Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

[gesplitst] Geluid meten: Stereo of Mono

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Za Jun 29, 2013 6:35 pm    Onderwerp: [gesplitst] Geluid meten: Stereo of Mono Reageer met quote

Hé, alle beetjes helpen! En ik kan me niet voorstellen dat 10 km/u slechts 0,6 dB oplevert, daarom zei ik "volgens sommige berekeningen". Worden dit soort metingen gedaan met rondom gevoelige microfoons of cardioide microfoons? Figuur 8? Dynamische, electret, band of condensator? Stereo of mono, surround misschien? Kunsthoofd of dummy?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1005
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Jun 30, 2013 12:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Metingen worden met rondomgevoelige microfoons gedaan, uiteraard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Zo Jun 30, 2013 1:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

OK, mono of stereo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Jun 30, 2013 8:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

9WEST schreef:
OK, mono of stereo?

Je weer duidelijk veel microfoons en audiotermen op te noemen.

Registratie in Mono (het nut van stereo ontgaat mij dan ook volledig). Meetapparatuur en methodes zijn verregaand genormeerd.

Blijven we wel een beetje on-topic overigens?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Zo Jun 30, 2013 11:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

Je weer duidelijk veel microfoons en audiotermen op te noemen.

Registratie in Mono (het nut van stereo ontgaat mij dan ook volledig). Meetapparatuur en methodes zijn verregaand genormeerd.

Blijven we wel een beetje on-topic overigens?


Nee, misschien mag je dit splitsen, want ik vraag me al heel lang af waarom metingen bv. aan een snelweg in mono gedaan worden. Waarom is het genormeerd in mono, hebben mensen maar éen oor midden op hun voorhoofd? Ga ik een orkest opnemen met maar éen microfoon? Luisteren mensen, vooral die met dat ene malle ding op hun voorhoofd, naar slechts éen luidspreker?

Als ik parallel naast de snelweg sta en mijn linker oor kijkt naar het verkeer en mijn rechter oor van de weg af, en ik stop een flinke hoeveelheid watten in mijn rechter oor, dat is hoe een meetmicrofoon het beeld in mijn opinie bekijkt. Mijn oor is immers ook rondomgevoelig al is het in iets mindere mate dan een goede Bruel & Kjaer 4006 (tegenwoordig DPA 4006).

De vraag rijst nu, omdat mijn ene oor is afgedekt, is de meting nu de helft van wat het eigenlijk zou moeten zijn? Dus 0,6dB wordt nu 1,2dB als ik met beide oren hoor, of met twee microfoons meet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Jun 30, 2013 12:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
9WEST schreef:
OK, mono of stereo?

Blijven we wel een beetje on-topic overigens?


Geluidforum vroeg om on-topic te blijven.

Je meet in mono om fase-invloeden te mijden en omdat geluidsdruk uitgedrukt wordt in Newton/m².
Een meettoestel geeft die Newtons/m² aan uitgedrukt in dB's.
Als je met 2 microfoons meet meet je de druk over 2 m² en moet je de waarde halveren (dit buiten de fase-effecten).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Zo Jun 30, 2013 12:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:

Geluidforum vroeg om on-topic te blijven.

Je meet in mono om fase-invloeden te mijden en omdat geluidsdruk uitgedrukt wordt in Newton/m².
Een meettoestel geeft die Newtons/m² aan uitgedrukt in dB's.
Als je met 2 microfoons meet meet je de druk over 2 m² en moet je de waarde halveren (dit buiten de fase-effecten).


en ik vroeg om de draad te splitsen, doet Geluidforum toch wel vaker?

I.i.g bedankt voor je antwoord, ik begrijp het nu engszins.

De faseproblemen tussen twee rondomgevoelige microfoons gebruik ik juist om diepte en breedte in mijn stereobeeld te realiseren. Een goede opstelling zorgt ervoor dat ik "in het orkest" kan kijken. Een sterker voorbeeld is een opname gedaan met een Decca Tree. Dit zijn drie rondom gevoelige mics in een driehoek. zie http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_tree
Die geeft niet alleen breedte en diepte weer, er is zelfs hoogte waar te nemen, als je door goede monitors afluistert in een gecontroleerde omgeving (studio's vooral).
Op deze CD is het effect goed waarneembaar: http://www.allmusic.com/album/barber-knoxville-summer-of-1915-mw0000161576 (kijk even bij de credits... ahum).

Je zult begrijpen dat vanuit mijn optiek, meettechniek ook in stereo zou moeten zijn.
Nogmaals, we horen én luisteren met twee oren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of jullie het weten, maar in Nederland wordt het geluid van weg, spoor en vliegverkeer uitgerekend.
Er wordt zelden een meting uitgevoerd. Dus eigenlijk is deze discussie zinloos.

Ik zeg absoluut niet dat het berekenen de juist weg is maar het is de praktijk van alle dag.
Ik vind het meten ( en dat is behoorlijk lastig) vele malen beter.
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 12:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bart Hoogeboom schreef:
Ik weet niet of jullie het weten, maar in Nederland wordt het geluid van weg, spoor en vliegverkeer uitgerekend.
Er wordt zelden een meting uitgevoerd. Dus eigenlijk is deze discussie zinloos.

Ik zeg absoluut niet dat het berekenen de juist weg is maar het is de praktijk van alle dag.
Ik vind het meten ( en dat is behoorlijk lastig) vele malen beter.


Om meerdere redenen is deze discussie zinloos Wink (overweeg deze naar off-topic te verplaatsen).

Rekenmethoden én meetmethoden zijn (deels internationaal) vastgelegd, daar kun je veel over discussiëren, maar weinig aan doen. Ook de 'invoergegevens' voor de berekeningen schijnen niet meer zo actueel te zijn.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 1:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is hoe het is en dit is zo het blijft. Shocked
Een beetje buiten de box denken is er niet meer bij. Sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 1:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

9WEST schreef:
Dit is hoe het is en dit is zo het blijft. Shocked
Een beetje buiten de box denken is er niet meer bij. Sad


Wij zijn zodanig gepokt en gemazeld (lekker actueel) door de stugge (eufemistisch) bureaucratische (ook eufemistisch) realiteit rondom dit onderwerp dat we jouw aandoenlijke ondernemingsgeest helaas ondertussen moeten ontberen. Crying or Very sad

Ik ben jaloers op je!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 1:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bart Hoogeboom schreef:
Ik weet niet of jullie het weten, maar in Nederland wordt het geluid van weg, spoor en vliegverkeer uitgerekend.
Er wordt zelden een meting uitgevoerd. Dus eigenlijk is deze discussie zinloos.

Ik zeg absoluut niet dat het berekenen de juist weg is maar het is de praktijk van alle dag.
Ik vind het meten ( en dat is behoorlijk lastig) vele malen beter.


Nee, ik wist niet dat het uitgerekend werd. Waarvan dan? Het kost vast weer te veel om een mannetje met een autootje en een microfoontje de wereld in te sturen.

Ik meen een foto gezien te hebben op deze site met een auto naast de snelweg en een paal met microfoon(s) in de buurt van die auto.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Akoestiek Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.