niks paranoïde, direkt melden bij de politie!
Ze maken gebruik van afvoerventilatoren voor de warmte en geur (met koolstoffilters valt de geur weg te moffelen), die, afhankelijk hoeveel het er zijn, tesamen heel wat gebrom kunnen veroorzaken.
Ook bestaan er lampenbakken met ingebouwde ventilatoren voor warmteafvoer.

Volgens mij heb je je probleem gevonden. Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.