Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

iZotope RX FFT

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 8:05 pm    Onderwerp: iZotope RX FFT Reageer met quote

Vraag:

ik heb een programma dat ongewenste geluiden kan verwijderen, zoals bij een LP tikken, krassen en ruis. Dit prgramma heet iZotope RX Advanced. Er is inmiddels een RX V2.0.
http://www.izotope.com/products/audio/rx/

Naast het verwijderen kan ik ook een scherm oproepen waarin een FFT spectogram getoond wordt. In deze window kan ik diverse parameters veranderen.

Die zijn:
1. FFT size in samples van 512, 1024 etc tot 1048576,
2. Channel Mode: max, average, MultiChannel
3. FFT Overlap voor tijd resolutie: 1,5x, 2x, 4x, 8x en 16x,
4. Window, hiermee wordt de FFT gewogen window bedoeld, met frequentie "smearing" met de volgende keuzes, waarvan ik geen enkel idee heb wat het betekent: Rectangular, Bartlett, Hamming, Hann, Blackman, kaiser -10, Kaiser -15 en Kaiser -20 (dit is dus de vraag, wat betekenen al die namen/settings?)
5. Real Time Averiging met de keuzes infinite averiging, 20 dB/s decay, 40, 60, 80, 100, 120 en no averiging.

De standaard settings zijn 4096 samples, Multichannel (Stereo - ha, ha) 4x Overlap, Blackman, en 80 dB/s decay.

Gaarne een antwoord op mijn vraag en misschien wat verdere uitleg?
Met dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 9:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over windows: http://en.wikipedia.org/wiki/Window_function

Verder omvangrijke vraag, voor de ware signaalverwerkingsfreak om te beantwoorden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jul 05, 2013 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een meting aan bijvoorbeeld een luidspreker doet en je knipt alle reflecties weg dan gebruik je een rectangular window.
Als je aan ruimte akoestiek meet, met allemaal reflecties, neem je een ander window. Het is eigenlijk allemaal één pot nat. Het heeft te maken met het elimineren van artefacten die je krijgt als je stijl filtert en zo'n window is een stijl filter. Filters genereren een soort ringing, dus uitklinken, en zo'n window krijgt dan een tapering, een soort uitsmeerfunctie, die moet dat weer een beetje gladstrijken. In de jaren 80 was dat een sport om daar over te muggeziften, de heren die daar hun brood mee verdienden hebben hun naam aan al die window functies verbonden.
Als het je echt interesseert heb ik er wel een paar artikelen over uit de Journal van de Audio Engineering Society, met veel enge wiskunde Very Happy .

Als je de FFT-waarde opvoert wordt het resultaat nauwkeuriger en duurt het langer voor de computer het heeft uitgerekend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Za Jul 06, 2013 9:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor die uitleg, Bert en Geluidforum.
De grafieken en namen maken nu zin, al is de algebra ietwat boven mijn pet.
Ik gebruik het niet al te vaak, maar een goede uitleg zat niet inbegrepen bij de handleiding.
Nogmaals dank!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Expert-forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.